Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan leker dere?


Tonje

Recommended Posts

Kanskje et rart spørsmål, men etter å ha lest en tråd på valpeforumet ang trening og lek hvor mange skriver at de "trener" mye lek i begynnelsen så lurer jeg litt på hvordan dere leker? Altså, hvordan dere bygger opp lekelysten og "vedlikeholder" den? Nysgjerrig på dette både når det gjelder valper og voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så veldig erfaren enda, men jeg leker så godt jeg kan på hennes premisser.

*æsj der slapp hunen fis!*

Så når jeg leker med henne gjør jeg det slik at det er supermorro for henne! Drar litt i leken og lar henne få den som en "gevinst". Da blir hun glad og stolt og løper avgårde med den. Innimellom ligger hun på gulvet og leker og jeg drar i leken samtidig som jeg klapper henne på magen/siden og roser henne. Jeg kaster også leken. Altså tar leken, kommanderer henne i sitt og roser megamye og kaster leken når hun gjør det. Jeg jobber også med å få henne til å komme til meg med leken, noe hun har blitt veldig flink til :D For når hun kommer med leken klapper jeg henne oppmuntrende og drar litt mer i leken. Jeg tar aldri leken når jeg avslutter leken, men lar henne løpe avgårde med den. På denne måten kommer hun alltd tilbake til meg når jeg roper på henne mens hun holder på med leken, og jeg blir ikke kjedelig som tar ifra henne leken.

Når vi er ute bruker jeg pinner og bytter på to pinner. Da trener vi litt innkalling med det samme, med pinne og lek som belønning. Løper rundt og drar pinnen i bakken for det er veldig morro! Må få kjøpt meg en skinnfille som jeg kan bruke. Skinnfillen kommer ikke til å ligge fram hele tiden. Da blir den litt spesiell og kanskje ekstra morro når den først blir brukt!

Litt av det jeg gjør ihvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, spørs på hva slags rase, hva slags lekspreferanser den har, og hvor man vil med leken? :P

Jeg bruker jaktlek (hopp og sprett med filleleke langs bakken, gjerne med saueull eller annet dyreluktende materiale, evt "lure coursing" med meg som beinflyr med leke dingle-sprettende bak meg) for å få opp intensitet og lekmotivasjon. Jeg syns heldigvis også det er kjempegøy :lol: Det fungerer dermed også for å vedlikeholde lekelysten - faktisk er det helt nødvendig at jeg har litt ordentlig jaktlek med ham minst ukentlig, nå som han har begynt å bli voksen, for at han skal skjønne vitsen med å hente ball eller kampe. Nansen har sterkt jaktinstinkt, men skjønner ikke poenget med å løpe etter ball/kong eller kampe om en dings med mindre jeg har minnet ham på at det er en del av jakta med litt slik grunnleggende jaktlek. Eller jeg kan jage ham når han har en leke, for å gjøre selve leka ekstra attråverdig; det gjør vi iblant med litt gamle leker, eller når han tydelig blir litt skuffa over hvor kjip leke han fikk for den fantaaastiske fvf-en :blink: Varierer også leker, og låner av andre, for å få inn "nytt blod" :P Forskjellige ting fungerer sikkert på forskjellige hunder, vil jeg tro, og man vektlegger vel ulike ting. Dette fungerer ypperlig på en blodtørstig sak med stor grad av selvstendighet og en forkjærlighet for røffe drapssituasjoner, som har dårlig med motivasjon og konsentrasjon og som trenger en fryktelig god grunn for å skru på hjernen :lol:

EDIT:

pippin, jeg kan anbefalle ludde! Han er midt i blinken for disse jaktgale monstrene, og for 279,- vel anvendte penger på IKEA får du et helt arsenal med leker-verdt-å-dø-for :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er Strider en slik som har enorm lekelyst innbakt, særlig liker han kampleker/drakamp.

Og det synes jeg er fantastisk deilig. Etter x hunder som kun kunne belønnes med mat og knapt nok det, så er det vanvittig godt med en hund som synes det er så stas å leke at man kan bruke det som belønning! Jeg bruker altså lek som belønning, og kun på litt utvalgte øvelser og ikke hver gang - innkalling og når øvelsen er gjort ekstra bra - feks smelldekk, bråstopp etc Ellers har jeg ikke lekt så mye med han. Litt lek med at jeg gjemmer en leke og så leker vi litt med den når han har funnet den, eller hvis jeg ber han om å finne en leke, så leker vi med den hvis han finner den. Han liker også at man kaster ting, men det er jeg litt forsiktig med for han går over i gjetemodus da - og det tror jeg han liker, men jeg ser klart at for mye gjetemodus ikke er ønskelig siden han blir rimlig fiksert da.

Å lære en hund å leke/sette pris på å leke vet jeg ikke helt.. Jeg tror hunden må ha litt lekelyst innbakt for at det skal funke altså. Basenjien lærte jeg å leke - men det forble alltid en kommando som måtte belønnes etterpå (!) med godbit. For henne var det aldri en belønning unntatt som et trinn i baklengskjeding som førte til den egentlige belønningen - noe å spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at det varierer fra rase og fra hund til hund, har jo whippet :lol: Men sheltievalpen liker å leke, både drakamp og å løpe og hente baller synes han er kjempestas og jeg vil gjerne at han skal fortsette å synes det. Har ikke vært vant med lekeglade hunder siden vi hadde pinnegal schæfer da jeg vokste opp så jeg er nå sjeleglad over å ha fått en valp som liker lek.

Noen jeg bør unngå eller gjøre mer av for å opprettholde denne lysten? Har hittil latt han vinne alt av drakamper og jeg tar aldri fra han leken uten at han slipper/mister den og isåfall kaster jeg den så han får løpe å hente den igjen.

Vims: Takk for tipset om Ludde! Saueskinnfellen hjemme hos Mamma får virkelig gjennomgå så en sånn fille som leke tror jeg kan bli en hit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EDIT:

pippin, jeg kan anbefalle ludde! Han er midt i blinken for disse jaktgale monstrene, og for 279,- vel anvendte penger på IKEA får du et helt arsenal med leker-verdt-å-dø-for :aww:

Genialt! Må kjøpes når vi skal innom IKEA når vi flytter! :D Takk! ;) Har et sauskinnsteppe liggende oppe på stua her og hun leker stadig med den! Glefser og kjefter så det suser! At jeg ikke har tenkt på det før.. Skal absolutt kjøpes ja Vims! ;D Kjekt med flere som trener polarhunder :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at det varierer fra rase og fra hund til hund, har jo whippet :lol: Men sheltievalpen liker å leke, både drakamp og å løpe og hente baller synes han er kjempestas og jeg vil gjerne at han skal fortsette å synes det. Har ikke vært vant med lekeglade hunder siden vi hadde pinnegal schæfer da jeg vokste opp så jeg er nå sjeleglad over å ha fått en valp som liker lek.

Noen jeg bør unngå eller gjøre mer av for å opprettholde denne lysten? Har hittil latt han vinne alt av drakamper og jeg tar aldri fra han leken uten at han slipper/mister den og isåfall kaster jeg den så han får løpe å hente den igjen.

Vims: Takk for tipset om Ludde! Saueskinnfellen hjemme hos Mamma får virkelig gjennomgå så en sånn fille som leke tror jeg kan bli en hit.

At han alltid vinner leken kan virke mot sin hensikt, i og med at det ikke er noe vits i å prøve hardt - han vinner uansett. Lær ham slipp, men lær ham også at det lønner seg ved å terge ham med leken, kaste den på nytt eller ha mer drakamp når han har gitt den fra seg. Stjel leken fra ham i blant (snapp den vekk fra ham idet han prøver å skifte grep i kampinga, bommer på den i jaktlek, er for treig til å løpe ut og hente det du kasta e.l.) og gjem leka! Kun når han virkelig leker bra (feks når han beiner det verste han får til, tar skikkelig i under kampinga, knurrer eller på annen måte gir seg hen i leken) lar du ham vinne! Lat som at du "mister" leka midt i kampinga fordi schvææære sheltiemann er så stor og tøff og shkummel og shterk, og gjerne "prøv" å få den tilbake (bare på liksom, naturligvis, han var jo verdens kuleste som klarte å vinne leka fra deg og er for øyeblikket uovervinnelig :lol: ) Da skal du se han er greit interessert i å få has på den leka neste gang du fisker den fram :) Om du trenger å fyre av så heavy krutt som jeg beskriver her, kommer selvsagt an på hvor ivrig han er i leken nå, hvor mye leking han tåler før det tipper over i stress, og hvor røff lek han liker...

For å opprettholde leken til sheltiemann, er det bare å opprettholde din leking med sheltiemann, og evt justere leken ettersom hans lekslyst endrer seg. Du vil nok ganske snart lære ham å kjenne nok til å finne ut av det :)

Jeg tror, og ser på Nansen, at det er fullt mulig å trene opp lek. Men et visst grunnlag må være der, det må finnes en knapp man kan trykke på som trigger leklyst. Har du funnet knappen, og vet hvordan du kan bruke den - da blir det gøy :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heftig. Jeg dasker henne i trynet og sparker henne i siden. Dytter og slår. Hun blir helt gærn, knurrer, river, drar og står i. Det er veldig morsomt. Hun har mega lekelyst og gjenstandsinteresse i blodet sitt. Hun forsvarer gjenstander ovenfor andre hunder, noe jeg sannsynligvis ikke gjør noe bedre ved å herje så voldsomt med henne, men det er ikke et problem i hverdagen så den teite quirken kan hun få lov til å beholde.

Mange andre hunder hadde frika totalt av slik røff behandling, men det er en bullegreie at de ofte kicker på å få litt motstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Hvordan du bør leke kommer jo an på valpens personlighet (rase) og hvor gammel den er. Ingrid kom med noen gode tips til å bygge opp lek hos en hund som ikke har det med seg genetisk.

Ellers laktlek, kamplek, men pass på at den ikke blir truende for valpen (noen trenger litt avstand) la valpen vinne når den tar skikkelig i, om den glipper kan du snappe leken unna og snyte den for den, gå over til litt jaktlek til den får tak i den igjen osv. Tror ikke det finnes en måte å utvikle lek hos alle hunder av alle raser. Men pass alltid på å slutte mens valpen fortsatt vil ha mer. Også vil jeg si det er ikke bare valpens lekelyst som må utvikles. Det må finnes noen regler i leken også. Som å slippe på kommando, ikke glefse i vilden sky og treffe fingre. I tillegg vil jeg gjerne at hunden skal trekke bakover i drakamp og ikke riste og slenge deg og leka rundt (avrykka armer blir vondt etterhvert med en stor hund). Variasjon er også fint.

Men pass på å ha det gøy når dere leker da. Ikke bare gjør det til en øvelse som skal trenes på :) Lek skal være moro for både hund og eier.

Heftig. Jeg dasker henne i trynet og sparker henne i siden. Dytter og slår. Hun blir helt gærn, knurrer, river, drar og står i. Det er veldig morsomt. Hun har mega lekelyst og gjenstandsinteresse i blodet sitt. Hun forsvarer gjenstander ovenfor andre hunder, noe jeg sannsynligvis ikke gjør noe bedre ved å herje så voldsomt med henne, men det er ikke et problem i hverdagen så den teite quirken kan hun få lov til å beholde.

Mange andre hunder hadde frika totalt av slik røff behandling, men det er en bullegreie at de ofte kicker på å få litt motstand.

Ikke bare bullegreie. Belgern min tenner også på det. Men jeg er ikke sikker på om det er en god måte å utvikle lek hos en valp akkurat :lol: Man bør også kunne lese hunden så det fortsetter å være lek og ikke bikker over til en seriøs kamp om byttet (eller en hund som syns det er ekkel selvfølgelig). Ikke at jeg tror det gjør det med deg og Fyda altså, jeg regner med det er akkurat samme type lek du driver med med henne som jeg gjør med Ekko innimellom. Det er fult kontrollert, han slipper på kommando og han har ikke noe forsvar på leker ovenfor andre hunder heller han da (eller folk selvfølgelig). Men han tenner skikkelig på det og blir skikkelig gira. Jo mer motstand jo kulere blir det og jo hardere tar han i. Det er nok ikke den beste måten å leke med de fleste hunder.

Hvordan jeg leker? Jeg belønner nok mest med ball. Delvis av latskap, men mest fordi hunden min er ballgal og det er en veldig god belønning for han (jeg bruker bare en fordi han kommer tilbake med dem, men det kan være lurt å ha to å bytte med når man starter med valp). Også har jeg drakamp med alle mulige forskjellige leker. Fra kong med snor til fluffy pelsleker, til biteskinn og bitepølser. Innimellom jager jeg han når han har vunnet leka i drakamp, men jeg er litt restriktiv med det akkurat som å leke skikkelig røft. Selv om han syns begge deler er ekstra kult. Jeg leker nesten bare som belønning i trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest populære her er drakamp-leker. Men nå har hun rotet vekk den beste drakamp-leken i saueull, så det har ikke blitt så mye av det i det siste.

Så har vi ballkasting, og jeg bruker å kaste det på hagegangen som er belagt med belegningssten, for da sliper hun forhåpentligvis klørne sine litt i samme slengen der, når hun løper frem og tilbake og bremser på det underlaget.

Noen ganger "velter" jeg henne og rufser hunden på magen og tullebryter med henne, f.eks. på gresset på plenen, og det blir hun helt vill av. Syns det er kjempegøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heftig. Jeg dasker henne i trynet og sparker henne i siden. Dytter og slår. Hun blir helt gærn, knurrer, river, drar og står i. Det er veldig morsomt. Hun har mega lekelyst og gjenstandsinteresse i blodet sitt. Hun forsvarer gjenstander ovenfor andre hunder, noe jeg sannsynligvis ikke gjør noe bedre ved å herje så voldsomt med henne, men det er ikke et problem i hverdagen så den teite quirken kan hun få lov til å beholde.

Mange andre hunder hadde frika totalt av slik røff behandling, men det er en bullegreie at de ofte kicker på å få litt motstand.

Samme gjør vi her, det morsomste de veit er når jeg er ordentlig "hardhendt" mot de, da tar de helt av :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amiga og jeg herjer. Hun sitter i senga og jeg sitter på knea også herjer vi med hender og labber etc. Hun kaster seg over meg og lekebiter og hopper og herjer masse. Og jeg tar tak i henne og egler henne, dytter henne vekk og hun jet launcher på meg igjen. Da er det mye lyd i lille frøkna og hu elsker det.

Andre tingen hun elsker er drakamp, gjerne å vinne og ta en seiersrunde også begynne på igjen :P

Har ofte også brytekamp på gulvet hvor hun hopper og biter og herjer på meg og jeg herjer tilbake.

Issi må jeg leke veldig forsiktig med det går med i drakamp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Håper ikke det er altfor OT, men jeg bare lurte på en ting: hvordan få en hund som absolutt ikke leker, til å leke? Her gjelder bare kos. Eneste "leken" han har, er at han kan løpe en meter om jeg hiver gjenstanden, men når han kommer bort, tar han det i munnen, går 10 cm, også er den ikke morsom lenger :icon_confused: Han vil hvertfall ikke gripe tak i noe og er ganske forsiktig sånn :P Det er en valp (:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heftig. Jeg dasker henne i trynet og sparker henne i siden. Dytter og slår. Hun blir helt gærn, knurrer, river, drar og står i. Det er veldig morsomt. Hun har mega lekelyst og gjenstandsinteresse i blodet sitt. Hun forsvarer gjenstander ovenfor andre hunder, noe jeg sannsynligvis ikke gjør noe bedre ved å herje så voldsomt med henne, men det er ikke et problem i hverdagen så den teite quirken kan hun få lov til å beholde.

Mange andre hunder hadde frika totalt av slik røff behandling, men det er en bullegreie at de ofte kicker på å få litt motstand.

Tesh tar helt av når vi leker, jo mer motstand jo morsommere er det, og hun er stoor nå (grande) så folk ser veldig skeptiske ut når vi står å leker midt å veien fordi hun var så flink å sitte pent. Haha.

Tesh har alltid vært leken, men hun turte ikke ta ordentlig i så hun fikk vinne masse og fikk etterhvert mer og mer lekelyst. Ser hun draleka nå så er det bare å sette seg i motverge for hun kommer hoppende og skal ta den. (Jobber med å roe det ned litt, men vil samtidig ikke roe ned formye siden det tok tid å jobbe det opp). For MIN del er ikke den voldsomme leken hennes skummel, jeg syns det er kjempemorsomt. Er få andre som har lyst å leke med henne pga str uansett!

Man må bare se anns lekelysten og selvtilliten. Tesh sitt mott har blitt = jo mer motstand, jo morsommere er det.

Men slipp og ferdig komando er veldig viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heftig. Jeg dasker henne i trynet og sparker henne i siden. Dytter og slår. Hun blir helt gærn, knurrer, river, drar og står i. Det er veldig morsomt. Hun har mega lekelyst og gjenstandsinteresse i blodet sitt. Hun forsvarer gjenstander ovenfor andre hunder, noe jeg sannsynligvis ikke gjør noe bedre ved å herje så voldsomt med henne, men det er ikke et problem i hverdagen så den teite quirken kan hun få lov til å beholde.

Mange andre hunder hadde frika totalt av slik røff behandling, men det er en bullegreie at de ofte kicker på å få litt motstand.

Jeg synes du skal få lov til å leke med Pøbel engang, jeg! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge våre "store" har måttet lære og leke, og fant fort "sin" greie. Fibi leker helst med ball, Scilos med pinne. Med Fibi er det kastingen som er morsom, da selvfølgelig helst i vann. Hun apporterer alltid, fordi hun vil ha et kast til. Hun har liksom skjønt det der, så det går fint å bruke det som forsterker. Hun får et kast som belønning.

IMG_0154-1.jpg

MEGET fint illustrasjonsbilde fra da hun var liten.

Scilos derimot, knurrer for det meste. Da vi lærte han å leke med dra leker lagde vi knurrelyder, fordi vi oppdaget at det gjorde det mye morsommere for han. Siden det har han alltid laget enormt med lyd i alle lekesammenhenger, både med oss og med andre hunder. Hvis man tar pinnen hans og kaster den, løper han og tar den, en kommer sjelden tilbake med den. Han har liksom ikke helt sett sammenhengen der.

Grunnen er vel kanskje at han sjelden får sjansen. Det første Fibi gjorde da han kom i hus, var å vise han at alle baller i hele verden er hennes. Slik:

IMG_4319.jpg

Siden det har han aldri rørt en ball, og vi har aldri helt hatt behovet for å tvinge han heller. Så han raser som regel rundt i skogen og knurrer for seg selv.

Med han er det derfor ganske håpløst å belønne med leking. For han betyr leke (pinne) at han er ferdig å være flink, og det er på tide å være litt tulling igjen. Han leker helst med seg selv. Særingen.

Når jeg bruker leke som forsterker på Tinka, foretrekker jeg en draleke eller en slik "ball med snor på":

post-807-0-41307700-1313326581_thumb.jpg

Da kan vi velge om vi vil dra litt eller kaste. Yndlingsleken hennes er denne snorballen og en "bamse" uten fyll, som hun kan filleriste så mye hun vil uten at det fyker lodotter. Men den liker hun ikke å trene med, av en eller annen grunn. Nå skal det sies at hun blir mer motivert av godbiter enn leke, så jeg bruker stort sett det.

Så, kort sagt, det varierer fra hund til hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Villdyrets favoritt nr 1 er Tug of War. Har bundet et solid tau i et gammalt scooterdekk, så drar vi ivei i hver vår ende...MEN vi har strenge regler. Max 30-40 sek kamp. Jeg bestemmer når vi begynner igjen, og jeg bestemmer når vi ikke skal leke mer. I avbruddene roes hun ned med litt kjedelig lydighet. Skal vi ha det ekstra gøy, henger jeg dekket opp i ei grein, så henger hun og dingler i det. Her praktiseres også max-tid og lydighetsavbrekk.

Har prøvd å la henne "kampe" lenger en 30-40 sek, men da skifter hun modus fra lek til "jobb", og girer opp så det nesten skremte meg. Hun er 5 mnd, og skal bli en god del større, og intensiteten hun legger i leken må kontrolleres føler jeg.

Innendørs leker hun for det meste med katten, så jeg er kanskje heldig der. Katten er MYE smartere, og hunden har stor glede av å leke gjemsel med en ekspert i kamuflasje og lydløs bevegelse. Tror katten også liker det, for de sovner stort sett oppå hverandre til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heftig. Jeg dasker henne i trynet og sparker henne i siden. Dytter og slår. Hun blir helt gærn, knurrer, river, drar og står i. Det er veldig morsomt. Hun har mega lekelyst og gjenstandsinteresse i blodet sitt. Hun forsvarer gjenstander ovenfor andre hunder, noe jeg sannsynligvis ikke gjør noe bedre ved å herje så voldsomt med henne, men det er ikke et problem i hverdagen så den teite quirken kan hun få lov til å beholde.

Mange andre hunder hadde frika totalt av slik røff behandling, men det er en bullegreie at de ofte kicker på å få litt motstand.

Jeg starter lek med Aiko ved å dytte henne hardt bakover, sånn at hun bykser på meg, setter tenna i armen på meg, hvorpå jeg slenger henne sidelengs. Hvis vi leker med skinnfille, holder vi på omtrent likt, bortsett fra at jeg slenger henne enda mer rundt nå når jeg ikke trenger å bruke armen som mothake, hehe. Det hender hun lager lyd, men mest hvis jeg knurrer til henne først. :D

Imouto er en litt mildere type, og hun elsker å jakte nesten mer enn sin gærne storesøster. Så der er det draleker og skinnfille for alle penga. Vi leker sammen uten leker også, og da klør jeg henne på krysset inntil hun snur seg henrykt rundt og biter meg, og så ruller vi rundt på gulvet og herjer mens jeg hyler og hun er "farlig" og tøff, mens Aiko står ved siden av og håper på å få inn en fulltreffer. :wub: Aiko elsker forresten baller, så vi spiller en del fotball sammen, men det er ikke noe vits i å prøve å belønne med en ball, for hun stikker jo bare avgårde for å ligge og tygge på den aleine, den lille dritten. Imouto kan belønnes med pipeball, for hun er faktisk litt opptatt av meg, henne. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Jeg lærte jo ganske fort at måten jeg leker på har mye å si for hvordan Angus oppfører seg med leka :P Før, når vi kampet, så passet jeg på å vinne hele tiden. Dette førte fort til at han ikke ville komme tilbake til meg med leka ute og at han heller ikke var så veldig interessert i å leke med meg i det hele tatt.

Nå leker jeg og Angus litt forskjellig avhengig av hvor heit han er. For å få han i gang så spiller jeg på jakta hans og drar lekene fram og tilbake på gulvet mens jeg dytter på og erter han. Når han kommer i gang ordentlig så har vi drakamp hvor han vinner hele tiden. Mens vi kamper dytter jeg gjerne på han for å erte han litt, noe han synes er fryktelig moro :P Kommer han tilbake med leken og han glipper den så bare kaster den ut så han kan leke med den. Når jeg vil ha lydighetspauser så bare ber jeg han pent om å slippe eller så bare bytter jeg leken med en godis (det er avhengig av om jeg har med godis eller ikke). Uansett er han ikke vond å be lenger, det hjalp hvert fall å bytte lekemetode med han :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
    • @maysofieer vel for tiden vår lokale gjeter-ekspert. Jeg synes det høres ut som dere har greit aktivitetsnivå, og så lenge hunden får brukt seg utenom sesongen så bør det ikke være noe stort problem.
    • Syns foreløpig den 0-4 måneder var den kjedeligste fasen 😂 Vi er ved 5 måneder nå, og jeg syns alt er mye bedre nå. Fra 2-4 måneder skal de bare tisse, sove, spise og leke. Nå kan han noen få ting, han kan gå skikkelige turer, han sover i lengre strekk, tisser ikke inne, biter egentlig mye mindre nå enn før selv om han er midt i tannfelling. Men, jeg skal være forsiktig med å si det for tidlig. Han kan enda få en periode hvor han blir en skikkelig slitsom valp/unghund 😂. Men akkurat nå flyter vi på en fin rosa sky ved 5 måneder 🥰 
    • Hei! Jeg og samboer vurderer Border Collie som neste hund. Eier pdd en finsk lapphund på 13 mnd. Ny hund blir ikke för om et halvt år. Da söster har sau og ikke mulighet til å ha hund selv, tenkte det vi det kunne värt en lösning å skaffe border collie hun kan bruke under gjetning da vi uansett hadde skaffet en hund nr 2. Vi satser på å bruke hunden til lydighetstrening, ettersök og muligens bruks i tillegg til gjeting. Det vi da lurer på er hvordan det vil gå når hunden kun brukes til gjeting om hösten. Vi må jo selvfölgelig trene gjennom vinteren men dette kan jo variere i hyppighet. Dere som har bc, hvor mye aktivisering får den ila en uke/per dag? Evt andre ting vi bör vurdere og tenke over!   Takk for alle innspill!! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...