Gå til innhold
Hundesonen.no

Apatisk kattunge.. forgiftning? Dyrlegen visste ikke...

Sissi
 Share

Recommended Posts

Lille søte Nansen er blitt syk :( han startet i går med og være litt utilpass, så ble han kvalm og spydde en del, noe som ikke er så uvanlig på en katt som jakter mus og får lov og gå litt ut.

Men formen ble ikke bedre i går, og da kvelden kom ville han bare sove.. dumme meg tenkte at han sikkert bare var i dårlig form pga oppkast. Men for sikkerhets skyld fikk han kull tabletter og fikk i han væske utover kvelden..

I morges møtte ikke Nansen meg som han pleier, han startet bare og male høylytt da jeg snakket til han men han ble liggende på teppet sitt..

Vi reiste til dyrelegen i morges og han fikk intravenøst,han er blek i tannkjøttet, 38.2 var temp så ingen feber.. Han verken klager, skjelver,maser eller noe som helst annet enn at han er apatisk og trøtt.

Vi fikk han hjem etter en time til observasjon, med nål i foten og posen med, som han kunne få resten av hjemme. I bilen hjem kastet han opp igjen, MASSE grønt illeluktende vannaktig væske... galle?

Vi fikk med noe boksmat A/D som han anbefalte oss og tilby han med gjevne mellomrom..

Dette er en katt som en sikkelig matvrak ellers! og den lukta av den boksen ville gjort han spinnvill i frisk tilstand.. Men nå rynket han bare på nesen, men ville gjerne smake litt fra fingeren..

Nansen tisset litt i dag i kattedoen, men ellers har han vært helt tørr..

Han er nå ferdig med posen sin, så jeg fikk tatt ut neflonen( er det sånn det skrives?) av beinet hans. Men energien og formen ellers er jo uforandret, han ville da ikke gjemme seg vekk og sove, men sover i skuffen i kommoden i gangen. Han er kanskje bare totalt utslitt etter dyrelege besøk og formen er pjusk, jeg vet ikke hva jeg forventet, men ventet liksom litt bedring etter han fikk intravenøst.

Dyrlegen sa vi kunne ikke gjøre så mye for han enda, siden vi ikke aner hva som har skjedd.. han har kjent og vendt og tatt på han og viser ingen tegn på ubehag eller smerter verken i mage,bein osv..

Men han trodde kanskje han har fått i seg noe ute, ugress middel eller lignene( naboen har sprayet i hagen sin nylig)

Er så bekymret for pusen, jeg forventer det værste men håper på det beste.. har også gjort begge barna forbredt på hva som kan skje om han ikke blir bedre, må nesten det.. jeg klarer ikke være alt for optimistisk i slike situasjoner. Men de tar det fint, og tror man vinner mest med barn om man er ærlig.

Men nå trenger jeg bare litt råd eller tanker for andre som har vært borti lignene, jeg er så redd for nyresvikt og lignene :( Vi skal tilbake på mandag om ikke han bedrer form i løpet av dagen/morgen dagen.. og ta blodprøver og dypere undersøkelse..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal dere ha :)

Jeg følte i grunn dyerlegen tok dette på alvor, men siden Nansen var så redusert når han kom inn ville han iallefall ikke dope han ned, og ikke ville han stresse han for mye. Og han trodde det var mest sannsynlig han har fått i seg noe .. han kjente på han og klemte på magen osv. så han fant vel grunn for og ikke gjøre noe annet enn og hjelpe han med intravenøst og få skyllt gjennom systemet som han sa. Og at vi måtte bruke helgen på og observere han nøye..

I dag så er han litt kvikkere faktisk! han har drukket bitte litt vann selv og i sted satt han over matskålen og tygde på et par kuler tørfor som Truls hadde ikke spist opp etter frokosten! :D Det er da et godt tegn! Han ville også leke litt sted...

Men han klarer ikke gjør så mye før han må legge seg ned og ta en pause..

Planen var og holde han unna dra de andre , men han det virket som det gjorde han ganske så deppet, så i går fikk han trøst av han storebror..

6135332047_817c5f09b4.jpg

6135877966_b33ae01cf2.jpg

6135878134_d3f8e7e692.jpg

De er blitt så knyttet til hverandre de gutta.... Så nå må Nansen bare se til og komme seg fort! Da Truls savner en og leke med..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ikke dope ned dyr man misstenker er forgiftet, da det er vesentlig å følge med på almenntilstanden. (Forøvrig heter den tingen han hadde i benet sitt venflon).

Kua (dvergpinscher) ble forgiftet av sopp her om dagen. Hun ble akkutt veldig dårlig, slapp og bortevekk, men kom seg fort før vi kom til dyrlegen hvor hun lå 5 timer til observasjon med drypp (væske). Det tok selvsakt blodprøver for å sjekke blod og lever/nyreværdier (rart ikke dyrlegen deres gjorde det med engang?)

Det er nesten umulig å vite akkurat HVA nansen kan ha spist, men "førstehjelp" ved forgifting er væskebehandling og kull, flytende eller med tabletter. Syns du skal be dyrlegen ihvertfall ta blodprøver.

Kua tar fortsatt blodprøver hver dag (bortsett fra i dag), og skal fortsette med det noen dager framover, derreter blodprøve en gang i uka en stund. Nå vet vi jo at det var sopp hun spiste, men ikke hvilken sopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja skal spør dyrlegen i morgen om hvorfor dem ikke tok blodprøver med en gang.. VENEFLON * skrive seg bak øret* det ordnet der er noe jeg altid roter med hva heter..

Ellers har pusen spist litt og drukket mer vann, ingen oppkast!! Og han overfalt Doffen i sted med masse prating og maling! :D det var så godt og se! håper det fortsetter slik :D

Kaja: god bedring til Kua! Skummelt med sånne forgiftninger, men dere kom dere vel fort til dyrelegen? her var vi ikke inne før dagen etter han ble dårlig, så om det var forgiftning var det kanskje for sent for legen og gjøre så mye annet enn og rette opp væskebalanse osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var der ca 40 minutter etter soppintak, men det var fordi hun brått ble så dårlig. Slo meg ikke før hun kastet opp og jeg så soppbiter at det var sopp det var snakk om. Det er ikke alltid godt å vite med disse små altså :)

Væskebehandling og kull er vel første, også eventuelt behandle om det er nyre/leverfeil i ettertid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var der ca 40 minutter etter soppintak, men det var fordi hun brått ble så dårlig. Slo meg ikke før hun kastet opp og jeg så soppbiter at det var sopp det var snakk om. Det er ikke alltid godt å vite med disse små altså :)

Væskebehandling og kull er vel første, også eventuelt behandle om det er nyre/leverfeil i ettertid

Så bra du var oppmerksom og at det var tydelige spor etter sopp i oppkastet da, så dere fikk raskt behandling!

Her har pus maset om mat for 2 gang i dag! :D Håper det fortsetter slik! Kanskje han bare var veldig slapp etter og ha bli dehydrert eller fått seg et smell i hodet av noe slag, han er jo en ivrig klatrer oppover, men ikke like bra nedover...fall? Tør ikke håpe for mye før Vet.kan avkrefte noe trøbbel med nyrene da..

Loke: ja de er så søte sammen, Truls er ikke så glad i andre katter,altså han er en veldig "kjølig" pus og holder alle på litt avstand, men Nansen bare er han så god med og holder han stadig fast for og gi han en tvangsvask :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har gutta leka i stua! selv om han blir fort sliten, har han spist litt mer.. klatret opp etter beina mine( vondt når katten veier rundt 3.5 kg) i håp om at middagen vår var til han, og han prater slik han pleier! Han er liksom seg selv igjen :jump::banana:

Håper det varer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at de ikke tok blodprøve med en gang kan være fordi dette ofte er litt mer komplisert på katter,

de må ofte dopes ned for å få tatt blodprøve av, og de aller fleste veterinærer vil prøve å tappe blod i halsen for der er det visst

lettere å finne en blodåre å tappe, dermed litt mer ubehag enn å bli stukket i beinet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter perifer venekanyle (pvk). Veneflon er et registret varemerke og et egenavn. En Veneflon er en pvk, men ikke alle pvker en Veneflon.

Så har vi lært noe nytt :) Begge mine barn har nemlig hatt venefloner både her og der, så derfor trodde jeg det var navnet på en permanent nålting i åra :)

Har jo helt glemt og oppdatere her! Det går strålende med den vakre lille pusen vår! :D han er seg selv igjen, høyt og lavt! Vi er veldig glad for og ha den vanlige livsglade pusen vår tilbake :)

Så flott :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...