Gå til innhold
Hundesonen.no

Norwegian Polar


LitaGo

Recommended Posts

For to uker siden kjøpte jeg 4 kg NP. Kan ikke si noe annet enn at jeg er hittil svært fornøyd. 1 kg blokkene er jo MYE mindre enn jeg trodde, og hundene mine elsker både lukta og smaken. De bryr seg ikke om form og konsistens i grunn. Fant ut at det er lurt, iallefall for mine hunder, at jeg kutter opp porsjonene dem i små biter, ellers så sluker de alt i en jafs. Det skal ingen ting til for at tispa her blir dårlig i magen, men NP har hun ikke reagert på foreløpg. De får 50/50 tørt og NP, så lurer på om hun reagerer når jeg går over til 100%.

Sammen linket med V&H, synes jeg NP er mye bedre. Mindre gris, lukter ikke ekkelt, og er mye med brukervennlig. Ikke har tispa spydd av NP heller, slik hun gjorde dagelig når hun fikk V&H.

Så kan ikke si annet enn at jeg hittil er fornøyd som sagt, men vi får se når de begynner på det 100%.

Hvordan er det forresten med NP og omega-3 fettsyrer, og slike ting? Da de gikk på V&H nr 33, måtte jeg tilsette fiske olje. Burde man det med NP også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 69
  • Created
  • Siste svar

Det er vel bare myrbø som har NP i bergen. Jeg kjøper en 4kg pakning som de har delt opp i butikken, så slipper å dele de selv slik du må med en 20 kg sekk. Koster 124 kr for 4 kg. Jeg kan ikke svare på hvordan NP er i forhold til V&H, jeg har ikke prøvd V&H, jeg vet bare at jeg er kjempe fornøyd med NP. =)

OI, det var dyrt. Jeg betalte 400-420 kr for 20 kg da vi brukte det. Jobben med å dele opp tar strengt tatt 20 sekunder. Bare å løfte opp blokka og slippe den i asfalten så er det perfekte 1 kgs biter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OI, det var dyrt. Jeg betalte 400-420 kr for 20 kg da vi brukte det. Jobben med å dele opp tar strengt tatt 20 sekunder. Bare å løfte opp blokka og slippe den i asfalten så er det perfekte 1 kgs biter :)

Jeg betaler 350 kr for 20 kg...men det er direkte fra fryselageret til produsenten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betaler 350 kr for 20 kg...men det er direkte fra fryselageret til produsenten

Ja, hvis man har muligheten til det er det billigst :) Men syns ikke 400 er så galt heller. 620 kr derimot syns jeg var veldig dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det forresten med NP og omega-3 fettsyrer, og slike ting? Da de gikk på V&H nr 33, måtte jeg tilsette fiske olje. Burde man det med NP også?

Dette lurer jeg også på. Vurderer å bytte til NP for å slippe griseriet med V&H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen her som vet hvordan NP er i forhold til V&H på små hunder? Min Cairn får veldig hard avføring av V&H, små harde klumper som kan være ganske hvit og grønn i fargen. Byttet til V&H som innehold ris (skulle visst være bedre for små hunder), fargen ble bedre, men fortsatt ganske hard avføring, riktignok ikke like gale som før.

Noen som har opplevd lignende og sett effekten av NP? Og er det noen som vet om en leverandør i Bergen? (husker jeg kjøpte 1kg på myrbø, men er jo stress å bare kjøpte 1 og 1 kg)

Midtun zoo og Drotningsvik zoo har V&H :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Lilli22

OI, det var dyrt. Jeg betalte 400-420 kr for 20 kg da vi brukte det. Jobben med å dele opp tar strengt tatt 20 sekunder. Bare å løfte opp blokka og slippe den i asfalten så er det perfekte 1 kgs biter :)

Ja nå hadde jeg gjerne kjøpt 20 kg. Men så har jeg da ikke stor frys da. =) og har ikke anlegg for å få større frys i denne leiligheten heller. Så vanskelig å få plass til 20 kg i kjøleskap/frysen. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nå hadde jeg gjerne kjøpt 20 kg. Men så har jeg da ikke stor frys da. =) og har ikke anlegg for å få større frys i denne leiligheten heller. Så vanskelig å få plass til 20 kg i kjøleskap/frysen. =)

Skjønner den :) Vi har satt fryseren på verandaen og det fungerer fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NP er dampkokt for å beholde alle vitaminer og mineraler. Fordelen med at det er behandlet er for oss mennesker at det blir mindre gris og lengre holdbarhet i kjøleskap. Det er tilsatt 8% (tror jeg) mais. Årsaken er rett og slett at det fungerer som bindemiddel og gjør kjøttet eldig greit å tilberede.

Jeg tiner aldri NP på kjøkkenbenken. Da blir konsistensen som leverpostei som har stått ute. Tiner det i kjøleskap og da kan jeg kutte det i så små terninger som jeg vil.

På en av mine hunder slet jeg med vekta. Var vanskelig å gi så lite at hun ikke la på seg. Hun har lett for å bli litt lubben.

Har brukt det til og fra i lange perioder i over ti år nå. Personlig syns jeg det er noe av det beste man kan fôre med. V&H er bra det og, men jeg syns det skal ingenting til før det lukter surt og så renner det blod av det. Mulig jeg ikke er så hygienisk som jeg burde være men får noia av blod i vasken, på benken, i kjøleskapet osv.

Har fôret på NP i 14 år, og har ingen planer om å bytte. Jeg har fôret drektige tisper, små valper og gamle hunder på det og det har fungert veldig bra. Mine hunder veier ca. 20 kg, og de er middels aktive. De får litt mindre enn en 1/4 skive NP hver, slik at 1 blokk holder til ca. 5 porsjoner. Det er litt variasjon i str. på bitene, kantstykkene er ofte litt mindre enn de i midten. Aussietispene er vel omtrent samme str. som mine, så da har du en pekepinn på mengde..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen her som vet hvordan NP er i forhold til V&H på små hunder? Min Cairn får veldig hard avføring av V&H, små harde klumper som kan være ganske hvit og grønn i fargen. Byttet til V&H som innehold ris (skulle visst være bedre for små hunder), fargen ble bedre, men fortsatt ganske hard avføring, riktignok ikke like gale som før.

Noen som har opplevd lignende og sett effekten av NP? Og er det noen som vet om en leverandør i Bergen? (husker jeg kjøpte 1kg på myrbø, men er jo stress å bare kjøpte 1 og 1 kg)

Ift har avføring ved bruk av V&H så kan du tilsette litt linfrø, ca 1/2 ts. Det får orden i sakene :)

NP: Du kan bestille 20 kg (el 40 60 80 osv) av leverandør og hente selv på fryselageret på Eidsvåg, det er mye rimeligere. Står info om dette på produsenten sin hjemmeside :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For to uker siden kjøpte jeg 4 kg NP. Kan ikke si noe annet enn at jeg er hittil svært fornøyd. 1 kg blokkene er jo MYE mindre enn jeg trodde, og hundene mine elsker både lukta og smaken. De bryr seg ikke om form og konsistens i grunn. Fant ut at det er lurt, iallefall for mine hunder, at jeg kutter opp porsjonene dem i små biter, ellers så sluker de alt i en jafs. Det skal ingen ting til for at tispa her blir dårlig i magen, men NP har hun ikke reagert på foreløpg. De får 50/50 tørt og NP, så lurer på om hun reagerer når jeg går over til 100%.

Sammen linket med V&H, synes jeg NP er mye bedre. Mindre gris, lukter ikke ekkelt, og er mye med brukervennlig. Ikke har tispa spydd av NP heller, slik hun gjorde dagelig når hun fikk V&H.

Så kan ikke si annet enn at jeg hittil er fornøyd som sagt, men vi får se når de begynner på det 100%.

Hvordan er det forresten med NP og omega-3 fettsyrer, og slike ting? Da de gikk på V&H nr 33, måtte jeg tilsette fiske olje. Burde man det med NP også?

Det er fullvitaminisert og mineralisert, grunnen til at det lukter litt fisk er at det er tilsatt laks for å få Omega 3. Så det skal ikke være nødvendig å tilsette mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Får man lett tak i 700-g.pølser? Har lyst til å prøve NP litt, iallefall som backup i fryseren om vi "plutselig" skulle gå tom for kjøtt, og kanskje når vi skal på hyttetur o.l.

Orker ikke tanken på å dele 20-kilosblokker når han bare skal ha en dagsmengde på ca. 120 gram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har brukt begge deler og er veldig fornøyd med begge to! smile.gif

Men jeg også syns at VOH lett lukter dårlig etter en dag i kjøleskapet.. Syns også at VOH var litt mer grisete en NP. Hundene liker begge to veldig godt og alt går ned på høykant, men hvis de skulle velge, ville de nok valgt VOH. Her jeg bor er det lettere og få tak i VOH, men dyrere enn NP, som jeg må kjøre 50 minutter for og kjøpe. Akkurat nå bruker vi NP, men neste gang blir det VOH igjen. Hundene liker litt variasjon har jeg skjønt smile.gif

Har du ikke fått med deg at han som selger V&H i Skien kjører oppover til Rauland hver torsdag og han er da apsolutt ikke dyr. Jan Erik

Jeg tiner V&H på benken og det hundene ikke spiser den dagen går i en boks med lokk som puttes i kjøleskapet. Har desverre dårlig luktesans men ikke fått klager om at det har satt smak/lukt på annen mat. Har også tint maten i kjøleskapet men da er jeg avhengig at det er lite mat for oss mennesker der. Husker ikke hvor lang tid det tok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For to uker siden kjøpte jeg 4 kg NP. Kan ikke si noe annet enn at jeg er hittil svært fornøyd. 1 kg blokkene er jo MYE mindre enn jeg trodde, og hundene mine elsker både lukta og smaken. De bryr seg ikke om form og konsistens i grunn. Fant ut at det er lurt, iallefall for mine hunder, at jeg kutter opp porsjonene dem i små biter, ellers så sluker de alt i en jafs. Det skal ingen ting til for at tispa her blir dårlig i magen, men NP har hun ikke reagert på foreløpg. De får 50/50 tørt og NP, så lurer på om hun reagerer når jeg går over til 100%.

Sammen linket med V&H, synes jeg NP er mye bedre. Mindre gris, lukter ikke ekkelt, og er mye med brukervennlig. Ikke har tispa spydd av NP heller, slik hun gjorde dagelig når hun fikk V&H.

Så kan ikke si annet enn at jeg hittil er fornøyd som sagt, men vi får se når de begynner på det 100%.

Hvordan er det forresten med NP og omega-3 fettsyrer, og slike ting? Da de gikk på V&H nr 33, måtte jeg tilsette fiske olje. Burde man det med NP også?

Jeg har samme erfaring som deg.

Gamlemor kastet tidvis opp av VH på slutten (foret 1 år 100% med VH)

Synes NP er lettere å håndtere, mest fordi det er lettere å dele 1kg blokka

Men VH måtte jeg veie maten, siden Toya fort legger på seg. Og det blir for dyrt å drive med pølser hele tiden.

Så da kjøpte jeg 20kg og pakket dette og så veide maten før vært måltid. Synes det ble tungvindt og prøver derfor NP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme erfaring som deg.

Gamlemor kastet tidvis opp av VH på slutten (foret 1 år 100% med VH)

Synes NP er lettere å håndtere, mest fordi det er lettere å dele 1kg blokka

Men VH måtte jeg veie maten, siden Toya fort legger på seg. Og det blir for dyrt å drive med pølser hele tiden.

Så da kjøpte jeg 20kg og pakket dette og så veide maten før vært måltid. Synes det ble tungvindt og prøver derfor NP.

Må du ikke veie NP? Hun kan altså spise så mye hun vil av det?

Kalorimessig ligger de likt, ergo logikken tilsier at du må være like nøye med å fôre på det som VOH for at hun ikke skal legge på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slipper å veie fordi 1kg blokka er fast i konsistensen og dermed lett å dele. Deler blokka først i 2 og deretter hver halvdel i 3 biter. (altså 6 biter på 1kg blokk) Så får hun en bit til hvert måltid.

Mens Amigo får 250gram til hvert måltid (så da deler jeg bare blokka i fire).

Det får jeg ikke til med VH.

Hadde jeg foret med 500grams pølsene kunne jeg bare delt i tre og gitt.

Men det blir dyrt med pølser.

Kunne sikkert fått det til om jeg pakket 20kg sekkene bedre, men det tar laaaang tid å pakke 40-80kg

Derfor jeg pakket i ca 2kg poser og så veide maten før jeg gav

Men tar gjerne i mot smart tips altså.

Hender hjerne går litt i løs noen ganger :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slipper å veie fordi 1kg blokka er fast i konsistensen og dermed lett å dele. Deler blokka først i 2 og deretter hver halvdel i 3 biter. (altså 6 biter på 1kg blokk) Så får hun en bit til hvert måltid.

Mens Amigo får 250gram til hvert måltid (så da deler jeg bare blokka i fire).

Det får jeg ikke til med VH.

Hadde jeg foret med 500grams pølsene kunne jeg bare delt i tre og gitt.

Men det blir dyrt med pølser.

Kunne sikkert fått det til om jeg pakket 20kg sekkene bedre, men det tar laaaang tid å pakke 40-80kg

Derfor jeg pakket i ca 2kg poser og så veide maten før jeg gav

Men tar gjerne i mot smart tips altså.

Hender hjerne går litt i løs noen ganger :lol:

Aha, da forstår jeg.

Jeg deler ikke opp så smått, så der kan jeg ikke hjelpe deg. Mine blokker blir delt i 4, og så blir hver bit fordelt på to hunder på 5 måltider. Jeg har ganske god feel i hånda på hvor tung matskåla skal være, så jeg veier ikke lenger. Gjorde det i beg med Oabba, iom at hun måtte ha så mye mer enn Valpis før hun stabiliserte seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Veldig nydelig.
    • I natt var jeg kjempeheldig, for jeg fikk en venninne på besøk, og hun bare: kan hun ikke overnatte hos oss? Jeg bare JAAAAAAA:) Så jeg har sovet MASSE- og det trengte jeg.  Deilig at tassen din også sover gjennom natta nå. (nesten)
    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...