Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan legger du opp treningen?


Hilde&Lotte
 Share

Recommended Posts

Hadde vært artig å høre hvordan dere legger opp treningen til hunden (lydighet). Det er nemlig noe vi (eller jeg da) plundrer en del med. Ofte så bare trener vi på måfå og litt i hytt og pine. Ofte så planlegger jeg heller ikke hva vi skal trene før jeg står der med klikkeren og pølser i lomma. (Skikkelig proff, jeg vet :))

Jeg har gått på kurs og lært at det er lurt å tenke gjennom hva man skal trene på, og "telle" prosenter og ikke gå videre før man er på 80 (60?) prosent suksess. Husker ikke hva det kalles. Men uansett så synes jeg dette er vanskelig å få til i praksis.

Så hvordan gjør dere det?

Hvor lange økter, hvor mange økter, hvor mange ulike momenter osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øhm.

Jeg har egentlig aldri tenkt på at man burde planlegge, jeg. Det høres jo lurt ut, men jeg tror ikke jeg kommer til å begynne med det heller. Ting blir sjelden sånn som jeg planlegger dem uansett, og jeg liker å bare gjøre det jeg "føler for". Men nå som jeg tenker gjennom det, har jeg jo et ganske tydelig mønster.

Jeg tar med meg en klikker, en haug godbiter, en leke og hunden ut på terrassen. Jeg starter gjerne med å leke litt, eller gjøre noen freestyletriks for å motivere. Så starter jeg med øvelsene jeg vet at hun kan. Innkalling, dekk u/ holdt osv.

Så begynner jeg med øvelser hun har forstått, men som kan forbedres, og jobber med å pirke litt på disse. Vi hadde en "stå under marsj"-periode for ikke så lenge siden, nå går det mest i å få henne tettere inntil meg på FVF.

Det viktigste jeg gjør, og er konsekvent på, er at når jeg først har begynt å jobbe med en øvelse gir jeg meg ikke før jeg ser fremgang. Men jeg passer på å gi meg mens arbeidsviljen er på topp, hun skal aldri bli utslitt på trening, liksom. Jeg er så heldig å ha en hund som kunne fokusert i timevis, men jeg prøver allikevel å ikke overdrive. Og jeg avslutter alltid med et lite egenkomponert "program" med et utvalg av øvelsene som sitter, for å øke motivasjonen hennes til neste gang.

Det er sånn jeg gjør det. Jeg har aldri lagt opp noen plan, men det føles veldig riktig å gjøre det slik.

Vi har jo også noen sånne innimellomtreninger. Plutselig trenger vi litt FVF eller lineføring på tur, eller tar en innkalling fra sitt. Men det telles ikke som trening i mine øyne, det er bare litt uventet hjernetrim :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedgrunnen til at jeg aldri kommer til å bli en god hundetrener. Vi trener i hytt og pine. Stort sett trener vi på det som er tema på hundetrening denne uken. Og kanskje hvis det er noe jeg vet vi må jobbe mer med, eller noe jeg skal lære inn.

Som IA har jeg litt tilfeldige korte økter på tur. Hvis jeg er motivert, og jeg og/eller hundene kjeder meg en dag, så kan vi ta en kort økt inne. Da er det stort sett maks ti minutter eller så. To-tre ganger i uken er vi på ulike typer treninger (rally/lp, to-tre ulike klubber/aktører evt. egentrening). Da er det økter på alt fra 5 - 20 minutter, litt avhengig av hva vi trener på, intensitet, framgang, arbeidslyst hos hunden osv. Da planlegger jeg hver enkelt økt før jeg tar hunden ut av bilen, jobber litt med det, og så inn igjen. Belønningsteknikk og utvikling av lek er en del av dette såklart.

Jeg er utrolig lite strukturert egentlig, så vi kommer ikke så veldig langt. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å planlegge treningsøktene er kjempelurt! Det trenger ikke å bety at man bruker treningsdagbok og setter opp en kjempestrukturert plan, men at man ofrer noen tanker til hva man sliter med og ikke.

Ofte trener man bare på det man allerede kan, og man trener ustruktuert. Tenker man at "I DAG skal jeg gjøre noe med den stygge innkallingen ved å få en medhjelper til å holde hunden", så får man som oftest en mye mer effektiv trening enn om man går ut på treningsbanen og trener litt fri ved fot, litt dekk, litt raske innkallinger osv.

For eksempel slet jeg med ruten på labradoren min. Når jeg kom på trening så hadde jeg kanskje husket å ta med en rute, og kom alltid så uforberedt at jeg måtte sette opp ruten mens hunden så på, prøvde å sende henne dit noen ganger uten hell og så tenkte jeg ut en løsning der og da. Så begynte jeg å skrive ukesmål i bloggen min hvor jeg sa at jeg skulle få fikset ruten til Cita, og dette skulle jeg dokumentere med film. Planen var å 1) selvfølgelig huske å ta med ruten på trening, 2) sette ut ruten uten at Cita så det. Enten ved å sette den ut og så gå hjem og hente hunden, binde henne bak en bygning eller få en medhjelper til å sette opp ruten for meg, 3) trene ruten aller først når hundens intensitet var høy, 4) tenke gjennom hva den gjennomgående feilen pleide å være. Ofte er det vanskelig å se et mønster i hvorfor hunden gjør feil om man ikke setter seg ned og tenker litt, 5) legge opp den første økten slik at hunden lykkes på første forsøk. Det blir fort en trend at hunden for eksempel reiser seg på fellesdekk "ved første forsøk" på hver eneste trening. Når man da går tilbake og tar fellesdekken på nytt så ligger hunden tiden ut, og som eier er man overlykkelig, men klarer ikke å se mønsteret.

Jeg har fått mindre tid til å trene hund i det siste og derfor er det kjempeviktig at jeg får utnyttet den tiden best mulig. Jeg må også tvinge meg til å pause hundene oftere (det er greit når man trener tre stykker). Når jeg har vært på fellestrening kommer jeg dessuten ofte hjem og tenker at søren heller, jeg glemte å spørre om noen kunne kommandere oss og om vi kunne trene fellesdekk. Derfor skriver jeg stikkord på mobiltelefonen når jeg skal på fellestrening for å være sikker på at jeg ikke glemmer noe.

Om jeg ikke planlegger treningen så er jeg spesielt dårlig til å gripe fatt i ting jeg ikke liker å trene på. Det kan for eksempel være å øke lengden på fellesdekk eller å trene på at hunden skal gå lengre uten belønning. Det er veeeldig fristende å belønne hunden når den har ligget i 30 sekunder, men noen ganger må jeg bare si at jeg ikke går tilbake til hunden før det har gått 120 sekunder på klokken. Da har man tydelige mål som er lette å følge, og det er lettere å se hvor i fellesdekken ting går galt. Legger hunden seg alltid på skinken etter 50 sekunder? Setter den seg alltid opp etter 1 1/2 minutt?

Trener man utholdenhet så kan det være greit å legge opp treningen slik at man først tar en krevende øvelse (og da er det kjempefristende å belønne hunden etterpå, noe man ofte gjør om man ikke planlegger at man ikke skal det :P ) og så tar en kjempelett en som man er sikker på at hunden mestrer. Da får man belønnet den vanskelige øvelsen ved at den nå får gjøre en enkel, og deretter får hunden en belønning. Hadde hunden tatt en vanskelig til slutt og mislykket så hadde man jo ikke kunne ha gitt den belønningen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt vanskelig å se hva vi sliter med, så det hjelper masse å få tips og vink fra sidelinja. Her om dagen kom vi langt på vei med stå under marsj feks og det bare med å kaste godbiten bakover, i stedet for å putte den rett i munnen. Det er jo så mye å tenke på!

I morgen skal vi trene med en fremmed hundeklubb, så jeg må legge litt planer i dag, og trene litt. Hejjegud assa. Blir jo nervøs av mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en slags treningsdagbok på dataen, hvor jeg skriver mål. Men når ting begynner å bli vanskelig er jeg alt for flink til å bare "glemme" det.

Siden jeg selv sliter med å være strukturert så følger jeg boken "lydighetstrening i teori og praksis" eller hva den heter og tar øvelse etter øvelse :) Nå klikkertrener ikke jeg begge to da, men vi følger øvelsene etter hvordan de er satt opp i boka (hva de bør lære først osv" :)

Trener den ene 1-2 ganger omdagen i korte økter, den store trenes 1-2 ganger i uka (hun er mye kjedeligere å trene) :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den boka har jeg. Det var en god ide. Det skal jeg jaggu gjøre. Canis har vel et sånn skjema også, som man kan krysse av hvor man er osv.

Her: http://www.canis.no/grunnferdighetsskjema.pdf

Hvordan har dere lært værsågod forresten? Første trinn til avstandsbelønning jeg tenker på nå.

Når jeg sier nei (med å fjerne godbitskåla eller hindre hunden) så ser hun bare på meg etterpå. DU sa jo nei, ser det ut som hun sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sakt versågod før mat, før vi går ut døra og slike ting. Deretter må de vente litt før ordet. Begge her vet veldig godt hva det betyr :) Samme med å ha de sittende, kaste masse godbiter foran dem og de må vente på ord før de får lov :) reiser de seg setter jeg de ned igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, ja det er vel derfor man ikke skal si nei, kjefte eller gi annen korreks når man trener inn avstandsbelønning! Du vil ha hunden skikkelig sugen på godbiten/leka, og da skal det bare være happy-happy og positivt.

Jeg gjorde det skikkelig Canis-metoden: tok en godbit i en liten skål, satte den ned på bakken - bisken spiste opp godisen med en gang, og jeg sa "værsågod" i samme øyeblikk. Repeterte det noen ganger, helt til han kastet seg over godbiten med en gang jeg satte ned skåla (og sa "værsågod"). Når han hadde fått bra intensitet på å kaste seg over skåla, så bare holdt jeg foten over skåla (liten skål, ja), helt til han satte seg, og så på meg - så sa jeg værsågod og tok vekk foten. Repeterte det noen ganger, han ga fort opp å få tak i godbiten under foten min, og vips hadde jeg en hund som kastet seg over godbiten når jeg sa værsågod - men ikke før, selv uten å bruke foten :P Videre har vi trent på lengre og lengre avstand, lengre tid før han får værsågod, bedre belønninger (vifte leke foran snuten, feks, mens han sitter der og skjelver og VIL HA!). Over lengre avstander hvor du ikke har mulighet til å ta vekk belønningen hvis hunden tyvstarter kan det være greit å ha en medhjelper.

Hvis jeg skal komme noen vei med skrotingen min, må jeg være veldig strukturert i treninga. Er ikke alltid jeg er det, da :whistle: men da kan jeg egentlig nesten la være å trene for det blir så ineffektivt :P

Har skrevet ned en liste over hva vi sliter med, alt fra basic greier (kontakt og konsetrasjon/fokus, andre hunder som forstyrrelse), og til hele øvelser (fellesdekk, fvf med vendinger) etc. Også tvinger jeg meg selv til å trene på minst en av de tingene vi sliter med, hver gang vi trener :) Tar gjerne de øvelsene som trenger mest konsentrasjon og intensitet den første økta, for da er han mer på, mens den siste økta prøver jeg å bruke til rolige øvelser (feks posisjonsendring, enkeltdekk/fellesdekk) som han egentlig kan ganske godt, for da trener jeg eeeegentlig mer på at han skal synes det er gøy å jobbe når han er sliten, enn å trene på øvelsene. Dessuten har jeg maks 3 økter hver gang, hvor jeg trener på 1 ting per økt, og hver økt er på ca 5-10 minutter. Nå har jeg en hund med lav intensitet og dårlig konsentrasjonsevne, så vi deler også opp øktene i tre-fire, med små pauser i mellom, og har klare signaler for "nå skal vi trene" og "nå er det pause", slik at han er fullt på når vi trener, og helt av når vi har pauser :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal prøve den metoden i dag. Jeg har jo ikke sagt nei med stemmen, men jeg har fjernet skåla eller holdt en hånd foran hunden. Dette har jeg lyst til å få til å funke, kjenner jeg.

Blir så imponert av en hund i klubben, han jobber med en vanvittig intensitet for en skitten, gammel taustump. Fatter ikke at det er mulig. Jeg gjør alt for å få den taustumpen! Alt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...