Gå til innhold
Hundesonen.no

Kløv


Gina
 Share

Recommended Posts

Etterhvert som Amy blir eldre kunne jeg tenke meg å kjøpe en kløv.

Vet at hun er alt for ung til å begynne med dette ennå, men hvor gamle må hundene være for å kunne bære kløv?

Hvordan går man frem med tanke på vekt og diverse?

Noen kløver som er bedre enn andre? Tenker da på hunden sitt beste.

Jeg kommer kun til å bruke kløv ved evt lengre gåturer, slik at hun kan bære litt småting og samtidig få jobbet litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til "hobbybruk" liker jeg Ruffwear Approach pack veldig godt. Den har base i en god sele (webmaster) som tåler en del, og veskene kan tas av. Ulempen er at det nye designet deres ikke passer alle.

Du kan helt fint begynne å ha på henne kløv snart, uten vekt i. Så starter du med tom kløv, og øker vekten med alder og trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke Approach Pack'en som kan hektes av selen, men Palisades Pack. :)

Aiko har kløva siden hun var 1.5 år, og er fryktelig stolt når hun legger i vei. Hun ser riktignok ut som jeg har slått henne idet hun får den på, så jeg har begynt å putte kløven i min sekk inntil vi er ved turens utgangspunkt, og så sette den på henne der. Da er hun allerede så klar for tur at mishandlinga i form av å bli kledd på kløv ikke er så voldsom. tongue.png

Hun gikk ganske lenge uten vekt oppi, men jeg ser at kløven ligger mye bedre på ryggen hennes med lik vekt (og ganske mye vekt) i hver lomme. Hun går også mer stabilt med kløv på enn uten.

Vi har Ruffwear Approach Pack, og er veldig fornøyd med den. Den kommer nemlig i liten nok størrelse til at en shiba kan ha den, mens Ruffwear Palisades Pack, som er den siste varianten de har kommet med, ikke finnes i liten nok størrelse, merkelig nok. Så vidt jeg veit finnes det ingen butikker som tar inn Approach Pack lenger, mens Palisades finnes bl.a. på XXL, sånn at man kan prøve begge varianter. Du får begge typer på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke Approach Pack'en som kan hektes av selen, men Palisades Pack. :)

Aiko har kløva siden hun var 1.5 år, og er fryktelig stolt når hun legger i vei. Hun ser riktignok ut som jeg har slått henne idet hun får den på, så jeg har begynt å putte kløven i min sekk inntil vi er ved turens utgangspunkt, og så sette den på henne der. Da er hun allerede så klar for tur at mishandlinga i form av å bli kledd på kløv ikke er så voldsom. tongue.png

Hun gikk ganske lenge uten vekt oppi, men jeg ser at kløven ligger mye bedre på ryggen hennes med lik vekt (og ganske mye vekt) i hver lomme. Hun går også mer stabilt med kløv på enn uten.

Vi har Ruffwear Approach Pack, og er veldig fornøyd med den. Den kommer nemlig i liten nok størrelse til at en shiba kan ha den, mens Ruffwear Palisades Pack, som er den siste varianten de har kommet med, ikke finnes i liten nok størrelse, merkelig nok. Så vidt jeg veit finnes det ingen butikker som tar inn Approach Pack lenger, mens Palisades finnes bl.a. på XXL, sånn at man kan prøve begge varianter. Du får begge typer på nettet.

Jada, jeg så bare ikke lappen på den nye kløven som ligger ved siden av meg på skrivebordet. :P:whistle:

Ellers er det flere butikker som har approach packen også, om man mot formodning ikke vil ha avtagbare vesker. Nå ser det ut som TS har rottis ut fra profilen, så størrelsen er nok ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha en skikkelig kløv så velg en som har skinn under, slik at ryggen til hunden ligger mot skinn og ikke nylon etc. Skinn skaper bedre friksjon og gjør at kløven sitter bedre og sklir mindre. Skal hunden bære litt så ville jeg også ha valgt en som har skinn i det fremste hjørnet på taskene. Jeg har hatt utallige kløver som rett og slett har blitt slitt hull i pga innholdet i taskene.

Jeg foretrekker også typer som gir mulighet til å "snøre sammen" taskene slik at de holder seg strammere. Da slår de ikke mot hundens ribbein når den for eksempel traver, og hindrer ikke hundens bevegelser like mye.

Jeg ville også ha sett etter kløver med to "stropper" under magen (bukgjord og brystgjord) for å hjelpe til med å stabilisere og hindre av kløven sklir frem/bak.

Og pass på at den enerelt virker godt polstret, for det er fort gjort at det ryker i en søm her og der :) Selv liker jeg Joker-kløvene og Togo-kløven til Seleverkstedet.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fullstendig enig i det labbis sier :) Har en lignende kløv sjøl (men uten skinn på undersiden, og nå vil jeg ha det! :P ), og siden den kan stilles inn sitter den utrolig stabilt på min hund, og kan justeres etter hvor mye han bærer. Fylte den i starten bare opp med bæreposer for å lage volum for å trene på teknikk (dvs ikke stang i trær, og at det ikke er lov å trekke når man bærer kløv) og begynte først å legge inn bittelitt vekt i form av joggesko etc da han var rundt halvannet og røntget fri på albuene. Kløving gir ekstra belasting på framparten, så jeg vil absolutt anbefale at du røntger henne før du begynner å legge vekt i kløven, så vet du om leddene hennes tåler belastningen :)

En rottweiler er vel ikke ferdig utviklet (muskulært) før den nærmer seg tre år, og jeg ville ikke belastet fullt før den alderen, og etter langsom tilvenning av stadig større vekt - men en som har bedre greie på rasen er nok langt mer skikket til å gi deg bedre svar på det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...