Gå til innhold
Hundesonen.no

Alano Espanol

Pinky

Recommended Posts

Nei det er helt klart ikke en rase man skaffer utelukkende på grunn av utseende. Men det gjelder vel i mer eller mindre grad for alle hunderasene. Og der er jo utvilsomt mange som er nydelige å se på. For eksempel er jo Boerboel, Presa canario, cane Corso og Bullmastiff også helt nydelige å se på, men de passer ikke helt for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant. Men jeg tror for min del at det hadde gått helt fint å ha de rasene du nevner, flere av dem er seriøst vurdert, men akkurat alanoen føler jeg blir noen hakk opp, uten at jeg helt vet på hvilken måte. Spennende om det blir en slik en på forumet da:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes få alano i Norge. Jeg vil anbefale deg på det sterkeste å møte noen av disse flotte hundene før du velger å anskaffe deg en. De har også eiere hvor det er mye lærdom å hente.

Du er avhengig av kontakter for å få deg en god alano. Det er mitt inntrykk at de beste oppdretterne ikke selger til hvem som helst, og det holder jeg med dem i. Stillman har mye kunnskap.

Vit at det ligger mye ansvar knyttet til hunder av mastiff eller bulletype. Dette er uglesette hunder som stiller høyere krav til en eier enn andre mer tilgivne raser. Det er ikke en hundetype for alle. En alano, slik mange andre mastiffer, krever en eier som både tar kontroll og som forstår dens vesen. Dette mener jeg er evner de fleste skaffer seg via erfaring, og alano er derfor ikke en rase jeg generelt anbefaler til førstegangseiere.

Hvilken erfaring har du med hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant. Men jeg tror for min del at det hadde gått helt fint å ha de rasene du nevner, flere av dem er seriøst vurdert, men akkurat alanoen føler jeg blir noen hakk opp, uten at jeg helt vet på hvilken måte. Spennende om det blir en slik en på forumet da:-)

Jeg tror også at de rasene jeg nevnte hadde gått helt fint å ha. det er bare det at de ikke ville passet meg så godt. De er, med fare for å fornærme noen nå, litt lite atletiske og litt "trege". De har i tillegg litt i meste laget med vakt i seg, og er vel kjent for en god porsjon hundeaggressivitet. (Finnes selvsagt individer som verken har særlig med vakt eller hundeaggressivitet i seg, men man kan ikke regne med det i utgangspunktet)

Dette er ikke nødvendigvis dårlige (eller gode) egenskaper. Det er bare egenskaper jeg ikke ønsker å måtte ta hensyn til i altfor stor grad, så det passer ikke helt inn i mine ønsker med hundeholdet.

Min oppfatning av Alanoen er at den i mindre grad er aggressiv mot andre hunder, heller tvert om. Og at den har mindre vakt, selv om den også kan være ganske vaktsom. Den har jo mye jaktdriv da, men det kan jeg leve med.

Jeg oppfatter ikke Alano som mer krevende enn de andre nevnte rasene, bare noe annenledes :)

Det finnes få alano i Norge. Jeg vil anbefale deg på det sterkeste å møte noen av disse flotte hundene før du velger å anskaffe deg en. De har også eiere hvor det er mye lærdom å hente.

Du er avhengig av kontakter for å få deg en god alano. Det er mitt inntrykk at de beste oppdretterne ikke selger til hvem som helst, og det holder jeg med dem i. Stillman har mye kunnskap.

Vit at det ligger mye ansvar knyttet til hunder av mastiff eller bulletype. Dette er uglesette hunder som stiller høyere krav til en eier enn andre mer tilgivne raser. Det er ikke en hundetype for alle. En alano, slik mange andre mastiffer, krever en eier som både tar kontroll og som forstår dens vesen. Dette mener jeg er evner de fleste skaffer seg via erfaring, og alano er derfor ikke en rase jeg generelt anbefaler til førstegangseiere.

Hvilken erfaring har du med hund?

Jeg har forstått at det er veldig få her i landet. Ja det er vel ikke så veldig mange på verdensbasis heller? Jeg skal skaffe meg all den info jeg kan før jeg eventuelt skaffer meg en.

Om det er slik du sier at jeg er avhengig av kontakter for å i det hele få lov til å kjøpe, har jeg vel heller ikke noe valg ;)

Om det blir altfor mye styr, vil jeg vel kanskje se om jeg kan finne en annen rase som jeg føler passer meg like godt. Men til tross for alle rasene som finnes, er det ikke spesielt lett om både egenskaper og utseende skal klaffe. Det er lettere om jeg bare skulle gå på utseende, eller bare på egenskaper. Eller kanskje det bare er jeg som er litt vanskelig i min leting etter "idealhunden"...

Jeg har bra med hundeerfaring, og er klar over ansvaret knyttet til en slik hund. Skal likevel være ydmyk nok til å erkjenne at en ny rase er en ny erfaring, og der er ingen garantier for at alt går smertefritt. Det er det vel egentlig aldri, selv om utgangspunktet må være en tro på et lykkelig og langt hundehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som det blir veldig mye styr med å få kjøpt en slik. Dessuten blir det veldig dyrt med import og slikt. Så jeg tror jeg må se meg om etter en annen rase, eller i alle fall legge det hele på is en stund. Takk til dere som kommenterte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

Så spennende! Lag tråd! :D

det skal jeg gjøre etterhvert. Får jo ikke valpen før i oktober :)

Oi, grattis! Jeg tror Bjarne heller sier at det kunne vært en tispe. :lol:

Hehe... Ingen tvil om at Bjarne heller hadde ønsket seg en tispe nei. Men ett eller annet sier meg at for Bjarne er det en tispe uansett kjønn. I alle fall så lenge det er valp og unghund... :lol: akkurat som med den kastrerte hannkatten vår. Den er definitivt en tispe i Bjarnes noe enspora sinn ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å grattis med ennå en ny'ing.

Gleder meg til å se bilder :banana:

OT! Bjarne var ganske sikker på at Bo ikke var ei tispe når vi møtte Bjarne for første gang. Da var det livat et øyeblikk :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spennende med alano!

har hørt så mye forskjellig om denne rasen. er det noen som har en god link med riktig opplysninger om rasens historie?

noen i Tyskland mener jo også at presa og alano er det samme :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...