Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan feite opp ei trollbolle


Recommended Posts

Sakens kjerne:

Aiko, 39.5 cm høy, snart 2 år, veier nå mindre enn da hun var 7.5 gammel. Hun har en idealvekt på ca 11.5 kg vil jeg anslå, noe som er 1.5 kg mer enn i dag. Hun har veid oppunder 11 kg tidligere, og har aldri sett bedre ut, eller vært i bedre form. Hun er større nå enn da, derav anslaget om +0.5 kg fra den gang. Akkurat nå ser hun ut som ei Donald-ku, med oppstikkende skulderblader, hoftekuler og ryggrad. Gudskjelov at sommerpels med kort underull har kommet tilbake, ellers hadde jeg vel blitt anmeldt for dyremishandling. Hun er likevel forholdsvist godt muskulert, med dypt bryst, tjukke lår og årer og muskler i frambeina.

Aiko har alltid vært en hund med et relativt ustabilt spisemønster. Kroneksemplet på det er fjorårets Sølenopphold, da hun spiste en halv posjon med tørrfôr i løpet av hele uka. Vi trener mye og hardt, fordi hun har en feilstilling i skjelettet som krever at hun pakker på seg mye muskler for å kunne bevege seg tilnærma normalt, og også fordi jeg synes det er schtøgt med rekeshibaer som ikke ser ut som de blir brukt. Når vi har vært på en klatretur, spiser hun masse, og gjerne 500gr vom om dagen iblanda tørrfôr (som jeg har skjønt er ganske mye).

Denne uka har hun vært hos oppdretter, og har ikke uventa spisevegra. Jeg sa til Tonje før jeg dro at det er fint hvis hun spiser noe, men at jeg ikke blir overraska dersom ikke. Hun har spist bittelitt nå og da.

Til vanlig spiser hun sprint eller laks fra V&H, samt rå koteletter, fisk og Proplan høyenergi tørrfôr iblanda vanlig laks og ris-fôr for voksne. Hun liker ikke tørrfôr fra verken Eukanuba, Apetitt eller RC (kan til nød spise sistnevnte dersom det har gått noen dager og vi har vært aktive). Hun har også fått smake Norwegian Polar, det var veldig ekkelt, men kanskje mest fordi jeg sleit litt med å tilberede det. Hun spiser aldri grønnsaker, fordi jeg ikke kan tilberede de grønnsakene hunder kan spise rå, pga allergi. Dersom hun har spist opp maten sin, får hun grisører og -haler eller oksemuskler.

Så mitt spørsmål er om noen har tips til hvordan få henne til å legge på seg? Det er vanskelig å senke det fysiske nivået for å ikke bruke opp all energi, da hun spiser ift behov, og dermed kommer til å la være å spise fordi hun "ikke trenger" maten.

Takker for alle innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke får henne til å spise mer, kan du likevel få lurt i henne ved å tilsette ting i fôret? For eksempel lakseolje kan være fetende, jeg mener å huske at en på sonen plutselig hadde en litt lubben hund etter å ha begynt med Handlers lakseolje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Det første jeg ville sett på var hva slags råmat du gav henne. Svinekoteletter er feks veldig lavt fett innhold i, om du får tak i okse e.l. så er det litt mer fett. Det samme gjelder feit fisk.

Har du vurdert å holde tilbake endel mat de dagene dere ikke jobber hardt? Rett å slett porsjonere mye mer etter aktivitet?

Hvordan er innholde i høye energi föret? Jeg opplevde desverre at proplan sitt høyenergi för ikke var tilstrekelig for mine. Men det varrierer jo også etter hvordan maten fordøyes hos den enkelte hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprint inneholder jo minst fett av alle variantene, så jeg ville "droppet" den til fordel for en av de andre. For det er fett hun har manko på, siden hun holder på muskelmassen men mister vekt, hun får ikke nok fett til å opprettholde vekta og forbruker derfor av sitt eget kroppsfett.

Har du prøvd ister(rent dyrefett)? Frysetørket vom? Sauekjøtt har endel fett, samt kyllingvinger (fett i/under skinnet). Som JeanetteH sier er svin for magert, det brukes som slankemat av meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kombinasjonen mye fett og mye enkle karbohydrater er effektiv. Dette stimulerer fettlagring, og mye karbohydrater øker også sultfølelsen. I tillegg har fett høy smakelighet. Få tak i ister, det er rent dyrefett. Du finner det på velrennomerte dagligvarehandler, eller kanskje på en eller annen halal på Grønland. Fiskeolje er også et godt tips. Kombiner med ihjelkokt ris, fint brød (loff) osv. Hun kan jo få en tørr brødskalk i stedet for et griseøre f.eks. Kutt heller ut tørrfôret en periode mens målet er å øke fettprosent, og gi henne kun V&H som hovedproteinkilde, ister og enkle karbohydrater.

Grønnsaker trenger du ikke tenke på, det har liten hensikt annen enn som vomfyll som jo er det siste Aiko trenger, grønnsaker er mest fiber og vann. Aiko skal ha max bang for the buck hun, mye fett, mye karbo og tilstrekkelig med protein.

Jeg synes også Jeanette har et godt tips om å holde igjen på maten de dagene hun ikke er like aktiv, for heller å pøse på de gangene du vet hun har appetitt og spiser godt.

Om hun spiser to ganger om dagen så kutt ned til et måltid. Det er greit at matleie hunder rekker å bli sultne mellom hvert måltid. Kanskje til og med faste henne en gang innimellom og se om det hjelper på matinntaket jevnt over.

Ellers er noen hunder naturlig tynnere enn andre. Det er det samme som på folk. Siden hunden har god muskelkondisjon og blir godt trent er hun jo åpenbart sunn og frisk. Selvsagt kanskje litt kjipt at hun har lite å gå på om hun skulle bli syk, men det tåler hun. 2ne har hatt en matvegrer og kapitulerte til slutt om jeg husker riktig. Hunden var sunn og frisk og levde et langt liv han, på tross av at han var magrere enn det man kanskje skulle ønske. Jeg sier det bare så du ikke blir stående og kjempe en sak du ikke kan vinne, det er slitsomt. Så lenge hun har velutviklede muskler, godt humør og mye energi så gir hun alle signaler om at hun funker fint med å være mager. Det er greit å ha i bakhodet om du ender opp med å ikke få opp vekten hennes.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! :flowers:

Det første jeg ville sett på var hva slags råmat du gav henne. Svinekoteletter er feks veldig lavt fett innhold i, om du får tak i okse e.l. så er det litt mer fett. Det samme gjelder feit fisk. Har du vurdert å holde tilbake endel mat de dagene dere ikke jobber hardt? Rett å slett porsjonere mye mer etter aktivitet?Hvordan er innholde i høye energi föret? Jeg opplevde desverre at proplan sitt høyenergi för ikke var tilstrekelig for mine. Men det varrierer jo også etter hvordan maten fordøyes hos den enkelte hund.

Hun får på en måte mat etter aktivitet. Dersom vi ikke gjør stort, så blir hun tilbudt en liten porsjon mat, og har hun ikke begynt på den etter en liten stund, forsvinner maten. Jeg truer altså ikke i henne mat, og det hender ofte at hun ikke spiser en dag uten at jeg blir hysterisk av den grunn. :lol: Jeg trur hun har veldig høy forbrenning, og har egentlig valgt høyenergi fra Proplan fordi det er det fôret hun foretrekker uten unntak (vi snakker blindtester over tidsrom for å sjekke). Har egentlig ikke gitt henne rått kjøtt fordi jeg har tenkt at hun skal legge på seg av det, men for å variere kosten og fordi det er tydelig at hun koser seg med å gnage på en fryst kotelett. De eneste gangene hun ber om mat, er etter å ha hvilt etter en skikkelig økt. Jeg har aldri basert meg kun på tørrfôr, og bruker det kun for å sørge for å holde tarmfunksjonen i gang.

Sprint inneholder jo minst fett av alle variantene, så jeg ville "droppet" den til fordel for en av de andre. For det er fett hun har manko på, siden hun holder på muskelmassen men mister vekt, hun får ikke nok fett til å opprettholde vekta og forbruker derfor av sitt eget kroppsfett.Har du prøvd ister(rent dyrefett)? Frysetørket vom? Sauekjøtt har endel fett, samt kyllingvinger (fett i/under skinnet). Som JeanetteH sier er svin for magert, det brukes som slankemat av meg..

Jeg har brukt Sprint for å bygge Aiko opp etter valpeperioden med knertis, hvor vi ikke fikk trent sånn vi pleier fordi det er tungt å klatre med en valp i sekken, og fordi valpen ikke kunne være aleine hjemme så lenge. Det har fungert godt mtp å gjenvinne muskler. Det jeg ellers bruker er laksefôret, fordi det (sammen med kylling innimellom) er den eneste varianten hun liker. Valpefôret og storfevom lukter for ille, vi er enig der. :P Jeg har lest om de kyllingvingene dine, og skal definitivt begynne å gi henne det. Det kan forsåvidt Imouto få også, for hun er en helt annen type enn Aiko, og brenner energi på en helt vanvittig måte. Imouto er fitnessutøveren, mens Aiko er på en måte langrennsløperen, hehe. Ister er notert, blir spennende å se om hun vil spise det. Skal det bare gis sånn det kjøpes, eller blandes med feks tørrfôr eller lignende?

Kombinasjonen mye fett og mye enkle karbohydrater er effektiv. Dette stimulerer fettlagring, og mye karbohydrater øker også sultfølelsen. I tillegg har fett høy smakelighet. Få tak i ister, det er rent dyrefett. Du finner det på velrennomerte dagligvarehandler, eller kanskje på en eller annen halal på Grønland. Fiskeolje er også et godt tips. Kombiner med ihjelkokt ris, fint brød (loff) osv. Hun kan jo få en tørr brødskalk i stedet for et griseøre f.eks. Kutt heller ut tørrfôret en periode mens målet er å øke fettprosent, og gi henne kun V&H som hovedproteinkilde, ister og enkle karbohydrater.

Fiskeolje har hun alltid fått, inntil hun brått syntes det var ekkelt. Ister har jeg aldri hørt om, men skal selvsagt prøve det. Hun er veldig glad i ris, og får det innimellom. Jeg kjøper aldri brød, men hun er overraskende glad i det de gangen hun har fått det, så jeg får vel kanskje begynne med kneip jeg også. :P

Grønnsaker trenger du ikke tenke på, det har liten hensikt annen enn som vomfyll som jo er det siste Aiko trenger, grønnsaker er mest fiber og vann. Aiko skal ha max bang for the buck hun, mye fett, mye karbo og tilstrekkelig med protein.Jeg synes også Jeanette har et godt tips om å holde igjen på maten de dagene hun ikke er like aktiv, for heller å pøse på de gangene du vet hun har appetitt og spiser godt.Om hun spiser to ganger om dagen så kutt ned til et måltid. Det er greit at matleie hunder rekker å bli sultne mellom hvert måltid. Kanskje til og med faste henne en gang innimellom og se om det hjelper på matinntaket jevnt over.Ellers er noen hunder naturlig tynnere enn andre. Det er det samme som på folk. Siden hunden har god muskelkondisjon og blir godt trent er hun jo åpenbart sunn og frisk. Selvsagt kanskje litt kjipt at hun har lite å gå på om hun skulle bli syk, men det tåler hun. 2ne har hatt en matvegrer og kapitulerte til slutt om jeg husker riktig. Hunden var sunn og frisk og levde et langt liv han, på tross av at han var magrere enn det man kanskje skulle ønske. Jeg sier det bare så du ikke blir stående og kjempe en sak du ikke kan vinne, det er slitsomt. Så lenge hun har velutviklede muskler, godt humør og mye energi så gir hun alle signaler om at hun funker fint med å være mager. Det er greit å ha i bakhodet om du ender opp med å ikke få opp vekten hennes. Lykke til!

Jeg har egentlig et ganske pragmatisk forhold til hele etinga hennes. Hun spiser når det passer henne, og det har i grunn fungert utmerket i to år. Men nå er hun så sinnssykt tynn at jeg blei helt sjokkert når jeg tok på henne, og sånn skal hun IKKE være. Hun vil aldri bli en sånn tønneshiba, og er helt korrekt med sin noe opptrukne buk, men alle bein på kroppen skal IKKE stikke ut. I dag har hun faktisk spist 1.5 porsjoner med tørrfôr, og både søstra mi, sambis og jeg satt helt musestille for ikke å forstyrre, hehe. Det hender som sagt at hun ikke får mat, nettopp for at hun skal gidde å spise når det faktisk blir servert. Jeg har prøvd alle varianter av måltidshyppighet, og har kommet fram til at ettermiddag og sen kveld fungerer forholdsvis greit. Bare ett måltid om dagen har ikke vært et reelt alternativ (bortsett fra at det gjerne har blitt sånn i praksis), fordi hun ikke klarer å spise alt det hun trenger i løpet av bare ett måltid. Men dersom måltidet brått inneholder masse fett og deilige saker, stiller jo saken seg annerledes. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ister kan du gjerne gi som godbiter, spesielt om hun kan lete etter bare godisen i maten og spise den. Ellers er det bare å dele opp i passende biter og gi i maten. Du kan til nøds smelte det på svak varme og heller over tørrfôret, men det er best om hun får det usmeltet. 50 g pr dag er en fin start, du ser FORT effekten.

Kyllingvinger er fin mat både for maratonløpere og sprintere, så det burde du def prøve. Og så fin is det er til hundene om de serveres frosne nå i varmen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Aiko høres egentlig ut som Ekko i spisemønster. Ikke fryktlig glad i tørrfor, V&H var godt en stund, nå er den med laks i skikkelig ekkel. Nr 33 kan spises. Fikk alltid lakseolje på foret før, nå er det skikkelig ekkelt og kan ikke spises. Så jeg gikk over til å bruke rapsolje. Nå er det skikkelig ekkelt. Egg?? Mener du virkelig jeg skal spise rått egg?? :blink: Han kunne sulte seg i flere dager, og spiste så lite at han ikke klarte å bygge muskler og jeg fikk stadig kommentarer på at man må gi hunden sin mat... (de blir man forresten ganske lei av) Hadde han ikke hatt så mye pels hadde han sett ut som donaldkua di. Overraskende nok var han i full fart og hadde god utholdenhet forde :hmm:

Jeg var veldig streng på at om maten ikke ble spist med en gang fjerna jeg den og han måtte vente til neste måltid. Det holdt jeg på med i to år før jeg fant ut at når det ikke har funka enda gjør det ikke det. Bare det at han bikka to/to og et halvt år har nok hjulpet en del på forbrenninga, men at jeg har slutta å være så strikt med maten gjør samtidig at han spiser mye mer. Nå får han en halv kg V&H på kvelden, samtidig som jeg fyller opp skåla hans med litt over et målebeger med høyenergitørrfor. Om han ikke spiser V&H må det selvfølgelig tas bort etterhvert, for det stinker jo og bli dårlig, men tørrforet står fremme hele dagen og han styrer det selv. Ekko spiser mer mat rett etter han har vært i fysisk aktivitet, så han får V&H servert rett etter kveldstur (pleier være rundt en times gåing). Nå ser han bra ut (syns jeg, mange vil nok fortsatt si han er litt tynn), men med en gang vi er på besøk hos noen over lengere tid hvor han må spise maten med en gang blir han jo selvfølgelig tynn igjen, så en upraktisk metode er det, men for han har det ihvertfall funka at jeg slutter å være så strikt og lar han ha maten stående fremme så han styrer det selv. Så det er ikke alle de vanlige reglene funker for, men dette blir jo vanskeligere når man har flere hunder. Tenkte bare å nevne at spisevegrere er også forskjellige, og det er forskjellige ting som funker. Så får jeg heller satse på at han er blitt et matmonster innen jeg får en hund til :lol:

Det som er litt dumt er jo at han bare vil spise V&H nr 33 og nekter alle former for olje. Da får han jo litt stusselig tilskudd av omega 3,6 osv Noen som har tips til andre kilder til omegaer? Det finnes jo sånne kapsler, men de jeg har sett skal man i type to tabletter pr 5 kg hund eller noe sånt. Det blir mye tabletter det...

Edit: Ellers funker å sulte han noen dager dårlig. Jo mindre han har spist de siste dagene, jo mindre tror han at han trenger. Så selvsulting må brytes med å få han til å spise så han utvider magesekken/får igang systemet igjen før han kjenner at han er sulten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kombinasjonen mye fett og mye enkle karbohydrater er effektiv. Dette stimulerer fettlagring, og mye karbohydrater øker også sultfølelsen. I tillegg har fett høy smakelighet. Få tak i ister, det er rent dyrefett. Du finner det på velrennomerte dagligvarehandler, eller kanskje på en eller annen halal på Grønland. Fiskeolje er også et godt tips. Kombiner med ihjelkokt ris, fint brød (loff) osv. Hun kan jo få en tørr brødskalk i stedet for et griseøre f.eks. Kutt heller ut tørrfôret en periode mens målet er å øke fettprosent, og gi henne kun V&H som hovedproteinkilde, ister og enkle karbohydrater.

Grønnsaker trenger du ikke tenke på, det har liten hensikt annen enn som vomfyll som jo er det siste Aiko trenger, grønnsaker er mest fiber og vann. Aiko skal ha max bang for the buck hun, mye fett, mye karbo og tilstrekkelig med protein.

Jeg synes også Jeanette har et godt tips om å holde igjen på maten de dagene hun ikke er like aktiv, for heller å pøse på de gangene du vet hun har appetitt og spiser godt.

Om hun spiser to ganger om dagen så kutt ned til et måltid. Det er greit at matleie hunder rekker å bli sultne mellom hvert måltid. Kanskje til og med faste henne en gang innimellom og se om det hjelper på matinntaket jevnt over.

Ellers er noen hunder naturlig tynnere enn andre. Det er det samme som på folk. Siden hunden har god muskelkondisjon og blir godt trent er hun jo åpenbart sunn og frisk. Selvsagt kanskje litt kjipt at hun har lite å gå på om hun skulle bli syk, men det tåler hun. 2ne har hatt en matvegrer og kapitulerte til slutt om jeg husker riktig. Hunden var sunn og frisk og levde et langt liv han, på tross av at han var magrere enn det man kanskje skulle ønske. Jeg sier det bare så du ikke blir stående og kjempe en sak du ikke kan vinne, det er slitsomt. Så lenge hun har velutviklede muskler, godt humør og mye energi så gir hun alle signaler om at hun funker fint med å være mager. Det er greit å ha i bakhodet om du ender opp med å ikke få opp vekten hennes.

Lykke til!

Mari sier mye fornuftig her, men jeg vil gjerne skyte inn et par ting:

Ihjelkokt pasta med (masse) meierismør er langt bedre enn ris som forkomponent og fungerer ypperlig for mange bikkjer i "pinnedyr"gruppa.

For hunden så snart som mulig etter at den har vært i aktivitet - appetitten er gjerne aller størst straks etter "jakta". Glem alt du har hørt om større risiko for magevridning etter tur, og ro i en time før maten, det finnes ikke vitenskapelig belegg for dette. Rovdyr er skapt for å spise mye, fort og straks etter aktivitet - du ser sjelden at de legger seg til å vente en stund og titte på utsikten før de spiser.

Forsøk flere måltider om dagen - gjerne 2 eller 3, og se gjerne til at bikkja spiser godt også på de dagene aktiviteten er mindre, hvis du får det til. Husk at spising også er en "vanesak" og at magen og appetitten utvider seg "ved bruk".

I "gamle dager" var det alment akseptert at B-vitaminer (pilleform går fint) øker apetitten.

Animalsk fett er bedre enn vegetabilsk, (ister, eller spekk, om du vil, er supert!) men om du vil forsøke vegetabilsk så er maisolje angivelig mer opptakelig enn de fleste andre typer.)

Biter av feite oster som godbiter er aldri dumt. Selv har jeg også hatt god erfaring med å la hundene gnage rå - store margbein før de blei fora, fordøyelsesprosessen settes i gang og de blir sultne av smaker og lukter.

Tørrfor - om du velger å gi det da... serveres før det er ordentlig oppbløtt (vann tar opp plassen i magen), men etter å ha lagt en liten stund i riktig varmt/oppkokt vann (det varme vannet frigjør lukt og smak.

Kattemat på boks pleier å være uimotståelig som smakstilsetter i vannet, og enkelte hunder faller for tørrfor med leverposteisaus (leverposteien utrørt i det varme vannet) - og andre elsker meierismør ;)

La ikke hunden din gå sulten og uten å spise ordentlig over lang tid, det er ikke sikkert spisemønsteret ordner seg selv, snarere kan det bli slik at bikkja ikke spiser stort i det hele tatt.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mari sier mye fornuftig her, men jeg vil gjerne skyte inn et par ting: Ihjelkokt pasta med (masse) meierismør er langt bedre enn ris som forkomponent og fungerer ypperlig for mange bikkjer i "pinnedyr"gruppa.

Hun pleier faktisk å like pennen som blir til overs, så det skal jeg prøve mer av.

For hunden så snart som mulig etter at den har vært i aktivitet - appetitten er gjerne aller størst straks etter "jakta". Glem alt du har hørt om større risiko for magevridning etter tur, og ro i en time før maten, det finnes ikke vitenskapelig belegg for dette. Rovdyr er skapt for å spise mye, fort og straks etter aktivitet - du ser sjelden at de legger seg til å vente en stund og titte på utsikten før de spiser. Forsøk flere måltider om dagen - gjerne 2 eller 3, og se gjerne til at bikkja spiser godt også på de dagene aktiviteten er mindre, hvis du får det til. Husk at spising også er en "vanesak" og at magen og appetitten utvider seg "ved bruk".

Urhund eller ikke, Aiko vil aldri ha mat med en gang vi kommer hjem fra tur, men legger seg for å hvile og kommer tuslende når hun har henta seg inn. Poenget er at det ikke bare er å fôre på akkurat når det passer meg, da hadde hun jo spist, og hadde tatt til seg næring. Jeg har som sagt forsøkt alle intervaller av måltider, og mener at ettermiddag og kveld fungerer best for henne. Frokost har hun aldri spist.

I "gamle dager" var det alment akseptert at B-vitaminer (pilleform går fint) øker apetitten.Animalsk fett er bedre enn vegetabilsk, (ister, eller spekk, om du vil, er supert!) men om du vil forsøke vegetabilsk så er maisolje angivelig mer opptakelig enn de fleste andre typer.) Biter av feite oster som godbiter er aldri dumt. Selv har jeg også hatt god erfaring med å la hundene gnage rå - store margbein før de blei fora, fordøyelsesprosessen settes i gang og de blir sultne av smaker og lukter.

Lurt, det trur jeg nok kan trigge henne litt ordentlig! Har pleid å gi det som snack etter måltider, så hvorfor ikke bruke det som apetizer? :ahappy:

Tørrfor - om du velger å gi det da... serveres før det er ordentlig oppbløtt (vann tar opp plassen i magen), men etter å ha lagt en liten stund i riktig varmt/oppkokt vann (det varme vannet frigjør lukt og smak.

Jeg kan ikke væte tørrfôret, for da spiser hun det overhodet ikke.

Kattemat på boks pleier å være uimotståelig som smakstilsetter i vannet, og enkelte hunder faller for tørrfor med leverposteisaus (leverposteien utrørt i det varme vannet) - og andre elsker meierismør ;)La ikke hunden din gå sulten og uten å spise ordentlig over lang tid, det er ikke sikkert spisemønsteret ordner seg selv, snarere kan det bli slik at bikkja ikke spiser stort i det hele tatt. Lykke til.

Jeg har ALDRI sulta hunden min, altså! Hvis hun vil ha mat, er det jubel-baluba, men hvis ikke, så har jeg ikke mast så mye med det, nettopp fordi hun kommer til å spise "til slutt". Grunnen til at jeg lagde denne tråden nå, er fordi hun har blitt altfor tynn på veldig kort tid, og at jeg derfor må få henne opp litt raskt. Jeg pleier å helle av tunfiskvannet i tørrfôret, og DET er godt det! :)

Ister? :)

Foreslått allerede og nortert. :)

Avslutningsvis må jeg bare understreke at jeg gir godbiter og har prøvd absolutt alle varianter av å gjøre maten mer attraktiv, og at jeg rett og slett er ute etter tips for å få opp vekta, uten nødvendigvis å styre så mye med å "friste" mer med maten, da det blir litt håpløst med en hund som ikke kan spise vannlig mat uten at den er dynka og pimpa med fiskeboller, leverpostei og annet klin. Hun spiser jo vanligvis, men tar ikke opp nok. Ister og kyllingvinger blir nok en højdare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ser at det er nesten 6 år siden noen har skrevet her, men jeg prøver likevel:  Har et par spørsmål om whippet som jeg lurer på. 1) Leser her og der at det er veldig lett at de får overflatiske skader på kroppen, pga av full fart under "fri leik". Hvordan er det å kombinere tur  i typisk norsk skog med en løs whippet?  2) Whippet har jo jaktlyst. Er det mange som har erfaring med at naboens katt har fått en ublid skjebne? 3) Når det gjelder jaktlyst; er det helt "på trynet" å sette munnkurv på en whippet som skal få rase fra seg i fritt løp? Bare noen spørsmål fra en som har whippet på lista over "hunder jeg kanskje kunne tenkte med, når den hunden jeg har nå rusler til de evige jaktmarker"...
    • Skal sjekke den sida da jeg får tid.  Når det kommer til aktivisering har det vært lite i det siste, men alle problemene jeg viser til er helt uavhengig av hvor mye aktivisering han har fått i det siste. I hele sommer feks var det 2 5-minutters turer hver dag, en tur på en halvime og 1 til 1,5 time i en hundepark hvor han kunne springe og lukte og utforske, hvor mellom 10 og 40 minutter hver gang ble brukt til agility, rally lydighet og andre øvelser. Det var da altså 6 av 7 dager i uka i månedsvis. Før også har han fått minst en time hver dag pluss trening. Ren hundetrening vi drev med ellers gjorde han mer sliten, men det hjalp som sagt ikke på noen av problemene nevnt over. Ikke på bjeffing, piping, aggresjon eller noe annet. Nå siste måneden har det ikke vært tid til å følge opp det med så mye aktivisering dessverre.  Så selv om det ikke har vært direkte trening så har det ihvertfall vært aktivisering med egentrening fra min side.  Jeg vil tro at hvis noen har tid til mer aktivisering enn dette så kan han nok være en "bedre" hund. Men det krever vel også at noen er i en situasjon hvor dem ofte kan få besøk av noen som er vant med hund.  Sånn som situasjonen er nå har jeg heller ikke mulighet til å følge opp med veldig mye fysisk aktivitet, fordi skaden jeg har begrenser det til at selv 30 minutter lange turer er å strekke ting og selv det er vanskelig noen dager.  Hvis det hadde vært mulig hadde jeg skulle ønske jeg kunne hatt han videre. Jeg vil fort være i en situasjon hvor dette er et problem som ikke vil fungere videre i hverdagen. Utenom det så har jeg først nå egentlig innsett hvor store verdier på eiendommen som har forfalt fordi jeg ikke takler konstant bjeffing hele tiden. Bjeffingen, sånn utenom hørselskaden, tærer enormt mentalt for det føles som om noen skriker konstant. Jeg har forsøkt noen som har han noen helger innimellom og han er roligere der enn han er hos meg, foreldrene mine og flere anre som har passet han. Eller ihvertfall etter første dagen. Jeg har kontakt med oppdretteren, så kan jo høre om det. Han har prøvd litt gjeting, hvor han spredte flokken i alle retninger og kun var opptatt av å jage. Er også en del jaktinnsikt, så ikke sikkert det er noe han fungerer veldig godt med.  Men ja, jeg ser for meg omplassering er vanskelig. Det krever noen som har erfaring med lignende hunder og som i tillegg har mye tålmodighet. Absolutt alt annet enn lyden er noe som fint hadde gått ellers også
    • Her trenger du definitivt hjelp. Jeg vil anbefale å sjekke https://atferdskonsulenter.no/,  det er mange flinke der over store deler av landet. Jeg er på reise og har ikke hatt tid til å lese nøye gjennom, men mitt første spørsmål er hvor mye aktivisering får han på regelmessig basis? Dette høres ut som en gjeterhund med mye kapasitet, og ta tenker jeg at det er en hund som må få brukt seg nok både fysisk og mentalt hver dag. Du beskriver noe hundetrening "som kolliderte med andre ting", og enkelte episoder/tilfeller, men en aktiv gjeterhund trenger jo fort god trening ihvertfall noen dager i uken og litt småtrening til daglig. I tillegg til nok fysisk. Folk jeg kjenner med border collier og andre aktive hunder trener jo gjerne hundesport et par timer to-tre dager på ukedagene, i tillegg til kurs og/eller konkurranser i helgene, samt lange turer enten med sykkel eller løping.  Av måten du skriver på høres det veldig ut som det eneste du ønsker er å slippe å ha hunden. Det vil være en ganske stor jobb å trene bort mye av denne adferden, og jeg tenker det må være en helt fair vurdering om du ønsker å leve med denne jobben. Å ha hund er en livsstil, og en hund med adferdsproblemer legger mange føringer i hverdagen. Jo mindre mulighet du har til å tilrettelegge hverdagen etter hundetreningen, jo lengre tid vil det ta å få bukt med problemene. Dessverre kan det være vanskelig å omplassere en slik hund, men HVIS det i hovedsak er mangel på aktivisering som er utfordringen så kan det være aktuelt for noen som vil ha en arbeidshund med mer kapasitet. Er han prøvd til gjeting? Har du kontakt med oppdretter? Det kan jo være verdt å høre om de vet om noen som kan være aktuell for å ta over hunden. Eventuelt kan du jo ta kontakt med en av adferdskonsultentene på lenken over og få en vurdering av hunden. 
    • God dag. Jeg skriver her fordi jeg trenger råd og tips for en hund som kan beskrives som vanskelig. Selve teksten kommer etter oppsummeringa: Oppsummert: Hund på 5 år. Hunden lager veldig mye lyd i de aller fleste situasjoner. Det er trent på å stoppe dette med ignorering, belønning for å være stille, rolig, det er brukt omvendt lokking , med mer. Ikke fungert. Hunden er aggresiv mot en del ander hunder. Trening og kjemisk kastrering har ikke hjulpet. Hundens adferd ødelegger de fleste aspekter av livet til eier.   Så jeg har en hund som er veldig energisk og med mye lyd. Det er en gjeterhund, hannkjønn, på 5 år. Energisk går fint. En hund som er hyper, vil leke, spretter rundt i sofaer og maser går egentlig helt greit. Det som derimot er et stort, stort problem, er lyd. Først og fremst bjeffing, men også mye piping. Ikke bare har jeg fått hørselskade av det som hvis verre kan gjøre at jeg sliter med å være sosial, dra på butikken, arbeide, med mer, men det går utover meg mentalt og påvirker alle aspekter av livet mitt svært negativt. Adferden går på at det bjeffes for eksempel når biler kjører forbi utenfor huset. Før var det bare en spesifikk nabo som det ble bjeffet mot og det var ingen måte å avverge det på som jeg fikk til selv de få gangene jeg visste bilen ville passere på forhånd. Nå er det de fleste biler. Det varer jo bare 2-3 minutter med intens bjeffing, stramline hvor han kveler seg selv og røsker tak i båndet hvis han står ute. Er han inne prøver jeg å avverge det, men han vet lenge før meg at en bil er på vei forbi og det er omtrent umulig å reagere fort nok. Men det er trent på at han var ros og belønning for å være stille når noen kjører forbi, når han bjeffer brukes det innkalling og han får ros og belønning for å komme til meg og for å være stille. Det virker til å ha null effekt utenom de gangene han reagerer. Andre ting som gir bjeffing ute er hvis jeg driver med arbeid utenfor rekkevidde for båndet hans. Han kan bjeffe i timevis uten stopp. Det skjer ikke alltid at det er timevis, men det alltid en del bjeffing og det varer alltid minst 10 minutter. Han kan fint ligge å se på og følge med, men det er sjeldent han gjør det uten at jeg blander meg inn. Han bjeffer også da mye mer mot naboen, hvis hunden der er i hagen, selv om han ikke ser den hunden, hvis jeg er ute. Hvis han ligger rolig og får ros for det vil det alltid, hver eneste gang, føre til at han bjeffer kontinuerlig etterpå. Jeg må dessverre si at den eneste måten jeg får han til å være stille, etter årevis med trening på at han får ros og belønning for å ligge stille å følge med, er å fysisk ta tak i han. Løfte han opp, eller legge han i bakken er eneste muligheten. Alternativet mitt eller ser å låse han i bilen mens jeg holder på ute. Selv om jeg ikke har naboer tett på, så forstyrrer det langt unna. Jeg har sett folk som jeg vet bor mange hundre meter unna kjøre forbi og snu hos naboen og tilbake igjen, som der ser ut som bare ville sjekke hvorfor det er så mye lyd her og om en hund står alene i en hundegård eller lignende. Så dette her plager folk som bor minst 400 meter unna. Hvis jeg skal gjøre ting ute, så vil jeg ikke låse hunden i bilen i 8 timer i strekk. Dette her har over de siste årene gjort at jeg på generell basis har gjort veldig lite ting ute. Annslagsvis har jeg ting jeg lett kunne ha fikset ute for et år siden, som har blitt verre og nå vil koste meg mye mer tid, energi og penger å fikse. Verdier for sikkert 50 000 er da ødelagt over at jeg verger meg mot å bevege meg ut for å gjøre ting. Så til dette punktet: Hva kan man gjøre? Jeg har i årevis prøvd å forsterke positiv adferd med å belønne og rose da han er rolig, men hver eneste gang det har blitt gjort i alle år, har det ført til bjeffing. Nå orker jeg ikke gjøre det da han er stille, så han får ikke ros for det, fordi da må jeg fysisk ta tak i han for at lyden skal gi seg. Det neste er jo å være hjemme alene. Han klarer seg helt greit med å være hjemme alene hvis jeg drar tidlig. Men det må være før 8, ellers blir det enormt leven som jeg ikke tror gir seg med det første. Før det er et par bjeff så ok. Det virker da heller ikke som han bjeffer like mye på alt som skjer utenfor huset, men det er nok en del på noe da også. I fjor, etter at han ikke hadde vært så mye alene på 3 måneder, fikk han det for seg at han skulle bjeffe da jeg kom hjem. Jeg har aldri gått inn da han har bjeffet. Det tok to uker før han roet seg og et par måneder før han nå igjen nesten ikke bjeffer da jeg kommer hjem. Første to dagene satt jeg og ventet i bilen i over tre timer før han ikke bjeffet mer. Nå bjeffer han kun da jeg først er ved dørhåndtaket. Dette er noe jeg synes er helt greit. Men den opptreningen igjen for at den bjeffinga skulle gi seg var ekstremt demotiverende. Jeg måtte avlyse alle andre planer for dagene og ofte gjorde det at jeg heller ikke hadde tid til å gå tur med hunden, fordi hele kvelden var borte. Reiser jeg bort senere på dagen og kvelden er det ekstremt slitsomt. Jeg får en hund som er hyper, bjeffer i et sett og som er stresset resten av dagen. Det virker da også som han bjeffer ekstremt mye på alt som skjer utenfor huset mens jeg er borte. Da han var valp trente jeg på å være ute i korte turer og kom inn igjen da han ga seg med å bjeffe. Jeg utvidet det gradvis, men det tok langt tid før han ga seg med å bjeffe. Før jeg til slutt bare måtte «hoppe i det» og la han være hjemme alene, så kom vi aldri under 10 minutter med bjeffing.  Samme hvor mye mental trening som var gjort føre eller hvor lange turer som var gått. Så hva kan jeg gjøre her?  Hvilke andre tiltak er det? Neste punk er lyd innendørs. Han bjeffer ikke så mye inne, «sånn egentlig». Det er når det går forbi noen med hund, med søpledunker og på de fleste biler. Før var det som sagt bare en bil, men nå er det så å si alle. Til gjengjeld bjeffer han ikke like lenge inne som han gjør ute, men lyden er veldig, veldig høy. Det er trent på å avverge situasjoner med innkalling, holde oppmerksomheten borte fra det utenfor, hundetrening og generelt belønning når han er stille. Jeg har for lengst gitt opp muligheten for at han forholder seg rolig og ikke springer til vinduet for å følge med. Dette er samme problemene som ute, sånn generelt. Hovedproblemet, sånn generelt, er jo når det er besøk. Det her gjør at jeg nesten aldri drar på besøk til noen og så å si aldri har besøk eller inviterer folk hit. Det er få som takler å være hos meg, eller som takler å ha han i huset. Det betyr at i praksis må jeg sette han i bilen for seg selv de fleste ganger noen er på besøk. Det varierer fra dag til dag, person til person, men det er ekstremt slitsomt i til og med de beste tilfellene. Når noen kommer er det enormt med bjeffing og noen ganger også hopping. Det er trent på at han ikke får oppmerksomhet av de som kommer på besøk eller meg når han hopper, men hvis jeg ikke gir alle som kommer på besøk hit hørselvern før dem kommer inn døra, er det umulig å ignorere bjeffingen. Personer med apple watch får beskjed om at miljøet dem er vil gi varig hørselskade ganske kjapt etter dem kommer hit. Det er da trent på å ignorere han, så godt det lar seg gjøre, men det er umulig. Han kan som sagt bjeffe timevis på egenhånd hvis det ikke blir tatt tak i. Ingen jeg kjenner er villig til å stå i gangen min i timevis for å vente på at en hund gir seg med å bjeffe. Når man sitter og prater senere, da første runde har roet seg litt, bjeffer han hele tiden når det snakkes. Han har mye lettere for å være stille hvis ingen snakker. Han krever konstant oppmerksomhet og hvis ikke folk tar på han, leker med han, eller bruker kommandoer som han får noe for, så vil det være konstant lyd. Det er trent på at han skal ligge stille, uten å bjeffe, eller bare sitte rolig. Det funker helt til han får ei belønning eller helt til han føler det har gått for langt tid uten belønning. Han blir roligere etterhvert med besøk, men det tar timevis. Fort en 2 til 3 timer, noen ganger lengre. Jeg hadde flere på besøk her for en stund siden. Da hadde jeg før på dagen gått over en time med han, vært 1,5 timer i en hundepark vi hadde leid så han kunne springe fritt og drevet en halvtime med mental trening. Han begynte å bli rolig 4 timer etter at gjestene kom. Ikke har jeg tid til å bruk så mye tid hver gang jeg skal ha gjester over, men likevel er han ikke rolig før de fleste besøk er ferdig. Han har ikke blitt noe bedre på dette i det hele tatt. Jeg får også alt for sjeldent besøk til at det kan trenes på ofte og jeg har ingen måte å gjøre så jeg kan få besøk veldig ofte heller. En av grunnene til det er jo at det er umulig å snakke sammen eller på noen måte ha det normalt sosialt med noen hvis man også skal trene på dette. Dette medfører også store problemer med hundepass også, hvor da foreldrene mine generelt ikke orker bråket. Dem kan ikke ha besøk, det er lyd hver gang noen er ute og noen inne. Du kan ikke reise på butikken uten at den som er igjen hjemme omtrent mister hørselen. Det er blitt så dem ofte både gir kos, oppmerksomhet og belønninger når han bjeffer, fordi dem klarer ikke lengre lyden. Det forsterker jo så klart bare adferden, men alternativet for dem er å låse han ute i bilen mesteparten av døgnet. Alternativet for meg er at jeg aldri får møtt venner hvis jeg ikke har noen muligheter til hundepass. Hva og hvordan skulle man trent på det her? Hva kan man gjøre? For å gjøre lista enda lengre er det også et problem med aggresjon mot andre hannhunder, og i tillegg noen tisper. Forsøkte nå kjemisk kastrering for å se på effekten av det og det hjalp ingenting. Ikke på noen av punktene over og heller ikke på dette. Det virker faktisk som aggresjonen, spesielt mot noen tisper og visse hundetyper har blitt verre. Vi var en del i offentlige hundeparker da han var valp. Det gikk veldig bra veldig lenge, men det var noen krangler som han ble tatt i. I tillegg har det vært flere, da spesielt småhunder, som har gått rett til angrep på han. Senest i fjor vinter var den som sprang løs og kastet seg rett i strupen på han. Han har også blitt angrepet av en aggresiv labrador to ganger, men merkelig nok er ikke dette hundetypen han reagerer mest på. Han er også veldig dominant, noe som også gjør ting utfordrende for andre som også er det. Han deler ikke på godbiter eller leker med egentlig noen andre hunder, annet enn kanskje to. Her har jeg trent med omvendt lokking, avbryte blikkontakt, holde oppmerksomheten hans på kommandoer og oppgaver, belønne for å ignorere og andre ting. Det virker til å ha hatt minimal effekt på adferden. Det gjør at det veldig få andre hunder jeg tørr å slippe han til. Her også lurer jeg på hva man kunne ha gjort for å forbedre dette? Det her er det desidert minste problemet, men det er heller ikke særlig positiv opplevelse for meg, andre hundeeiere eller de som vil passe han. Så er det effekten på meg da. Det her er ikke lett. Jeg har jobba mye med det i perioder, men nå er dette bare ting jeg finner meg i. Jeg har ikke energi, spesielt mentalt, til å forholde meg til det. Bjeffingen får meg som oftest sint og frustrert. Det kreves energi for å bare holde igjen når det bjeffes på det meste fra å fysisk slå, sparke og kaste hunden i veggen. Spesielt da fysisk bli holdt fast , bli skreket til ol er de eneste tingene som stopper adferden, annet enn tid. Jeg har ikke nerver igjen til å la det holde på og ikke energi igjen til å fikse det. Man må takke nei til en del sosialt, fordi det er vanskelig med hundepass og hunden sliter med å være alene på kveldstid. Det gjør at man blir invitert med på mindre ting og det sosiale nettverket minker. Drev på med noe med hundetrening, men det kræsjet med andre ting jeg prøvde på med trening og sosialt. I tillegg er hørselskaden sånn at slike miljøer, i hvert fall regelmessig, kan bli veldig slitsomt. Jeg har da heller ikke ofte besøk og det er så klart mer sjeldent pågrunn av alt bråket og styret. Bare det å dra på besøk hos noen betyr at hunden må være låst i bilen fordi lyden og energien blir alt for mye ellers. Jeg kan heller ikke generelt være med andre hundeeiere, fordi det er en større sjanse for at han reagerer negativt enn positivt på andre hunder. Av alle mine beste dager siste årene er alle uten hund. Har jeg en dårlig dag har den aldri blitt bedre, bare lik eller dårligere. Har jeg en god dag blir det aldri bedre, bare på det beste lik, men alt for ofte dratt ned til en middels eller dårlig dag. En middels dag er de eneste som innimellom blir bittelitt bedre, men alt for ofte blir også disse dagene dårligere. Det pipes også mye til tider, og det og bjeffingen har fått meg innimellom låst innpå badet for meg selv for å komme meg unna. Jeg kjenner at hele meg krymper sammen, hvor jeg nærmest søker en fosterposisjon og hvor jeg blir sittende å glane på ingenting på telefon, på noen dumme mobilspill eller lignende. Hjernen min «kortslutter» og jeg får bare ikke til å fungere ordentlig. Det går utover husarbeid, hunden så klart, og andre obligasjoner jeg har. Ikke minst tar det bort tid fra faktisk avslapping og restaurering, fordi jeg kjenner kropper er superstressa og jeg får ikke til å sette på en film eller gjøre noe som slapper meg av. Jeg har gått i lengre perioder med et stress som noen ganger presser i brystet, eller gir meg hodevondt nok til at jeg bare vil legge meg i et mørkt rom alene resten av dagen. Akkurat nå har jeg det siste året også hatt et problem med et bein som forhindrer meg fra å gå lengre turer uten å ta medisiner. Sånn som det ser ut nå vet jeg ikke om det vil bedre seg og det er ikke funnet noen reel årsak til problemet. Det gjør jo også at man må være mer kreativ på å få ut energi fra hunden, men at det også da generelt er vanskelig å gi det som trengs. I tillegg flyttes det til enten ei leilighet eller rekkehus pga jobb og den lyden vil ikke kunne fungere i noen av delene.   Så det her er det hele. Bare mer enn 3 hele A4 sider med tekst. Jeg har tenkt til å kontakte noen hundeinstruktører for å sjekke hva man kan gjøre noe med. Siste to dagene nå har han ikke vært så ille, så man glemmer fort hvordan det er på det verste. Jeg kunne også skrevet mye mer, men det her er alt for langt fra før.  Alle tips for hva man kan gjøre tas gjerne i mot, men jeg tror jeg må se på en løsning med omplassering, hvis mulig. Samme hvor glad man er i dyret, så tror jeg ikke jeg klarer mer. Spesielt da ikke mine foreldre orker å være hundepasser særlig mer og jeg også skal flytte.
    • Jeg ville ikke vært redd for mellompuddel. Ta dere en tur på puddeltreff og møt noen i ulike størrelser! Puddel er høyst undervurdert og jeg tenker det kan passe bra til kriteriene. Hundene krysses jo dessuten mellom størrelsene, og det er en del variasjon. Jeg har møtt mange fine mellompuddel de siste årene, siden jeg har veldig lyst på en selv. Det er også stor forskjell inad i kategoriene, jeg ser på mellom, men en liten storpuddel er et alternativ. Personlig har jeg dårlig erfaring med wheaten terrier. De kan være supre hunder, men de er terriere og har sterke, egne meninger, og jeg er usikker på om jeg har vært på et problemhund/passeringskurs uten en wheaten... Toller mener jeg bør brukes aktivt og det er litt mentalt rusk på dem, da ville jeg heller gått for golden eller labrador. Korthåret collie - passer kriteriene men røyter en del. Langhåret collie - må børstes. For førerorientert og samarbeidsvillig tenker jeg retriever, gjeterhund og noen typer jakthunder. Hvis det er mye unger og styr så kan gjeterhunder blir stresset. Jeg tenker litt på lagotto eller spansk vannhund - men sjekk veldig nøye gemyttet! Da jeg var aktivt var det ganske mye dårlig på dem, så mye at en aktiv lagottoeier med tre hunder advarte meg mot å vurdere det. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...