Gå til innhold
Hundesonen.no

Innlæring av avstandskommando..


Trulte70
 Share

Recommended Posts

Har vært så "intelligent" å melde oss på LP1 på torsdag, og sliter litt med et par øvelser...

På stå under marsj står han kjempefint, men idet jeg går rundt, tar han en piruett (flytter seg ikke, tar bare en liten sirkel) og blir stående på nytt...det var det ene...

Avstandskommando; om jeg bare kommanderer på en åpen plass, er han kjapp både ned i dekk og opp i sitt...men han flytter seg veldig mye fremover.. Om jeg hindrer ham å flytte seg fremover, f.eks. med å binde ham opp eller sette ham på en murkant, så flytter han seg ikke fremover, men er veeeeldig treg både ned og opp... TIPS!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også problemer med at Aïda flyttet seg litt fremover fra dekk til sitt. Slik trener jeg avstandskommando:

Stå tett inntil hunden foran. Idet du ber hunden sitte opp, beveger du deg mot hunden så den må sette seg rett opp. Belønn deretter hunden BAK! Alltid. Kast godbit eller leke :) Når hunden blir trygg kan du øke avstanden.

Så ville jeg delt opp selve avstandskommanderingen og dekk/sitt kommanderingen. Trenk hurtig dekk/sitt som en egen øvelse: hold gobit i hånda når hunden sitter og smell hånda ned i bakken foran hunden og si dekk, da får du ofte hurtig neddekk :) Samme med oppsitt, godbit i hånda og opp med hånda.

På ståen ville jeg bare brukt masse kommandering i starten. Kan han bli? Jeg ville sagt det når jeg gikk forbi og bak han. I starten må du belønne tidlig, når du har gått 1 skritt bak han uten at han snur seg, så øke kravene før han får belønning. Evt kan du sette han fra deg i stå og selv rygge litt og litt hvis du skjønner? Ikke lett å forklare hva man tenker skriftlig altså :P Hva bruker du som belønning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er bare mine meninger og tisp, jeg er overhode ingen lp-ekspert.

Avstandskommado: Jeg belønnet kun ved låste bakbein, og brøyt øvelsen fort om hun rørte på bein. (Hva er ditt off/nei ord? mitt er "oj") Da brøyt jeg øvelsen med en gang med og si ojoj, og vi prøvde øvelsen igjen med masse belønning på låste bakbein. Det har funket supert for oss.

Stå under masj: Siden hun snur seg er det tydelig at hun ikke er trygg enda. Jeg startet øvelsen ved og la hunden stå, og gå et stykke unna på ene siden (aldri hele veien rundt) gå inntil og belønn, gå unna igjen og bare tusle litt rundt- gå inn og belønn og tilslutt (ikke gå rundt hunden) stille meg i utgangsstiling og belønn supermasse. Så fortsatte jeg og strekke strikken mer og mer, med og gå nesten helt rundt og gikk inntil og belønnet. Tilslutt gikk jeg hele veien rundt- inn til utgangsstiling og belønnet masse! Funket også toppers for meg.

Disse innlæringsmetodene er noe jeg har kokt opp selv, så trenger ikke og være det mest lønnsomme, men funker for meg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også problemer med at Aïda flyttet seg litt fremover fra dekk til sitt. Slik trener jeg avstandskommando:

Stå tett inntil hunden foran. Idet du ber hunden sitte opp, beveger du deg mot hunden så den må sette seg rett opp. Belønn deretter hunden BAK! Alltid. Kast godbit eller leke :) Når hunden blir trygg kan du øke avstanden.

Så ville jeg delt opp selve avstandskommanderingen og dekk/sitt kommanderingen. Trenk hurtig dekk/sitt som en egen øvelse: hold gobit i hånda når hunden sitter og smell hånda ned i bakken foran hunden og si dekk, da får du ofte hurtig neddekk :) Samme med oppsitt, godbit i hånda og opp med hånda.

På ståen ville jeg bare brukt masse kommandering i starten. Kan han bli? Jeg ville sagt det når jeg gikk forbi og bak han. I starten må du belønne tidlig, når du har gått 1 skritt bak han uten at han snur seg, så øke kravene før han får belønning. Evt kan du sette han fra deg i stå og selv rygge litt og litt hvis du skjønner? Ikke lett å forklare hva man tenker skriftlig altså :P Hva bruker du som belønning?

Ja, det er sånn jeg har gjort det...men funker bare delvis :D Belønner med drakamp eller leke...godbiter vil han sjelden ha...

Men da er vi nok på rett vei...skjønt det sitter neppe til torsdag :D

Vi kan jo trekke oss, men han trenger litt stevneerfaring, så det er vel bare å hoppe i det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avstandskommado: Jeg belønnet kun ved låste bakbein, og brøyt øvelsen fort om hun rørte på bein. (Hva er ditt off/nei ord? mitt er "oj") Da brøyt jeg øvelsen med en gang med og si ojoj, og vi prøvde øvelsen igjen med masse belønning på låste bakbein. Det har funket supert for oss.

Det er nok veldig viktig å være kosekvent på hva man belønner ja!

Stå under masj: Siden hun snur seg er det tydelig at hun ikke er trygg enda. Jeg startet øvelsen ved og la hunden stå, og gå et stykke unna på ene siden (aldri hele veien rundt) gå inntil og belønn, gå unna igjen og bare tusle litt rundt- gå inn og belønn og tilslutt (ikke gå rundt hunden) stille meg i utgangsstiling og belønn supermasse. Så fortsatte jeg og strekke strikken mer og mer, med og gå nesten helt rundt og gikk inntil og belønnet. Tilslutt gikk jeg hele veien rundt- inn til utgangsstiling og belønnet masse! Funket også toppers for meg.

Det var ca sånn jeg mente, du forklarte det mye enklere enn meg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har til torsdag på å lure det til ;)

Tren rett før kveldsmaten og morgenmat (om du gir to ganger om dagen). Om det ikke fungerer med matskål så bruk leken.

Stå under marsj: Sett matskålen(leken) i retningen dit du skal gå, la gjerne dyret være med og se at du setter ut matskålen(leken) de første to gangene.

Ta hunden med på fot (det kan hende at han kommer litt langt fram på fot, drit i det i begynnelsen) og gå mot matskålen, kommander stå, forlat hunden, gå så langt du skal, snu gå tilbake mot hunden. Når du kommer på høyde med hodet hans så gir du versegod kommando. For hver gang du går tilbake mot hunden gir du versegodkommandoen lenger og lenger bak hunden.

På torsdagen går du bak og så inntil hunden og setter/tar han med deg(husker ikke reglene).

Dette er luring for å berge best mulig poeng på torsdag, trene ordentlig kan du gjøre etter torsdag.

Avstandskommandering: Belønn bakover. Her kan du også bruke matskålen (leken).

De første to gangene får han være med å se at du plasserer ut matskålen(leken). Plasser hunden med ryggen ett par meter fra matskålen, gå selv 1-2 meter unna hunden og kommander. Etterhvert strekker du avstanden fra deg til hunden eller hopper rett til 5 meter. Gi ofte værsegod i begynnelsen, og legg ut "depoer" slik at du kan legge ham ned uten at han har fått sjekket om du har lagt noe godt bak ham. ALDRI versegod på trening hvis det ikke ligger noe godt bak ham.

På torsdagen, når han ligger i helspenn og venter på versegod så går du inntil ved øvelsens slutt og kommanderer sitt/på plass.

Som nevnt, pirk og ordentlig trening kan du gjøre etter torsdag. Nå skal det berges poeng :lol:

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er sånn jeg har gjort det...men funker bare delvis :D Belønner med drakamp eller leke...godbiter vil han sjelden ha...

Men da er vi nok på rett vei...skjønt det sitter neppe til torsdag :D

Vi kan jo trekke oss, men han trenger litt stevneerfaring, så det er vel bare å hoppe i det...

Synes du har fått gode råd her, skynd deg langsomt og fokuser på å få det til riktig. Så kan du heller stå over øvelsene dersom du føler at det ikke sitter til torsdag :)

Jeg har også meldt på det stevnet, men vi har ikke alt på plass. Kommer likevel til å stille for erfaringens skyld, så får resultatet heller bli som det blir :lol:

Lykke til med treningen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har til torsdag på å lure det til ;)

Tren rett før kveldsmaten og morgenmat (om du gir to ganger om dagen). Om det ikke fungerer med matskål så bruk leken.

Stå under marsj: Sett matskålen(leken) i retningen dit du skal gå, la gjerne dyret være med og se at du setter ut matskålen(leken) de første to gangene.

Ta hunden med på fot (det kan hende at han kommer litt langt fram på fot, drit i det i begynnelsen) og gå mot matskålen, kommander stå, forlat hunden, gå så langt du skal, snu gå tilbake mot hunden. Når du kommer på høyde med hodet hans så gir du versegod kommando. For hver gang du går tilbake mot hunden gir du versegodkommandoen lenger og lenger bak hunden.

På torsdagen går du bak og så inntil hunden og setter/tar han med deg(husker ikke reglene).

Dette er luring for å berge best mulig poeng på torsdag, trene ordentlig kan du gjøre etter torsdag.

Avstandskommandering: Belønn bakover. Her kan du også bruke matskålen (leken).

De første to gangene får han være med å se at du plasserer ut matskålen(leken). Plasser hunden med ryggen ett par meter fra matskålen, gå selv 1-2 meter unna hunden og kommander. Etterhvert strekker du avstanden fra deg til hunden eller hopper rett til 5 meter. Gi ofte værsegod i begynnelsen, og legg ut "depoer" slik at du kan legge ham ned uten at han har fått sjekket om du har lagt noe godt bak ham. ALDRI versegod på trening hvis det ikke ligger noe godt bak ham.

På torsdagen, når han ligger i helspenn og venter på versegod så går du inntil ved øvelsens slutt og kommanderer sitt/på plass.

Som nevnt, pirk og ordentlig trening kan du gjøre etter torsdag. Nå skal det berges poeng :lol:

Lykke til.

Tusen takk for mange gode tips ;) Men har en hund som overhodet ikke er glad i mat...han spiser fordi han MÅ (for å overleve)...men det funker kanskje med leke i stedet...*ut og prøve* :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode tips ;) Men har en hund som overhodet ikke er glad i mat...han spiser fordi han MÅ (for å overleve)...men det funker kanskje med leke i stedet...*ut og prøve* :D

Hah! Brukte ballen, og det funket knall! Tuuuusen takk ;)

Han beveget seg kanskje 10 cm frem fra dekk til sitt, men den godtar jeg inntil videre (les: frem til torsdag)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hah! Brukte ballen, og det funket knall! Tuuuusen takk ;)

Han beveget seg kanskje 10 cm frem fra dekk til sitt, men den godtar jeg inntil videre (les: frem til torsdag)

:thumbsup:

Bli ikke forbauset om han slutter å bevege seg fremover. Det kan hende at han av seg selv oppdager hvilken måte å stable beina på som er mest lønnsom. Er jo ingen vits i å bevege seg fremover mot deg, når belønningen ligger bak ham. Bortkastet energi det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:thumbsup:

Bli ikke forbauset om han slutter å bevege seg fremover. Det kan hende at han av seg selv oppdager hvilken måte å stable beina på som er mest lønnsom. Er jo ingen vits i å bevege seg fremover mot deg, når belønningen ligger bak ham. Bortkastet energi det :)

Ja, nå var det ikke for å komme inn til meg; det er mer dårlig teknikk det går på :D Diger slamp av unghund, så det er ikke alltid man har kontroll på alle 4 beina :D

Kjørte 8 repetisjoner med stå (2 med synlig leke, resten med skjult leke) og han flyttet ikke på en fot! Weee!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...

Jeg stjeler denne tråden litt jeg!

Jeg hadde også problemer med at Aïda flyttet seg litt fremover fra dekk til sitt. Slik trener jeg avstandskommando:

Stå tett inntil hunden foran. Idet du ber hunden sitte opp, beveger du deg mot hunden så den må sette seg rett opp. Belønn deretter hunden BAK! Alltid. Kast godbit eller leke :) Når hunden blir trygg kan du øke avstanden.

Så ville jeg delt opp selve avstandskommanderingen og dekk/sitt kommanderingen. Trenk hurtig dekk/sitt som en egen øvelse: hold gobit i hånda når hunden sitter og smell hånda ned i bakken foran hunden og si dekk, da får du ofte hurtig neddekk :) Samme med oppsitt, godbit i hånda og opp med hånda.

Ja, nå har jeg holdt på sånn i et år.. Og avstandskommanderingen er om mulig bare verre enn når vi startet... Hun har så vannvittig med fremdrift, at jeg blir sprø. :gaah: Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre? Jeg har stått inntil henne, da går det fint. Men ETT lite skritt bakover, og hun følger ved første kommandering. Jeg avviser henne når hun gjør feil, og er meget konsekvent på hva jeg belønner og ikke. Men de gangene hun bare feiler blir hun frustrert, og det virker som at hun ikke skjønner hva jeg egentlig belønner. Det resulterer i at hun kan begynne å tilby rull rundt, innkalling osv.

Jeg har prøvd med mer avstand og yndlingsleke bak. Ingen effekt. Jeg har prøvd å trampe/gå mot henne i det jeg kommanderer. Effekt første gangen, dermed ingen.

Noen som har noen tips? Vi trener også bakpartskontroll, hun kan rygge både foran meg og på plass, hvis det har noe å si. Hva med å sette bakbena hennes på noe? Hvordan funker evt det? Er det noen metoder jeg ikke har prøvd? Jeg er ikke interessert i å binde henne fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hun har fremdrift på sitt fra dekk, betyr kanskje det at hun beveger bakparten for å sette seg opp, og fremparten for å legge seg ned? Om det er tilfellet, ville jeg endret måten hun beveger seg på, ved å lære inn låste bakbein, evt. låste frambein, om det er mer naturlig for henne. Personlig liker jeg låste bakbein best, fordi jeg syns det ser ryddigst ut, og det har alltid vært mest naturlig for min hund. Når hun lærer seg å holde enten fremparten eller bakparten på samme sted, forsvinner problemet med fremdrift/bakdrift. For å lære henne å holde beina på en plass, kan du begynne med å lære henne å holde labbene på f.eks en planke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hun har fremdrift på sitt fra dekk, betyr kanskje det at hun beveger bakparten for å sette seg opp, og fremparten for å legge seg ned? Om det er tilfellet, ville jeg endret måten hun beveger seg på, ved å lære inn låste bakbein, evt. låste frambein, om det er mer naturlig for henne. Personlig liker jeg låste bakbein best, fordi jeg syns det ser ryddigst ut, og det har alltid vært mest naturlig for min hund. Når hun lærer seg å holde enten fremparten eller bakparten på samme sted, forsvinner problemet med fremdrift/bakdrift. For å lære henne å holde beina på en plass, kan du begynne med å lære henne å holde labbene på f.eks en planke.

Det er riktig, hun setter seg opp med låste fremben, og dekker med låst bakpart. Og det er jo nettop låst bakpart jeg har prøvd å lære henne i et år nå, sitter inntill henne og lokker henne opp i sitt bakover med godbit. Men med en gang jeg flytter meg setter hun seg opp forover igjen. Har vurdert låst frampart nettopp pga hennes oppsitt, men bakover dekk er jo absolutt ikke naturlig for henne :gaah:

Spørsmålet mitt er egentlig: hvordan kan jeg lære henne det? På andre måter enn det jeg har prøvd? Og med feks planke: hvordan skal jeg gjøre det? Som jeg skrev: vi trener bakpartskontroll, men hun skjønner ikke å ha bakbena på en planke. Så hvordan :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Slenger meg på denne tråden. Har et spörsmål om hvordan jeg skal få låste bakbein i stå.

Han har begynt å få helt supre vekslinger mellom sitt og ligg (jeg trener ikke på avstand ennå, vil at alt skal sitte helt med meg rett foran för jeg öker avstanden), närmest hopper opp i sitt og flytter ikke bakparten en milimeter (tror rygg og balanseövelser + snutetarget har hjulpet der gitt) og kan slenge seg rett ned i ligg. Veldig stolt over hvor flink han har blitt der.

Men overgangen stå ligg stå, eller sitt stå sitt så gjör han veldig ofte en tramp tramp tramp med bakbeina - flytter seg ofte ikke så mye frem eller bak, men tramper på stedet - som om han er litt for gira og ikke klarer å stå stille...

Noen som har gode tips?

Og også å få flyten i sitt stå sitt for der synes jeg også han er for rörete med beina, får ikke flyten i bevegelsen liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn jeg har trent det inn også - bare lokket ham opp og ned. Det har gitt fin flyt i bevegelsen, men så har han lagt til seg det ekstra trampet med bakbeina - vet ikke om han vet at han gjör det selv en gang...

Kanskje jeg bare må legge kommando på stå så fort som bare det og feile ham for trampinga... Liker ikke helt det heller...

Ok takk for innspill iallefall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...