Gå til innhold
Hundesonen.no

Stoppe BSU å få tilbake pengene?

Kaja

Recommended Posts

Skrevet

Som flere er kanskje har fått med seg har hundene mine vært mye hos vetrinærene i det siste, og som alle vet koster dette en haug med penger.

Timinigen kunne ikke vært værre da jeg denne mnd også skal betale depositum pluss alle dyrlegereningene og husleie for en mnd. Bilen er også på verksted. Oh yeah..

JEg har en BSU (boligsparing for ungdom) konto, alle pengene er satt inn de tre siste mnd. Jeg trenger heller ikke denne kontoen lenger da jeg skal bo der jeg flytter nå ganske lenge, så kan jeg heller begynne å spare på egenhånd neste gang. For det er idioti å spare penger, også får man ikke en gang ta dem ut om man trenger de mer til noe annet.

Dama i skranken sa hun ikke viste om jeg i det hele tatt kunne få dem. Skjønner greia med BSU altså, men hva om jeg ikke skal kjøpe på mange år, så har jeg en del penger som er MINE men som bare står der?

Noen som vet?

Gjelder Nes Prestegjelds Sparebank.

Skrevet

Poenget med BSU er jo at pengene skal stå der i mange år til du skal kjøpe noe... ;)

Men jeg kan ikke se noen grunn til at du ikke skal kunne avslutte kontoen nå, iom at det ikke har gått et helt skatteår med fradrag osv. Pers ville jeg ikke avslutten den, BSU gir det utrolig mange fordeler både mens du sparer og når du engang skal ta lån, og slik priser og marked utvikler seg kommer den bare til å bli mer og mer verdt.

Ang vetutgifter, der får du vel dekt det meste på forsikringen??

Skrevet

Det står på nettet at om jeg tar ut pengene som er spart inn det siste året vil BSU'en bestå å jeg kan spare mer senere.

Joda, mye dekkes av forsikring, men jeg skylder fortsatt vettn masse penger etter forsikringsoppgjøret. Er ikke alt på Cosmo som går på forsikring

(fint om dere får bekfretelse fra dyrlegen så sender jeg syingen sammen med ørebetennelsen)

Gjensidige har heller ikke direkteoppgjør om det er under 5000, så jeg må legge ut alt for Tesh.

Bsu'en blir men jeg tar ut pengene og sparer heller mer senere.

Skrevet

Du når som helst avslutte en BSUkonto - dårlig at damen i skranken ikke visste det - det er faktisk jobben deres. Eventuelle sattefordeler du har fått betales tilbake som restskatt på selvangivelsen. Men er det kun satt inn penger i år, så kan du ta dem ut uten noe om og men siden du ikke har fått skattefordeler av det enda.

Skrevet

oj oj, det var da dårlig av Gjensidige synes jeg... Men så fint at du lar BSU stå iallefall, så får du X fingre og tær for at det ikke blir mer sykdom på bikkjene, og så oppretter du en liten bufferkonto med de penga du FÅR igjen på forsikringene, så slipper du slikt igjen.

Det er bare så utgjort at alt skal komme på en gang..

Skrevet

Slik jeg har forstått det kan man ikke spare i BSU hvis man tar ut pengene. (altså begynne å spare der igjen) Tror ikke det skal være noe problem å ta ut, men er utrolig kjiipt hvis du skal kjøpe en gang da. De ser jo at du har klart å spare litt i mnd og det gir deg en fordel. Som tulip sier, poenget med BSU er at de skal stå der til man kjøper bolig.

Skrevet

Man mister ikke bsu så lenge man tar ut det man ikke har fått skattfordeler av. Ringte å ba om å få snakke med rådgivern min.

Virkelig en dyr mnd dette:p

Guest Gråtass
Skrevet

DA jeg hadde BSU, så kunne jeg ta ut inntil det beløpet jeg hadde spart det året. Om du har tenkt til å spare mer på den kontoen senere, så er det jo bare å la det stå igjen eks 300kr, så har du ikke tømt kontoen helt. Men sannsynligvis er det enklere og billigere for deg å få et kortsiktig banklån med tilbakebetaling på eks ett år, på den summen du trenger til dep, vet etc. Det er ofte en veldig rask sak som banken behandler på stedet etter min erfaring.

Skrevet

Jeg hadde en del store lapper innpå kontoen, men ønsket å ta disse ut da vi ventet en baby, og istedenfor å ha gjeld opp i ørene, så valgte jeg å ta ut disse pengene. Det var ingen problem, rådgiveren min prøvde jo selvsagt å overbevise meg men det var helt opptil meg å velge. Når man først valgte å ta ut pengene, mistet man muligheten til å ha en BSU konto. Det var bare en gangs greie man ble tilbydd (Sr bank)

Skrevet

De fleste banker tillater at man tar ut pengene som er satt inn samme kalenderår, altså penger man ikke har fått skattefordeler av.

Velger man å avslutte en BSU-konto, kan man ikke opprette en ny. Velger man å avslutte en BSU-konto og ikke bruke pengene til boligformål, må man betale tilbake skattefradraget man har fått (gjennom alle år man har spart på BSU-konto).

Hilsen hun som jobba i bank for en tid tilbake :aww:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Har nylig vært gjennom det samme med min tispe på snart 9 år. Hun var for det meste i sengen sin den første uken, så vi gå henne våtfor og vann ved sengen (hun nektet å spise tørrfor, så hun fikk vårfor i ca 10 dager). hun beveget seg litt mer etter 7 dager, men ble ikke seg selv før stingene ble tatt av
    • Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...