Gå til innhold
Hundesonen.no

Aggresiv imot alle (både dyr og mennesker)


Monachar

Recommended Posts

Hei!

Vi har en schæfer hund som har forandret seg veldig mye de siste månedene.. For noen mnd'er siden fant vi ut at han hadde allergi, imot midd blant annet. Vi kjøpte vanlig hundefor til han før, men måtte slutte med det pågrunn av midden som er i forsekken. Pr. idag går han på vaksine, for han "spiste" seg selv opp før, så han hadde jo ikke igjen noe hår under buken, men han går samtidig på noen tabletter for at han ikke skal ha den kløen han hadde. Dyrlegen sa det kunne ta opp til 6 mnd'er før vaksinen ville begynne og funke, men var ikke sikkert. Det har snart gått 5mnd'er hvertfall. Men han er veldig aggresiv imot andre mennesker, når vi er ute og går tur og det kommer noen så begynner han og bjeffe og reiser seg opp på bak beina og begynner og dra imot vedkommende. Han lukker ørene helt så det går ikke ann og snakke til han. Han veier 50kg, og er kraftig bygd så dem vi møter når vi er ute og går blir jo redd når han starter med bjeffingen og blir skikkelig aggresiv. Hoftene hans synker og han klorer seg fremover nesten, og ettersom jeg er litt liten så er han litt vanskelig og holde igjen. Han er akkurat sånn hjemme også, hvis noen banker på døra og kommer inn. Det ser jo ut som at han skal ta dem, når han løper imot dem med dyp bjeffing og pelsen står rett opp ved nakken. Han ble misbrukt og mishandla de første leve årene sine, og han er veldig redd for eiern sin for han var mye alene hjemme hos eieren før oss. Ene vennina av meg, når jeg og hun skulle ut og lufte han, så dro han meg ned trappa og gikk til angrep på hun og hang seg fast i jakke armen hennes. Etter det har det bare tatt seg opp, han har blitt værre. Han får 1kg mat om dagen som han skal ha om dagen i følge dyrlegen. Men han har fått seg en annen stygg uvane også, han har begynt og gå i kattedoen og spiser bæsjen rett og slett. Han reagere litt aggresivt imot andre dyr også, spess hunder, men ikke bestandig. Men jeg synes han er mest aggresiv mot mennesker. Spess hvis det er mørkt ute! Jeg gruer meg hver gang jeg skal ut med han om kvelden for han er vanskelig og holde igjen. Han ble 5 år nå 7 juni. Han er jo snill og god, men måten han oppfører seg innimellom er skremmende både for oss og dem rundt oss. Men barn er han kjempe snill mot og viser ikke noe aggresjon mot dem.

Under kan dere se bilde av han!

Tips og råd tas imot med stor takk!

post-10173-0-88206300-1313791967_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott hund...

Det eneste jeg kan anbefale deg er å ta kontakt med eksperter. Manimal er et godt alternativ. Det høres jo ut som han rett og slett vokter altfor mye, og på sånt jeg kan personlig anbefale Terje Østlie på Østlie hundesenter.

Jeg vet et Emilie her inne har erfaring med litt vanskeligere hunder av rasen, og hvis jeg ikke har misforstått helt har hun fått bukt med noe av det samme. Send henne en PM (hvis hun ikke svarer her i tråden) og spør om hvor du kan henvende deg.

Selvfølgelig kan allergien og bakgrunnen spille en rolle, men dette er noe hunden har i seg, og jo flere erfaringer han får i å oppføre seg sånn - jo verre blir det å bli kvitt. Søk profesjonell hjelp så fort som mulig, det er mitt eneste og beste råd. Normalt sett er jeg raskt ute med å tenke "avliv", men han virker jo ikke ustabil av hva du forteller, bare som han tar litt vel mye ansvar.

Det var virkelig en nydelig hund, så håper det ordner seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går hunden på Kortison?

En 50 kg hund som er vanskelig å holde og viser aggresjon tullar man ikke med! Da tar man noen tiltak ganske kjapt.

Inntil dere finner ut av hva som virkelig plager hunden er en løsning feks å bruke Halter på hunden. Det er en grime til hund som gjør det lettere å holde den igjen og få snudd den bort.

Hunden må tilvennes til denne.

Men OBS OBS! Den skal IKKE, jeg gjentar IKKE, røskes i e.l. da den kan påføre skaderi nakken og alt for høyt trykk over nesen. Det er kun noe som gjør det lettere å holde igjen når du ikke greier holde igjen med halsbånd. Hunden skal ledes i det og ikke røskes!

dog-head-halter-collar.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men OBS OBS! Den skal IKKE, jeg gjentar IKKE, røskes i e.l. da den kan påføre skaderi nakken og alt for høyt trykk over nesen. Det er kun noe som gjør det lettere å holde igjen når du ikke greier holde igjen med halsbånd. Hunden skal ledes i det og ikke røskes!

dog-head-halter-collar.jpg

Det første jeg tenkte var også å ta i bruk en grime som første "redningsverktøy" sånn at dere får litt lettere kontroll på hunden. Det er viktig, som Jeanette sier, at dere ikke røkker og røsker i båndet når grima er på. Da vil hundens hode fort vri seg og den kan få skader i nakken, hvilket selvsagt ikke er bra. Bruk kun kort bånd når dere har på grimen, sånn at hunden heller ikke får ruse ut og får en nøkk i nakken når den da stopper i båndets lengde. Dette er kun et hjelpemiddel til å kontrollere hunden, og skal ikke være en sovepute for IKKE å trene hunden på å takle de situasjonene den ikke fikser pr i dag.

Jeg er enig i at dere bør oppsøke noen med god greie på problemadferd her, sånn at dere får trent riktig.

Når det kommer til kattebæsj, så er vel DET det minste problemet dere har. Fjern kattedoen sånn at den ikke er tilgjengelig for hunden, evt ikke bry dere om det (men på den andre siden kan det jo også hende hunden reagerer allergisk på kattesanden, så...). Kanskje det går an å bygge inn kattedoen med kompostgrinder sånn at hunden holdes ute fra den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen råd om de viktigste tingene her, men først og fremst, kjøp en gå-pent sele. Jeg har en fra trixie, der D-ringen er foran på brystet. Når hunden rykker blir den vridd rundt. Den er ikke smertefull og påfører ikke skade. Min hund er knallsterk, men jeg kan holde ham igjen med lillefingeren omtrent instinktet tar over og han bykser etter en katt, da blir han bare vridd rundt.

Grimer er fy-fy synes jeg, kan være skadelig, og er enkel å komme seg ut av. For å snakke for min hund så er grimen også en stor distraksjon, og gjør ham ikke motakelig for trening. Alt som står i hodet hans er å få den av. Med antitrekk-selen blir det som normalt utstyr, som ikke hemmer hunden før det trengs.

easy-walk-harness.jpg

http://www.petexpertise.com/dog-collars-dog-harnesses/no-pull-dog-harnesses/easy-walk-no-pull-harness.html

Slik ser den ut, bortsett fra at hunden må ha halsbånd på og en krok festes i denne foran, slik at selen ikke glir ned. (Slik er trixie-selen utformet iallefall, men finnes mange modeller. Men denne er sikkert enklest å få tak i med det første, så kan du se etter andre ting på ebay f.eks).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan fungerer den gå pent-selen da, Lola Pagola? Hva er det med den som gjør at hunden ikke trekker?

Edit: Dette står på siden hvor du kan få kjøpt Easy Walk No-Pull Dog Harness:

(For Extreme Pullers, or Aggressive Dogs, You May Prefer the Gentle Leader Head Halter.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, for en utrolig lei situasjon! Jeg kan i hvert fall si at jeg føler med deg. Står litt på farten nå, men én ting angående fôringen, går han på tørrfôr eller råfôr? En hund med allergi eller allergiske tendenser bør unngå tørr mat så langt det er mulig. Vom og Hundemat er et veldig godt alternativ, hjemmesnekret fôr funker bra (hvis man vet hva man holder på med) og jeg har hørt mye bra om Norwegian Polar. Jeg har snakket med flere veterinærer om dette med fôring og allergi og det har en helt klar sammenheng. Hunder er ikke bygget for å fordøye masse, masse karbohydrater og vegetabilske oljer (som det er høyt innhold av i veldig mange tørrfôrtyper). Dessuten er fôret raffinert og varmebehandlet og det bryter ned næringsstoffene i fôret. Så mitt råd er, fôr rått! (Selv går jeg gjerne til slakteren i tillegg, dersom jeg har mulighet, og kjøper slakteavfall som talg, nyrer, lunger og eventuelt lever, det er et godt supplement til det ordinære fôret. Det er også snart jaktsesong og da er det mye innmat til overs etter hjortejakten, hvis man kjenner til en jeger.)

Når det kommer til den aggressive atferden til hunden så er det jo et ganske heftig forsvar hunden har bygget opp. Jeg ville gjort noe med dette NÅ, ikke siden, 50 kg hissig schäfer er ikke til å spøke med. Send meg gjerne PM om det er noe spesifikt du lurer på i forhold til trening. Ellers vil jeg hive meg på Loke sin anbefaling, som er Østlie hundesenter på Elverum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går hunden på Kortison?

En 50 kg hund som er vanskelig å holde og viser aggresjon tullar man ikke med! Da tar man noen tiltak ganske kjapt.

Inntil dere finner ut av hva som virkelig plager hunden er en løsning feks å bruke Halter på hunden. Det er en grime til hund som gjør det lettere å holde den igjen og få snudd den bort.

Hunden må tilvennes til denne.

Men OBS OBS! Den skal IKKE, jeg gjentar IKKE, røskes i e.l. da den kan påføre skaderi nakken og alt for høyt trykk over nesen. Det er kun noe som gjør det lettere å holde igjen når du ikke greier holde igjen med halsbånd. Hunden skal ledes i det og ikke røskes!

dog-head-halter-collar.jpg

Ja, for de tablettene han får nå sammen med sprøyten mot allergien er det kortison i! Jeg bruker sånn halter men han har klarer og dra for det, for han strammer bare nakken.. Men når han blir aggresiv ute, så tar jeg og brå snur, for jeg har jo kontroll på hodet hans og bare går en annen vei.. Men det blir slitsomt i lengden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen råd om de viktigste tingene her, men først og fremst, kjøp en gå-pent sele. Jeg har en fra trixie, der D-ringen er foran på brystet. Når hunden rykker blir den vridd rundt. Den er ikke smertefull og påfører ikke skade. Min hund er knallsterk, men jeg kan holde ham igjen med lillefingeren omtrent instinktet tar over og han bykser etter en katt, da blir han bare vridd rundt.

Grimer er fy-fy synes jeg, kan være skadelig, og er enkel å komme seg ut av. For å snakke for min hund så er grimen også en stor distraksjon, og gjør ham ikke motakelig for trening. Alt som står i hodet hans er å få den av. Med antitrekk-selen blir det som normalt utstyr, som ikke hemmer hunden før det trengs.

easy-walk-harness.jpg

http://www.petexpertise.com/dog-collars-dog-harnesses/no-pull-dog-harnesses/easy-walk-no-pull-harness.html

Slik ser den ut, bortsett fra at hunden må ha halsbånd på og en krok festes i denne foran, slik at selen ikke glir ned. (Slik er trixie-selen utformet iallefall, men finnes mange modeller. Men denne er sikkert enklest å få tak i med det første, så kan du se etter andre ting på ebay f.eks).

Angående det at hunden klarer og vri seg ut av grimen, det har hunden våres begynt med nå! Men denne selen her som du visste meg ser bra ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, for en utrolig lei situasjon! Jeg kan i hvert fall si at jeg føler med deg. Står litt på farten nå, men én ting angående fôringen, går han på tørrfôr eller råfôr? En hund med allergi eller allergiske tendenser bør unngå tørr mat så langt det er mulig. Vom og Hundemat er et veldig godt alternativ, hjemmesnekret fôr funker bra (hvis man vet hva man holder på med) og jeg har hørt mye bra om Norwegian Polar. Jeg har snakket med flere veterinærer om dette med fôring og allergi og det har en helt klar sammenheng. Hunder er ikke bygget for å fordøye masse, masse karbohydrater og vegetabilske oljer (som det er høyt innhold av i veldig mange tørrfôrtyper). Dessuten er fôret raffinert og varmebehandlet og det bryter ned næringsstoffene i fôret. Så mitt råd er, fôr rått! (Selv går jeg gjerne til slakteren i tillegg, dersom jeg har mulighet, og kjøper slakteavfall som talg, nyrer, lunger og eventuelt lever, det er et godt supplement til det ordinære fôret. Det er også snart jaktsesong og da er det mye innmat til overs etter hjortejakten, hvis man kjenner til en jeger.)

Når det kommer til den aggressive atferden til hunden så er det jo et ganske heftig forsvar hunden har bygget opp. Jeg ville gjort noe med dette NÅ, ikke siden, 50 kg hissig schäfer er ikke til å spøke med. Send meg gjerne PM om det er noe spesifikt du lurer på i forhold til trening. Ellers vil jeg hive meg på Loke sin anbefaling, som er Østlie hundesenter på Elverum.

Han får råfôr! Vi kjøper Vom til han nede på ene dyrebutikken i elverum! Vi har sluttet og gi han tørfor så lenge han sliter med allergi! Skal ta kontakt med hundesenteret i Elverum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde dette vært min hund, hadde jeg valgt avlivning. Ja, vet at det nok kommer noen reaksjoner fra andre her nå som er fullstendig uenige, men dette er hva jeg tenker da.

Han angriper uprovosert, dette er skummelt (om jeg tolker det han gjorde mot din venninne korrekt da).

Om du skal gå tur med han, så er grime(halti) et godt alternativ, eller det Lola Pangola linket til. Begge disse vil gjøre det i stand til å kontrollere hunden med langt mindre kraft.

Grime er ikke negativt, er det mest vanlige hjelpemidlet vi bruker til hest :)

Cesar Millans halsbånd er også å vurdere, med det vil du heller ikke trenge å bruke å så mye krefter på å holde igjen, da den ligger med helstrup helt øverst i nakken.

En annen ting du kanskje kan vurdere, er å ha munnkurv på han når dere er ute, med tanke på andres sikkerhet om kan skulle komme seg løs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han får råfôr! Vi kjøper Vom til han nede på ene dyrebutikken i elverum! Vi har sluttet og gi han tørfor så lenge han sliter med allergi! Skal ta kontakt med hundesenteret i Elverum.

Så bra at du skal ringe Østlie, gjør det fort som fy! De er virkelig dyktige (jeg har bare vært borti sjefen sjøl, men regner med de andre der er flinke også). I tillegg har han veldig god og lang erfaring med rasen. Hvis noen kan hjelpe dere, er det dem.

Hadde dette vært min hund, hadde jeg valgt avlivning. Ja, vet at det nok kommer noen reaksjoner fra andre her nå som er fullstendig uenige, men dette er hva jeg tenker da.

Han angriper uprovosert, dette er skummelt (om jeg tolker det han gjorde mot din venninne korrekt da).

Om du skal gå tur med han, så er grime(halti) et godt alternativ, eller det Lola Pangola linket til. Begge disse vil gjøre det i stand til å kontrollere hunden med langt mindre kraft.

Jeg er ikke umiddelbart enig i at hunden er ustabil, for meg virker det som om den rett og slett er usikker/stresset og tar på seg jobben med å passe på eier.

Jeg kan ta feil, jeg regner med de blir klokere etter å ha vært hos Østlie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han får råfôr! Vi kjøper Vom til han nede på ene dyrebutikken i elverum! Vi har sluttet og gi han tørfor så lenge han sliter med allergi! Skal ta kontakt med hundesenteret i Elverum.

Bor dere i Elverum så har dere den beste kompetansen dere kan få der :) Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til kattebæsj, så er vel DET det minste problemet dere har. Fjern kattedoen sånn at den ikke er tilgjengelig for hunden, evt ikke bry dere om det (men på den andre siden kan det jo også hende hunden reagerer allergisk på kattesanden, så...). Kanskje det går an å bygge inn kattedoen med kompostgrinder sånn at hunden holdes ute fra den?

Vil ikke uttale meg om resten her jeg, men ja... Dette er vel det minste problemet dere har. Hunder spiser kattebæsj, så enkelt er det. (mange av dem da ;) ) Og samme hvor mye mat de spiser, så er bæsj bare snadder :P

Her i huset står kattedoene på et rom, avdelt med kompostgrind med "kattehull" i. Evnt kan dere bruke en trappegrind å dele av med.

der vi bodde før hadde vi doene under trappa, og stengt av med trappegrind.

I leiligheten jeg hadde en periode bygget jeg bare en trekasse over doen, med hengsler i veggen så jeg kunne løfte den opp som et lokk når den skulle rengjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Så bra at du skal ringe Østlie, gjør det fort som fy! De er virkelig dyktige (jeg har bare vært borti sjefen sjøl, men regner med de andre der er flinke også). I tillegg har han veldig god og lang erfaring med rasen. Hvis noen kan hjelpe dere, er det dem.

Jeg er ikke umiddelbart enig i at hunden er ustabil, for meg virker det som om den rett og slett er usikker/stresset og tar på seg jobben med å passe på eier.

Jeg kan ta feil, jeg regner med de blir klokere etter å ha vært hos Østlie.

Vi har vært i kontakt med dem også møtt dem.. Fikk mange gode tips, og litt trening med hunden sammen med dem.. Dem sa han er for stresset når han er ute og han passer på eieren alt for mye.. men det er bare et + at han passer så godt på eieren.. dem sa at det var ikke det største problemet så dette kunne løses, og dem så ingen vits i og avlive han.. mange andre har sagt det men det er tull.. men for nøyaktig en uke siden ble han syklet på bakfra fra en full mann, hunden reagerte veldig aggresivt og jeg slapp båndet (han hadde på seg grime da), hunden hang seg fast i skjorten til mannen, og da sparket han hunden under magen.. Men det går bra med hunden, heldigvis.. Men når vi er ute og går når det er mørkt passer han ekstra godt på, enn han gjorde før. Og jeg forstår hunden våres godt. Men om dagen nå, når det er lyst ute så er han snill og flink mot andre.. ikke sånn som han var før.. Takket være etter vi var på senteret..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må vel regne med at allergien, altså smerten og kløen, kan faktisk ha litt med dette å gjøre.. Opplevd hunder med allergi som har vært verdens snilleste imot alt, og som begynte å knurre ved berøring osv. De ville rett og slett ha mer fred fordi de hadde vondt osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært i kontakt med dem også møtt dem.. Fikk mange gode tips, og litt trening med hunden sammen med dem.. Dem sa han er for stresset når han er ute og han passer på eieren alt for mye.. men det er bare et + at han passer så godt på eieren.. dem sa at det var ikke det største problemet så dette kunne løses, og dem så ingen vits i og avlive han.. mange andre har sagt det men det er tull.. men for nøyaktig en uke siden ble han syklet på bakfra fra en full mann, hunden reagerte veldig aggresivt og jeg slapp båndet (han hadde på seg grime da), hunden hang seg fast i skjorten til mannen, og da sparket han hunden under magen.. Men det går bra med hunden, heldigvis.. Men når vi er ute og går når det er mørkt passer han ekstra godt på, enn han gjorde før. Og jeg forstår hunden våres godt. Men om dagen nå, når det er lyst ute så er han snill og flink mot andre.. ikke sånn som han var før.. Takket være etter vi var på senteret..

Så bra at dere har fått god hjelp og at det har bedret seg allerede! Utrolig kjipt at han skulle få den negative opplevelsen akkurat når det begynte å gå så bra, men da er det jo bare å fortsette å trene på samme måte så løser det seg sikkert. Lykke til videre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...