Gå til innhold
Hundesonen.no

Drypper fra stellet


Recommended Posts

Har sett at det drypper litt fra stellet til Nitro. (så det først idag) Ser noen våte flekker her og der på gulvet og der han har lagt.Da regner jeg med det er noe slags irritasjon i forhuden. Jeg har aldri hatt hannhund før så da er man jo ikke kjent med disse hann problemene.

Hvis det drypper, må han til dyrlege? For at dryppingen skal gå over, må han behandles eller kan dette gå over av seg selv? Er det andre ting enn medisiner som kan brukes? Feks rense/vaske med vann ol?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lar tispa ordne det :lol: Vi har prøvd forhudsrens uten effekt, så da ga vi egentlig ****. Så lenge det ikke kommer veldig mye og lukter veldig vondt så er det helt normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle hannhunder med respekt for seg selv har en lettere forhudskatar :cool: spesielt i puperteten. Men du bør dra tilbake forhuden å sjekke at penis er normal rød/rosa uten sår og at det ikke sitter eks. et gressstrå å irriterer. Om det drypper mye kan du kjøpe saltvannsoppløsning på apoteket og en 10ml sprøyte, skyll med saltvann 1x om dagen og vips er det borte :)

Skulle det ikke forsvinne etter 5-6 dagers skylling med saltvann så kan det være indikasjon på infeksjon annet sted i kroppen og da bør du ta en tur til veterinæren.

Hvordan skylle:

Om det er mye pels i penisåpningen bør dette klippes bort.

Hold i penis med foruden trekt helt fram så det danner seg en liten trutmunn i enden.

Fyll saltvann inn trutmunnen, hold forhuden såpass at ikke vannet renner rett ut igjen.

Bruk den ene hånda til å lukke forhuden om penis og den andre til å lage bevegelse i vannet inni (det er viktig å få spylt forhuden på innsiden) i 20-30 sekunder (til du tror alle områder har vært i kontakt med saltvannet).

La vannet få renne ut, dra gjerne forhuden tilbake så alt kommer ut.

Tvi tvi.

Selv om forhudskataren forsvinner nå, så kan den komme tilbake innen kort tid om han er i pupertet. Synes du dette er veldig plagsomt så vil jeg anbefale deg å forebygge med å skylle med saltvann 1x i uken. IKKE bruk forhudsrens fra dyrebutikken, disse er ofte for sterke og gjør det bare verre.

Du kan også tilføre ca. 1 spiseskje epplesidereddik 5% i maten, slik at du holder urinen sur. Da vil det bli vanskelig for bakterier å trives.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og saltvann lager du enkelt selv ved å koke opp en liter vann og 9 gram/1 spiseskje salt. Oppbevares i ren og lukket beholder. Og så bruker jeg en vanlig sprøyte til 5-10 kr fra apoteket når jeg renser. Jeg pleier også sørge for at væsken holder ca kroppstemp når jeg bruker den, og gjennomfører "operasjonen" i dusjen. Men du får kanskje ikke plass til hunden i et dusjkabinett ;-)

Jeg synes forhudsrens er grusomt overpriset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, må bare være 'litt' OT, for så forside og statusen for nye emner og der står det Drypper fra stellet av

Djervekvinnen"

Forøvrig er det helt vanlig ja - anbefaler også saltvann og sjekk om det er noe som irriterer. Se på deg som en omsorgsperson/helsevesenet - der er det helt vanlig med stellvask :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips på saltvann! :)

Hehe, må bare være 'litt' OT, for så forside og statusen for nye emner og der står det Drypper fra stellet av

Djervekvinnen"

Forøvrig er det helt vanlig ja - anbefaler også saltvann og sjekk om det er noe som irriterer. Se på deg som en omsorgsperson/helsevesenet - der er det helt vanlig med stellvask :D

:lol::lol:

En grunn til at jeg ikke jobber i helsevesenet :whistle::P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min veterinær anbefalte vanlig lunket vann, 2-3 ggr pr uke i en liten periode.

Forhudskatarr er hormonbetinget. Vår forrige hund var plaget med dette. Kastrerte hunder er sjelden plaget med forhudskatarr.

Noen hannhunder er plaget fra tid til annen, uten at det er noen annen årsak enn hormonelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...