Gå til innhold
Hundesonen.no

Malteser - 62 dager i dag


HelleH

Recommended Posts

Kjenner ei som venter valper på sin malteser. Det er nå dag 62 siden første parring (tyvparring). Hun begynner å bli litt bekymret. Matlysten er borte, noe slimete utflod i løpet av dagen. Sover mye, men er urolig og rastløs - det har tispen vært i 2,3 dager. Venter 4 valper.

Hun har målt tempen i noen dager nå, og temperaturen av svingt mellom 38,1 - 36,4 de siste 3 dagene. Er det normalt?

Når er det normalt at melken kommer?

Hvor lenge kan oppblokkningsfasen vare?

Setter stor pris på svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En normal drektighet varer i 63 dager, så jeg tror nok hun kan slappe av litt til. Når var tempfallet (under 37)? Oppblokkingsfasen kan variere veldig fra hund til hund, og det er ikke unormalt at den varer opptil et døgn, noen ganger lenger. Dersom hunden får utflod som lukter eller ser grønnaktig ut, eller hunden har hatt rier i lengre tid uten at noe skjer bør veterinær kontaktes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være ærlig så måler ikke jeg tempen på mine lenger, for jeg ser det på dem når det starter uansett, men dersom tempen var under 37 på tirsdag så burde det muligens begynne å skje noe snart. Jeg ser hvertfall veldig tydelig på mine tisper når de begynner å få rier, da blir de veldig innesluttet i blikket, peser mye og får skjelvinger som kommer tettere etterhvert. Mine graver ikke, så det hjelper lite å se etter sånne tegn, hvertfall for meg. Dersom hun er veldig usikker er det nok lurt å ta en telefon til veterinæren ihvertfall, evt. en oppdretter i nærområdet som kan komme og hjelpe til og sjekke tilstanden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om hun er usikker, men hun har veldig store øyne. Ser kanskje litt oppgitt ut.

Burde hun ringe vertenær nå?

Har heller ikke sett noen tegn på at det skal begynne å skje noe. Hun er veldig rolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tisper er forskjellige og det kan også fødsel være, men det sies følgende:

På blokkeringsstadiet er tispa svært urolig. Hun går rastløst rundt, legger seg, reiser seg, graver og peser. Hun vil stadig ut, både for å grave og for å tisse, fordi livmoren også presser på blæra. Det er vanlig at tispa ikke spiser noe særlig i dette stadiet. Tispa snur seg mye, slikker seg rundt vulva, kjønnsleppene, og ser på buken. Vulva er først ganske fast og hoven, men blir etter hvert bløt og en del seigt slim kommer ut. Lengden på blokkingen varierer mye, men vanligvis varer dette stadiet i 4- 12 timer. Det kan imidlertid variere fra et par timer til 1,5 døgn.

Er tispeeier urolig så burde hun kontakte veterinær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...