Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken hunderase liker du best? :)


KayKs

Recommended Posts

  • Svar 69
  • Created
  • Siste svar

Eurasier

Samojedhund (hvit Eurasier)

Svensk Lapphund (svart Same, svart Eurasier)

Shiba Inu

Basenji

Lux*

*Lux er en rase for seg selv. Jeg har aldri funnet noen pyrrer m/ k.hode som er i nærheten av å være like deilig. :< Kan aldri ha meg en slik for jeg kunne aldri funnet noen like fin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lundehund har en soleklar førsteplass hos meg. De er livlige, hengivne, lærevillige så lenge man finner riktig belønning og framgangsmåte, artige å ha i hus, masse energi og vakre (det ser unektelig litt rart ut med hunder uten ekstratær :icon_redface: ). Dessuten er jeg preget av å ha hatt en som smeltet seg fast i hjertet og sjela mi, som tok meg med storm den dagen han labbet inn i livet mitt, og har nå ei som rett og slett er alt man kan ønske seg i en hund. Minus med dem er bjeffinga og IL.. Jeg kan ikke se for meg et liv uten lundis, det er virkelig rasen min! Jeg fungerer så godt med disse hundene, på så mange områder!

Border collie ligger også veldig høyt oppe, og dette er nok en rase jeg skal ha i framtiden! Og kanskje en staff... Mjæh, livet er for kort! :lol:

Har jo også bichon frise, eller han var i utgangspunktet samboer sin da! Og jeg liiiker virkelig den rasen også, men for mye pelsstell! Jeg tror ikke jeg orker det rett og slett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boxer er vel den rasen jeg ikke kan la vær å hilse på når jeg møter en på gata :wub:

Jeg elsker boxerns sjarm og energi,selv om jeg har tider hvor jeg ikke er sååå glad for energien :P:rofl:

Ellers så er jeg veldig svak for mollosser generelt.. spesielt GD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hunderase er såklart staffene :wub: Elsker personligheten og klovnestrekene dems - i tillegg til at de er lett trente med en utrolig utholdenhet. Vell, STA er de også! :whistle: Også er det ikke til å legge skjul på at de er gatas kjekkas!

Ellers er jeg veldig glad i utseendet til samojed, basenji og bernersennen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tibetansk Spaniel er jo en rase som har funnet plass i hjertet mitt. Dette er glade, morsomme(rampestreker, ansiktsuttryk, lyder, personlighet), utfordrende(læringsvillige, men stae), tilpasningsdykte(er gladelig med på ting) og veldig kosete hunder. Dette er nok en rase jeg vil ha senere i livet også, men i mellomtiden vil jeg nok prøve meg på noen raser som er lettere og mer allsidige til å brukes, og som jeg synes er veldig pene og praktisk i størrelse; som Papillon, Kooikerhund og Stabyhoun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm, det blir jo automatisk at en liker den man selv har da, så jeg må jo si Dvergpinscher :innocent: Men jeg er også veldig betatt av dalmatineren og standard pinscheren. Blir garantert en av disse som hund nr 2 !

*liker* :thumbsup:

Pinscheren så klart, siden jeg har en selv :) Fordi de er livlige, glade, alerte, kvikke og morsomme hunder. Fordi de er sunne, atletiske og vakre. Og det blikket de har :wub:

Men det er mange flere jeg liker også. Vurderer jo mange forskjellige som neste hund, bl.a. dalmatiner, korthåret collie, whippet og irsk ulvehund. Hadde jeg kun gått etter utseende kunne jeg endt opp med en mørk gylden jaktgolden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker best de polare trekkhundene. Alaskan malamute er min favoritt med sin nydelige kropp, vennelige og balanserte lynne, og selvfølgelig sine egenskaper som tur- og trekkhund. Siberian husky ligger rett under, men syns ofte de blir litt små.

...

Av en eller annen grunn liker jeg også myndene, selv om de ikke oppfyller mine krav (veldig synd). Greyhound er favoritten, men ulvehunden ligger tett opptil. En gang blir det nok en mynde på meg, maskott til trekkdyra :P

Jeg kjenner salukier som trekker, både sommer og vinter :) Er en ting jeg har lært meg etter å ha fått mynde selv, og det er at de ikke må undervurderes! Salukiene har dessuten en helt annen utholdenhet enn f.eks. en greyhound. De er mer maratonløpere, tidligere fulgte de jo gjerne karavanene gjennom ørken og tørt landskap. Salukiene med persisk opprinnelse er dessuten litt mer hardfør enn salukiene fra Nord-Afrika.

Velger du riktig, så får du nok mer enn en maskott, selv om den kanskje ikke følger polarhundene heeeele veien :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schäferhund så klart! Elsker lærevilligheten og det røffe utseendet (gjerne myk som en bamse i gemytt). Tett etter kommer aussie og BC og deretter pappillon. Er stort sett veldig fan av hunder som har litt hjerne ;)

Legger med noen "actionbilder" i fra når søta var bare bebi!

P4304004.JPGP4303996.JPGP4303900.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eurasier

Samojedhund (hvit Eurasier)

Svensk Lapphund (svart Same, svart Eurasier)

Shiba Inu

Basenji

Lux*

*Lux er en rase for seg selv. Jeg har aldri funnet noen pyrrer m/ k.hode som er i nærheten av å være like deilig. :< Kan aldri ha meg en slik for jeg kunne aldri funnet noen like fin.

Gruppe fem elskeren min :wub: Men du må legge ved bilder og da! Ihvertfall av Lux!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...