Gå til innhold
Hundesonen.no

Alder på valpekurs.


bikkjene
 Share

Recommended Posts

Det er valpekurs der jeg bor, ett i midten av september og ett i midten av oktober. På det i september blir valpen da 12 uker og 5 dager. På det i oktober blir valpen 17 uker og 5 dager. Hvor mye har det å si på alder? Vet de helst bør gå på valpekurs fra de er 12 uker men hvor stor betydning har det for akkurat når valpen er 12 uker. Grunnen til jeg spør er at det passer best for oss i oktober, men hvis det har veldig stor betydning og veldig viktig for valpens utvikling og læreevne så må vi gjøre det som er best for valpen. Er valpen for gammel til å gå på valpekurs når den er 17 uker og 5 dager? Har det innmari mye å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste arrangører oppererer med valpekurs fra valpen er 3 mnd og til den er 6 mnd. Vi var på et sommer valpekurs med leo når han var ca 3 mnd, da det ikke var andre som hadde i sommer. Hadde vi hatt mligheten hadde vi begynt tidligere, bare godt av å lære ting fra liten av. Nå skal vi på nybegynberkurs, og han er da 5 mnd. Hvus dere velger det seneste er det viktig at dere starter trening og soialisering på egenånd før kurset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er valpekurs der jeg bor, ett i midten av september og ett i midten av oktober. På det i september blir valpen da 12 uker og 5 dager. På det i oktober blir valpen 17 uker og 5 dager. Hvor mye har det å si på alder? Vet de helst bør gå på valpekurs fra de er 12 uker men hvor stor betydning har det for akkurat når valpen er 12 uker. Grunnen til jeg spør er at det passer best for oss i oktober, men hvis det har veldig stor betydning og veldig viktig for valpens utvikling og læreevne så må vi gjøre det som er best for valpen. Er valpen for gammel til å gå på valpekurs når den er 17 uker og 5 dager? Har det innmari mye å si?

Ettersom jeg studerer i Danmark, så kan jeg ikke det norske ordet, men det er noe som heter prægningstid. Det er tiden fra valpen er 8 uker til den er 16 uker gammel. Disse ukene er den veldig tolerant og aksepterer det meste som "normalt". Derfor er det kjempeviktig at den sosialiseres så mye som overhodet mulig i denne perioden. Det gjelder både miljøtrening og møte med andre hunder i alle aldre og størrelser:) Det er mange som er fæle til å plukke opp valpen sin når den vil hilse på andre hunder, fordi den ikke er ferdig med vaksineringen enda. Det er i mine øyne, og mange andres, en veldig dum ting å gjøre. Ikke i forhold til smitterisiko, men i forhold til fremtiden. Det er i de 7 ukene at valpen skal bli kjent med verden, og nesten alt som den får oppleve den tiden vil den oppfatte som "sånn som verden er", og akseptere det som ufarlig. Etter fylte 16 uker vil valpen bli mer og mer selvstendig, og mindre mottakelig for den type "prægning". (Ville bruke preging på norsk, men det var det visst ikke noe som het når jeg googlet det)

Uansett, lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter fylte 16 uker vil valpen bli mer og mer selvstendig, og mindre mottakelig for den type "prægning". (Ville bruke preging på norsk, men det var det visst ikke noe som het når jeg googlet det)

Uansett, lykke til! :)

Pregning er et godt norsk ord :) Er dere flink med miljøtrening og sosialisering på egen hånd ser jeg ingen problemer med å starte valpekurs litt senere, heller det enn å ikke gå valpekurs ihvertfall! Det kan også være en fordel, fordi du har blitt bedre kjent med hunden din og får sjansen til å trene på det dere da kanskje allerede har lært med andre hunder rundt. Kanskje oppdager du også ting du trenger å trene mer på etterhvert som ukene går også og valpen vokser til, og da er det fint å ha tilgang til instruktør som kan veilede :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...