Gå til innhold
Hundesonen.no

Smash-en livlig mix

Recommended Posts

Skrevet

Smash ble født 02.mai 2011. Moren hans er halvt border collie og halvt grå elghund, mens faren er en beagle. Smash har fått fargene til en bordercollie og hodet til en beagle. Vi betalte 1500 kr for ham, men likevel viste det seg at han aldri hadde fått en ormekur i hele sitt liv. Vi syntes han var litt tynn, og fant fort ut at han var full av mark. Men etter vi fikk fjerna ormen, la han fort på seg og ble enda mer livlig.

Den lille krabaten vår lærer fort, men vi har ikke lært han så mye enda. Hittil har han lært sitt, ligg, sånn halvveis bli, vent, gi labb og slipp. Han lyder selvfølgelig navnet sitt, og vet hva "kom" betyr, men ofte er det noe annet som er mye mer interessant. Han er så og si stueren, skjer bare noen få uhell av og til. Men vi har et lite problem, og et stort problem med ham. Det lille problemet går egentlig bare ut over meg. Han er fæl til å bite meg(ikke bare litt leke biting, men hardt og mye, slik at jeg begynner å blø). Jeg har prøvd det meste: Ignorering, hyling, knurring, si nei, time out osv. Det samme gjelder bjeffing når jeg spiser, eller han generelt vil ha oppmerksomhet. Det eneste som ser ut til å funke, er å sprute litt vann på ham. Kanskje ikke den beste løsningen, men han har iallefall sluttet å bite like mye. Det store problemet vårt er at han er livredd for å være alene hjemme. Jeg tror vi kan få løst problemet, det vil bare ta litt(mye) tid.

Ellers så er han en ordentlig kosehund! Han elsker å ligge på alt som er mykt. Puter, tepper, sengen sin, sengen vår(!), og sofaen. Og selvfølgelig, han elsker å ligge i fanget mitt. Et annet sted han liker å ligge, som jeg egentlig forbinder med katter, er badet. Han ser ut til å elske å ligge på det varme badegulvet.

Det har også vist seg at han kan bli en fremragende hopper! Han hopper allerede høyt, og det er veldig enkelt å få ham til å hoppe over hinder, gjennom ringer osv.

Det er så utrolig mye å si om denne fantastiske, gode, søte, rampete valpen vår at jeg kunne holdt på i det uendelige. Men får stoppe nå og heller legge ved to bilder. Så skal jeg prøve å oppdatere gjevnlig om det meste som foregår i vårt nye liv med valp. Det er selvfølgelig bare å spørre hvis dere lurer på noe :)

268721_10150325970597069_600772068_9941072_6770897_n.jpg281643_10150325976007069_600772068_9941136_3491776_n.jpg

Vet ikke om bildene egentlig er for store, eller om jeg gjør noe feil, da må jeg bare beklage isåfall. Er tross alt helt ny! Her er han forresten rundt 3 måneder.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Korthåret collie var det første som slo meg. Gjeterhundtype men stort sett avlet som selskapshund nå. Røyter en del, men er ganske førerorientert og spennende rase. Generelt vil du se på raser som er avlet for å samarbeide med fører. Det er noen typer jakthunder som ikke skal jobbe selvstendig, men på førers kommando, f.eks, apporterende o.l., som typisk retrievere og spanieler. Og så har du gjeterhunder som er de klassiske som er forholdsvis førerorienterte og lette å trene, men som også krever en del både fysisk og mental akvitisering. Så kommer det litt an på om det spiller noen rolle med bjeffing, for eksempel. Dansk/svensk gårdshund har en del jaktinstinkt men er også ganske førerorientert og lett å trene. Finsk og svensk lapphund, mye pels, mye lyd, litt mer selvstendig enn mange gjeterhunder, men morsomme hunder. Schapendoes, pumi, tibetansk terrier, bearded collie kan være alternativer. 
    • Hvilke av de sjeldne mellomstore hundene passer best til å trene lydighet og å gå skogsturer med? Skriver sjeldne da jeg er ganske kjent med de som er mest populære. Gjerne med minst mulig jakt siden jeg ikke skal trene jakt og ønsker at hunden skal gå løs på turer hvis den blir lydig nok. Pelsstell betyr ikke noe og vakt betyr heller ikke noe da vi bor på bygda. Ønsker hunderase mellom 10-30 kilo da jeg ikke har styrke nok selv og jeg ikke ønsker altfor stor hund. Kanskje prøve agility også.
    • Min golden (jakt) røyter bare to ganger i året, men de vanlige goldene jeg vokste opp med røyta helt sykt mye😅 Ellers er de veldig fine hunder, så lenge de får brukt hodet nok. 
    • Jeg har min med på trening i all slags vær, og da kan det fort bli timer i bilen. Men ved å parkere i skyggen (hvis mulig), silvershade duk og alle vinduer åpne pluss glippe på bagasjerommet (med krok) så er det alltid behagelig i bilen, selv i 30 varmegrader. 
    • Det kan være mange grunner til at en hund ikke fungerer i hundemøter. Mye av grunnlaget legges i valpekassa, hvordan mor og søsken interagerer, og sosialisering med andre hunder i valpe- og unghundtiden. I tillegg kommer rasetypisk adferd og arvelighet. Avhengig av adferden til mor og hva slags sosialisering hunden har fått i ung alder så har hunden lært seg hvordan den skal eller kan oppføre seg rundt andre. Eller ikke lært det, forsåvidt. Det er aldri for sent å trene på sosialisering, men er viktig å lese språket til alle de involverte hundene og gå inn og avbryte adferd som ikke er greit. Hvis andre hunder sier fra og setter grenser uten at hun respekterer det er det ditt ansvar som eier å fjerne henne fra situasjonen. Om hun får fortsette lærer hun jo bare at det er greit å holde på slik.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...