Gå til innhold
Hundesonen.no

Å ta gode bilder av hunden i fart


Ia
 Share

Recommended Posts

MegaMarie:

Dette er hentet fra fotoabc.no:

Blender- og lukkerprioritet er to halvautomatiske programmer, hvor man bestemmer den ene verdien og lar kameraet finne den andre automatisk. Det anbefales å gjøre seg kjent med blenderprioritet først. Grunnen til dette er at blenderen har stor innvirkning fotografiets utseende, samt den filtekniske kvaliteten. Samtidig vil valg av blender påvirke lukkertiden, så denne blir styrt indirekte.

Sier ikke at det er feil å bruke "Tv" for det er smak og behag, men for meg så funker "Av" bedre.

Å dra fram hva som står i en fotobok som fokuserer på å ta et bilde av noe som er i ro blir jo helt skivebom. Jeg var på fotokurs som skulle rette seg mot å ta bilder av hunder i fart, jeg... og for å si det sånn - jeg var nok langt mer dreven på det enn de som holdt fotokurset.

Når trådstarter ønsker råd om å ta bedre bilder av hunder i fart, så er det vel nettopp det man bør gi råd om, og da er ikke blenderåpning det rette stedet å starte.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 207
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

du bør kanskje ikke redigere bildene som blir lagt inn her? Da man kan gjøre MYE i lightroom og photoshop og vi ser ikke hvordan bildet egentlig er

Men du har fortsatt ikke kontroll på lukkertiden som jo er det viktigste for å fryse bevegelser hos et hevegelig objekt (men selvsagt - det er vel ikke rare bevegelsen i en halvdævv golden... sorry -

Velkommen til et DISKUSJONSforum!

Som jeg skrev så er det flere måter å ta ett bilde på, og man må finne den måten som passer best for seg selv.

Når jeg skal ta bilder av bikkja mi, så setter jeg kameraet til laveste blenderverdi og en passe ISO. Er lukkertiden for lav til at jeg kan gjennomføre en fotosession full av fart, ja så lar jeg være. Joda, jeg kan manuelt tvinge opp lukkertiden, men da blir bildet undereksponert. For MEG så er det en dårlig ide i å ta bilder når det er for mørkt til at riktig eksponering blir gitt.

Jeg har ikke sagt at det er "feil" å bruke "Tv". Jeg sier bare det at for min del så ser jeg ikke poenget med å tvinge frem en raskere lukkertid når ikke det er lys nok. Skal jeg ta en fotosession full av fart, så planlegger jeg heller litt og setter av en dag det er meldt fint vær slik at lukkertiden blir god nok i forhold til blenderverdien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg ta en fotosession full av fart, så planlegger jeg heller litt og setter av en dag det er meldt fint vær slik at lukkertiden blir god nok i forhold til blenderverdien.

Men du har fortsatt ikke kontroll på lukkertiden som jo er det viktigste for å fryse bevegelser hos et hevegelig objekt (men selvsagt - det er vel ikke rare bevegelsen i en halvdævv golden... sorry - kunne ikke dy meg :P).

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du har fortsatt ikke kontroll på lukkertiden som jo er det viktigste for å fryse bevegelser hos et hevegelig objekt (men selvsagt - det er vel ikke rare bevegelsen i en halvdævv golden... sorry - kunne ikke dy meg :P).

Poenget er at jeg ikke vil tvinge frem raskere lukkertid når det ikke er lys nok i utgangspunktet, og derfor blir det for meg feil å velge "Tv"

Når jeg stiller inn til laveste blenderverdi og lukkertiden feks. blir 1/100, så er ikke dette nok. Skal jeg sette kameraet i programmet "Tv" og justere opp lukkertiden til feks. 1/500 så blir bildet kraftig undereksponert. Da venter jeg heller til en dag hvor lyset er godt nok, istede for å skyte litt i blinde.

Til innformasjon, så kan jeg fortelle deg at en 2 år gammel Golden ikke er så "halvdævv" som du tror :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg stiller inn til laveste blenderverdi og lukkertiden feks. blir 1/100, så er ikke dette nok. Skal jeg sette kameraet i programmet "Tv" og justere opp lukkertiden til feks. 1/500 så blir bildet kraftig undereksponert. Da venter jeg heller til en dag hvor lyset er godt nok, istede for å skyte litt i blinde.

Hvorfor skrur du ikke opp ISO'en da? Spesielt 5D mark 2 er vanvittig bra på høy ISO.

Enig med Siri, jeg hadde aldri prioritert blenderen, ikke på bilder hvor bikkja sitter i ro heller. :P

Men igjen så bruker jeg kun M, en vane som er vond å vende.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at jeg ikke vil tvinge frem raskere lukkertid når det ikke er lys nok i utgangspunktet, og derfor blir det for meg feil å velge "Tv"

Men kjære deg - bildet blir jo undereksponert åkke som om lyset er for dårlig (og man ikke skrur opp ISO), og er lyset for dårlig så blir det jo dårlige bilder uansett, så jeg skjønner fortsatt ikke problemstillingen din. Jeg holder fortsatt på at det er bedre å styre lukkertiden enn blenderåpningen (blir blenderåpningen for liten er det jo bare å stille inn på kortere lukkertid liksom - da har man full kontroll på både lukker og blender).

Forøvrig kan man eksperimentere med litt lengre lukkertider om man panorerer og da følger det som beveger seg med fokusen - det gir artig fartsfølelse i bildet (forutsatt at motivet beveger seg nogen lunde sidelengs).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skrur du ikke opp ISO'en da? Spesielt 5D mark 2 er vanvittig bra på høy ISO.

Enig med Siri, jeg hadde aldri prioritert blenderen, ikke på bilder hvor bikkja sitter i ro heller. :P

Men igjen så bruker jeg kun M, en vane som er vond å vende.

Fordi jeg vil ha best mulig resultat når jeg planlegger en actionfotografering, og da er ikke støy noe jeg ønsker. Støy kan i noen tillfeller være greit, men ikke på slike type bilder synes jeg.

Jeg skal dog ikke argumenetere for å ikke bruke "M". Har brukt dette en del selv, og mest de gangene jeg har god tid til å eksperimentere. Men stort sett så står den da altså i "Av"

Jeg justerer inn ønsket dybdesparphet samt setter ISO så lav som mulig og skyter løs. Funker hver gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg vil ha best mulig resultat når jeg planlegger en actionfotografering, og da er ikke støy noe jeg ønsker. Støy kan i noen tillfeller være greit, men ikke på slike type bilder synes jeg.

Jeg skal dog ikke argumenetere for å ikke bruke "M". Har brukt dette en del selv, og mest de gangene jeg har god tid til å eksperimentere. Men stort sett så står den da altså i "Av"

Jeg justerer inn ønsket dybdesparphet samt setter ISO så lav som mulig og skyter løs. Funker hver gang :)

Jeg vil heller ha ett skarpt actionbilde med pittelitt støy, enn drite i å ta bilde.

Og nå er det sjelden nødvendig å dra den opp til 3200 ISO liksom.

Setter man ISO veldig lav og dybdeskarpheten ett eller annet(vet ikke hva du foretrekker), så kan man fort gå glipp av bra bilder pga man er redd for å skru opp ISO'en og bildene blir altfor mørke. Men smak og behag. :ahappy:

Enig med anabanana, vi gjør det helt sikkert ikke lettere for folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier meg enig med Anebanana. Om man ikke har "bakgrunns-knagger" å henge alle disse rådene og meningene opp på tror jeg man bare ender opp med å bli mer forvirret.

Jeg vet at jeg bare hadde følt meg totalt forvirret i starten av min foto-interesse om jeg hadde forvillet meg inn her iallefall.

Jeg tror det beste for trådstarter vil være å sette seg godt inn i kameraets brukermanual. (Kjedelig, men SUPER nyttig!), og deretter oppsøke assistanse fra noen med mer erfaring, der dere kan eksperimentere sammen.

Learning by doing. Det er et viktig stikkord her.

Alle må finne den metoden de -og deres kamera- er mest fortrolig med.

Når man har høstet litt mer erfaringer og kommet mer inn i kameraets menysystem og manual kan man lese igjennom denne tråden igjen med nye øyne, for dette har utviklet seg til en interessant tråd for litt mer erfarne hobby-fotografer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anngående "bakgrunnsknagger" Yodel, så må jeg bare si at det er flere måter og ta foto på, og siden dette er et forum så vil man få delte meninger om de aller fleste ting. Da blir det opp til trådstarter og spørre videre og eller sile ut innformasjonen som blir gitt.

Om trådstarter velger "Tv" eller "Av" er meg revnende likegyldig. Jeg kommer med min mening, mens andre kommer med sin. sånn er det bare. Begge instillingene fungerer, men på hver sin måte. Så enkelt er det :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vi allerede er laaangt utover "nybegynnertips" i denne tråden, så lurer jeg veldig på hvaslags objektiv bjerknez har. For setter jeg mitt objektiv med f.1.4 på størst blenderåpning og baserer meg på det for å ta actionbilder så vil dybdeskarpheten bli så liten at bildet blir ubrukelig til annet en eksperimenteringing. Mulig jeg er en usansynlig dårlig fotograf, men jeg tar sjelden eller aldri gode actionbilder av hunder med blender større enn 3.5 maks 3.

Nå skal det sies at min erfaring med mitt nikon D80 er at de forhåndsinstilte programmene ikke er bra nok til å ta bilder av sorte hunder, så så jeg bruker M. Sammenlignet med Siri sitt engang da våre søte må hunder faktisk var søte og mindre enn de er nå, og så tydelig forskjell på hvordan kameraene jobbet med prioriterte programmene, nå har og hadde hun et mer avansert kamera enn meg da, så er vel ikke så merkelig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vi allerede er laaangt utover "nybegynnertips" i denne tråden, så lurer jeg veldig på hvaslags objektiv bjerknez har. For setter jeg mitt objektiv med f.1.4 på størst blenderåpning og baserer meg på det for å ta actionbilder så vil dybdeskarpheten bli så liten at bildet blir ubrukelig til annet en eksperimenteringing. Mulig jeg er en usansynlig dårlig fotograf, men jeg tar sjelden eller aldri gode actionbilder av hunder med blender større enn 3.5 maks 3.

Egentlig så var jeg ferdig med denne diskusjonen nå... men kan jo svare deg direkte på spørsmålet ditt:

Jeg har 24-105mm f/4.0L objektiv. Størst blenderåpning for actionfotografering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig så var jeg ferdig med denne diskusjonen nå... men kan jo svare deg direkte på spørsmålet ditt:

Jeg har 24-105mm f/4.0L objektiv. Størst blenderåpning for actionfotografering?

Jaaaaa riktig. Det forlarer at du lar blenderåpning styre. Det funker ikke på linser som er mer lyssterke som med blendertall ned mot 1.4 - eller forsåvidt 2.8. Ta actionbilder på 1.4 i blender er vrient om man ikke tar endel forhåndsregler, og da blir det ikke full fart og på rappenbilder lenger. Men om man har linse som ikke har større blenderåpning enn f4. så er ikke det et issue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaaaaa riktig. Det forlarer at du lar blenderåpning styre. Det funker ikke på linser som er mer lyssterke som med blendertall ned mot 1.4 - eller forsåvidt 2.8. Ta actionbilder på 1.4 i blender er vrient om man ikke tar endel forhåndsregler, og da blir det ikke full fart og på rappenbilder lenger. Men om man har linse som ikke har større blenderåpning enn f4. så er ikke det et issue.

Kan du forklare meg hva du mente med dette??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men jeg kan ikke helt se hva du mente med at det ikke funker å bruke "Av" når man har mer lysterkt objektiv som feks. f/1.4 - f/2.8??

Det funker, men det er ikke særlig anvendelig for actionbilder. Når blenderen er på 1,4 så er dybdeskarpheten i et bilde såpass liten at man har utrolig lite feilmargin før man bommer med fokus på actionbilder. Du skrev at du når du tar bilder så stiller du blender på lavest mulig tall og skyter utifra det. Vel, stiller man blender på 1.4 og skal ta actionbilder så blir resultatet ganske anderledes enn om man stiller blendern på f4, og på et objektiv med laveste blendertall på f4 så trenger man ikke tenke veldig på dybdeskarpheten da f4. er en grei skarphet i de fleste fartssettinger. Derfor vil det være mer effektivt på mer lyssterke objektiver å velge prioritert lukkertid om man skal bruke halvautomatinstillinger. (Jeg ville gjort det uansett objektiv, men det er mer en smakssak, og jeg har som sagt et kamera med for dårlige forhåndsinstillinger til at jeg gidder å krangle med dem.)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det funker, men det er ikke særlig anvendelig for actionbilder. Når blenderen er på 1,4 så er dybdeskarpheten i et bilde såpass liten at man har utrolig lite feilmargin før man bommer med fokus på actionbilder. Du skrev at du når du tar bilder så stiller du blender på lavest mulig tall og skyter utifra det. Vel, stiller man blender på 1.4 og skal ta actionbilder så blir resultatet ganske anderledes enn om man stiller blendern på f4, og på et objektiv med laveste blendertall på f4 så trenger man ikke tenke veldig på dybdeskarpheten da f4. er en grei skarphet i de fleste fartssettinger. Derfor vil det være mer effektivt på mer lyssterke objektiver å velge prioritert lukkertid om man skal bruke halvautomatinstillinger. (Jeg ville gjort det uansett objektiv, men det er mer en smakssak, og jeg har som sagt et kamera med for dårlige forhåndsinstillinger til at jeg gidder å krangle med dem.)

Da forstår jeg deg litt bedre :)

I dagslys så er det uansett ikke noe veldig stort poeng med et objektiv med høy lysstyrke med tanke på actionfotografering, da lukkertiden uansett blir mer enn bra nok. Tok jo selv for to dager siden actionbilde i skumring/overskyet hvorav nesten alle bildene ble skarpe. Dog måtte jeg bruke ISO 400, men siden jeg er beæret med fullframe sensor, så har jeg nok en del mindre støy enn billigere kameraer uten fullframe sensor.

Uansett så er det ikke actionbilder jeg tar mest av.

Jeg er sef. enig i at et objektiv med høy lysstyrke er tingen hvis man tar MYE action bilder og eller bilder i mørkere omgivelser, men personlig liker jeg meg best i dagslys.

Når jeg kjøpte kameraet så sto det mellom 24-70mm f/2.8L og den jeg har nå. Jeg gikk for den jeg har nå grunnet zoomområdet og at den har IS. Dessuten så er kamera med fullframe sensor kresen på optikken, så objektiver i L-segmentet blir kostbart :)

Uansett så er det artig å ta bilder og jeg synes det er morsomt og diskutere litt foto med likesinnede. Men jeg skal inrømme at selv jeg begynner å bli litt lei diskusjonen som pågår her...hehe. (Selv om jeg sikkert har en stor egenskyld i at diskusjonen har blitt som den har blitt)

PEACE!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyttig tråd, selv om jeg ikke er helt inne i terminologien.

Jeg har også lyst til å ta supre bilder. Jeg har lagt vekk speilrefleksen da den ikke virker helt, den autozoomen tror jeg det er som fusker. men jeg synes uansett det er litt mye arbeid å ta det med også.

Men jeg fikk canon powershot G11 til jul i fjor, og det er jo et kamera jeg har hørt skal være ganske bra, men jeg er nok ikke rette person til jobben kanskje. Noen som har dette kameraet? Det har sikkert mer å gå på.

PowerShot%20G11_w200_tcm85-666083.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste kameraer tar flotte bilder og spesielt i dagslys er forskjellen blandt de dyrere kameraene usynlig for den vanlige mann/dame i gata.

Problemet dukker opp når det begynner å bli litt mørkere. Jeg har ingen erfaring med G11, men jeg ser at den har fått god tilbakemelding på de fleste tester. Jeg tror det er et flott kamera med mange funksjoner som vil gi deg mange flotte bilder.

Den kan også ta bilder i raw-formatet, noe jeg mener er et must.

Dog har du mer spillerom med et speilrefleks med tanke på objektiver og hurtighet etc. Man får jo stort sett hva man betaler for, men en proff kan ta like gode bilder med G11 som en amatør tar med et feks. Canon 1D Mark III. (med visse forbehold)

Problemet er at mange tror at et dyrt kamera vil automatisk gi gode bilder, og det er en sannhet med store modifikasjoner. Man må nemmelig også kunne bruke kameraet og vite hva instillingene betyr og fortå dem.

Jeg blir rett og slett litt lei meg når jeg ser (gang på gang faktisk) personer med dyre speilreflekskameraer knipse i "Auto" Den eneste gangen jeg kan se for meg at "Auto" kan velges er når man feks. låner bort kameraet til tantungen sin eller søskenbarnet sitt fordi dem skal ta bilde av en klovn eller en tøff bil, hvor jeg ikke gidder å bli med på seansen og jeg ikke har noe annet kamera å låne dem.

Så lenge du ikke har betalt noe som helst for dette kameraet så synes jeg du skal gi det en sjanse. Det er en stor mulighet for at du kommer til å like det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...