Gå til innhold
Hundesonen.no

Nå mååå jeg få hunden til å slutte å hoppe på folk!


Vrengt-polvott

Recommended Posts

Jeg jobber alltid mye med at hundene skal sitte når man hilser. Under opplæring bør man absolutt ha de i bånd. Si sitt til hunden hver gang du hilser på den og gi den evt en godbit. Når hunden hilser på andre kan du også si "sitt" og holde igjen hunden med båndet til den sitter. DA kan de "fremmede" hilse på hunden mens den sitter. Hvis hunden prøver å hoppe sier jeg, og/eller de som bli hoppet på, "Nei!" og gjentar beskjeden om at hunden skal sitte rolig. Når hunden sitter kan de få ros, kos og kanskje en godbit.

Jeg kommanderer altså min egen hund til å sitte i TILLEGG til at de fremmede sier sitt. Det er nemlig ikke alle jeg måter som gidder å trene hundene mine :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når folk på gaten spør ååååh kan jeg klappe hunden og løper bort før du har rukket å sagt nei og hunden din hopper i ansiktet på en liten jente og skremmer livskiten av henne og foreldrene blir kjempesure, så er ditt argument at den er bare hund? som da ikke kan oppføre seg.... ?

Om ei lita jente er så teit å komme bort såpass brått at jeg ikke får unngått hilsingen er det dumt for henne det.

Hundene mine omgås barn ganske mye, og de er veldig flinke med barn.

Pan hopper ikke opp når det er barn (det har han lært av seg selv å ikke gjøre), mens Aradia hopper rett på uansett hvor stort/lite mennesket er.

Foreldrene har en fordømt plikt til å passe på ungene sine, og da unngå at de går bort til hunder som helt tydelig ikke er der for å være kosebamser.

Amiga har lært at med alle barn sitter man, dette fordi jeg alltid har satt meg på huk og holder henne så hun ikke får hoppe. Jeg har 4 tantebarn og hun har fått god trening og hopper ikke på noen.

Jeg er onkel til 5 barn, begge hundene er godt trent i å ha det ålreit med ungene, det vil si at de hopper opp, slikker de i ansiktet, ruller rundt på rygg osv, alt for å kose seg sammen ungene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk enig at hvis man kaster seg over en hund uten å spørre først (en forbanna uting) så får man ta det som kommer. Og foreldre skal passe på barna sine og i hvertfall ikke bli sure hvis hunden hopper på barnet av glede.Ikke alle hunder liker å bli overfalt... De situasjonene jeg siktet til er selvfølgelig hvis folk spør først. Da er det vanlig å si: ja, men han kan hoppe, kanskje du bør sette deg på huk?" eller "ja, men han er liten enda, han kan valpebite litt" etc..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ingen grunn til at jeg skal si fra om det.

Når folk bevisst søker kontakt med en hund må de regne med at kontakten gjengjeldes.

Uansett, jeg tror kanskje folk kan lære litt og jeg, kanskje de er mindre keen på å søke kontakt med hunder UTEN å spørre eieren etter å ha fått noen sølelabber oppover sine fine hvite klær.

Synes Pan har et godt poeng. Dessuten er det vel mye bedre at uforsiktige unger(eller voksne) Blir hoppet på og kun skremt av en snill, men hoppette hund og da kanskje lærer og spørre først, enn at de stikker fingra borti en agressiv/redd hund. Forøvrig så synes jeg det er helt greit at min hund hopper på meg så lenge han lar det være når jeg ikke vil, og da orker ikke jeg trene han på og ikke hoppe på fremmede i tilfelle det skulle komme noen springende uten å spørre først. Man kan da ikke slutte og kjøre bil heller sånn i tilfelle noen skulle springe ut i veien.. Makan til krav en hundeeier skal ha da.. Så lenge de ikke er sinte/farlige så får folk feie for egen dør, både de med hund og de uten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...