Gå til innhold
Hundesonen.no

Dansk svensk gårdshund! :)


Charly

Recommended Posts

Som tittelen sier, noen som vet? :D

Jeg har søkt litt på internett og funnet noen, men vil så gjerne høre om andre sine erfaringer :)

Fant en veldig fin og seriøs side (virket som det isåfall) men denne var i Sverige.

Lurer litt på hvordan reglene ligger til rette for å få hunden inn til Norge da.?

Takker på forhånd for svar :)

Hilsen en som har forelsket seg i dsg :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som har hentet dsg i Sverige, rottmanneier her på forumet skal vel hente sin tredje svenske nå, tror jeg.

Vi har et raseforum på http://dansksvenskgrds.diskusjonsforum.no, der kan du jo lese litt om hunder fra ulike oppdrett. Vær ihvertfall nøye med å unngå uregistrerte kull, men det virker som du har greie på det. :)

Ellers avhenger det mye av hva slags type hund du liker. Selv liker jeg de "lette" gårdshundene som er litt høyere (altså nærmere grensen i rasestrd.) og smale, mens det jo er mange som er ganske kraftige og brede blitt.

Av de norske jeg kjenner litt til og liker selv kan jeg jo anbefale Gårdsjenta, Samkas, Amandas og Skredderstuen. Oppdrettere i raseklubben kan du se her: http://rdsg.no/Linker.htm

Jeg kjenner ikke så godt til de svenske oppdretterene, men det er flere på raseforumet som har hentet hund der. Lykke til, håper vi får følge med på resultatet av jakten!

Om du bor i Oslo er det rasetreff på Bogstad i helgen, og gårdshundene går på Bjerke i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne virkelig tenkt meg å på treffene men bor på vestlandet så...Men

tusen takk for svar og god hjelp, skal sjekkes ut med en gang! :D

ps. Jeg skal oppdatere jakten på mitt lille ukjente nurk etter hvert. :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simira har gitt deg fine linker, så bare å lete der :) Alle oppdrettere som er oppført på raseklubben sine sider er seriøse, og trygt å kjøpe fra.

Linken til den svenske og danske gårdshundklubben finner du også inne på klubben sine sider, under "linker".

Når man skal hente valp i Sverige, er det 2 ting man må gjøre: Gi valpen ormkur mot dvergbendelorm iløpet av de siste 48 timene før innførsel, og betale toll ved grensen. Veldig enkelt med andre ord :) Du vil da få en svensk stamtavle, som du senere omregistrerer til norsk.

Jeg har forøvrig en tispe jeg har hentet her i Norge, en har jeg hentet i Danmark, og nå skal vi hente en i Sverige :)

Edit: jeg hører nå på øret at valper på 8 uker ikke trenger denne ormkuren, så da er det eneste man må gjøre å stoppe i tollen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle oppdrettere som er oppført på raseklubben sine sider er seriøse, og trygt å kjøpe fra.

Er de? Uten å si at noen der er useriøse, så er det oppdrettere der jeg personlig ikke ville kjøpt fra, fordi de avler på hunder som jeg i utgangspunktet ikke ville avlet på (uten at jeg har spurt de personlig, jeg håper at hundene har egenskaper som "opphever" de negative og gjør det verdt å avle på de). Men alle oppdrettere på den listen følger ihvertfall klubbens krav, som er det som bør være et absolutt minstekrav uansett. Så kan man sile ut oppdrettere etter smak og behag og egne kriterier i tillegg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er de? Uten å si at noen der er useriøse, så er det oppdrettere der jeg personlig ikke ville kjøpt fra, fordi de avler på hunder som jeg i utgangspunktet ikke ville avlet på (uten at jeg har spurt de personlig, jeg håper at hundene har egenskaper som "opphever" de negative og gjør det verdt å avle på de). Men alle oppdrettere på den listen følger ihvertfall klubbens krav, som er det som bør være et absolutt minstekrav uansett. Så kan man sile ut oppdrettere etter smak og behag og egne kriterier i tillegg. :)

Ja, det vil jeg si. Så lenge ingen avler på syke individer med hd, patella, eller andre sykdommer + har ett godt gemytt. Nå tar jeg bare noen eksempler: Selv om en oppdretter avler på hunder med krøllhaler, så er det fortsatt trygge å handle fra. Avler de på ett individ med ståører, så er det fortsatt trygt å handle derifra. Det kommer jo bare an på hva slags kriterer man har, hva man fokuserer på og ikke, hva man liker og ikke. Tipper at de fleste ser etter de grunnleggende tingene, og deretter handler utifra smak og behag.

Selv om jeg personlig ikke ville handlet valp fra en gitt kombinasjon, trenger det ikke å bety at ingen andre vil det heller. Eller at oppdretter ikke er seriøs eller "trygg".

Charly: Det går også an å ta kontakt med valpeformidler som hjelper deg på vei til riktig oppdretter til din ønsker og krav, og evt. valpekull som kunne passet deg :) Både valpeformidler i Norge og Sverige er veldig hyggelige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det vil jeg si. Så lenge ingen avler på syke individer med hd, patella, eller andre sykdommer + har ett godt gemytt. Nå tar jeg bare noen eksempler: Selv om en oppdretter avler på hunder med krøllhaler, så er det fortsatt trygge å handle fra. Avler de på ett individ med ståører, så er det fortsatt trygt å handle derifra. Det kommer jo bare an på hva slags kriterer man har, hva man fokuserer på og ikke, hva man liker og ikke. Tipper at de fleste ser etter de grunnleggende tingene, og deretter handler utifra smak og behag.

Selv om jeg personlig ikke ville handlet valp fra en gitt kombinasjon, trenger det ikke å bety at ingen andre vil det heller. Eller at oppdretter ikke er seriøs eller "trygg".

Charly: Det går også an å ta kontakt med valpeformidler som hjelper deg på vei til riktig oppdretter til din ønsker og krav, og evt. valpekull som kunne passet deg :) Både valpeformidler i Norge og Sverige er veldig hyggelige :)

Det er oppdrettere på den listen som både har avlet på hd c (d på enkelthofter!) og hunder med dårlig gemytt. Patella og mange andre ting sjekkes ikke, og det er oppdrettere som har avlet på friske hunder med dårlige foreldre og søsken, som heller ikke er spesielt bra. ;) Dette er dog unntakene, ikke regelen, for noen av dem, og rasen er jo generelt sett ganske frisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må vel være en god stund siden noen av disse oppdretterne har avlet på individer med hd? Forresten så har en eller flere av de du har nevnt og anbefalt avlet på d-hofter og/eller dårlig gemytt...

Patella er ikke noe som er utbredt i rasen, så det er ikke noe krav om å sjekke for dette. Men siden det har kommet ett par tilfeller av dette (tror det er 7 totalt i Norge), så er det flere og flere som velger å sjekke for dette. Hurra for dem, men som sagt ikke ett krav.

Det at noen avler på individer med dårlige foreldre eller søsken for være opp til hver enkelt oppdretter. Skulle man valgt bort alle hundene som har en dårlig søster eller bror eller lignende, haddet det ikke vært noen hunder igjen å avle på fordi rasen fremdeles er veldig liten. Heldigvis er oppdretterne flinke til å velge hannhunder som veier opp for de dårlige sidene til tispen. Man kan for eksempel velge å prøve ett kull og se hva det blir ut av valpene. Eks. Det er ett par oppdrettere i norge nå som har valgt å avle på tisper som har søsken med hd. Viser det seg at valpene til disse også får hd, velger de mest sannsynlig ikke å avle på den tispa igjen?

Men skal vi snakke om dette, så er noen oppdrettere i sverige 10 ganger verre enn det Norge noen gang har vært..

Jeg ville personlig ikke kjøpt fra en kombinasjon hvor den ene har flere søsken med HD, men det er mine preferanser, kanskje ikke andres ;)

Edit: denne diskusjonen blir litt OT overfor trådstarter, så denne diskusjonen kan vi vel ta ett annet sted til en annen tid.

Lykke til med letingen etter din perfekte valp Charly :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere! :)

Først vil jeg bare si at dere ikke trenger å tenke på om temaet "sklir litt ut" og vi snakker om annet enn opdretter. Jeg sitter stor pris på all hjelp og informasjon jeg kan få nå som jeg er på jakt etter nurket mitt så her er det bare til å diskutere i vei :D

Kanskje dere vil hjelpe meg? :)

Jeg har vært innom oppdretterene Simira sendte meg men det ser ut som enten det er veldig lenge siden de har hatt kull eller så har de nettopp fått.

Jeg begynner å bli litt utålmodig av meg nå som det er gått over et år med masse tenking og planlegging av fremtiden om det å få hund. :rolleyes2:

Jeg vil prøve å finne prinsen og håper at jeg kanskje lykkes med det før jul. :wub:

Samtidig vet jeg hvor viktig det er å finne en god og trygg oppdretter så jeg kommer ikke til å forhaste meg ut i noe bare fordi jeg vil ha fortes mulig.Slik at det er sagt!

Jeg fortalte tidligere at jeg fant en oppdretter i Sverige som jeg synes virker velig bra og denne heller jeg forsatt mot, men har ikke bestemt meg. Synes det hadde vært best å finne en her i Norge fordi jeg vil reise på besøk å hilse på dem før jeg bestemmer meg for noe, og jeg vil også hente valpen selv.

Når jeg kontakter oppdretter hva er viktig å spørre om og hva skal jeg være obs på? Jeg vil virkelig gjøre dette mest mulig riktig så takker på forhånd for hjelp! :)

Beklager langt brev. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vært obs på helse og gemytt, ikke bare foreldre, men også søsken og evt. tidligere kull. Spesielt HD, men også om det finnes patella/øyelysing (jeg pleier å spørre om hunden har eller har hatt noen rasetypiske sykdommer). Selv spør jeg om hunden, eller noen av dens søsken eller avkom, har vært aggressive mot andre hunder eller mot mennesker. Som rottmanneier påpeker er ikke problemet om det finnes et unntak eller to, men dersom det går igjen så er sannsynligheten stor for at det ligger i linjene. MH er en fordel, men selv om det er ganske vanlig i Sverige så er det ikke så mange som tester dsg. Det er isåfall en bonus! :)

Spør også om hva oppdretter gjør med valpene før levering av sosialisering, møte folk, dyr, hunder osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg er opptatt av når jeg leter etter en gårdshundvalp er først og fremst helsen. Siden HD er utbredt på rasen, vil jeg ha mest mulig hd-frie linjer. Sjekk bakover i linjene. Selv om foreldrene er frie, kan det ligge hd rett bak, sjekk ut dette!

Deretter er jeg opptatt av gemyttet. Det er heldigvis ikke særlig utbredt med aggresivitet i rasen, men syntes det har blitt mer av de litt sky og nervøse. Derfor er jeg opptatt av at foreldrene og evt. tidligere valper har ett godt gemytt. På rasetreffet vi hadde nå i helgen var det 103 gårdshunder påmeldt, og det var kun 2 hanner som begynte å bråke. Kan ikke akkurat klage på det ;)

jeg pleier også å spørre om hvorfor de har gjort akkurat den kombinasjonen. Jeg leter også etter linjer som ikke er såå vanlig her i Norge, men det er mer fordi jeg evt. vil bruke hundene mine i avl, så det er jo ikke noe å tenke over hvis man bare skal ha en familiehund :)

Hvilken kennel er det du har sett på i sverige? Det er mange bra kennler der, men også noen dårlige. Selv om du ender opp med valp fra sverige, betyr det ikke at du ikke kan besøke den. Vi tok fly til Kiruna, leide bil og kjørte 2,5 timer for å besøke vår valp forrige uke :P

Er det noe mer du lurer på er det bare å spørre! Er også noen kennler på vestlandet du kunne spurt om å få besøke, slik at du får truffet rasen og spurt om det du måtte lure på. De fleste oppdrettere er veldig behjelpelige og hyggelige, og blir nok bare glade hvis du vil komme på besøk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: jeg hører nå på øret at valper på 8 uker ikke trenger denne ormkuren, så da er det eneste man må gjøre å stoppe i tollen :)

Det var rart, for jeg snakket med Mattilsynet senest i går, og de sa at ALLE hunder skal ha ormekur før innførsel, også valper!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var rart, for jeg snakket med Mattilsynet senest i går, og de sa at ALLE hunder skal ha ormekur før innførsel, også valper!

Alle hunder og katter eldre enn tre måneder som har vært i Sverige og som tas over grensen til Norge skal være behandlet mot revens dvergbendelorm link

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også leste et sted at valper som var 8uker gammel og som hadde nye papirer slapp ormekuren. Men kan være det er feil?

Jeg lurer på en ting og det er kanskje et dumt spørsmål, men har litt dårlig peiling på stamtavler og slikt. Når jeg kjøper valp fra opdretter er det oppdretter så ordner at min valp blir registrert i nkk etter den er født? Kanskje noen kan gi meg en innføring i dette? :icon_redface:

En annen ting, jeg får med stamtavle på min valp sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også leste et sted at valper som var 8uker gammel og som hadde nye papirer slapp ormekuren. Men kan være det er feil?

Jeg lurer på en ting og det er kanskje et dumt spørsmål, men har litt dårlig peiling på stamtavler og slikt. Når jeg kjøper valp fra opdretter er det oppdretter så ordner at min valp blir registrert i nkk etter den er født? Kanskje noen kan gi meg en innføring i dette? :icon_redface:

En annen ting, jeg får med stamtavle på min valp sant?

Alle seriøse oppdrettere registrerer valpene sine før de selges (evt. innen rimelig tid etter overlevering), og du skal få med veterinærattest, stamtavle og kontrakt når du henter hunden. Spesielt kontrakten er veldig viktig, og dersom du ikke får stamtavlen ved overlevering MÅ du ha en skriftlig avtale på at du skal få den innen en frist.

Hvis du kjøper i Sverige er den nok registrert i SKK heller enn NKK. Da sender du inn kopi av stamtavle og kjøpekontrakt for omregistrering (andre her kan mer detaljert om det enn meg).

Det er bra du spør om slikt! Det er nok av de som oppdager en stund etter kjøpet at de sitter med poten i postkassa og ikke kan gjøre noe med det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...