Gå til innhold
Hundesonen.no

Allergivennlig rase


MegaMarie

Recommended Posts

Jeg har en venninne som ønsker seg hund, men faren er allergisk. Før har de hatt en Cavalier som faren reagerte veldig på, men da tok han heller litt ekstra medisiner. Nå ønsker hun en allergivennlig rase slik at faren skal få slippe å ta så mye medisiner og være plaget av hundeholdet.

Det hun ønsker seg i en hund er:

- En rolig og leken hund

- Turkamerat

- Kort eller mellomlang pels

- Liten til mellom størrelse

- Lite varsling

Jeg har foreslått forskjellige allergivennlige raser, men hun liker ikke utseende på disse så godt. Da liker hun de best klipt, men er usikker på hvor mye arbeid det tar. Så da vender jeg til dere soniser. Har dere noen gode forslag?

Forøvrig så er det mulig hun flytter ut om noen år, og trenger da ikke en allergivennlig rase. Så andre forslag taes i mot med takk også :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med du har foreslått den rasen jeg kommer til å foreslå sant? Puddel, ja!

Ellers er wheaten også allergi vennlig, og det er jo en trivelig rase. Men den er større da..

Wheaten blir for stor. Hun ville ikke ha noe større enn Cavalieren (men så må det nevnes at deres Cavalier var stor for rasen, så dverg puddel størrelse er godkjent).

Jeg prøver å smiske med å sende vakre puddelbilder til henne nå :wub: Får se hva hun sier. Edit: Nei, puddel var det siste hun ville ha :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puddel er en fantastisk rase! :) de er snille, lekne og har godt gemytt! det kan være mye pelsstell.. så man må ha tid til det. :D og de er allergivennlige! :ahappy:

yorkshire terrier har ikke pels men hår som er veldig likt menneskehår :D så jeg tror de er alergivennlige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puddel er en fantastisk rase! :) de er snille, lekne og har godt gemytt! det kan være mye pelsstell.. så man må ha tid til det. :D og de er allergivennlige! :ahappy:

yorkshire terrier har ikke pels men hår som er veldig likt menneskehår :D så jeg tror de er alergivennlige :)

Ja, det angående yorkshiren lurer jeg på altså. For jeg tenker jo at de kanskje er allergivennlige, men jeg er ikke sikker. Finner heller ingen info på det. Er det noen som vet?

Venter på svar om snuser faller i smak :P Hun likte shih tzu som var klippet, men igjen, så lurer vi på hvor mye arbeid det er med å klippe dem. Fakeedit: Hun likte snuser, men kjæresten likte den ikke :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Lilli22

Ja, det angående yorkshiren lurer jeg på altså. For jeg tenker jo at de kanskje er allergivennlige, men jeg er ikke sikker. Finner heller ingen info på det. Er det noen som vet?

Venter på svar om snuser faller i smak :P Hun likte shih tzu som var klippet, men igjen, så lurer vi på hvor mye arbeid det er med å klippe dem. Fakeedit: Hun likte snuser, men kjæresten likte den ikke :P

Yorkshire kan være allergivennlig og på denne siden står den under kategorien allergivennlig. Ta det litt med en klype salt for det er veldig individuelt for hva folk tåler og ikke tåler.

Link

Vil tro det er lett å ta saksen fatt selv og klippe vekk "uønsket" pels. Hvis det ikke er en utstillings hund hun vil ha da er det vel ingen problem og klippe selv på slike små raser som du nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med bichon havanais?

Coton de Tulear?

Bichon Frise, hvis ikke noen allerede har nevnt den :) Veldig søte :wub:

Hun liker ikke utseende på noen av disse.

Takk for informasjon angående Yorkshire terrieren. De har jo muligheten til å la faren møte individer av ulike raser for å se om han reagerer på de. Så jeg skal se hva hun syns om yorkshireren :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men HVA er faren allergisk mot? Pelsmidd, hudceller eller spytt??

Noe allergi kan behjelpes med Petal Cleanse, samt at hunden kun har skinn å ligge på, samt at far ikke kosemoser i vilden sky.

Og er det ikke lettere om detkommer fram hvilken hundetype hun liker, så kan man jobbe seg derfra? Hun er jo tydeligvis ikke int i de vanlige "damehundene" som er kjent som de mest allergivennlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun liker best hunder med kort til mellomlang pels, det er vel der det største problemet med de allergivennlige rasene ligger, for alle de har jo lang pels omtrent, sett borti fra de krøllete. Hun sier hun liker spanielutseende, så jeg har foreslått portugisisk vannhund og lagotto, til tross for størrelsen.

Jeg vet ikke hva faren er allergisk mot, men han har astma i tillegg. Jeg tror det var pels, men jeg vet ikke. Da de hadde cavalier pleide de å løse det ved at hunden aldri fikk være på soverommet deres, og dermed hadde han en plass han kunne gå når han følte seg dårlig. Han prøvde også å la vær å være oppi han hele tiden som du sier.

Edit: Malteseren falt i smak, men den er jo ikke kjent for å være allergivennlig akkurat, men den stod oppført på den linken som lå her lengre oppe, så de kunne jo testet hvordan han reagerte på den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte allergikere reagerer ikke på Basenjien- det kommer vel helt an på type allergi?

Jeg har ved flere anledninger solgt valp til allergikere. ingen av dem har reagert på basenjien, men det har i alle tilfeller vært testet ut på forhånd.

Det er kanskje ikke den type hund hun er ute etter uansett? :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte allergikere reagerer ikke på Basenjien- det kommer vel helt an på type allergi?

Jeg har ved flere anledninger solgt valp til allergikere. ingen av dem har reagert på basenjien, men det har i alle tilfeller vært testet ut på forhånd.

Det er kanskje ikke den type hund hun er ute etter uansett? :icon_confused:

Hihi, jeg hadde hatt kjempe lyst til å foreslå Basenji til henne :icon_redface: Men jeg hadde kanskje blitt super sjalu da :P Nå har hun falt for Malteseren da, og vil i første omgang sjekke ut denne tror jeg. Men jeg skal spørre hun hva hun syns om Basenjien. Jeg tror ikke kjæresten er så glad i dem, for hans eneste krav var at de ikke skulle ha krøllehale på ryggen, fordi han likte ikke at de blottet frem rumpestumpen sin :lol: Men vi foreslår den likevel!

Edit: Nei, nå var visst korthåret dumt :P Kanskje mellomlang pels var det eneste hun likte. Også var det den rumpen og :P

Spennende å høre at det er mange som ikke reagerer på dem. Har du noen idé om hvorfor det kan være slik? Røyter de noe mindre? Er det noe annet ved pelsen deres? Nysgjerrig på dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vedkommende ha hund for utstilling? For om ikke utstilling er et kriterie er det ingen av de røytefrie rasene som trenger å se ut som rasestandarden sier, de kan klippes helt etter ønske... En puddel kan f.eks ha helt jevntkort pels på hele kroppen, og er da en elegant, kvadratisk hund med hengeører og store brune øyne, med godt gemytt og lettstelt pels som ikke røyter.

Jeg må nok ta bilder av Stella mens hun er kortklippet tror jeg, så jeg kan vise på bilder hver gang dette kommer opp, for en puddel MÅ ikke ha utstillingspels og se ut som en vandrende pyntedokke...Det er en hund inni der, liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vedkommende ha hund for utstilling? For om ikke utstilling er et kriterie er det ingen av de røytefrie rasene som trenger å se ut som rasestandarden sier, de kan klippes helt etter ønske... En puddel kan f.eks ha helt jevntkort pels på hele kroppen, og er da en elegant, kvadratisk hund med hengeører og store brune øyne, med godt gemytt og lettstelt pels som ikke røyter.

Jeg må nok ta bilder av Stella mens hun er kortklippet tror jeg, så jeg kan vise på bilder hver gang dette kommer opp, for en puddel MÅ ikke ha utstillingspels og se ut som en vandrende pyntedokke...Det er en hund inni der, liksom...

Nei, den skal ikke brukes til utstilling. Men hun liker ikke spisse snuter heller.

Det virker som om det blir malteser om faren tåler det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vill var 12kg ved 17 uker/4mnd, og har endt opp på 19,5kg og rett over 50 cm😅 Roet seg betraktelig etter 5mnd😅
    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
    • Ja, de roer vel kanskje ned voksingen veldig nå fremover, ikke like eksponensiell som den har vært til nå  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...