Gå til innhold
Hundesonen.no

Dekk-kommando


Tonje
 Share

Recommended Posts

Jeg driver å lærer Blaze dekk, men synes egentlig at "dekk" og "sitt" er nokså like når man sier de fort så jeg lurer rett og slett på om noen har opplevd at hundene ikke greier å skille? Teit spørsmål, jeg vet, men jeg lurer nå en gang på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har veldig forskjell i tonefall jeg. Jeg sier sITT - skarpt og lyst. og lIGG med tunnnnnngt press gg. samme med dekk. lavere tonefall.

Jeg kan egentlig si hva jeg vil bare jeg sier det i det tonefallet nå :P

jeg har sitt lyst, og ligg tung, og stå tregt altså ståååå .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å gjøre det enklere for hundene mine å skille kommandoene (ved f.eks sitt, dekk og stå under marsj) så har jeg alltid et lysere tonefall på "sitt" enn jeg har på "dekk" og "ligg". Det hender allikevel at hundene ikke klarer å skille på kommandoene, men da tror jeg det handler mer om at kommandoene ikke er lært inn godt nok, og at man ikke har trent nok på at hunden skal klare å skille mellom relativt like kommandoer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jo mer forskjellige ordene er, jo enklere er det selvfølgelig. Jeg sier både sitt, dekk og stå kort og omtrent like lyst og de er korte ord alle tre. Sitt og stå er såpass like at jeg brukte en del tid å lære han å skille dem (mange sier tå istede for stå av den grunnen), men det er uansett bare en treningssak å lære å skille på de forskjellige kommandoordene. Ingen problem nå. Det tar alltid litt tid. De må rett og slett lære seg å skille på forskjellige kommandoer. Og når de har lært seg å skille på en del, vil det gå raskere å lære å skille nye ord. Ellers kan du jo bruke en hvilken som helst kommando du vil og si den hvordan du vil. Jeg har BØ som kommando på flatdekk... Jeg skiller forresten på dekk som i lp-dekk og legg deg som en hverdagskonkurranse. Jeg ville ikke sagt hverken sitt, dekk eller stå sakte/dratt på ordet fordi det er kommandoer som skal utføres raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den BØ-kommandoen din er fin Therese, digger den :)

Jeg kommer også til å skille på "dekk" og "legg deg" og passer på å ikke belønne hvis skinka faller i bakken. Tror jeg fortsetter med "dekk" jeg og bare bruker mørkere stemme på den. Synes også det føles så feil å si den sakte så jeg får heller si "sitt" ekstra kjapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...