Gå til innhold
Hundesonen.no

Kjøpe bil.


Ganzie

Recommended Posts

Se, jeg er flink og lager nytt emne :aww:

O store Sonenorakel:

Har et kjempedillemma her nå. Skal kjøpe bil, og har 30.000 til det. Men nå er det slik at jeg har en bil på hånden for 37.000. Det er en 1997-modell Subaru Legacy, i følge forhandleren som formidler bilen så er bilen strøken. Ikke rust, fin og hel både innvendig og utvendig. Gått litt over 240.000 km.

Men så er det økonomien da. Har som sagt 30.000 som er øremerket til bil. Og om jeg graver skikkelig dypt så har jeg en sparebuffer på 10.000. Etter harde forhandlinger så fikk forhandleren prutet bilen ned til 37.000 av selgeren, og jeg skulle få bilen for det de betalte for den. Da kommer omreg. i tillegg. Ergo blir bilen ca 38.500.

Det er alle sparepengene mine, jo

Skulle det skje noe med bil/hund/vaskemaskin så har jeg ikke penger til det på en stund. I tillegg er jeg ufør (trygdesnylter :aww:) og har ikke all verdens økonomi.

What to do?? :frantics: :frantics:

Kjøpe bilen? Har god følelse for bilen, den er fin, hel og rett merke.

Droppe bilen og finne noe billigere? Men som kanskje ikke er like fin, og som kanskje har mer småproblemer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja jeg vil tro du kan få akkurat samme bil for en billigere penge hvis du går vekk ifra forhandler.

Du har kanskje sjekka? :icon_confused:

Men forhandlere tar ofte mer penger enn hvis du går på privatmarkedet.

Jeg ville nok sjekka det først hvertfall før jeg hadde bestemt meg 100%

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja jeg vil tro du kan få akkurat samme bil for en billigere penge hvis du går vekk ifra forhandler.

Du har kanskje sjekka? :icon_confused:

Men forhandlere tar ofte mer penger enn hvis du går på privatmarkedet.

Jeg ville nok sjekka det først hvertfall før jeg hadde bestemt meg 100%

Jeg har sjekket, og jeg finner ingen biler i den standen for under 50000. forhandleren er faktisk grei og gir meg en god deal (han kjenner mekanikeren "min", og mekanikeren gav ham beskjed om å finne en god bil for en god pris til meg :lol: )

Så jeg tror nok ikke jeg finner en tilsvarende bil av samme merke under den prisen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sjekket, og jeg finner ingen biler i den standen for under 50000. forhandleren er faktisk grei og gir meg en god deal (han kjenner mekanikeren "min", og mekanikeren gav ham beskjed om å finne en god bil for en god pris til meg :lol: )

Så jeg tror nok ikke jeg finner en tilsvarende bil av samme merke under den prisen...

Aha.. :lol:

Men MÅ du ha akkurat en sånn bil da? :ahappy:

Jeg hater egentlig og kjøpe bil, hehe, for det er liksom om og gjøre og få best mulig pris på best mulig bil. Hehe, det er ett kav rett og slett :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha.. :lol:

Men MÅ du ha akkurat en sånn bil da? :ahappy:

Jeg hater egentlig og kjøpe bil, hehe, for det er liksom om og gjøre og få best mulig pris på best mulig bil. Hehe, det er ett kav rett og slett :aww:

Nei, jeg ikke ha en sånn bil, men altså atte liksom.... :innocent:

Sukk, jeg hater dette. Kommer til å angre om jeg ikke slår til, og jeg kommer sikkert til å angre om jeg kjøper den også :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg ikke ha en sånn bil, men altså atte liksom.... :innocent:

Sukk, jeg hater dette. Kommer til å angre om jeg ikke slår til, og jeg kommer sikkert til å angre om jeg kjøper den også :rolleyes2:

Hehe, ja da er alt som det skal være :ahappy:

Men altså, hvis du VIRKELIG vil ha den, så ville eg tatt den :D

Men igjen eg har ingen peiling på bil :lol::aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kjøper av forhandler så jeg spør igjen her: får du noen form for garanti på den? VET du at den er så strøken som de skal ha det til, eller er det bare deres ord du tar for god fisk?

OM den er så strøken som de skal ha det til, OM den har vært behandlet godt, og OM dette er en bil du vil ha så slår du til. Er ikke lett å kjøpe bil på dagens marked da gamle biler som er gått langt fortsatt er dyre.

Jeg synes ikke 240 000 km er såååå ille, joda kunne vært bedre, men den har fortsatt langt å gå igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at du også skal ha forsikring på denne bilen, og det spiser kanskje opp resten av bufferen din? Har du noen som kan være noen økonomisk back up for deg om det skjer noe med hunden eksempel? Og hvor avhengig er du av bil når du ikke jobber? Bor du sånn til at du MÅ ha bli for å klare deg? Eller er det fordi det blir litt enklere (har samboeren din bil eksempel, slik at dere får gjort viktige ting som handle etc?)

Om du ikke MÅ ha bil, så hadde jeg ikke brukt opp hele bufferen min på bil, men heller ventet litt og spart mer penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kjøper av forhandler så jeg spør igjen her: får du noen form for garanti på den? VET du at den er så strøken som de skal ha det til, eller er det bare deres ord du tar for god fisk?

OM den er så strøken som de skal ha det til, OM den har vært behandlet godt, og OM dette er en bil du vil ha så slår du til. Er ikke lett å kjøpe bil på dagens marked da gamle biler som er gått langt fortsatt er dyre.

Jeg synes ikke 240 000 km er såååå ille, joda kunne vært bedre, men den har fortsatt langt å gå igjen.

Jeg vet ikke om jeg får garanti, skal i allefall forhandle om det før jeg eventuelt slår til :) Var og så på den i går, kikka grundig på den, og kunne ikke finne en eneste rustflekk, ikke engang på steder som det vanligvis blir litt rust på, som dørkarmer o.l. Forhandleren hadde også hatt den oppe på bukken og kikka under, ikke rust i det hele tatt, sa han. (og det skal jeg uansett ha skriftlig før eg ev. kjøper) Inventaret var helt og pent, og det er tydelig at forrige eier har vært snill med bilen.

Jeg er vant til biler som har gått nesten dobbelt så langt, så eg synes jo km-standen er lav :lol:

Sove på saken, tror jeg. Akkurat nå er jeg forvirret, litt kvalm, og veldig --> :frantics:

Edit:

Husk at du også skal ha forsikring på denne bilen, og det spiser kanskje opp resten av bufferen din? Har du noen som kan være noen økonomisk back up for deg om det skjer noe med hunden eksempel? Og hvor avhengig er du av bil når du ikke jobber? Bor du sånn til at du MÅ ha bli for å klare deg? Eller er det fordi det blir litt enklere (har samboeren din bil eksempel, slik at dere får gjort viktige ting som handle etc?)

Om du ikke MÅ ha bil, så hadde jeg ikke brukt opp hele bufferen min på bil, men heller ventet litt og spart mer penger.

Jepp, forsikring og omregistrering kommer i tillegg. Om det nå skulle skje noe med dyret (gud forby) så er hun forsikret, jeg jobber på dyreklinikken og får 50% rabatt (og god avbetalingsordning om det skulle trengs) og går ting skikkelig til h... så har jeg snille foreldre som kan stille opp.

Jeg jobber fire dager i uken, (80% ufør, jobber 30%) er vel 5-6 km dit. Jeg har syklet en del nå i vår/sommer, men jeg må bare innse at jeg ikke har helse til å både jobbe + sykle frem og tilbake. Bor midt i byen, så jeg må ikke ha bil for å få gjort ærender, er for å komme seg til jobb (og hundetrening :icon_redface:)

Gubben har bil, og den bruker jeg nå når han er borte på jobb, men når han kommer tilbake må han ha bilen for å komme seg til sin jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal ha ein bil kun for å køyre fram og attende til jobb, og det er ca. 6km, så er kanskje ikkje Subaru Legacy det mest økonomiske valet. Eg har sjølv stor sans for Subaru, men ville ikkje kjøpt det til den bruken du skal ha. Og når det gjeld km-stand, så ER 240 000 mykje. Det speler stort sett liten rolle, men det gjer at bilen er lite salbar når du skal selje den vidare, og då er den kanskje ikkje verdt 40 000 no.

Til den bruken du skal ha, ville eg sett på ein "pizzabil", det vil seie små tosetarar med grøne skilt, av typen Citröen Berlingo, Peugeot Partner, Fiat Doblò, VW Caddy, Opel Combo osvosv. Då desse bilane er svært gunstige å kjøpe nye for småfirma og einmannsforetak (t.d. handtverkarar) på grunn av moms- og avgiftsreglar, er bruktverdien på desse praktisk talt fråverande, og du kan få ein slik ein frå årtusenskiftet i god stand for 20 000. Dei er i tillegg utruleg praktiske hundebilar :). (obs: sidedør er ein stor fordel då, slik at du kan lage deg hundebur i framveggen med inngang frå sida, og likevel ha eit svært bagasjerom med tilgang bak)

Tre døme på kva som finst i Trøndelag for tida:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=29881740

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=29721302

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=29501823

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for innspill :)

Varebil/kassebil er ikke aktuelt, trenger bil med fem seter :)

Kjører en del nordover på besøk til familien, så trenger en bil som er god på vinterføre og behagelig på langkjøring.

Må sove på det i natt, så får vi se hva som skjer. Det er nok bare kontrollfriken i meg som har vondt når det er snakk om så mye penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, men då stiller jo saka seg litt annsleis. Eg såg for meg at du skulle ha ein bil nummer to som du skulle bruke til og frå jobb (erstatte sykkelen), medan de alt hadde ein hovudbil til den slags (gubbebilen).

Nei, bil er noko drit. Det er vel ofte berre flaksen som avgjer til sjuande og sist. Lukke til :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...