Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor lang tid tar maten igjennom på en valp?


Trulte70
 Share

Recommended Posts

Hentet ny valp på torsdag kveld, og både i går og i dag har jeg funnet små, hvite plastbiter i avføringen...

Kan ikke skjønne hva det er, og kan heller ikke skjønne at han har fått det i seg her hjemme...

Er det mulig at det kan ha ligget i "systemet" fra før jeg hentet ham, eller må jeg begynne å saumfare huset her hjemme etter noe som ligner??

Ser egentlig litt ut som en plastgaffel el.l. men noe sånt har jeg ikke i huset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ufordøyelige ting kan ligge i mage/tarm i laaaaang tid, så det er slett ikke usannsynlig at valpen åt det før du hentet den. En tommelfingerregel sier at rått fôr går gjennom magesekk og tykktarm innen 4 timer, og ut bakerst etter 12 timer (avhengig av hvor ofte hunden gjør fra seg osv) mens tørrfôr bruker 18-24 timer gjennom mage/tykktarm, og ut bakerst etter 24-36 timer (avhengig av hvor lettfordøyelig det er).

Ufordøyelige ting kan ligge en mnd og mer i magesekk, deretter ligge i tykktarm lang tid, så ligge i tynntarm nesten uendelig lang tid om det vikler seg inn i en tarmtottlomme. Det er derfor en hund plutselig kan måtte operere ut en ball den åt for 6 mndr siden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ufordøyelige ting kan ligge i mage/tarm i laaaaang tid, så det er slett ikke usannsynlig at valpen åt det før du hentet den. En tommelfingerregel sier at rått fôr går gjennom magesekk og tykktarm innen 4 timer, og ut bakerst etter 12 timer (avhengig av hvor ofte hunden gjør fra seg osv) mens tørrfôr bruker 18-24 timer gjennom mage/tykktarm, og ut bakerst etter 24-36 timer (avhengig av hvor lettfordøyelig det er).

Ufordøyelige ting kan ligge en mnd og mer i magesekk, deretter ligge i tykktarm lang tid, så ligge i tynntarm nesten uendelig lang tid om det vikler seg inn i en tarmtottlomme. Det er derfor en hund plutselig kan måtte operere ut en ball den åt for 6 mndr siden..

Tusen takk for svar :) Har studert bitene omhyggelig, og kommet til at de ikke ligner noe vi har i huset ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen min kastet opp biter av et bogblad (kjøttbein) hun hadde fått en hel uke i forveien. Det hadde altså ligget i magen så lenge, før kroppen hennes fant ut at det ikke lot seg fordøye på vanlig vis og sendte det opp i retur igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...