Gå til innhold
Hundesonen.no

Stoppe BSU å få tilbake pengene?

Kaja

Recommended Posts

Som flere er kanskje har fått med seg har hundene mine vært mye hos vetrinærene i det siste, og som alle vet koster dette en haug med penger.

Timinigen kunne ikke vært værre da jeg denne mnd også skal betale depositum pluss alle dyrlegereningene og husleie for en mnd. Bilen er også på verksted. Oh yeah..

JEg har en BSU (boligsparing for ungdom) konto, alle pengene er satt inn de tre siste mnd. Jeg trenger heller ikke denne kontoen lenger da jeg skal bo der jeg flytter nå ganske lenge, så kan jeg heller begynne å spare på egenhånd neste gang. For det er idioti å spare penger, også får man ikke en gang ta dem ut om man trenger de mer til noe annet.

Dama i skranken sa hun ikke viste om jeg i det hele tatt kunne få dem. Skjønner greia med BSU altså, men hva om jeg ikke skal kjøpe på mange år, så har jeg en del penger som er MINE men som bare står der?

Noen som vet?

Gjelder Nes Prestegjelds Sparebank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med BSU er jo at pengene skal stå der i mange år til du skal kjøpe noe... ;)

Men jeg kan ikke se noen grunn til at du ikke skal kunne avslutte kontoen nå, iom at det ikke har gått et helt skatteår med fradrag osv. Pers ville jeg ikke avslutten den, BSU gir det utrolig mange fordeler både mens du sparer og når du engang skal ta lån, og slik priser og marked utvikler seg kommer den bare til å bli mer og mer verdt.

Ang vetutgifter, der får du vel dekt det meste på forsikringen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står på nettet at om jeg tar ut pengene som er spart inn det siste året vil BSU'en bestå å jeg kan spare mer senere.

Joda, mye dekkes av forsikring, men jeg skylder fortsatt vettn masse penger etter forsikringsoppgjøret. Er ikke alt på Cosmo som går på forsikring

(fint om dere får bekfretelse fra dyrlegen så sender jeg syingen sammen med ørebetennelsen)

Gjensidige har heller ikke direkteoppgjør om det er under 5000, så jeg må legge ut alt for Tesh.

Bsu'en blir men jeg tar ut pengene og sparer heller mer senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du når som helst avslutte en BSUkonto - dårlig at damen i skranken ikke visste det - det er faktisk jobben deres. Eventuelle sattefordeler du har fått betales tilbake som restskatt på selvangivelsen. Men er det kun satt inn penger i år, så kan du ta dem ut uten noe om og men siden du ikke har fått skattefordeler av det enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oj oj, det var da dårlig av Gjensidige synes jeg... Men så fint at du lar BSU stå iallefall, så får du X fingre og tær for at det ikke blir mer sykdom på bikkjene, og så oppretter du en liten bufferkonto med de penga du FÅR igjen på forsikringene, så slipper du slikt igjen.

Det er bare så utgjort at alt skal komme på en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har forstått det kan man ikke spare i BSU hvis man tar ut pengene. (altså begynne å spare der igjen) Tror ikke det skal være noe problem å ta ut, men er utrolig kjiipt hvis du skal kjøpe en gang da. De ser jo at du har klart å spare litt i mnd og det gir deg en fordel. Som tulip sier, poenget med BSU er at de skal stå der til man kjøper bolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

DA jeg hadde BSU, så kunne jeg ta ut inntil det beløpet jeg hadde spart det året. Om du har tenkt til å spare mer på den kontoen senere, så er det jo bare å la det stå igjen eks 300kr, så har du ikke tømt kontoen helt. Men sannsynligvis er det enklere og billigere for deg å få et kortsiktig banklån med tilbakebetaling på eks ett år, på den summen du trenger til dep, vet etc. Det er ofte en veldig rask sak som banken behandler på stedet etter min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en del store lapper innpå kontoen, men ønsket å ta disse ut da vi ventet en baby, og istedenfor å ha gjeld opp i ørene, så valgte jeg å ta ut disse pengene. Det var ingen problem, rådgiveren min prøvde jo selvsagt å overbevise meg men det var helt opptil meg å velge. Når man først valgte å ta ut pengene, mistet man muligheten til å ha en BSU konto. Det var bare en gangs greie man ble tilbydd (Sr bank)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste banker tillater at man tar ut pengene som er satt inn samme kalenderår, altså penger man ikke har fått skattefordeler av.

Velger man å avslutte en BSU-konto, kan man ikke opprette en ny. Velger man å avslutte en BSU-konto og ikke bruke pengene til boligformål, må man betale tilbake skattefradraget man har fått (gjennom alle år man har spart på BSU-konto).

Hilsen hun som jobba i bank for en tid tilbake :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...