Gå til innhold
Hundesonen.no

Flåtthalsbånd


Recommended Posts

Hei :D

Jeg har noen spørsmål om flåtthalsbånd.

Vi har en dansk svensk gårdshund valp (ca 4 mnd) :wub:

Vi har allerede plukket noen flått på han, og synes det hadde vært bra med et flåtthalsbånd.

Jeg lurer på hvor man kan få kjøpt dette hen, og hva slags type jeg bør bruke.

Jeg lurer også på om noen har prøvd denne typen og om dere var fornøyde :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt scalibour halsbånd på mine tidligere og vært veldig fornøyd. Men kan ikke huske om jeg har brukt det på valp. Har også brukt frontline dråper, og så lenge hunden ikke bader for ofte så har det fungert bra :) Begge deler fåes hos vetrinær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt scaliborhalsbånd på valper med godt resultat(fås kjøpt hos veterinær), men det kan kanskje være en idé med enten exspot eller frontline(dråper begge deler) nå som det ikke er sååå mange måneder igjen av flåttsesongen? Dette fås også kjøpt(eller på resept) hos veterinær.

Edit: Det er en viss anbefalt aldergrense for å bruke disse tingene på valper(må være minst 2 uker gml for å bruke exspot f.eks. hvis jeg husker rett), men 4 mnd er godt over grensen på alle disse produktene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker expot dråper. Hunder under 15 kilo drypper man 1 ampull i nakken. Hunder over 15 kilo drypper man èn i nakken og en nederst på ryggen. Du deler pelsen slik at huden syns i en "midtskill" på ca tre cm og drypper ampullen tom langs denne skillen, rett på huden. Få gjerne noen hos vetten til å vise deg, eller gjøre det første gangen, slik at du er sikker på at det blir riktig. Det er ingen kunst, men viktig å få mest mulig på huden og ikke i pelsen.Lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker expot dråper. Hunder under 15 kilo drypper man 1 ampull i nakken. Hunder over 15 kilo drypper man èn i nakken og en nederst på ryggen. Du deler pelsen slik at huden syns i en "midtskill" på ca tre cm og drypper ampullen tom langs denne skillen, rett på huden. Få gjerne noen hos vetten til å vise deg, eller gjøre det første gangen, slik at du er sikker på at det blir riktig. Det er ingen kunst, men viktig å få mest mulig på huden og ikke i pelsen.Lykke til :D

Takk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du sånn ca hva prisen er?? :)

mine ravhalsbånd kostet vel enn 200 lapp hver. Alle 3 hunder har det og ingne har fått flått. Super fornøyd. Lett å ta av og på når de skal bade/stilles/dusjes og er ikke noe midler jeg putter i hunden min. Før så bet Amiga på flåtthalsbåndet (det hvite med gift) så vi måte slutte med det.

jeg vet du får ravhalsbånd i norge, men jeg bestilte her etter anbefalning på sonen. Veldig fornøyd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pris på dråper og halsbånd varierer jo, men for en måneds behandling av hunden med exspot(dråper) vil jeg tippe rundt 80 kr. Har betalt litt under det tidligere selv, men prisen varierer nok en del fra sted til sted.

Har brukt både exspot og scalibor(halsbånd) på mine(ikke samtidig), og er veldig fornøyd. Ikke fått en eneste flått på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pris på dråper og halsbånd varierer jo, men for en måneds behandling av hunden med exspot(dråper) vil jeg tippe rundt 80 kr. Har betalt litt under det tidligere selv, men prisen varierer nok en del fra sted til sted.

Har brukt både exspot og scalibor(halsbånd) på mine(ikke samtidig), og er veldig fornøyd. Ikke fått en eneste flått på dem.

vi måtte betale 200 kr vi for dråper til en måned... du forstår kanskje hvorfor vi endte på ravhalsbånd :whistle:

i sverige var dråpene like dyre også :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mine ravhalsbånd kostet vel enn 200 lapp hver. Alle 3 hunder har det og ingne har fått flått. Super fornøyd. Lett å ta av og på når de skal bade/stilles/dusjes og er ikke noe midler jeg putter i hunden min. Før så bet Amiga på flåtthalsbåndet (det hvite med gift) så vi måte slutte med det.

jeg vet du får ravhalsbånd i norge, men jeg bestilte her etter anbefalning på sonen. Veldig fornøyd :)

Det hvite med gift, hvordan funket det før hunden startet å bite på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg sa 80 kr så mente jeg for en hund under 15 kg, som da trenger én pipette. Blir fort dyrt med flere hunder ja. :P Bruker scaliborhalsbånd på mine nå da. Blir billigere i lengden når de varer en hel sesong. Man kan få kjøpt pipetter enkeltvis fra veterinær noen steder, og ellers så selges de på resept i pakker på to eller seks stykker. Nå er det snakk om exspot altså, ikke frontline. Mulig prisene har gått opp, og ellers så blir det jo dyrere med resepthonorar osv.

Det hvite med gift, hvordan funket det før hunden startet å bite på det?

Jeg bruker det hvite(scalibor). Fungerer helt utmerket på mine. Bruker det for 6 året på rad nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker som ida nevnte over exspot. Vi prøvde flåtthalsbånd den første sommeren, men det ble Fibi rett og slett syk av. Hva hun reagerte på vet vi ikke, men vi byttet iallefall til dråpene, som vi alltid har vært fornøyd med :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fått inn en ny type flåtthalsbånd på jobben nå fra Petwise. Ser ut som et vanlig halsbånd nesten. Det inneholder en olje som "aktiviseres" når hunden er i bevegelse. Skal prøve det på dyret fra og med i dag. Blir spennende å se om det virker.

http://www.bristols.no/petwise_flatt_halsband_large/P_2611

Ellers har jeg faktisk brukt flåtthalsbåndet fra Trixie med supert resultat tredje året på rad. Ingen flått sålenge det sitter på. Nå har hun vært uten i to uker og fikk flått etter bare noen dager.

Personlig ville jeg ikke brukt exspot/stronghold etc på hunden min for å unngå flått. Jeg vil at det skal brukes som et medikament de gangene det blir nødvendig, altså ved tilfelle av lus, lopper og liknende. Enn så lenge forsøker jeg å holde meg unna både dette og scalibor-halsbåndet, som min hund reagerte med kraftig kløe og utslett på da vi prøvde det for noen år tilbake.

Ravhalsbånd skulle jeg gjerne prøvd, men det egner seg neppe i all pelsen til bikkjedyret her. Tviler på at pelsen ikke hadde tovet seg rundt snora steinene henger i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også sittet og vurdert flåtthalsbånd når den tid kommer, har hørt ganske mye positivt om det :ahappy:

Men så har jeg lurt på om det er forskjell på båndene når det kommer til rase, og eventuelt korthår- og langhårede hunder? Eller har det ingen betydning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også sittet og vurdert flåtthalsbånd når den tid kommer, har hørt ganske mye positivt om det :ahappy:

Men så har jeg lurt på om det er forskjell på båndene når det kommer til rase, og eventuelt korthår- og langhårede hunder? Eller har det ingen betydning?

Sies at halsbånd kan ha dårligere effekt(vs. dråper) på hunder med mye pels, ettersom de kanskje ikke kommer godtnok innpå huden. Men hvis det er setter du har så bør ikke det være noe problem. Mine settere har brukt halsbånd med utmerket resultat i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sies at halsbånd kan ha dårligere effekt(vs. dråper) på hunder med mye pels, ettersom de kanskje ikke kommer godtnok innpå huden. Men hvis det er setter du har så bør ikke det være noe problem. Mine settere har brukt halsbånd med utmerket resultat i hvert fall.

Er setter jeg har ja :) Da må vi få prøvd å få tak i et halsbånd til neste år, har plukket en del flått av henne i sommer uten noe beskyttelse i det hele tatt. Ekle skapninger :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...