Gå til innhold
Hundesonen.no

Allergivennlig rase


Rocket

Recommended Posts

Hva jeg ser etter:

- Middels stor (kan se på litt større/litt mindre raser om de ellers høres greie ut)

- Relativt lettstelt (pels)

- Ikke for aktiv

- Allergivennlig (vet allergi er veldig varierende så kan vike bittelitt fra de klassiske rasene)

- Fungerer med barn i alle aldre

- lavt til middels aktivitetsnivå

Etter å ha hatt beagle vil jeg også gjerne ha en hund som er i det minste en smule førerorientert og med en noenlunde sikker innkalling. :P

Dette er jo eventuelt en god stund fram i tid, men det jeg kan tilby en hund pr d d, og ser for meg jeg kan gi e flere år fremover er:

- 30min til 1,5 timers tur daglig

- 10 min til 30min tisseturer morgen/kveld

- Times pelsstell pr uke? (har null erfaring med pelstell utenom kamming med karde/furminator så vet ikke helt hva jeg kan tilby her)

- Daglig trening inkludert i tur og litt hjemme.

- Valpekurs, eventuelt også grunnkurs.

Hunden skal i hovedsak være en "daffe/familie/turkompis" hund. Ingen ambisjoner what so ever til noen sporter.

(kanskje liste, utifra forrige søks kriterier)

Portugisisk vannhund

Border Terrier

Schnapendoes

(Ikke liste, basert på utseende)

Puddel

Bichon

Lagotto Romagnolo

Bedlington Terrier

Mannebenet er ikke et hundemenneske så de rasene han sier absolutt nei til er basert på utseende dessverre, selv liker jeg Lagottoen og beldingtonen en smule.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke akkurat stolt på den nettsiden der... De har noen mildt sagt underlige rasebeskrivelser (laekenoisen bjeffer høyt og voldsomt og kan få problemer med øynene? :lol: :lol: )

Jeg ser at Goldendoodle blir nevnt på dette "oppslagsverket". Goldenddoodle er hverken en rase eller særlig allergivennlig...Får den mest puddelpels kan den være allergivennlig, men det er en 50/50 prosent sjanse. Får den golden pels er den langt i fra allergivennlig, og uansett blir det langt mer pelsstell enn med en renraset puddel. Ligg laaangt unna doodleblandingene, de er dyre, stygge ( :innocent: ), er vanskelig å holde flokefrie og kan røyte langt mer enn en labrador..

Jeg synes denne beskrivelsen av Goldendoodle var litt morsom : "Tendenser til å oppføre seg som et rovdyr er i aller høyeste grad tilstede i denne hybriden. Hunder av denne hybridhund har en utpreget tendens til å nippe" :lol: :lol:

Er det puddelen eller retrieveren som har gitt dyret disse rovdyrtendensene mon tro? :lol:

Har dere kikket på Wheaten Terrier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke akkurat stolt på den nettsiden der... De har noen mildt sagt underlige rasebeskrivelser (laekenoisen bjeffer høyt og voldsomt og kan få problemer med øynene? :lol: :lol: )

Jeg ser at Goldendoodle blir nevnt på dette "oppslagsverket". Goldenddoodle er hverken en rase eller særlig allergivennlig...Får den mest puddelpels kan den være allergivennlig, men det er en 50/50 prosent sjanse. Får den golden pels er den langt i fra allergivennlig, og uansett blir det langt mer pelsstell enn med en renraset puddel. Ligg laaangt unna doodleblandingene, de er dyre, stygge ( :innocent: ), er vanskelig å holde flokefrie og kan røyte langt mer enn en labrador..

Jeg synes denne beskrivelsen av Goldendoodle var litt morsom : "Tendenser til å oppføre seg som et rovdyr er i aller høyeste grad tilstede i denne hybriden. Hunder av denne hybridhund har en utpreget tendens til å nippe" :lol: :lol:

Er det puddelen eller retrieveren som har gitt dyret disse rovdyrtendensene mon tro? :lol:

Har dere kikket på Wheaten Terrier?

Hahaha, gikk det an å trykke seg inn på hunderasene..? Så ikke det før etter på.. trodde det bare var en liste over allergivennlige raser jeg.. faila! :P:lol::D

Er enig med Charlotte & Rocky, Bichon Frise er en kjempe fin hunderase :) Hvis man ikke vil ha det styret med pels og sånn så kan man bare klippe de helt kort...vi gjorde det med våres Bichon Frise og den ligna på et lite lam :D:wub:

Hva med American Hairless Terrier? De er ganske kule, venninna mi vurderte å skaffe seg en sånn(hun har allergi) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva jeg ser etter:

- Middels stor (kan se på litt større/litt mindre raser om de ellers høres greie ut)

- Relativt lettstelt (pels)

- Ikke for aktiv

- Allergivennlig (vet allergi er veldig varierende så kan vike bittelitt fra de klassiske rasene)

- Fungerer med barn i alle aldre

- lavt til middels aktivitetsnivå

Etter å ha hatt beagle vil jeg også gjerne ha en hund som er i det minste en smule førerorientert og med en noenlunde sikker innkalling. :P

Dette er jo eventuelt en god stund fram i tid, men det jeg kan tilby en hund pr d d, og ser for meg jeg kan gi e flere år fremover er:

- 30min til 1,5 timers tur daglig

- 10 min til 30min tisseturer morgen/kveld

- Times pelsstell pr uke? (har null erfaring med pelstell utenom kamming med karde/furminator så vet ikke helt hva jeg kan tilby her)

- Daglig trening inkludert i tur og litt hjemme.

- Valpekurs, eventuelt også grunnkurs.

Hunden skal i hovedsak være en "daffe/familie/turkompis" hund. Ingen ambisjoner what so ever til noen sporter.

(kanskje liste, utifra forrige søks kriterier)

Portugisisk vannhund

Border Terrier

Schnapendoes

(Ikke liste, basert på utseende)

Puddel

Bichon

Lagotto Romagnolo

Bedlington Terrier

Mannebenet er ikke et hundemenneske så de rasene han sier absolutt nei til er basert på utseende dessverre, selv liker jeg Lagottoen og beldingtonen en smule.

Jeg vil i alle fall ikke anbefale deg portugisisk vannhund om du vil ha en hund som ikke er for aktiv, for vannhunden ER en veldig aktiv rase, spesielt i unghundalderen. Jeg synes heller ikke man kan si at pelsen er lettstelt, og ei heller har rasen lavt til middels energinivå. Sååå.. Min mening er at den rasen ikke passer kriteriene dine ut i fra det du skriver i startinnlegget.

Forøvrig har jeg ikke noen andre gode forslag i farta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Border Terrier krever endel pelsstell. om du ikke vil drive endel med dette, eller har hundesalong i nærheten kan det lønne seg tenke seg om to ganger. De skal nappes hvertfall 2ganger i året.

men FLOTTE hunder ellers :D

Jeg reagerer litt på min mors Border Terrier, men ikke noe på min franske bulldog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke akkurat stolt på den nettsiden der... De har noen mildt sagt underlige rasebeskrivelser (laekenoisen bjeffer høyt og voldsomt og kan få problemer med øynene? :lol: :lol: )

Jeg ser at Goldendoodle blir nevnt på dette "oppslagsverket". Goldenddoodle er hverken en rase eller særlig allergivennlig...Får den mest puddelpels kan den være allergivennlig, men det er en 50/50 prosent sjanse. Får den golden pels er den langt i fra allergivennlig, og uansett blir det langt mer pelsstell enn med en renraset puddel. Ligg laaangt unna doodleblandingene, de er dyre, stygge ( :innocent: ), er vanskelig å holde flokefrie og kan røyte langt mer enn en labrador..

Jeg synes denne beskrivelsen av Goldendoodle var litt morsom : "Tendenser til å oppføre seg som et rovdyr er i aller høyeste grad tilstede i denne hybriden. Hunder av denne hybridhund har en utpreget tendens til å nippe" :lol: :lol:

Er det puddelen eller retrieveren som har gitt dyret disse rovdyrtendensene mon tro? :lol:

Har dere kikket på Wheaten Terrier?

Har sett på wheaten ja, søte hunder, virker helt hærlige, men dessverre liker ikke min kjære disse helder. (mannfolk altså :rolleyes2: :P )

Skal vi ha noe doodle dyr her i hus blir det import fra Australia i så måte. Er ikke noe særlig storfan av den norske doodle oppdrettet nei...

Den står under ikke-listen i åpningsinnlegget.

Avhengig av hva allergikeren reagerer på: hva med schnauzerrasene? De røyter ikke om pelsen stelles riktig. Den er ikke vanskelig å stelle, men det tar litt tid. Jeg har dverger og bruker 1-2 timer i uka på pelsstellet til utstillingsdyret.

Har dessverre dårlig opplevelse med dvergscnauzeren, men den er under vurdering om jeg tåler napperasene ja ;) Min fars nabo hadde en slik en og værre gneldrebikkje er det lenge siden jeg har møtt, men jeg skal ikke putte alle under en kam, den jeg kjente hadde en ganske sær eier skal det også sies. Stakkars beaglesaken min ble angrepet av denne da han var valp. Han satt pent og pyntelig ved mine bein og naboen ville absolutt at de skulle hilse, det gikk som det gikk, etterpå presterte eieren å påstå at det var min valp sin feil at hans hund angrep :blink:

Hahaha, gikk det an å trykke seg inn på hunderasene..? Så ikke det før etter på.. trodde det bare var en liste over allergivennlige raser jeg.. faila! :P:lol::D

Er enig med Charlotte & Rocky, Bichon Frise er en kjempe fin hunderase :) Hvis man ikke vil ha det styret med pels og sånn så kan man bare klippe de helt kort...vi gjorde det med våres Bichon Frise og den ligna på et lite lam :D:wub:

Hva med American Hairless Terrier? De er ganske kule, venninna mi vurderte å skaffe seg en sånn(hun har allergi) :)

Mnjaaa,, blir nok helder havanaisen om det blir en bichon, er ikke personlig storfan av hvite hunder ser du. :P Utenom det virker de veldig greie. :)

Har ikke tittet på dem nei, skal sjekke dem ut ;)

Jeg vil i alle fall ikke anbefale deg portugisisk vannhund om du vil ha en hund som ikke er for aktiv, for vannhunden ER en veldig aktiv rase, spesielt i unghundalderen. Jeg synes heller ikke man kan si at pelsen er lettstelt, og ei heller har rasen lavt til middels energinivå. Sååå.. Min mening er at den rasen ikke passer kriteriene dine ut i fra det du skriver i startinnlegget.

Forøvrig har jeg ikke noen andre gode forslag i farta!

Er det intrykket jeg også har og er dermed ganske skeptisk til aktivitetmengden dens, vill ikke ende opp med ei bikkje jeg konstant har dårlig samvittighet for igjen :S

Border Terrier krever endel pelsstell. om du ikke vil drive endel med dette, eller har hundesalong i nærheten kan det lønne seg tenke seg om to ganger. De skal nappes hvertfall 2ganger i året.

men FLOTTE hunder ellers :D

Jeg reagerer litt på min mors Border Terrier, men ikke noe på min franske bulldog.

Napping trooor jeg at jeg skal klare å håndtere når jeg først har lært meg det. Kan jo ikkje være såååå vanskelig, andre får det jo til, tenker jeg :P

Er Border terrieren ganske skarpe i gemyttet eller er de av den litt mer rolige terriertypen?

Fransk Bulldog er jo bare helt hææærlig, men er det ikke litt trøbbel med nese/luftveien deres? Var det som skremte meg litt bort fra dem og over på Boston Terrier før jeg viste at jeg var allergisk.

Vurderes:

Border Terrier (om jeg tåler napperaser)

Schnauzer (om jeg tåler napperaser)

Schnapendoes

Kanskje/sjekke mer ut:

Portugisisk Vannhund

American Hairless Terrier

Ikke/ overtale/snu sambos mening:

Bichon (Havanais)

Bedlington Terrier

Lagotto Romagnolo

Irish Softcoated Wheaten Terrier

Puddel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fransk Bulldog er jo bare helt hææærlig, men er det ikke litt trøbbel med nese/luftveien deres?

Jo, det stemmer. Har sett en del etter hvert som har blitt operert pga. dette. Herlig rase når det gjelder gemytt, men vær obs på helse. Er en del andre ting også.

Her er mer informasjon:

Brachycephalic Airway Obstruction Syndrome

BAOS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er portisen uaktuell pga aktivitet? 1,5 times hovedtur + tissetur OG daglig hjernetrim er vel passe for en portis? De er jo ikke monsterhunder så vidt jeg har oppfatta dem :blink: De aller fleste som har portis går ikke 3-4 timer hver dag liksom og de fungerer fint som tur/familiehunder. Men at mange har mye (ukontrollert) hurrameghei energi er jo sant :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dessverre dårlig opplevelse med dvergscnauzeren, men den er under vurdering om jeg tåler napperasene ja ;) Min fars nabo hadde en slik en og værre gneldrebikkje er det lenge siden jeg har møtt, men jeg skal ikke putte alle under en kam, den jeg kjente hadde en ganske sær eier skal det også sies. Stakkars beaglesaken min ble angrepet av denne da han var valp. Han satt pent og pyntelig ved mine bein og naboen ville absolutt at de skulle hilse, det gikk som det gikk, etterpå presterte eieren å påstå at det var min valp sin feil at hans hund angrep :blink:

La meg bare konstatere at det er ikke slik de skal være! Min eldste er riktignok litt usikker av seg da hun fikk juling som unghund, mens Smula er en helt normal snuser. Dvs hun varsler når det kommer folk til gårds, for så å overfalle dem i glede. Dette gjør de begge forresten, Freya er kun usikker overfor noen hunder og absolutt ikke overfor folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det stemmer. Har sett en del etter hvert som har blitt operert pga. dette. Herlig rase når det gjelder gemytt, men vær obs på helse. Er en del andre ting også.

Her er mer informasjon:

Brachycephalic Airway Obstruction Syndrome

BAOS

Trist at en så hærlig rase skal slite med slik :/

Hvorfor er portisen uaktuell pga aktivitet? 1,5 times hovedtur + tissetur OG daglig hjernetrim er vel passe for en portis? De er jo ikke monsterhunder så vidt jeg har oppfatta dem :blink: De aller fleste som har portis går ikke 3-4 timer hver dag liksom og de fungerer fint som tur/familiehunder. Men at mange har mye (ukontrollert) hurrameghei energi er jo sant :)

Fordi jeg ikke vil ha en hund som jeg har dårlig samvittighet for, Hadde konstant dårlig samvittighet overfor mins mors Beagle da jeg hadde ansvaret for ham. Han fikk det han trengte, men jeg vil gjerne gi mer en akkurat det hunden trenger. + jeg sliter med "nedeperioder" hvor jeg ikke nødvendigvis har overskudd til å gjøre masse ekstra, så jeg "safer" rett å slett litt i valg av første egeneide hund. Spesielt siden barn også er på agendaen om ikke altfor lenge, er det viktig for meg med en hund som ikke krever for mye av mine ressurser.

La meg bare konstatere at det er ikke slik de skal være! Min eldste er riktignok litt usikker av seg da hun fikk juling som unghund, mens Smula er en helt normal snuser. Dvs hun varsler når det kommer folk til gårds, for så å overfalle dem i glede. Dette gjør de begge forresten, Freya er kun usikker overfor noen hunder og absolutt ikke overfor folk.

Utifra det jeg har lest om dine og om den hvit dvergen Blondie som Blondiemamma(om det var det hun het?) har skrevet her virker de som ganske så ok hunder :) Og utifra det Blondiemamma(?) har skrevet virker det som de fungerer ypperlig som familiehunder også?

Hvordan er toleransen deres over for småbarn og barn generelt?

Krever de mye trening/repetisjon eller tar de ting relativt lett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er portisen uaktuell pga aktivitet? 1,5 times hovedtur + tissetur OG daglig hjernetrim er vel passe for en portis? De er jo ikke monsterhunder så vidt jeg har oppfatta dem :blink: De aller fleste som har portis går ikke 3-4 timer hver dag liksom og de fungerer fint som tur/familiehunder. Men at mange har mye (ukontrollert) hurrameghei energi er jo sant :)

Jeg tror man burde være såpass ærlig med seg selv når man skal velge rase at man ekskluderer raser som er kjent for å være aktive dersom man er redd for ikke å klare å gi hunden det den trenger av aktivisering. Portiser er veldig tilpasningsdyktige ift. energi de, men slik jeg forstår trådstarter er overload med energi noe hun frykter hun ikke kan håndtere. Dermed vil ikke jeg anbefale portis, da du faktisk KAN ende opp med et individ med mye energi og hurramegrundt energi. Jeg ville satset på en roligere rase.

En portis klarer seg med 1,5 times tur om dagen, men det er vel ikke bare tur som avgjør hva hunden får av aktivisering? De trenger mye oppmerksomhet, for å nevne noe. Personlig ser jeg det som tidkrevende ift. å tilfredsstille hundens konaktbehov. Slik jeg kjenner rasen er deres kontaktbehov svært stort.

Min mening bare, etter 7 års erfaring med rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utifra det jeg har lest om dine og om den hvit dvergen Blondie som Blondiemamma(om det var det hun het?) har skrevet her virker de som ganske så ok hunder :) Og utifra det Blondiemamma(?) har skrevet virker det som de fungerer ypperlig som familiehunder også?

Hvordan er toleransen deres over for småbarn og barn generelt?

Krever de mye trening/repetisjon eller tar de ting relativt lett?

De er ypperlige familiehunder. Begge de jeg har her kommer fra oppdrettere som har barn, og de bare elsker unger! De generelt elsker folk egentlig.

En dverg setter også stor pris på å få jobbe, og der eier er villig til å trene jevnt med hunden gjør de det greit både i ag og lp. Det handler bare om å finne ut hva hunden jobber for. For den ene her så er ikke mat noe spesielt god forsterker, men en pipeleke kan hun nesten gå i døden for. Den andre er et matvrak så hun jobber både for det og en draleke. Har man riktig forsterker tar de ting ganske lett.

Samkjønnsaggresjon kan forekomme, men dersom den blir godt sosialisert som valp oppleves det sjelden. Viktig å trene innkalling fra dag en, for endel linjer har ganske bra jaktinstinkt (andre igjen har lite).

Jeg rullerer pelsen på lillemor her, dvs jeg plukker det lengste av pelsen en gang i uka. Da slipper jeg å nappe henne helt ned. Bruker da 1 - 2 timer pr uke på pelsstell (napping, raking av ull, børsting og bading).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Napping trooor jeg at jeg skal klare å håndtere når jeg først har lært meg det. Kan jo ikkje være såååå vanskelig, andre får det jo til, tenker jeg :P

Er Border terrieren ganske skarpe i gemyttet eller er de av den litt mer rolige terriertypen?

Fransk Bulldog er jo bare helt hææærlig, men er det ikke litt trøbbel med nese/luftveien deres? Var det som skremte meg litt bort fra dem og over på Boston Terrier før jeg viste at jeg var allergisk.

Napping er greit det, litt tungt om man er alene tror jeg. Jeg har pleid å hjelpe mamma og lillesøs. Man får vondt i tommelen, om man ikke bruker en slik rar sak. Hehe :D

Jeg syns Border Terrier kanskje er litt skarp. Men kommer vel ann på eieren og oppdragelsen?!

Hehe, ja fransk bulldog er en fantastisk rase. Og JA, det er trøbbel med luftveier hos enkeltindivider.

På samme måte som en schæfer har lett for å se heeeeelt skeiv ut bak. Eller Cavalieren har hjerne som vokser seg tørre en kranie. Osv...

Man må se ann oppdretter, og gjerne forhøre seg rundt blant de som har FB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er ypperlige familiehunder. Begge de jeg har her kommer fra oppdrettere som har barn, og de bare elsker unger! De generelt elsker folk egentlig.

En dverg setter også stor pris på å få jobbe, og der eier er villig til å trene jevnt med hunden gjør de det greit både i ag og lp. Det handler bare om å finne ut hva hunden jobber for. For den ene her så er ikke mat noe spesielt god forsterker, men en pipeleke kan hun nesten gå i døden for. Den andre er et matvrak så hun jobber både for det og en draleke. Har man riktig forsterker tar de ting ganske lett.

Samkjønnsaggresjon kan forekomme, men dersom den blir godt sosialisert som valp oppleves det sjelden. Viktig å trene innkalling fra dag en, for endel linjer har ganske bra jaktinstinkt (andre igjen har lite).

Jeg rullerer pelsen på lillemor her, dvs jeg plukker det lengste av pelsen en gang i uka. Da slipper jeg å nappe henne helt ned. Bruker da 1 - 2 timer pr uke på pelsstell (napping, raking av ull, børsting og bading).

Om du napper helt ned, hvor ofte må du nappe og hvor mye tid sånn ca bruker du da? Blir nok ikke ofte utstilling eller slikt på meg så vanlig veldikehold blir nok det jeg i så måte kommer til å gjøre. Mener naboens scnauzer ble barbert, kan det stemme? Er det vanlig å helt eller delvis barbere scnauzere? (Raksha her inne gjør vel det med sin såvidt jeg skjønner det?)

Napping er greit det, litt tungt om man er alene tror jeg. Jeg har pleid å hjelpe mamma og lillesøs. Man får vondt i tommelen, om man ikke bruker en slik rar sak. Hehe :D

Jeg syns Border Terrier kanskje er litt skarp. Men kommer vel ann på eieren og oppdragelsen?!

Hehe, ja fransk bulldog er en fantastisk rase. Og JA, det er trøbbel med luftveier hos enkeltindivider.

På samme måte som en schæfer har lett for å se heeeeelt skeiv ut bak. Eller Cavalieren har hjerne som vokser seg tørre en kranie. Osv...

Man må se ann oppdretter, og gjerne forhøre seg rundt blant de som har FB.

Hehe ok, har aldri vært borti mer en karde, furminatort og en liten pote/hale stuss her og der :P

Vet det er grunnet avl, og vil ikke gå i sykdomsfellen igjen. Er det noen oppdrettere som du kunne eventuelt anbefale som har hunder med bedre luftveier? (Kan ta det på PM om du ønsker ;) ) Kunne tenke meg og se litt på disse, om jeg ved et under ikke reagerer på dem hadde jo det vært en mulig rase å vurdere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du napper helt ned, hvor ofte må du nappe og hvor mye tid sånn ca bruker du da? Blir nok ikke ofte utstilling eller slikt på meg så vanlig veldikehold blir nok det jeg i så måte kommer til å gjøre. Mener naboens scnauzer ble barbert, kan det stemme? Er det vanlig å helt eller delvis barbere scnauzere? (Raksha her inne gjør vel det med sin såvidt jeg skjønner det?)

Dverger bør ikke klippes, det ødelegger pelsen. Mellom og riesen har pels som tåler det bedre. På dverg klipper man bare front og bak. Når man helnapper tar det alt fra 4 timer til 2 dager, avhengig av pelskvalitet og forarbeid samt hvor nappeklar den er. Så selv om man ikke skal stille ut hunden lønner det seg å ta litt jevnlig heller enn i en smell. Men da kan man jo ta det lengste en gang pr måned istedenfor. Om man helnapper fast gjøres det 2-3 ganger i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dverger bør ikke klippes, det ødelegger pelsen. Mellom og riesen har pels som tåler det bedre. På dverg klipper man bare front og bak. Når man helnapper tar det alt fra 4 timer til 2 dager, avhengig av pelskvalitet og forarbeid samt hvor nappeklar den er. Så selv om man ikke skal stille ut hunden lønner det seg å ta litt jevnlig heller enn i en smell. Men da kan man jo ta det lengste en gang pr måned istedenfor. Om man helnapper fast gjøres det 2-3 ganger i året.

Da vet jeg det :) Takk for info :)

Lagotto er forresten ikke allergivennlig sier mange så er kanskje ikke så aktuell uansett om han liker den eller ikke :)

Såvidt jeg har lest er den allergivennlig og jeg har både klappet og kost på en slik valp uten noen reaksjon i etterkant, så det må da være noe med den som gjør at jeg tålte den, den gang. :P Eller så var jeg bare heldig ;) Herlige er de nå i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...