Gå til innhold
Hundesonen.no

Lettere å reise med kjæledyr


Anette

Recommended Posts

Guest Belgerpia
Skrevet

Men det er da enkelt nok å reise i dag - å vaksinere og ta blodprøve er da vel ikke noe stress? Det tar ett halvt år ja, men so what liksom?

For min del kan det godt være som i dag tenker jeg.

Skrevet

Men det er da enkelt nok å reise i dag - å vaksinere og ta blodprøve er da vel ikke noe stress? Det tar ett halvt år ja, men so what liksom?

For min del kan det godt være som i dag tenker jeg.

Det tar fryktelig lang tid, og blir blodprøva feil og man skal vaksinere og prøve på nytt tar det enda lengre tid.

Synes den evt endringen er grei.

Skrevet

... det å ta inn hund fra brasil (og alle andre ikke listede land) - med rabiessprøyter, blodprøver, helseattestt, ID chip, pass m.m. er IKKE lett i dag. Selvom alle ovenfornevnte punkter fylles må han allikevel 4 mnd i karantene etter dagens regler. Dette (karantene) slipper han etter 01.01.2012. Hipp hipp hurra!

Skrevet

Synes det er en uting at man skal slippe blodprøvetestinga fra EU land. Fra de andre synes jeg det er greit med de nye reglene.

Skrevet

Det er selvsagt bare positivt med de nye endringene, synes jeg.

Det er forsvinnende få rabiestilfeller innenfor EU, enda færre på tamdyr (hund/katt, etc), og for ikke å snakke om hvor få tilfeller på et dyr som er tilfeldigvis på ferie i landet.

Det er en grunn for at også Mattilsynet ser på dette som helt trygt. Og selvsagt det at Svenska Jordbruksverket faktisk har vedtatt dette alerede - hvordan SKULLE det bli om vi hadde annerledes regler enn svenskene, da... Bare se på dette med ormekuren som kom nylig, her tror jeg det er så utrolig mye forvirring ute og går at de færreste har nok gitt ormekurer i det hele tatt.

Så det er absolutt på tide at vi følger resten av EU også på dette - ikke bare sitte her oppi et hjørne og tro at vi er så mye flinkere enn alle andre bare fordi vi har noen sær-regler som ikke hjelper til noe som helst...

Susanne

Skrevet

Kjenner at jeg er litt skeptisk. Vet at rabies er veldig på fremmarsj i USA, da spesielt rabies hos flaggermus, og at de har funnet en ny type rabies der. Men det er vel en god grunn til at Mattilsynet nå letter på reglene :)

Skrevet

Jeg synes det høres fint ut jeg. Det hende jeg er distre så med de nye reglene trenger man ikke ta ny blodprøve om vaksinen settes en dag etter fristen. Man trenger i tilegg kortere tid på å "planlegge" ferie turen til en eller annen utstilling rundt om. Hvis det hadde vært kjempe viktige for meg å reise ut med hundene mine så hadde jeg sikkert klart å huske datoen for ny vaksine.. Men nå blir det enklere uansett. Så får man heller legge strengere krav dersom situasjonen utvikler seg i negativ retning.

Skrevet

Det tar fryktelig lang tid, og blir blodprøva feil og man skal vaksinere og prøve på nytt tar det enda lengre tid.

Det med blodprøva er vel eneste gode argumentet for å beholde det slik som det er i dag, da. Enkelte hunder danner ikke antistoffer, og de vil naturlig nok da aldri få godkjent blodprøve heller. Med de nye reglene (uten blodprøve) vil disse hundene likevel få reise hei-villt rundt i rabiesland...

MEN, det er såklart forsvinnende få vi snakker om her, da. Så oddsene er langt større for at rabies kommer til landet via helt andre dyr.

Susanne

Skrevet

Det med blodprøva er vel eneste gode argumentet for å beholde det slik som det er i dag, da. Enkelte hunder danner ikke antistoffer, og de vil naturlig nok da aldri få godkjent blodprøve heller. Med de nye reglene (uten blodprøve) vil disse hundene likevel få reise hei-villt rundt i rabiesland...

Selv om det ikke er antistoffer i blodet kan hunden fortsatt være immun.

Skrevet

Okey..

Men da mener du at blodprøven i seg selv ikke har noen hensikt, da? Hvis titerverdien ikke har noe med antistoffene mht rabies å gjøre?

(Trodde det var hele clou'et, jeg, men ... :icon_confused: )

Susanne

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det er vel nyttig uansett hva slags pels hunden har vil jeg tro. Du skrev i startinnlegget at du har en "ikke røytefri hund"? Mente du omvendt? Det er jo stor variasjon i pelstype på hunder som ikke røyter også, men uansett må jo ørene nappes.
    • Er det nødvendig? Altså om det er lurt å ha og å bruke på pels som ikke røyter? Om det funker bra?
    • Det var jo en himla krangel her om "etikette" for noen (mange) år siden. Mange sluttet å bruke forumet etter det, antageligvis fordi de "tapte". Ironisk nok forsvant de som vant også, så den diskusjonen var jo mye vits i 😛  Ellers er det vel som flere sier, andre arenaer og livssituasjoner har tatt over. Jeg kikker innom av og til. Blir forhåpentligvis valp i september   
    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
    • En hundefrisør kan antageligvis hjelpe deg bedre enn en dyrlege, både med den faktiske jobben og opplæring om hvordan du gjør det selv. Har du ikke fått noe veiledning av oppdretter om tilvenning og trening på pelsstell? Hvis det er en rasehund så er det også mulig at raseklubben har klippekurs eller noen som kan hjelpe.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...