Gå til innhold
Hundesonen.no

Når vi snakker om biljakt


Tonje
 Share

Recommended Posts

I biljakt-diskusjonen er det flere som har nevnt at de har trent bort jakt eller interesse for biler mens hunden ar valp/unghund og da lurer jeg rett og slett på hvordan man kan gjøre det? Jeg har en sheltie på snart 5mnd som viser interesse for biler og jeg vil IKKE at det skal eskalere.

Om vi er ved sterkt trafikkerte veier reagerer han ikke noe særlig for det blir tydeligvis for mye å følge med, men når det kommer en og en bil viser han tydelig interesse ved å følge med bilen og trekke litt i båndet. Han er forholdsvis enkel å distrahere, men jeg lurer på hvordan jeg bør gjøre det? Jeg er litt redd for at fokuset på biler kan bli enda større dersom jeg styrer mye med dette også, men noe må jeg jo gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min BC valp ville ta bilene når hun var yngre! Nå er vi ganske kvitt det, men jeg vil ikke ta sjansen på å ha henne løs nær kjørende biler..

Jeg sa bare nei når hun gikk etter dem, og gikk i motsatt retning av der bilen kjørte. Kom det en bil kjørende gikk vi motsatt vei fordi vi skulle ikke etter den på noen måte. Dette funket i hvertfall for oss, men jeg vet ikke om det er noe god eller lur metode! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første dobberen min var en sånn type som skulle "ta" biler, syklister og joggere. Han var nå 10 mnd da jeg fikk han og det jeg gjorde var at når jeg så på avstand at det kom en bil så tok jeg frem en pipeleke (en sånt lite pinnsvin som var lett å ha i lommen) og pep med det. Så når han ga kontakt så fikk han godis. Jobber INTENST med kontakt og godis til bilen var forbi. Det hjalp på biljakten. Men han blokkerte jo selvsagt ikke da.

Syklister var en annen sak og han fikk overslag på en jogger en gang og da bet han meg HARDT i låret. Og en annen gang fikk han overslag på en liten gutt på sykkel og bet meg hardt i armen. SÅNN gidder ikke jeg å ha det så etter en tur i tankeboksen sendte jeg han på jakt i de evige jaktmarkeder...

Red skrivefeil...

Red...de var MYE annet med han også..bare for ordens skyld. Så ingen tror det var eneste grunnen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Han blokkerer ikke enda den lille tassen, men jeg vil stoppe det før det evt går så langt. Han er lett å avlede, men jeg er litt usikker på når jeg bør belønne? Hele tiden mens bilen er innenfor "interesseområdet" hans, eller bare dersom han ser på meg og så belønne når bilen har passert uten at han reagerer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første dobberen min var en sånn type som skulle "ta" biler, syklister og joggere. Han var nå 10 mnd da jeg fikk han og det jeg gjorde var at når jeg så på avstand at det kom en bil så tok jeg frem en pipeleke (en sånt lite pinnsvin som var lett å ha i lommen) og pep med det. Så når han ga kontakt så fikk han godis. Jobber INTENST med kontakt og godis til bilen var forbi. Det hjalp på biljakten. Men han blokkerte jo selvsagt ikke da.

Syklister var en annen sak og han fikk overslag på en jogger en gang og da bet han meg HARDT i låret. Og en annen gang fikk han overslag på en liten gutt på sykkel og bet meg hardt i armen. SÅNN gidder ikke jeg å ha det så etter en tur i tankeboksen sendte jeg han på jakt i de evige jaktmarkeder...

Red skrivefeil...

Red...de var MYE annet med han også..bare for ordens skyld. Så ingen tror det var eneste grunnen...

Det å bli bitt to ganger var grunn nok i mitt hode...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs litt hvor fokusert han er. Går det bra og bare holde 1 godbit fram til bilen er passert vile jeg gjort det. Føler du at det kreves mer kan du belønne oftere til og begynne med. Bare sørg for at du belønner fordi han gjør noe, feks kontakt, og ikle bare fordi bilen er der. Husk og ikke gjøre noen big deal utav det og du kan jo gjerne trene kontakt ellers på turen også, for ikke og koble det lun opp mot passerende biler:) gjør det når det kommer folk når det kommer sykler, hunder, når det ikke er noen der osv:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...