Gå til innhold
Hundesonen.no

Allroundhund


s_johansen

Recommended Posts

Hei!

Er ny her, så prøver meg på et innlegg i rasevalg-tråden først. Jeg og min samboer vurderer en neste hund, vi har nå en trivelig, godt voksen, blandingshund av en del husky og noe annet, men ønsker noe litt mer forutsigbart neste gang, selv om denne her er verdens herligste, selvfølgelig. Ønsker tips til raser!

Så, det vi ønsker i en hund er;

- Aktiv hund som kan være med på lange fjellturer sommer som vinter

- God pels, helst dobbelt pelset (polarhundpels), slik at en slipper klumper på vinteren. Kunne tåle litt vær og vind, også vintervær.

- ca 50cm høy, eller litt mer, men ikke over 60.

- Må kunne trekke pulk og bære kløv

- En "enkel" hund

- Helst kunne gå løs på steder uten mye vilt. Med andre ord ikke en ren båndhund, og ikke en hund som dreper vilt (som mange huskyer gjør). Setter-jakt er ok, men vil ikke ha setter, de virker så vimsete.

- Helst ikke alt for "gneldrete"

- En hund som kan trenes litt for hobby, litt triks og kanskje gå litt menneskespor/blodspor.

- Innehund i leilighet, så derfor ikke alt for gneldrete.

Noen tips til raser vi kan se mer på?

Edit; av og til reiser vi litt rundt, så vil helst ikke ha noe pinglehund heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres akkurat ut som en samojed :ahappy: Bortsett fra en liten detalj: jaktinstinktet på samojeden varierer fra ingenting (har møtt samojeder som kan gå løse hvor som helst, når som helst, og ikke bryr seg fillern om jakt) til fyfasan (og sånne samojeder som min som må være i bånd mer eller mindre over alt, hele tiden, og likevel får raska med seg et lemen eller to langs stien :whistle:). Det kan i noen grad forutses utifra foreldrenes jaktinstinkt, men gener er sleipe saker som ikke alltid gjør som man tror. Eurasier og finsk lapphund er kanskje tryggere valg sånn sett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samojed, finsk lapphund og eurasier var de tre første som falt meg inn. Ved litt ettertanke er lappisen litt i minste laget til å trekke pulk alene ihvertfall, og eurasieren har ikke nødvendigvis arbeidsviljen.

Elghund trenger ikke å være gneldrete hvis den ikke vokser opp på en gårdsplass...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoffe? Eller er jeg helt borte nå? :whistle:

Hoffe =hovawart

Hoffen er stor, større en 60 cm. Hoffen er ingen "enkel" hund. Jeg har 6 samojeder, 2 bc og en hoffe, nå er hoffen på ferie med min bror noen dager og det kjennes som jeg har under halvparten så mange hunder i hus. Hoffen gjør mye utav seg og er mye hund, og ikke en hund jeg ville valgt om man er ute etter en "enkel" hund. Snille og greie er de, men de er "mye hund". Hoffen har elendig vinterpels, blir seende ut som en stor snøball med en gang, desverre. Mine (totalt 3) hoffer har hatt like mye jakt i seg som hvilken som helst polarhund.

Jeg tror som en del andre her at samojeden kan passe bra, glade enkle sjeler, rolige inne og aktive på tur. Det er som Vims sier stor variasjon med tanke på jaktinstinkt, så ikke ta det som en selvfølge at en samojed vil kunne gå løs som voksen! Mange kan gå løse, andre blir tussete bare de kjenner sauelukt. Pelskvaliteten skal være slik at snø ikke fester seg, men vær obs på at noen (individer/linjer) har for myk pels i forrhold til hvordan den bør være (og skal være, synes jeg), og derfor får snøklumper. En god samojedpels skal ikke få snøklumper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eurasier...? :)

Finsk lapphund:-) slik jeg har blitt kjent med kan den passe dere godt.

Begge disse har vel mye pels, og er litt, vel.."daffe"? Jeg vil ha en aktiv, livlig og "glad" hund som gjerne er med på langturer (2-3mil om dagen) og som gjerne jobber. Og som ikke klabber. Har møtt to finske som klabber, så er usikker på den kjenner jeg.

Det høres akkurat ut som en samojed :ahappy: Bortsett fra en liten detalj: jaktinstinktet på samojeden varierer.

Jeg tok bort noe. Som Fannhvit skriver kan også noen ha dårlig pels, er det lett å se forskjell på linjene? Og samme med jakt. Den vi har nå er ren båndhund, og det hadde vært greit med en som kan gå løs med pulken på fjellet uten at en av oss må være festet i den.

Lapsk Vallhund

Er ikke de små?

Hoffe? Eller er jeg helt borte nå? :whistle:

Hoffe =hovawart

Hoffe ser jeg ikke på som noe fornuftig for oss, har ikke møtt noen trivelige.

Jeg tror som en del andre her at samojeden kan passe bra, glade enkle sjeler, rolige inne og aktive på tur. Det er som Vims sier stor variasjon med tanke på jaktinstinkt, så ikke ta det som en selvfølge at en samojed vil kunne gå løs som voksen! Mange kan gå løse, andre blir tussete bare de kjenner sauelukt. Pelskvaliteten skal være slik at snø ikke fester seg, men vær obs på at noen (individer/linjer) har for myk pels i forrhold til hvordan den bør være (og skal være, synes jeg), og derfor får snøklumper. En god samojedpels skal ikke få snøklumper.

Er det lett å finne noen som kanskje kan gå løs der en ikke har sau, kveg og vilt innpå seg? At hunden må være i bånd i områder med en del andre dyr er helt greit, men hadde vært greit om den kunne vært litt løs også.

Hvordan er Samojeden med andre hunder? og hvordan takler den sommervarmen?

redigert: og takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lapsk vallhund er større og krever mye mer fysisk aktivitet enn de to mindre lapphundrasene. De har meg bekjent heller ikke så mye lyd som de to mindre.

Se litt på sennenhundene? Vet ikke hvor mye arbeidslyst det er i entlebucheren og appenzelleren, men de er ihvertfall litt mindre enn berneren om den er for stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berner sennen er absolutt godt innanfor alle punkta dine, kanskje med unntak av pelsen. Altså, ein berner toler godt vær og vind, men det er jo ikkje polarpels (litt usikker på definisjonen der). Elles er dei rolige, enkle, trenbare, turglade, sterke både til bæring og trekking, lite gneldrete, og heilt utan jaktinstinkt.

Kvifor er du så spesifik på høgdekrava?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en Schæferhund da? De tåler det meste av vær og vind, kan trekke og bære kløv. Enkle å ha med å gjøre og å dressere til hva det skulle være. Ikke spesielt jaktinstinkt, og kan med litt lydighet gå løse hvor som helst. Noen kan riktignok være litt lyd i, men om man oppdrar med tanke på å dempe det, kan de være veldig stille. har i alle fall ikke vært plaget med lyd på mine, og jeg har hatt mange. kanskje litt stor? Men det er mange som er under 60 cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med toivo her inne eller Søk opp Kennel vintervidda. Han kan mye om fl :-) pelsen skal jo være funksjonell på en god lapphund, og lange turer med trekk eller kløv er null problem. Men de gjør kanskje ikke så mye ut av seg. Men med Dalmatiner å sammenligne med for min del så blir de fleste raser roligerel:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

lapsk vallhund eller labrador? Labradorer er ikke feite drog om de holdes slanke og i god form, og hvis du passer på å kjøpe av linjer med litt lettere kroppsbygning. Men vil vel trenge dekken i pausene på kalde vinterturer. Jeg kjenner ikke mange lapske vallhunder, men syns de virker kule. Samojed tror jeg også vil være et veldig godt valg med unntak av at ikke alle kan gå løs pga jakt.

Berner sennen er etter mitt syn for tunge til å være gode trekk-og kløvhunder over et visst nivå. Nå vet jeg ikke hvordan turer TS ser for seg, men bernern er tung i dyp snø og ikke veldig rask. De er sterke, men de har også en stor kropp de skal ta med seg. De er heller ikke de som kommer seg best fram i vanskelig terreng, men det er kanskje ikke alle som klatrer rundt de bratteste bakkene uten sti som jeg gjør :lol: Men det går nok mye på trening også. Gamlebernern min var mye flinkere til å ta seg fram i terrenget enn foreldrene mine sin nye berner (som skjelden går tur utenfor sti), men belgern jeg har nå har til tross for samme trening en helt annen evne til å ta seg frem og klatre og plassere labbene trygt (gjerne i stor fart). De lettere tispene er mer egna. Pelsen er stort sett god på vintern. Kladder på labbene i mild nysnø, men ellers godt pelsa for vinterbruk. Men på sommern blir det fort for varmt for dem (men det gjelder jo mange av de polare rasene også). Er det snakk om mindre krevende turer/normale turer folk flest går er selvfølgelig bernern fult i stand til det :) Jeg gikk mye i fjellet med gamlebernern min, men hun hadde nok egentlig nok med seg selv på litt lengre turer, så hun slapp å bære kløv og var en serdeles dårlig trekkhund, men det var fordi jeg hadde vært litt for flink til å lære henne å gå pent i bånd (jeg har en tendens til det :P )

Edit: jeg har ikke inntrykk av at hverken finsk lapphund eller eurasier er spesielt arbeidssomme som trekkhunder. De er rett og slett litt dorske? Og har en enorm pels (det har utstillingsavla samojeder også). Men fryse gjør de ikke :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...