Gå til innhold
Hundesonen.no

Bruk av sele


Red Merle

Recommended Posts

Valpen vår har ganske svai rygg for tiden, litt kortere bakben enn forben, og et noe fallende kryss.Ryggen går på en måte i en bue, som en karperygg. Han er 6 mnd, og er i vekst, så jeg regner med at dette er ting som vokser seg riktig med tiden. Vi hadde en misstanke om at han evnt kunne ha vondt i nakken eller noe, men dette ble avklart med vett at det hadde han ikke, men at det kunne vært lurt å avlaste nakken hans med bruk av sele og ikke halsbånd.

På utstilling nå i helga, fikk jeg beskjed om at grunnen til at ryggen/krysset er som det er nå, fordi vi har brukt sele på ham. Han ble BIM fordi dommeren mente at han er meget uferdig i kroppen, og jeg er enig, og veldig fornøyd med plasseringen. Men så var det dette med bruk av sele som liksom ble temaet på hvorfor han er så uferdig enda.

Stemmer det at ryggen/bena på hunden kan bli ødelagt av normal bruk av sele? Jeg skjønner liksom ikke hvordan en sele kan få valpen til å vokse ujevnt? Ville nå tro det er valpens gener som avgjør om den vokser i rykk og napp eller ikke, sammen med hva slags fòr valpen får (han får hills valpefor).

Hadde man sykla/trekki med valpen hadde jeg jo skjønt at det hadde gått utover vekst, bein og rygg.. Men her er det altså snakk om normalt bruk til korte lufteturer og sosialisering av en 6 mnd gammel valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skulle nok spurt hvilket hold det var bak en slik uttalelse, og hva den ble basert på...

noen form for vitenskaplige eller veterinærbaserte undersøkelser?

Eller kanskje, som jeg tror, regelrett synsing... :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skulle nok spurt hvilket hold det var bak en slik uttalelse, og hva den ble basert på...

noen form for vitenskaplige eller veterinærbaserte undersøkelser?

Eller kanskje, som jeg tror, regelrett synsing... :whistle:

Hihi, tenkte jo ikke akkurat på å spørre hav slags hold det var i uttalelsen, ble mer paff og sa at jeg ikke hadde anelse om at en sele kunne ødelegge veksten på an valp.. Brukte mye sele på tispa mi, som nå er 3 år, og hun er ikke deformert på noen måte pga selebruk.. Så jeg synes jo det er litt rart :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hunden ikke trekker i båndet, er hverken sele eller halsbånd skadelig...men om man har en hund som trekker, bør man unngå begge deler egentlig... Hunder under 1 år, bør ikke trekke, og de får mer kraft når de trekker i sele enn halsbånd, så hvis man ikke har lykkes i å lære hunden å gå pent i bånd, er halsbånd (etter min mening) det minste av 2 onder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Han går veldig pent i bånd, og trekker ikke. Ikke er selen for liten heller. Så ikke vet jeg, regner i grunn med at han vokser litt i rykk og napp fortiden.. Men det er vel mer normalt hos valper på 6 mnd?

Hvordan skal en sele som hunden ikke trekker i kunne påvirke veksten eller gjøre hunden deformert på noen måte? Det blir som å si at menneskebarn ikke må bruke klær, for det skader veksten. La alle gå nakne :lol: Når hunden ikke trekker i båndet spiller det ingen verdens rolle om du har halsbånd, sele, tynt kjettingstrup eller bredt og polstra fast halsbånd. Det er uansett først når båndet strammes (ofte eller brått) at det har noen betydning i det hele tatt, og da kan man selvfølgelig ta diskusjonen hva som er minst skadelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan heller ikke se hvordan en veltilpasset sele kan skade en valp under vekst selvom den trekker. Min valp trekker av og til i sele, når jeg ikke har mulighet til å la han gå "løs" (altså langline etter seg). Jeg begrenser han ikke de gangene han trekker for det er snakk om turer på maks 30min, og det er ikke konstant trekking da, er det lengre tur så går det i langline.

Selvfølgelig er det mulig for å bli overbelastet, men så langt lar jeg det ikke gå (i mine øyne).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke sånn voldsomt mye av det selv. Men kommer til å være litt mer forsiktig med bruk av sele om det er tilfelle at de kan vokse feil av det.. Ennå det høres veldig snålt ut i mine ører.

216923_10150241855497396_632877395_7802055_3142750_n.jpg

Her er et bilde fra utstillinga, blue merlen, er tispen som ble BIR, og han svarte, Ludo, er min. Man ser tydelig at det er forskjell på overlinja. Men så er jo ikke jeg så flink til dette med handling, og fikk heller ikke stilt ham opp like fint som tispen ble stilt opp. Ligger i lite ring trening og dårlig handlerkunnskaper fra min side. Men uansett så gir det jo en pekepinn på hvordan ryggen/overlinjen er per dags dato, og man ser jo at den er mye mer avfallende enn tispen sin vakre rette rygg.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Hunden min hadde veldig avfallende kryss og nesten karperygg en periode som unghund. Dette har retta seg ettersom han har vokst til. Forøvrig gikk han for det meste løs som valp og unghund, så det var neppe pga selebruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest at en godt tilpasset sele er bedre å bruke på valpen enn halsbånd. Det skal da være ei sele som trykker mot brystkassa ved drag. Det er gjort undersøkelser av hunder som har brukt halsbånd som har små skader i muskler og tilogmed i luftrøret fordi halsbåndet tar der ved drag. Dette gjaldt selvfølgelig ofte hos hunder med adferdsproblemer, men også til hunder uten. Valper er jo stort sett litt uberegnelige og får oftere drag ved turgåing og derfor ekstra utsatt. Jeg har brukt kun sele, type puppia sporsele på min valp og han ser ut slik som du forklarer at din hund ser ut, men det er nok mer veksten som gjør det enn bruk av sele/halsbånd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...