Gå til innhold
Hundesonen.no

Zita skadet seg


vima2k

Recommended Posts

Ja, da er Zita nok engang dårlig igjen.

Denne gangen har lille ulykkes jenta mi vært så uheldig og skadet seg på bakbeinet. Hun fikk panikk da hun satt seg fast imellom to steiner på jonnsvannet, så hun prøvde og vri seg unna, og alt jeg hørte var klynking og så at hun klarte og vri seg unna, jeg løftet hun opp, og satt henne ned på gresset lengre bort, da viste det seg at hun ikke klarte og legge vekt på beinet.

Jeg tok henne med i bilen (bærte hun selfølgelig) og hun bare lå der, og nektet og røre på seg.

Kjørte til mamma, og hentet Lazy, Lazy merket noe var galt og begynte og trøste Zita noe febrilskt. Jeg viste mamma og ove hva som hadde skjedd, også kjørte jeg nedover til byen. Jeg ringte først dyrlegevakta, damen i tlf ba meg gi henne Paracet, men jeg synes dette hørtes rart ut, så jeg ringte noen venner av meg, heldigvis hadde de smertestillende til hund på resept, så vi dro for å ta ut denne, og jeg ga henne litt smertestillende.

Meg, Sanne og Carro så over Zita sitt bein og mange konklusjoner kom inn i hode vårt, Alt fra at hoftebeinet hadde hoppet ut, til at det var en hard forstuelse/brist. Jeg aner ikke, alt jeg vet er at pia mi har det vondt, men viser ikke smerte til meg eller noen, og beinet hennes er rett og slett dødt, det er ingen bevegelse i det og beinet henger bare og slenger, så en dyrlege er nødt til og se på henne. Jeg har fikset en dyrlege time til henne i dag kl 12, og håper på det beste utfallet, det er jo ingen tvil om at noe er galt, men jeg ønsker bare at det ikke skla være noe veldig galt med henne, en liten forstuelse er hva jeg håper det er (vis jeg skal se utifra det som skjedde).

Så nå sitter jeg og venter da.. venter til kl tikker nermere kl 12. *stressa* :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Korsbåndskade eller spiralbrudd høres jo ikke usannsynlig ut. I så fall er det gode prognoser på begge deler. Det går som regel bra, og det er en god ting at hun har vondt faktisk, for da vil hun velge å ikke belaste benet hvilket er greit om det er en alvorlig skade. Tiden frem til 12 vil virke superlang, men pust med magen og masse lykke til - skal krysse fingre for at det ikke er noe alvorlig galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korsbåndskade eller spiralbrudd høres jo ikke usannsynlig ut. I så fall er det gode prognoser på begge deler. Det går som regel bra, og det er en god ting at hun har vondt faktisk, for da vil hun velge å ikke belaste benet hvilket er greit om det er en alvorlig skade. Tiden frem til 12 vil virke superlang, men pust med magen og masse lykke til - skal krysse fingre for at det ikke er noe alvorlig galt.

Ja, jeg har tenkt på det jeg også.. Hun satt på beinet tidligere, men da så beinet vridd ut. Hun satt helt vanlig, bare at beinet lå under rompa. Det dingler liksom bare også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg tilbake fra dyrlegen, Hofta var ute av ledd (dyrlegen fortalte noe om et bein som er inni hofta som er knekt av) . Zita fikk bedøvelse først, også nå ligger hun med epidural bedøvelse i hofta for å få prøvd og få hofta på plass igjen, vis dyrlegen ikke får det til, så blir det operasjon... :icon_cry: *krysser fingrene for at alt går som det skal*

etter alt dette skal hun ha på seg en bandasje som holder foten oppe i 6uker, hun får ikke lov å leke med verken hunder eller ball etc.. Hun får kun ha korte turer i bånd.

Det kan visst ta opptil 6mnd til hofta er helt heelet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er lille Zita kommet hjem, og jeg kjenner at hun virkelig vil bli behandlet som porselen :whistle: dyrlegen fikk satt på plas hofta :icon_clapping: er super glad for det, slik at hun slapp operasjon :) veldig godt og vite det altså :) Skal inn på kontroll på fredagen nå, også ta av bandasjen, også ha en (som dyrlegen kalte det) Cage rest, dvs at hun skal være så å si helt stille hele tiden, kun være aktiv når hun skal ut på do.

Legger ved noen bilder av lille diamanten min <3 206050_10150324042796066_656221065_10006050_8122986_n.jpg228816_10150324043041066_656221065_10006056_5692878_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er lille Zita kommet hjem, og jeg kjenner at hun virkelig vil bli behandlet som porselen :whistle: dyrlegen fikk satt på plas hofta :icon_clapping: er super glad for det, slik at hun slapp operasjon :) veldig godt og vite det altså :) Skal inn på kontroll på fredagen nå, også ta av bandasjen, også ha en (som dyrlegen kalte det) Cage rest, dvs at hun skal være så å si helt stille hele tiden, kun være aktiv når hun skal ut på do.

Legger ved noen bilder av lille diamanten min <3 206050_10150324042796066_656221065_10006050_8122986_n.jpg228816_10150324043041066_656221065_10006056_5692878_n.jpg

Så bra! :banana: Masse god bedring til Zita!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger ved et bilde av henne med bandasjen :)hun er ikke helt fornøyd med å ha en diger greie på foten. Spørsmål til dere Om Zita begynner og pipe, skal jeg gi henne mer Smertestillende eller skal jeg vente til når jeg skal gi henne ? jeg vet at vis jeg får beskjed av legen om å ta 1 ibux 1 gang dagli ved smerte (eksempel), og 3 timer seinere får jeg vondt igjen, vil jeg automatisk ta en til, men er så usikker på metacam, har det noe og si ? hun har brukt det før, og jeg har ikke oplevd noe vondt i magen på henne eler dårlig mage.

post-3981-0-39592700-1312309142_thumb.jp

post-3981-0-28833900-1312309161_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger ved et bilde av henne med bandasjen :)hun er ikke helt fornøyd med å ha en diger greie på foten. Spørsmål til dere Om Zita begynner og pipe, skal jeg gi henne mer Smertestillende eller skal jeg vente til når jeg skal gi henne ? jeg vet at vis jeg får beskjed av legen om å ta 1 ibux 1 gang dagli ved smerte (eksempel), og 3 timer seinere får jeg vondt igjen, vil jeg automatisk ta en til, men er så usikker på metacam, har det noe og si ? hun har brukt det før, og jeg har ikke oplevd noe vondt i magen på henne eler dårlig mage.

Ring veterinær og spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok best å gjere som veterinæren seier. Det kan jo vere andre grunnar enn rein smerte som gjer at han pip, det er sikkert ikkje særleg komfortabelt med ein stor gipsklump der bak, sjølv om det ikkje gjer vondt.

Godt at det gjekk såpass bra, trass alt :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag virker det som at alt er helt OK for Zita :) Hun har ikke vist noe tydelig tegn til at hun har vondt, men ubehagelig bare. Murrer til tider, så er nok litt klaging pga bandasjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse god bedring til Zita :D Og så bra at dere slapp unna operasjon :D

Ja var veldig deilig for både meg og Zita at vi slapp operasjon :):D Zita sier Takk for alle go bedringer :):wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imorgen skal Zita til dyrlegen igjen, og ta evt en ny røntken, og ta av bandasjen. Det er da den såkalte "H******* 3Ukene" kommer.. da ska hu være igjennom en cage rest, nemlig at hu skal ligge så å si i ro i de 3 ukene, akkurat som å være i bur i 3 uker. :blink: hvordan skal dette gå tro. I helga kommer Lazy tilbake fordi der hun er nå, kan hun ike være akkurat i helga, bli nok litt stress ettersom Zita ska være helt i ro og ingen kan røre foten liksom, men får håpe jeg får det til:) er jo snakk om 1 helg bare :whistle:

Lazy er jo litt vimsete av seg, men får bare følge ekstra godt med! Legger ved noen bilder av Zita gullet :) vært ute på jonsvannet, og Zita syns det var vanskelig og ike bade litt, stae lille jenta, men er veldig flink da te å ta det med ro av og til. 281877_10150325643866066_656221065_10023363_8271668_n.jpg198662_10150325644406066_656221065_10023376_8012280_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg tilbake fra kontroll nr 1 med Zita, alt så bra ut, og Dyrlegen sa hun var en av hennes flinkeste pasienter ;) Zita skal tilbake om en uke for å ha en sjekk til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...