Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor lang tid tar maten igjennom på en valp?

Recommended Posts

Skrevet

Hentet ny valp på torsdag kveld, og både i går og i dag har jeg funnet små, hvite plastbiter i avføringen...

Kan ikke skjønne hva det er, og kan heller ikke skjønne at han har fått det i seg her hjemme...

Er det mulig at det kan ha ligget i "systemet" fra før jeg hentet ham, eller må jeg begynne å saumfare huset her hjemme etter noe som ligner??

Ser egentlig litt ut som en plastgaffel el.l. men noe sånt har jeg ikke i huset..

Skrevet

Ufordøyelige ting kan ligge i mage/tarm i laaaaang tid, så det er slett ikke usannsynlig at valpen åt det før du hentet den. En tommelfingerregel sier at rått fôr går gjennom magesekk og tykktarm innen 4 timer, og ut bakerst etter 12 timer (avhengig av hvor ofte hunden gjør fra seg osv) mens tørrfôr bruker 18-24 timer gjennom mage/tykktarm, og ut bakerst etter 24-36 timer (avhengig av hvor lettfordøyelig det er).

Ufordøyelige ting kan ligge en mnd og mer i magesekk, deretter ligge i tykktarm lang tid, så ligge i tynntarm nesten uendelig lang tid om det vikler seg inn i en tarmtottlomme. Det er derfor en hund plutselig kan måtte operere ut en ball den åt for 6 mndr siden..

Skrevet

Ufordøyelige ting kan ligge i mage/tarm i laaaaang tid, så det er slett ikke usannsynlig at valpen åt det før du hentet den. En tommelfingerregel sier at rått fôr går gjennom magesekk og tykktarm innen 4 timer, og ut bakerst etter 12 timer (avhengig av hvor ofte hunden gjør fra seg osv) mens tørrfôr bruker 18-24 timer gjennom mage/tykktarm, og ut bakerst etter 24-36 timer (avhengig av hvor lettfordøyelig det er).

Ufordøyelige ting kan ligge en mnd og mer i magesekk, deretter ligge i tykktarm lang tid, så ligge i tynntarm nesten uendelig lang tid om det vikler seg inn i en tarmtottlomme. Det er derfor en hund plutselig kan måtte operere ut en ball den åt for 6 mndr siden..

Tusen takk for svar :) Har studert bitene omhyggelig, og kommet til at de ikke ligner noe vi har i huset ;)

Skrevet

Valpen min kastet opp biter av et bogblad (kjøttbein) hun hadde fått en hel uke i forveien. Det hadde altså ligget i magen så lenge, før kroppen hennes fant ut at det ikke lot seg fordøye på vanlig vis og sendte det opp i retur igjen.