Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken hunderase liker du best? :)

KayKs

Recommended Posts

• Svar 69
  • Created
  • Siste svar

Eurasier

Samojedhund (hvit Eurasier)

Svensk Lapphund (svart Same, svart Eurasier)

Shiba Inu

Basenji

Lux*

*Lux er en rase for seg selv. Jeg har aldri funnet noen pyrrer m/ k.hode som er i nærheten av å være like deilig. :< Kan aldri ha meg en slik for jeg kunne aldri funnet noen like fin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lundehund har en soleklar førsteplass hos meg. De er livlige, hengivne, lærevillige så lenge man finner riktig belønning og framgangsmåte, artige å ha i hus, masse energi og vakre (det ser unektelig litt rart ut med hunder uten ekstratær :icon_redface: ). Dessuten er jeg preget av å ha hatt en som smeltet seg fast i hjertet og sjela mi, som tok meg med storm den dagen han labbet inn i livet mitt, og har nå ei som rett og slett er alt man kan ønske seg i en hund. Minus med dem er bjeffinga og IL.. Jeg kan ikke se for meg et liv uten lundis, det er virkelig rasen min! Jeg fungerer så godt med disse hundene, på så mange områder!

Border collie ligger også veldig høyt oppe, og dette er nok en rase jeg skal ha i framtiden! Og kanskje en staff... Mjæh, livet er for kort! :lol:

Har jo også bichon frise, eller han var i utgangspunktet samboer sin da! Og jeg liiiker virkelig den rasen også, men for mye pelsstell! Jeg tror ikke jeg orker det rett og slett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boxer er vel den rasen jeg ikke kan la vær å hilse på når jeg møter en på gata :wub:

Jeg elsker boxerns sjarm og energi,selv om jeg har tider hvor jeg ikke er sååå glad for energien :P:rofl:

Ellers så er jeg veldig svak for mollosser generelt.. spesielt GD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hunderase er såklart staffene :wub: Elsker personligheten og klovnestrekene dems - i tillegg til at de er lett trente med en utrolig utholdenhet. Vell, STA er de også! :whistle: Også er det ikke til å legge skjul på at de er gatas kjekkas!

Ellers er jeg veldig glad i utseendet til samojed, basenji og bernersennen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tibetansk Spaniel er jo en rase som har funnet plass i hjertet mitt. Dette er glade, morsomme(rampestreker, ansiktsuttryk, lyder, personlighet), utfordrende(læringsvillige, men stae), tilpasningsdykte(er gladelig med på ting) og veldig kosete hunder. Dette er nok en rase jeg vil ha senere i livet også, men i mellomtiden vil jeg nok prøve meg på noen raser som er lettere og mer allsidige til å brukes, og som jeg synes er veldig pene og praktisk i størrelse; som Papillon, Kooikerhund og Stabyhoun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm, det blir jo automatisk at en liker den man selv har da, så jeg må jo si Dvergpinscher :innocent: Men jeg er også veldig betatt av dalmatineren og standard pinscheren. Blir garantert en av disse som hund nr 2 !

*liker* :thumbsup:

Pinscheren så klart, siden jeg har en selv :) Fordi de er livlige, glade, alerte, kvikke og morsomme hunder. Fordi de er sunne, atletiske og vakre. Og det blikket de har :wub:

Men det er mange flere jeg liker også. Vurderer jo mange forskjellige som neste hund, bl.a. dalmatiner, korthåret collie, whippet og irsk ulvehund. Hadde jeg kun gått etter utseende kunne jeg endt opp med en mørk gylden jaktgolden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker best de polare trekkhundene. Alaskan malamute er min favoritt med sin nydelige kropp, vennelige og balanserte lynne, og selvfølgelig sine egenskaper som tur- og trekkhund. Siberian husky ligger rett under, men syns ofte de blir litt små.

...

Av en eller annen grunn liker jeg også myndene, selv om de ikke oppfyller mine krav (veldig synd). Greyhound er favoritten, men ulvehunden ligger tett opptil. En gang blir det nok en mynde på meg, maskott til trekkdyra :P

Jeg kjenner salukier som trekker, både sommer og vinter :) Er en ting jeg har lært meg etter å ha fått mynde selv, og det er at de ikke må undervurderes! Salukiene har dessuten en helt annen utholdenhet enn f.eks. en greyhound. De er mer maratonløpere, tidligere fulgte de jo gjerne karavanene gjennom ørken og tørt landskap. Salukiene med persisk opprinnelse er dessuten litt mer hardfør enn salukiene fra Nord-Afrika.

Velger du riktig, så får du nok mer enn en maskott, selv om den kanskje ikke følger polarhundene heeeele veien :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schäferhund så klart! Elsker lærevilligheten og det røffe utseendet (gjerne myk som en bamse i gemytt). Tett etter kommer aussie og BC og deretter pappillon. Er stort sett veldig fan av hunder som har litt hjerne ;)

Legger med noen "actionbilder" i fra når søta var bare bebi!

P4304004.JPGP4303996.JPGP4303900.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eurasier

Samojedhund (hvit Eurasier)

Svensk Lapphund (svart Same, svart Eurasier)

Shiba Inu

Basenji

Lux*

*Lux er en rase for seg selv. Jeg har aldri funnet noen pyrrer m/ k.hode som er i nærheten av å være like deilig. :< Kan aldri ha meg en slik for jeg kunne aldri funnet noen like fin.

Gruppe fem elskeren min :wub: Men du må legge ved bilder og da! Ihvertfall av Lux!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...