Gå til innhold
Hundesonen.no

Fjerne piping/sutring


SiriEveline
 Share

Recommended Posts

Nå har pipingen til Yaris gått litt for langt i mine øyne, og er gått over til å bli svært irriterende.

Eksempel er nå, som jeg satte meg i stuen, men lot han være igjen i gangen, da ligger han og sutrer.

Det pipes også på tur, spesielt å starten, eller når jeg ikke går fort nok osv.

Når jeg har han i bånd så har jeg begynt å stanse hver gang han begynner, og ikke fortsette ferden før han er helt stille. Det ser ut til å gå rette veien, og jeg regner med at det ikke finnes en snarvei annet en tålmodighet.

Men hva med inne? Han kan også ligge i sofaen ved siden av meg og pipe, evt. på gulvet eller lignende. Det kan av og til virke som om han ligger og kontrollerer seg.

Hva slags metoder fungerer best for å fjerne slikt mas?

Kom gjerne også med egne erfaringer, og andre metoder som er prøvd :)

PS: Noen ganger når han holder på, så virker det nesten som om han ikke er bevisst over det selv, og jeg er redd han bare har lagt til seg den vanen, og bare gjør det uten å merke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ludo er også sånn. Han har alltid vært sånn. Vi har prøvd ganske mye forskjellig. Men det eneste som faktisk har hatt effekt, er, at med en gang han syter, så blir han satt i bur på et annet rom (jada, jeg er ond som bruker bur, men dette er ikke en burdiskusjon, så husk det). Tiden han er 'utestengt'', er veldig varierende, men dette har hatt klar effekt. Han har blitt mer bevisst på at han syter, og det har resultert i at han syter MYE mindre nå, enn før jeg begynnte med gestapo oppdragelse hehe.

Det blir nesten som en slags 'time out', syter han så er han utvist i en stund, så får han komme inn igjen. Ikke noe dikke dikk, bare ignorere og late som ikke noe. Dette har iallefall funka på min hund, men så kjenner du din hund best og det er jo ikke sikkert dette fungerer på din hund :sleep:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir jo noe ala det jeg bruker ute, altså stopper opp og ikke lar ham oppleve noe spennende, der syter han spesielt om noen går foran oss, og da lar vi bare de gå sin vei. Og det ser ut til å ha effekt.

Derfor kan jeg se at time-out i bur kan funke, jeg vet jeg har vært skikkelig motstander, men tja, har nå et bur stående i gangen og det har blitt brukt til time-out, men ikke veldig konsekvent.

Ellers har jeg fått tips om å belønne masse når han er flink, samt gi han oppmerksomhet da får han ihvertfall et syn på hvordan han kan ha det om han oppfører seg.

Vi er jo også to voksne i hus, så det viktigste er vel at vi gjør det samme og er like konsekvente.

Men godt å høre at man ikke er eneste som har hund med fløyte i nesa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mayah piper ikke, men kan komme med noen bjeffelyder/sytelyder når hun kjeder seg, eller det er mat i nærheten hun ikke får. Det jeg gjør da er å lukke henne inn på ett annet rom enn det vi er i. Et "nei", åpne døra, be hu gå dit, lukke igjen, la hun være der (da er hun helt stille) for så å ta hu inn igjen etter kort tid. Dette har vært vedlig effektivt. Nå er det veldig mye mindre lyd på henne enn det var for noen uker siden. Tiden hun er borte fra oss er ikke lang, det er det ingen behov for.

Blir jo igrunn det samme som ble anbefalt over, men bruker et annet rom, og ikke bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, nå er det vel en person som vil 'ta meg' :icecream: , men selv har jeg brukt bur(stor kompost, men dog) på slik uønsket adferd. Når den tok sko eller andre ting den ikke har hatt lov til å tygge på, så har han blitt ført i kompost uten oppmerksomhet. Sko/ting blitt satt tilbake etterpå. 5-10 min i bur (for han er rolig bestandig, han legger seg bare ned) og så slipper han ut. Tror det holdt med 2-3 turer, så lot han det være, før han prøvde seg igjen en god stund senere og da var reaksjon helt lik og dermed fant han ut at sko og andre ting kunne ha det så godt.

Det er viktig å være konsekvent tror jeg - hunden må vite hva den har å forholde seg til. Dette er jo time-out og ikke bur-diskusjon egentlig, for man kan godt feste han fast istedet. Eller bruke annet rom som nevnt her. Syns dette fungerte bedre enn å forsterke ønsket adferd i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mayah piper ikke, men kan komme med noen bjeffelyder/sytelyder når hun kjeder seg, eller det er mat i nærheten hun ikke får. Det jeg gjør da er å lukke henne inn på ett annet rom enn det vi er i. Et "nei", åpne døra, be hu gå dit, lukke igjen, la hun være der (da er hun helt stille) for så å ta hu inn igjen etter kort tid. Dette har vært vedlig effektivt. Nå er det veldig mye mindre lyd på henne enn det var for noen uker siden. Tiden hun er borte fra oss er ikke lang, det er det ingen behov for.

Blir jo igrunn det samme som ble anbefalt over, men bruker et annet rom, og ikke bur.

Det er vanskelig å sette i et annet rom her, alternativene er soverom eller bad, badet har ofte på varmekabler og blir rett og slett glovarmt, soverommet fungerer, men da legger han seg nok i senga som han ikke får lov til, derfor er buret greit. Det er jo uansett ikke snakk om 8 timer liksom.

Men hadde gjerne unngått det.

Uff, nå er det vel en person som vil 'ta meg' :icecream: , men selv har jeg brukt bur(stor kompost, men dog) på slik uønsket adferd. Når den tok sko eller andre ting den ikke har hatt lov til å tygge på, så har han blitt ført i kompost uten oppmerksomhet. Sko/ting blitt satt tilbake etterpå. 5-10 min i bur (for han er rolig bestandig, han legger seg bare ned) og så slipper han ut. Tror det holdt med 2-3 turer, så lot han det være, før han prøvde seg igjen en god stund senere og da var reaksjon helt lik og dermed fant han ut at sko og andre ting kunne ha det så godt.

Det er viktig å være konsekvent tror jeg - hunden må vite hva den har å forholde seg til. Dette er jo time-out og ikke bur-diskusjon egentlig, for man kan godt feste han fast istedet. Eller bruke annet rom som nevnt her.

Det er nok mange muligheter ja, men jeg ser at en time-out nok kan gjøre susen, evt. kan det være å binde han fast ja. Så jeg får bare begynne for fullt med konsekventhet.

Men hvordan skal jeg gjøre det når jeg kommer hjem, da kan han jo fint hyle av begeistring. Lønner det seg å bare ignorere ham, og gjøre det jeg skal, og ikke gi han oppmerksomhet før han er rolig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, nå er det vel en person som vil 'ta meg' :icecream: , men selv har jeg brukt bur(stor kompost, men dog) på slik uønsket adferd. Når den tok sko eller andre ting den ikke har hatt lov til å tygge på, så har han blitt ført i kompost uten oppmerksomhet. Sko/ting blitt satt tilbake etterpå. 5-10 min i bur (for han er rolig bestandig, han legger seg bare ned) og så slipper han ut. Tror det holdt med 2-3 turer, så lot han det være, før han prøvde seg igjen en god stund senere og da var reaksjon helt lik og dermed fant han ut at sko og andre ting kunne ha det så godt.

Det er viktig å være konsekvent tror jeg - hunden må vite hva den har å forholde seg til. Dette er jo time-out og ikke bur-diskusjon egentlig, for man kan godt feste han fast istedet. Eller bruke annet rom som nevnt her.

Det er jeg veldig enig i, det er alltid viktig å være konsekvent.

Jeg er forsåvidt enig i det andre du skriver også. Jeg er ingen stor fan av burbruk, men når det brukes på den måten du beskriver ovenfor vet jeg av erfaring at det kan være svært nyttig. Timeout kan være effektfullt, det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan skal jeg gjøre det når jeg kommer hjem, da kan han jo fint hyle av begeistring. Lønner det seg å bare ignorere ham, og gjøre det jeg skal, og ikke gi han oppmerksomhet før han er rolig?

Det tror jeg kommer an på hva du vil. Syns du det er greit at han er slik, så trenger du vel ikke gjøre endringer - hunden skiller på situasjonen 'hilsing' og vanlig samvær tror jeg.

Vil du ha det bort noe eller helt, så hadde nok jeg ignorert den og kun gitt oppmerksomhet(forsterkning) når den har adferd som du vil ha - her ville jeg ikke ville brukt time-out

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg kommer an på hva du vil. Syns du det er greit at han er slik, så trenger du vel ikke gjøre endringer - hunden skiller på situasjonen 'hilsing' og vanlig samvær tror jeg.

Vil du ha det bort noe eller helt, så hadde nok jeg ignorert den og kun gitt oppmerksomhet(forsterkning) når den har adferd som du vil ha - her ville jeg ikke ville brukt time-out

Jeg vil faktisk fjerne det og, han har brukt opp pipekvoten sin og jeg har ikke noe behov for overbegeistrete hunder, jeg syntes det holder at de reiser seg for å hilse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å sette i et annet rom her, alternativene er soverom eller bad, badet har ofte på varmekabler og blir rett og slett glovarmt, soverommet fungerer, men da legger han seg nok i senga som han ikke får lov til, derfor er buret greit. Det er jo uansett ikke snakk om 8 timer liksom.

Men hadde gjerne unngått det.

Da ville jeg nok brukt bur ja :) Time-out er en veldig grei måte å bruke syns jeg, uansett om en bruker bur, kompostgring eller rom. Hva en bruker avhenger jo selvfølgelig av hva en har tilgang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil faktisk fjerne det og, han har brukt opp pipekvoten sin og jeg har ikke noe behov for overbegeistrete hunder, jeg syntes det holder at de reiser seg for å hilse.

Hvis piping og lyder ikke gir seg og du har satt deg ned i soffa etc - altså at 'hilse' situasjon har gått over til 'vanlig samvær', så ville jeg nok brukt time-out der også. (prøver bare å tenke høyt her nå og har selv ingen erfaring på feltet, så ta mine råd for det de er :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis piping og lyder ikke gir seg og du har satt deg ned i soffa etc - altså at 'hilse' situasjon har gått over til 'vanlig samvær', så ville jeg nok brukt time-out der også. (prøver bare å tenke høyt her nå og har selv ingen erfaring på feltet, så ta mine råd for det de er :))

Det var et godt tips ja, må jo bare prøve meg frem her.

Nå må jeg nesten alltid på do når jeg kommer hjem, så da kan jeg jo evt. bruke det som en slags time-out, altså bli der til det er stille. Om man begynner igjen når jeg går ut, kan jeg jo bare lukke døren igjen. Gjorde faktisk det på en hund jeg luftet da jeg jobbet som hundelufter, bare at jeg ventet med å gå inn til det var stille, og lukket døren igjen. Den hunden sluttet etterhvert, og det gikk fort når eier var med på notene også :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dvs nå sliter jeg ikke mye med pipelyd,men det hender det kommer noe liknende...

Noe som jeg kaller "pustemasing" som mastiffer har som sitt kjennetegn...Hvertfall de jeg har hatt.

Den der pustemastingen som er trykking for å få frem lyd men som ikke er direkte lyd får meg så irritert at jeg reiser meg opp sporenstreks og jager hunden utav mitt område,og ber den ligge et annet sted.

Dvs ikke jager som i jager skremmende,men knipser og peker og er bestemt og fører hunden med pekefingen til et sted hvor den kan kose seg om den skal kødde med stemningen...

Nå hadde jeg egentlig ikke lysst å svare her da det lett blir urettferdig mot dem som egentlig ikke er masete.P

Passte på en hund for en tid siden som var troende til å pipe for å snakke og fortelle og manipulere omgivelsene,og da var det samme greia.

Reiste meg opp og sa "kom an,stikk en annen plass (henvisning til sted)"

Ergo...pip og du må legge deg et annet sted litt utenfor - og det ASAP.

Hunden ble helt paff og ble så opptatt med at jeg var så kjapp og iskald at den ble liggende.Så holdt den kjeft og ble tilbudt "inn i flokken" igjen...og ved minste tegn til lyd så var det "ut der å legg deg" (gangen eller bort fra meg)

Da var det ikke kult å pipe nei så det gikk utrolig fort over...

Jeg gjør selvsagt ikke det med hunder jeg vet er seriøse i sin bruk av lyd,men man merker fort dem som bare syter og maser.

Dobermann er jo ofte med lyd i,men det har jeg ikke opplevd mye til utenom første tiden.

Det var samme greia. UT PÅ GANGEN kjøter.

Piping i bånd ja,det hadde jeg også i begynnelsen.Det var så irriterende at jeg prøvde stoppe metoden men det ble bare mer sånn "jeg kan pipe høyere av frustrasjon for jeg tror jeg bestemmer at vi bør gå"

Så jeg tok på meg Mp3 spiller en god del i starten og ga F*** og guess what...ikke mer piping for jeg stoppte opp og stod så lenge og digga musikk og røykte og sånt at hunden ga opp.

Aner ikke hvorfor jeg,kanskje flaks men...jeg gadd ikke bry meg for jeg hørte det jo ikke...Kanskje det hunden fant ut da hun ga opp og la seg ned og furta stille med holdning uten lyd istedet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå prøvde jeg timeout i buret, da økte frustrasjonen. Så det endte opp med en tur ut i bånd, da jeg tok ham inn etter en halvtime gikk han rett og la seg i sengen sin og har vært stille siden.

Så kanskje ut er greia, da slipper jeg å irritere meg :)

Men på tur har jeg også gått løs med ham i starten, da går det mye bedre etterpå.. da har jeg også litt mer tålmodighet.

Jeg får bare se hva som skjer, men tar gjerne imot mer tips :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig å vite hvorfor den sutrer naturligvis. Jeg forstod det slik at det var en uvane og kun 'syting' uten grunn.

Det er en selvfølge at hunden må få dekket sine behov, som turer ut for naturlig gjøremål og fysisk utfoldelse, samt få brukt seg mentalt. (regner også med den er ved god helse og at det ikke er noe som plager den(?))

Hvis den har dekket disse behovene og den fortsatt syter, så er time-out en mulighet. Hvis du da er sikker på at disse behovene er dekket, så kan time-out få økt frustrasjon før den blir bedre - det hjelper lite med time-out hvis hunden vinner din oppmerksomhet med økt uønsked adferd, da gjør den vondt verre.

Time-out skal ikke gi noen oppmerksomhet - ikke engang blikk-kontakt, bare før(rolig) hunden til time-out plass og la den slippe når den har roet seg. Den skal heller ikke ha noen oppmerksomhet når time-out avsluttes.

All piping inne eller ute bør ikke gi noen som helst oppmerksomhet - ikke blikk eller stemme - bare overse helt, men stopp gjerne ved gåing, så lenge du ikke gir noe oppmerksomhet (slik jeg ser det - ta det som sagt for hva det er)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bur er vel egentlig oppbevaring for meg, et sted hunden er under transport osv.

Oppmerksomhet og blikkontakt er noe jeg er veldig obs på, kaste et sideblikk er jeg god på. Men skal virkelig observere meg selv så jeg er sikker på at jeg følger det, og ikke bare tror jeg gjør det.

Noen ganger er det vanskelig å skille mellom ut og tisse pip, og sutring, men jeg prøver å ta han ut med jevne mellomrom nå så jeg vet at blæra blir tømt.

Men jeg er ganske sikker på at behovene hans er dekket, og at han er sunn og frisk. Men vedvarer dette så må jo selvfølgelig andre grunner søkes etter.

Tuuuuusen takk for svar alle sammen, jeg skal holde tråden oppdatert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! Litt bakgrunnsinfo om oss: jeg og min kjæreste diskuterer når vi bør skaffe oss valp. Vi er begge i 20-årene og bor i ett hus på landet med gode utemuligheter og turmuligheter i skog og mark. Vi begge studerer over nett, og begge vil ha en fremtid med hjemmekontor da vi studerer programering og UX/UI developer. Vi har generelt stabil økonomi, og partneren min jobber ved siden av studiene i tillegg. Jeg får tileggsstipend fra lånekassen. Jeg mistet min far for nesten ett år siden og har vært i en tung periode veldig lenge, nå er jeg bedre og føler meg mye bedre da jeg kommer meg ut mer osv. Jeg har erfaring med hund fra før, men dette er første egne hund. Hos mine foreldre har jeg vokst opp med sibirsk husky, jeg har også hatt mange sommerjobber som hundepasser der "klientene" mine har vært hos meg flere uker om gangen. Vi har bestemt oss for at vi ønsker oss en svart engelsk labrador, og har satt oss inn i hva det vil så å eie en slik rase. Jeg ønsker også å bruke hunden som hobby-hund og tenker å trene lydighet, og drive med dummy-trening. Jrg har godkjent jegerprøve og hadde vært utrolig gøy å utforske jakt videre også! Men når er det rett tidspunkt? Jeg personlig føler meg klar. Jeg er ikke glad i å reise, og trives best ute på sommeren i telt eller hengekøye. Studiene tillater meg å være hjemme med valpen, og å komme meg ut mer etterhvert som han / hun blir eldre. Vi har råd til forsikring, uforutsette veterinær utgifter osv. Jeg føler meg så, sæ klar, men har fått kritikk av andre (hovedsakelig familie) om at det ville vært dumt å skaffe seg valp nå da jeg er student...
    • Synes dere de er fine?
    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...