Symra&Pippin Skrevet 23. August 2011 Rapporter Share Skrevet 23. August 2011 Jeg får via et nettsted stadig beskjed om "vallanlagsprov" som skal arrangeres her og der i Sverige. Er dette en prøve på om hunder har anlegg for gjeting (har det i seg), eller er det en gjeterhundprøve, altså en prøve på om de har lært og mestrer gjeting? En dåre spør mer enn ti vise kan svare, men vi har da minst tolv vise her på sonen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SandyEyeCandy Skrevet 23. August 2011 Rapporter Share Skrevet 23. August 2011 Jeg får via et nettsted stadig beskjed om "vallanlagsprov" som skal arrangeres her og der i Sverige. Er dette en prøve på om hunder har anlegg for gjeting (har det i seg), eller er det en gjeterhundprøve, altså en prøve på om de har lært og mestrer gjeting? En dåre spør mer enn ti vise kan svare, men vi har da minst tolv vise her på sonen? Det er en anleggsprøve for å se hvorvidt hunden har gjeterinstinktene intakte. I Sverige har de også dette på blodspor, hunden må gå et anlagsprov før den får starte på konkurranser. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Symra&Pippin Skrevet 23. August 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet 23. August 2011 Det er en anleggsprøve for å se hvorvidt hunden har gjeterinstinktene intakte. I Sverige har de også dette på blodspor, hunden må gå et anlagsprov før den får starte på konkurranser. Det var det jeg håpet det var. Det der skal vi jaggu prøve en gang! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Guest Gråtass Skrevet 23. August 2011 Rapporter Share Skrevet 23. August 2011 Etter hva jeg forstår av denne linkenså er dette spesielt for bearded collie. Og det presiseres at man ikke får gjeterhundprøve, men står litt om hvordan det bedømmes. Fant en you-tube film også med en Bearded på anlegsprov. Jaspis. Men det er vanskelig å forstå om det er hundeeieren som er hundefører av filmen, men artig å se for en gjeter-nerd som meg.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Symra&Pippin Skrevet 23. August 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet 23. August 2011 Etter hva jeg forstår av denne linkenså er dette spesielt for bearded collie. Og det presiseres at man ikke får gjeterhundprøve, men står litt om hvordan det bedømmes. Fant en you-tube film også med en Bearded på anlegsprov. Jaspis. Men det er vanskelig å forstå om det er hundeeieren som er hundefører av filmen, men artig å se for en gjeter-nerd som meg.. Å, det var jo en helt toppers artikkel! I Sverige er de ganske aktive med gjeting med beardis, i Norge vet jeg om bare et par tre sykker som driver med det. Da vi var på beardistreff i Sverige i sommer drev de på med gjeting i en innhengning med ti sauer. Jeg hadde lyst til å prøve, men det var steksol, lang kø av folk og hunder, og Symra trivdes ikke pga at noen drev og skjøt i skogen ved siden av. Men nå angrer jeg selvfølgelig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts