Gå til innhold
Hundesonen.no

Nytt speilrefleks kamera


Marthe
 Share

Recommended Posts

Jeg ønsker å kjøpe et nytt kamera, men har ikke så god peiling. Jeg har hatt et Canon 340 d med ei Sigma 70-300 linse.

Nå føler jeg at jeg trenger noe nyere/bedre. Jeg bruker bare automatiske innstillinger, men har lyst å lære mer mer med det nye kamera. Jeg ønsker et kamera som er en mellomting mellom nybegynner og de som koster 10 000 kr for bare kamerahuset.

Jeg ser i hovedsak på Canon og Nikon.

Jeg trenger også ei zoomlinse, som er hakket bedre enn den jeg har fra før av.

Er det noen som har forslag? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd med mitt Nikon D300s. Den fungerer absolutt best med manuelle inntsillinger.

Bruker for det meste Nikon 18-200 zoomlinse ute (Knallgod allroundlinse)

trenger du lenger zoom kan du jo bruke Sigmalinsen du har.

Inne bruker jeg enten Nikon f/1.4 50 mm eller Sigma 18-50 f/2.8

298559_10150267686302693_543512692_8135114_6594242_n.jpg

Tatt med Sigma 18-50 f/2.8 og ekstern blitz

37498_410581337692_543512692_5053587_4297234_n.jpg

Sigma 70-300 linse f/3,5-5,6

264455_10150205135652693_543512692_7556329_7692612_n.jpg

198731_10150240722232693_543512692_7857746_4300375_n.jpg

Nikon 18-200 f/ 3.5-5,6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg ville sett på Canon 7d også. Jeg er ikke helt oppdatert på 60 d, men 7d har en viss værtetting og er ellers et veldig bra kamera. Når det kom, mener jeg det lå mellom 50d og 5d i kvalitet, men jeg er som sagt usikker på hvor 60d har lagt seg i terrenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta også en titt på bruktmarkedet på foto.no - der kan du få bra kamerahus til en relativt billig penge siden det er mange som bare "må ha" det siste nye som kommer og dermed kvitter seg med pent brukte og rimelig nye kamerahus :). Jeg kjøpte mitt kamerahus brukt - det var brukt bare på ca 3000 bilder og var helt som nytt - men mye billigere :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje 60D har lagt seg under 50D for å ikke konkurrere med 7D.

Quotet fra dpreview:

"With the 60D Canon has unashamedly moved the X0D range out of the 'semi pro' bracket and instead focused on the enthusiast photographer looking to upgrade from their Rebel. As a result, it's not the obvious continuation of the 30D - 40D - 50D pattern that its naming might suggest."

"So gone is the magnesium alloy construction that featured in previous models, replaced by a lighter weight plastic shell"

"And so, from a spec and feature point of view, the EOS 60D sits almost exactly half-way between the EOS 550D and the EOS 7D"

Enig med Siri ang å se på bruktmarked til foto.no, jeg ville vurdert en 50D, eller 40D, da jeg ikke liker 60D etter "the apparent 'dumbing down' of the venerable X0D line"

Ellers er jo 7D ett supert kamera. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit ikke om jeg helt ville gått for 7D om jeg ikke var vant med NOEN form for instillinger annet enn automat...

En god kompis av meg er fotograf med både Canon EOS 1D mark ørtogførti, 5D mark ørogførti og en del andre. Spesielt 1D mark iii eller iv eller hva som nå helt var det beste igjen (jeg kan ikke canon, bare nikon :D ) har jeg fått låne litt.

Jeg tar bilder med Nikon D40 og D80 - stort sett på manuelle innstillinger, det være Program, Aperture, Shutter eller Manuell. Jeg tar aldri bilder på automatikk eller programbaserte menyvalg ala "sport" eller liknende. Men jeg har mer enn nok med de kameraene jeg har, når jeg plutselig får de svære monstrene i hendene. Det er så vanvittig mange knotter (selvfølgelig for å forenkle innstillingsmulighetene, men man blir forvirra i starten...) og menyvalg og +/- at jeg blir helt svett av bare tanken. Kameraene er veldig store - både i utforming og i vekt.

Poeng : jeg ville ikke kjøpt disse store fullformats / "proff"-kameraene uten å ha kjent litt på de og prøvd meg litt på dem i en fotosituasjon. For det er stor forskjell. Spesielt om man ikke er vant med annet enn auto, og det menes ikke i en nedlatende tone ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så vanvittig mange knotter (selvfølgelig for å forenkle innstillingsmulighetene, men man blir forvirra i starten...) og menyvalg og +/- at jeg blir helt svett av bare tanken. Kameraene er veldig store - både i utforming og i vekt.

Poeng : jeg ville ikke kjøpt disse store fullformats / "proff"-kameraene uten å ha kjent litt på de og prøvd meg litt på dem i en fotosituasjon. For det er stor forskjell. Spesielt om man ikke er vant med annet enn auto, og det menes ikke i en nedlatende tone ;)

Du er inne på noe viktig her, Kanger.... Da jeg kjøpte mitt siste kamera lå jeg faktisk våken om nettene med mareritt fordi det var så mye og omfattende at jeg fryktet at jeg overhodet ikke skulle greie å håndtere kameraet slik jeg burde :lol:.

De aller fleste amatørkamera på markedet i dag er gode kamera og dekker stort sett mer enn nok av det man ønsker og trenger. Det som var viktig for meg da jeg kjøpte nytt kamera for noen år siden var ISO-egenskaper og antall bilder pr sek siden jeg tok mye bilder av hunder in action. Nå er ikke antall bilder pr sek så viktig for min del lenger, mens jeg godt kunne tenkt meg noe bedre ISO-egenskaper i et kamera (de fleste kamera blir bedre og bedre på dette).

Ergonomi og tyngde/størrelse på kamera kan også være en viktig greie. Noen har små hender og passer best med Canon, andre (som meg) liker litt større og tyngre kamera som gir mer stabilitet på et vis :). Jeg ville gått i en butikk og prøvd noen kamera jeg, og kjent hva som kjentes best i hendene :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er virkelig 7D vanskeligere enn 50/60D? Jeg har 40D og er enig i at overgangen var stor fra 350D, men samtidig er det jo absolutt overkommelig når man er interessert. Jeg har ikke hatt inntrykk av at 7D er vanskeligere tilgjengelig, men det kan være noe jeg ikke har fått med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke 7D er noe mer avansert enn X0D serien, men jeg skjønner at det er teit å gå fra 350D til 1D/1Ds eller 5D.

Eller det nyeste kameraet til Canon 1D X. :P

Men 50D og 7D er ganske like i bruk syns jeg og skal man ikke hovedsakelig bruke det til å ta bilder av ting i fart så behøver man ikke en 7D.

7D er ikke ett fullformat kamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...