Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan feite opp ei trollbolle


Recommended Posts

Sakens kjerne:

Aiko, 39.5 cm høy, snart 2 år, veier nå mindre enn da hun var 7.5 gammel. Hun har en idealvekt på ca 11.5 kg vil jeg anslå, noe som er 1.5 kg mer enn i dag. Hun har veid oppunder 11 kg tidligere, og har aldri sett bedre ut, eller vært i bedre form. Hun er større nå enn da, derav anslaget om +0.5 kg fra den gang. Akkurat nå ser hun ut som ei Donald-ku, med oppstikkende skulderblader, hoftekuler og ryggrad. Gudskjelov at sommerpels med kort underull har kommet tilbake, ellers hadde jeg vel blitt anmeldt for dyremishandling. Hun er likevel forholdsvist godt muskulert, med dypt bryst, tjukke lår og årer og muskler i frambeina.

Aiko har alltid vært en hund med et relativt ustabilt spisemønster. Kroneksemplet på det er fjorårets Sølenopphold, da hun spiste en halv posjon med tørrfôr i løpet av hele uka. Vi trener mye og hardt, fordi hun har en feilstilling i skjelettet som krever at hun pakker på seg mye muskler for å kunne bevege seg tilnærma normalt, og også fordi jeg synes det er schtøgt med rekeshibaer som ikke ser ut som de blir brukt. Når vi har vært på en klatretur, spiser hun masse, og gjerne 500gr vom om dagen iblanda tørrfôr (som jeg har skjønt er ganske mye).

Denne uka har hun vært hos oppdretter, og har ikke uventa spisevegra. Jeg sa til Tonje før jeg dro at det er fint hvis hun spiser noe, men at jeg ikke blir overraska dersom ikke. Hun har spist bittelitt nå og da.

Til vanlig spiser hun sprint eller laks fra V&H, samt rå koteletter, fisk og Proplan høyenergi tørrfôr iblanda vanlig laks og ris-fôr for voksne. Hun liker ikke tørrfôr fra verken Eukanuba, Apetitt eller RC (kan til nød spise sistnevnte dersom det har gått noen dager og vi har vært aktive). Hun har også fått smake Norwegian Polar, det var veldig ekkelt, men kanskje mest fordi jeg sleit litt med å tilberede det. Hun spiser aldri grønnsaker, fordi jeg ikke kan tilberede de grønnsakene hunder kan spise rå, pga allergi. Dersom hun har spist opp maten sin, får hun grisører og -haler eller oksemuskler.

Så mitt spørsmål er om noen har tips til hvordan få henne til å legge på seg? Det er vanskelig å senke det fysiske nivået for å ikke bruke opp all energi, da hun spiser ift behov, og dermed kommer til å la være å spise fordi hun "ikke trenger" maten.

Takker for alle innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke får henne til å spise mer, kan du likevel få lurt i henne ved å tilsette ting i fôret? For eksempel lakseolje kan være fetende, jeg mener å huske at en på sonen plutselig hadde en litt lubben hund etter å ha begynt med Handlers lakseolje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Det første jeg ville sett på var hva slags råmat du gav henne. Svinekoteletter er feks veldig lavt fett innhold i, om du får tak i okse e.l. så er det litt mer fett. Det samme gjelder feit fisk.

Har du vurdert å holde tilbake endel mat de dagene dere ikke jobber hardt? Rett å slett porsjonere mye mer etter aktivitet?

Hvordan er innholde i høye energi föret? Jeg opplevde desverre at proplan sitt høyenergi för ikke var tilstrekelig for mine. Men det varrierer jo også etter hvordan maten fordøyes hos den enkelte hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprint inneholder jo minst fett av alle variantene, så jeg ville "droppet" den til fordel for en av de andre. For det er fett hun har manko på, siden hun holder på muskelmassen men mister vekt, hun får ikke nok fett til å opprettholde vekta og forbruker derfor av sitt eget kroppsfett.

Har du prøvd ister(rent dyrefett)? Frysetørket vom? Sauekjøtt har endel fett, samt kyllingvinger (fett i/under skinnet). Som JeanetteH sier er svin for magert, det brukes som slankemat av meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kombinasjonen mye fett og mye enkle karbohydrater er effektiv. Dette stimulerer fettlagring, og mye karbohydrater øker også sultfølelsen. I tillegg har fett høy smakelighet. Få tak i ister, det er rent dyrefett. Du finner det på velrennomerte dagligvarehandler, eller kanskje på en eller annen halal på Grønland. Fiskeolje er også et godt tips. Kombiner med ihjelkokt ris, fint brød (loff) osv. Hun kan jo få en tørr brødskalk i stedet for et griseøre f.eks. Kutt heller ut tørrfôret en periode mens målet er å øke fettprosent, og gi henne kun V&H som hovedproteinkilde, ister og enkle karbohydrater.

Grønnsaker trenger du ikke tenke på, det har liten hensikt annen enn som vomfyll som jo er det siste Aiko trenger, grønnsaker er mest fiber og vann. Aiko skal ha max bang for the buck hun, mye fett, mye karbo og tilstrekkelig med protein.

Jeg synes også Jeanette har et godt tips om å holde igjen på maten de dagene hun ikke er like aktiv, for heller å pøse på de gangene du vet hun har appetitt og spiser godt.

Om hun spiser to ganger om dagen så kutt ned til et måltid. Det er greit at matleie hunder rekker å bli sultne mellom hvert måltid. Kanskje til og med faste henne en gang innimellom og se om det hjelper på matinntaket jevnt over.

Ellers er noen hunder naturlig tynnere enn andre. Det er det samme som på folk. Siden hunden har god muskelkondisjon og blir godt trent er hun jo åpenbart sunn og frisk. Selvsagt kanskje litt kjipt at hun har lite å gå på om hun skulle bli syk, men det tåler hun. 2ne har hatt en matvegrer og kapitulerte til slutt om jeg husker riktig. Hunden var sunn og frisk og levde et langt liv han, på tross av at han var magrere enn det man kanskje skulle ønske. Jeg sier det bare så du ikke blir stående og kjempe en sak du ikke kan vinne, det er slitsomt. Så lenge hun har velutviklede muskler, godt humør og mye energi så gir hun alle signaler om at hun funker fint med å være mager. Det er greit å ha i bakhodet om du ender opp med å ikke få opp vekten hennes.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! :flowers:

Det første jeg ville sett på var hva slags råmat du gav henne. Svinekoteletter er feks veldig lavt fett innhold i, om du får tak i okse e.l. så er det litt mer fett. Det samme gjelder feit fisk. Har du vurdert å holde tilbake endel mat de dagene dere ikke jobber hardt? Rett å slett porsjonere mye mer etter aktivitet?Hvordan er innholde i høye energi föret? Jeg opplevde desverre at proplan sitt høyenergi för ikke var tilstrekelig for mine. Men det varrierer jo også etter hvordan maten fordøyes hos den enkelte hund.

Hun får på en måte mat etter aktivitet. Dersom vi ikke gjør stort, så blir hun tilbudt en liten porsjon mat, og har hun ikke begynt på den etter en liten stund, forsvinner maten. Jeg truer altså ikke i henne mat, og det hender ofte at hun ikke spiser en dag uten at jeg blir hysterisk av den grunn. :lol: Jeg trur hun har veldig høy forbrenning, og har egentlig valgt høyenergi fra Proplan fordi det er det fôret hun foretrekker uten unntak (vi snakker blindtester over tidsrom for å sjekke). Har egentlig ikke gitt henne rått kjøtt fordi jeg har tenkt at hun skal legge på seg av det, men for å variere kosten og fordi det er tydelig at hun koser seg med å gnage på en fryst kotelett. De eneste gangene hun ber om mat, er etter å ha hvilt etter en skikkelig økt. Jeg har aldri basert meg kun på tørrfôr, og bruker det kun for å sørge for å holde tarmfunksjonen i gang.

Sprint inneholder jo minst fett av alle variantene, så jeg ville "droppet" den til fordel for en av de andre. For det er fett hun har manko på, siden hun holder på muskelmassen men mister vekt, hun får ikke nok fett til å opprettholde vekta og forbruker derfor av sitt eget kroppsfett.Har du prøvd ister(rent dyrefett)? Frysetørket vom? Sauekjøtt har endel fett, samt kyllingvinger (fett i/under skinnet). Som JeanetteH sier er svin for magert, det brukes som slankemat av meg..

Jeg har brukt Sprint for å bygge Aiko opp etter valpeperioden med knertis, hvor vi ikke fikk trent sånn vi pleier fordi det er tungt å klatre med en valp i sekken, og fordi valpen ikke kunne være aleine hjemme så lenge. Det har fungert godt mtp å gjenvinne muskler. Det jeg ellers bruker er laksefôret, fordi det (sammen med kylling innimellom) er den eneste varianten hun liker. Valpefôret og storfevom lukter for ille, vi er enig der. :P Jeg har lest om de kyllingvingene dine, og skal definitivt begynne å gi henne det. Det kan forsåvidt Imouto få også, for hun er en helt annen type enn Aiko, og brenner energi på en helt vanvittig måte. Imouto er fitnessutøveren, mens Aiko er på en måte langrennsløperen, hehe. Ister er notert, blir spennende å se om hun vil spise det. Skal det bare gis sånn det kjøpes, eller blandes med feks tørrfôr eller lignende?

Kombinasjonen mye fett og mye enkle karbohydrater er effektiv. Dette stimulerer fettlagring, og mye karbohydrater øker også sultfølelsen. I tillegg har fett høy smakelighet. Få tak i ister, det er rent dyrefett. Du finner det på velrennomerte dagligvarehandler, eller kanskje på en eller annen halal på Grønland. Fiskeolje er også et godt tips. Kombiner med ihjelkokt ris, fint brød (loff) osv. Hun kan jo få en tørr brødskalk i stedet for et griseøre f.eks. Kutt heller ut tørrfôret en periode mens målet er å øke fettprosent, og gi henne kun V&H som hovedproteinkilde, ister og enkle karbohydrater.

Fiskeolje har hun alltid fått, inntil hun brått syntes det var ekkelt. Ister har jeg aldri hørt om, men skal selvsagt prøve det. Hun er veldig glad i ris, og får det innimellom. Jeg kjøper aldri brød, men hun er overraskende glad i det de gangen hun har fått det, så jeg får vel kanskje begynne med kneip jeg også. :P

Grønnsaker trenger du ikke tenke på, det har liten hensikt annen enn som vomfyll som jo er det siste Aiko trenger, grønnsaker er mest fiber og vann. Aiko skal ha max bang for the buck hun, mye fett, mye karbo og tilstrekkelig med protein.Jeg synes også Jeanette har et godt tips om å holde igjen på maten de dagene hun ikke er like aktiv, for heller å pøse på de gangene du vet hun har appetitt og spiser godt.Om hun spiser to ganger om dagen så kutt ned til et måltid. Det er greit at matleie hunder rekker å bli sultne mellom hvert måltid. Kanskje til og med faste henne en gang innimellom og se om det hjelper på matinntaket jevnt over.Ellers er noen hunder naturlig tynnere enn andre. Det er det samme som på folk. Siden hunden har god muskelkondisjon og blir godt trent er hun jo åpenbart sunn og frisk. Selvsagt kanskje litt kjipt at hun har lite å gå på om hun skulle bli syk, men det tåler hun. 2ne har hatt en matvegrer og kapitulerte til slutt om jeg husker riktig. Hunden var sunn og frisk og levde et langt liv han, på tross av at han var magrere enn det man kanskje skulle ønske. Jeg sier det bare så du ikke blir stående og kjempe en sak du ikke kan vinne, det er slitsomt. Så lenge hun har velutviklede muskler, godt humør og mye energi så gir hun alle signaler om at hun funker fint med å være mager. Det er greit å ha i bakhodet om du ender opp med å ikke få opp vekten hennes. Lykke til!

Jeg har egentlig et ganske pragmatisk forhold til hele etinga hennes. Hun spiser når det passer henne, og det har i grunn fungert utmerket i to år. Men nå er hun så sinnssykt tynn at jeg blei helt sjokkert når jeg tok på henne, og sånn skal hun IKKE være. Hun vil aldri bli en sånn tønneshiba, og er helt korrekt med sin noe opptrukne buk, men alle bein på kroppen skal IKKE stikke ut. I dag har hun faktisk spist 1.5 porsjoner med tørrfôr, og både søstra mi, sambis og jeg satt helt musestille for ikke å forstyrre, hehe. Det hender som sagt at hun ikke får mat, nettopp for at hun skal gidde å spise når det faktisk blir servert. Jeg har prøvd alle varianter av måltidshyppighet, og har kommet fram til at ettermiddag og sen kveld fungerer forholdsvis greit. Bare ett måltid om dagen har ikke vært et reelt alternativ (bortsett fra at det gjerne har blitt sånn i praksis), fordi hun ikke klarer å spise alt det hun trenger i løpet av bare ett måltid. Men dersom måltidet brått inneholder masse fett og deilige saker, stiller jo saken seg annerledes. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ister kan du gjerne gi som godbiter, spesielt om hun kan lete etter bare godisen i maten og spise den. Ellers er det bare å dele opp i passende biter og gi i maten. Du kan til nøds smelte det på svak varme og heller over tørrfôret, men det er best om hun får det usmeltet. 50 g pr dag er en fin start, du ser FORT effekten.

Kyllingvinger er fin mat både for maratonløpere og sprintere, så det burde du def prøve. Og så fin is det er til hundene om de serveres frosne nå i varmen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Aiko høres egentlig ut som Ekko i spisemønster. Ikke fryktlig glad i tørrfor, V&H var godt en stund, nå er den med laks i skikkelig ekkel. Nr 33 kan spises. Fikk alltid lakseolje på foret før, nå er det skikkelig ekkelt og kan ikke spises. Så jeg gikk over til å bruke rapsolje. Nå er det skikkelig ekkelt. Egg?? Mener du virkelig jeg skal spise rått egg?? :blink: Han kunne sulte seg i flere dager, og spiste så lite at han ikke klarte å bygge muskler og jeg fikk stadig kommentarer på at man må gi hunden sin mat... (de blir man forresten ganske lei av) Hadde han ikke hatt så mye pels hadde han sett ut som donaldkua di. Overraskende nok var han i full fart og hadde god utholdenhet forde :hmm:

Jeg var veldig streng på at om maten ikke ble spist med en gang fjerna jeg den og han måtte vente til neste måltid. Det holdt jeg på med i to år før jeg fant ut at når det ikke har funka enda gjør det ikke det. Bare det at han bikka to/to og et halvt år har nok hjulpet en del på forbrenninga, men at jeg har slutta å være så strikt med maten gjør samtidig at han spiser mye mer. Nå får han en halv kg V&H på kvelden, samtidig som jeg fyller opp skåla hans med litt over et målebeger med høyenergitørrfor. Om han ikke spiser V&H må det selvfølgelig tas bort etterhvert, for det stinker jo og bli dårlig, men tørrforet står fremme hele dagen og han styrer det selv. Ekko spiser mer mat rett etter han har vært i fysisk aktivitet, så han får V&H servert rett etter kveldstur (pleier være rundt en times gåing). Nå ser han bra ut (syns jeg, mange vil nok fortsatt si han er litt tynn), men med en gang vi er på besøk hos noen over lengere tid hvor han må spise maten med en gang blir han jo selvfølgelig tynn igjen, så en upraktisk metode er det, men for han har det ihvertfall funka at jeg slutter å være så strikt og lar han ha maten stående fremme så han styrer det selv. Så det er ikke alle de vanlige reglene funker for, men dette blir jo vanskeligere når man har flere hunder. Tenkte bare å nevne at spisevegrere er også forskjellige, og det er forskjellige ting som funker. Så får jeg heller satse på at han er blitt et matmonster innen jeg får en hund til :lol:

Det som er litt dumt er jo at han bare vil spise V&H nr 33 og nekter alle former for olje. Da får han jo litt stusselig tilskudd av omega 3,6 osv Noen som har tips til andre kilder til omegaer? Det finnes jo sånne kapsler, men de jeg har sett skal man i type to tabletter pr 5 kg hund eller noe sånt. Det blir mye tabletter det...

Edit: Ellers funker å sulte han noen dager dårlig. Jo mindre han har spist de siste dagene, jo mindre tror han at han trenger. Så selvsulting må brytes med å få han til å spise så han utvider magesekken/får igang systemet igjen før han kjenner at han er sulten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kombinasjonen mye fett og mye enkle karbohydrater er effektiv. Dette stimulerer fettlagring, og mye karbohydrater øker også sultfølelsen. I tillegg har fett høy smakelighet. Få tak i ister, det er rent dyrefett. Du finner det på velrennomerte dagligvarehandler, eller kanskje på en eller annen halal på Grønland. Fiskeolje er også et godt tips. Kombiner med ihjelkokt ris, fint brød (loff) osv. Hun kan jo få en tørr brødskalk i stedet for et griseøre f.eks. Kutt heller ut tørrfôret en periode mens målet er å øke fettprosent, og gi henne kun V&H som hovedproteinkilde, ister og enkle karbohydrater.

Grønnsaker trenger du ikke tenke på, det har liten hensikt annen enn som vomfyll som jo er det siste Aiko trenger, grønnsaker er mest fiber og vann. Aiko skal ha max bang for the buck hun, mye fett, mye karbo og tilstrekkelig med protein.

Jeg synes også Jeanette har et godt tips om å holde igjen på maten de dagene hun ikke er like aktiv, for heller å pøse på de gangene du vet hun har appetitt og spiser godt.

Om hun spiser to ganger om dagen så kutt ned til et måltid. Det er greit at matleie hunder rekker å bli sultne mellom hvert måltid. Kanskje til og med faste henne en gang innimellom og se om det hjelper på matinntaket jevnt over.

Ellers er noen hunder naturlig tynnere enn andre. Det er det samme som på folk. Siden hunden har god muskelkondisjon og blir godt trent er hun jo åpenbart sunn og frisk. Selvsagt kanskje litt kjipt at hun har lite å gå på om hun skulle bli syk, men det tåler hun. 2ne har hatt en matvegrer og kapitulerte til slutt om jeg husker riktig. Hunden var sunn og frisk og levde et langt liv han, på tross av at han var magrere enn det man kanskje skulle ønske. Jeg sier det bare så du ikke blir stående og kjempe en sak du ikke kan vinne, det er slitsomt. Så lenge hun har velutviklede muskler, godt humør og mye energi så gir hun alle signaler om at hun funker fint med å være mager. Det er greit å ha i bakhodet om du ender opp med å ikke få opp vekten hennes.

Lykke til!

Mari sier mye fornuftig her, men jeg vil gjerne skyte inn et par ting:

Ihjelkokt pasta med (masse) meierismør er langt bedre enn ris som forkomponent og fungerer ypperlig for mange bikkjer i "pinnedyr"gruppa.

For hunden så snart som mulig etter at den har vært i aktivitet - appetitten er gjerne aller størst straks etter "jakta". Glem alt du har hørt om større risiko for magevridning etter tur, og ro i en time før maten, det finnes ikke vitenskapelig belegg for dette. Rovdyr er skapt for å spise mye, fort og straks etter aktivitet - du ser sjelden at de legger seg til å vente en stund og titte på utsikten før de spiser.

Forsøk flere måltider om dagen - gjerne 2 eller 3, og se gjerne til at bikkja spiser godt også på de dagene aktiviteten er mindre, hvis du får det til. Husk at spising også er en "vanesak" og at magen og appetitten utvider seg "ved bruk".

I "gamle dager" var det alment akseptert at B-vitaminer (pilleform går fint) øker apetitten.

Animalsk fett er bedre enn vegetabilsk, (ister, eller spekk, om du vil, er supert!) men om du vil forsøke vegetabilsk så er maisolje angivelig mer opptakelig enn de fleste andre typer.)

Biter av feite oster som godbiter er aldri dumt. Selv har jeg også hatt god erfaring med å la hundene gnage rå - store margbein før de blei fora, fordøyelsesprosessen settes i gang og de blir sultne av smaker og lukter.

Tørrfor - om du velger å gi det da... serveres før det er ordentlig oppbløtt (vann tar opp plassen i magen), men etter å ha lagt en liten stund i riktig varmt/oppkokt vann (det varme vannet frigjør lukt og smak.

Kattemat på boks pleier å være uimotståelig som smakstilsetter i vannet, og enkelte hunder faller for tørrfor med leverposteisaus (leverposteien utrørt i det varme vannet) - og andre elsker meierismør ;)

La ikke hunden din gå sulten og uten å spise ordentlig over lang tid, det er ikke sikkert spisemønsteret ordner seg selv, snarere kan det bli slik at bikkja ikke spiser stort i det hele tatt.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mari sier mye fornuftig her, men jeg vil gjerne skyte inn et par ting: Ihjelkokt pasta med (masse) meierismør er langt bedre enn ris som forkomponent og fungerer ypperlig for mange bikkjer i "pinnedyr"gruppa.

Hun pleier faktisk å like pennen som blir til overs, så det skal jeg prøve mer av.

For hunden så snart som mulig etter at den har vært i aktivitet - appetitten er gjerne aller størst straks etter "jakta". Glem alt du har hørt om større risiko for magevridning etter tur, og ro i en time før maten, det finnes ikke vitenskapelig belegg for dette. Rovdyr er skapt for å spise mye, fort og straks etter aktivitet - du ser sjelden at de legger seg til å vente en stund og titte på utsikten før de spiser. Forsøk flere måltider om dagen - gjerne 2 eller 3, og se gjerne til at bikkja spiser godt også på de dagene aktiviteten er mindre, hvis du får det til. Husk at spising også er en "vanesak" og at magen og appetitten utvider seg "ved bruk".

Urhund eller ikke, Aiko vil aldri ha mat med en gang vi kommer hjem fra tur, men legger seg for å hvile og kommer tuslende når hun har henta seg inn. Poenget er at det ikke bare er å fôre på akkurat når det passer meg, da hadde hun jo spist, og hadde tatt til seg næring. Jeg har som sagt forsøkt alle intervaller av måltider, og mener at ettermiddag og kveld fungerer best for henne. Frokost har hun aldri spist.

I "gamle dager" var det alment akseptert at B-vitaminer (pilleform går fint) øker apetitten.Animalsk fett er bedre enn vegetabilsk, (ister, eller spekk, om du vil, er supert!) men om du vil forsøke vegetabilsk så er maisolje angivelig mer opptakelig enn de fleste andre typer.) Biter av feite oster som godbiter er aldri dumt. Selv har jeg også hatt god erfaring med å la hundene gnage rå - store margbein før de blei fora, fordøyelsesprosessen settes i gang og de blir sultne av smaker og lukter.

Lurt, det trur jeg nok kan trigge henne litt ordentlig! Har pleid å gi det som snack etter måltider, så hvorfor ikke bruke det som apetizer? :ahappy:

Tørrfor - om du velger å gi det da... serveres før det er ordentlig oppbløtt (vann tar opp plassen i magen), men etter å ha lagt en liten stund i riktig varmt/oppkokt vann (det varme vannet frigjør lukt og smak.

Jeg kan ikke væte tørrfôret, for da spiser hun det overhodet ikke.

Kattemat på boks pleier å være uimotståelig som smakstilsetter i vannet, og enkelte hunder faller for tørrfor med leverposteisaus (leverposteien utrørt i det varme vannet) - og andre elsker meierismør ;)La ikke hunden din gå sulten og uten å spise ordentlig over lang tid, det er ikke sikkert spisemønsteret ordner seg selv, snarere kan det bli slik at bikkja ikke spiser stort i det hele tatt. Lykke til.

Jeg har ALDRI sulta hunden min, altså! Hvis hun vil ha mat, er det jubel-baluba, men hvis ikke, så har jeg ikke mast så mye med det, nettopp fordi hun kommer til å spise "til slutt". Grunnen til at jeg lagde denne tråden nå, er fordi hun har blitt altfor tynn på veldig kort tid, og at jeg derfor må få henne opp litt raskt. Jeg pleier å helle av tunfiskvannet i tørrfôret, og DET er godt det! :)

Ister? :)

Foreslått allerede og nortert. :)

Avslutningsvis må jeg bare understreke at jeg gir godbiter og har prøvd absolutt alle varianter av å gjøre maten mer attraktiv, og at jeg rett og slett er ute etter tips for å få opp vekta, uten nødvendigvis å styre så mye med å "friste" mer med maten, da det blir litt håpløst med en hund som ikke kan spise vannlig mat uten at den er dynka og pimpa med fiskeboller, leverpostei og annet klin. Hun spiser jo vanligvis, men tar ikke opp nok. Ister og kyllingvinger blir nok en højdare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...