Gå til innhold
Hundesonen.no

Erfaringer med vanntett fleecedekken fra Hurtta?


Recommended Posts

Jeg har ikke dekkenet, men dressen. Jeg har en hund uten pels, som blir klam og våt og ekkel hvis hun blir våt i regnet. Den er veldig bra, men danner litt kondens inni hvis det regner mye, dette blir borte hvor man har en genser under, men pels funker nok også :P Jeg er kjempefornøyd, bruker den om vinteren når det er snø også, bare har en fleecedress under. Aldri opplevd at hunden har blitt våt med den på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja unnskyld, det er vel en dress ja. Eller overall kaller de det kanskje. Jeg så noen bilder av de på hund og ble usikker. Skrår den nok fra under magen til ryggen? Med hannhund er det jo greit at de ikke tisser på den men samtidig at han holdes varm hele veien over ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, nei nå ser jeg. Det er en "jakke" og et "overall", altså med eller uten bein bak. Den jeg så bilde av hadde bare bein foran og jeg syntes det så litt skummelt ut for å grise seg til. Er i utgangspunktet mest interessert i å ha alle beina innpakket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scilos har Hurrta dekken med noe bevernylonsaktig utenpå og fleece inni. Jeg bruker det om vinteren og når det er drittvær vår og høst. Det er vanntett og varmt nok. Om sommeren bruker jeg aldri noe.

images.jpg

Det har jeg og er veldig fornøyd. Den kragen er helt bortkastet, men det gjør ikke noe.

Bildet er stjålet på Google.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har sett på de, og jeg tror kanskje vi må ha et slikt et også... Men så har jeg hørt noen ha fleece under den regnoverallen, og det hadde jo vært praktisk. Med puddelpels blir det litt snø på beina er jeg redd. Synes det dekkenet over her kanskje er mer egnet til når man er aktiv, mens hadde tenkt at fleece med litt bein var egnet når han var med i stallen og det blir litt mer stillesitting avbrutt av litt herjing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På sånn puddel pels eller annen lang pels så lønner det seg å ha litt babyolje i pelsen (da setter ikke snøen seg så fort/godt), da slipper du å pakke han så inn og sikkert deiligere for han å slippe å gå med de dressene heletiden (syntes det ser så kjipt ut for den å gå i dem heletiden..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På sånn puddel pels eller annen lang pels så lønner det seg å ha litt babyolje i pelsen (da setter ikke snøen seg så fort/godt), da slipper du å pakke han så inn og sikkert deiligere for han å slippe å gå med de dressene heletiden (syntes det ser så kjipt ut for den å gå i dem heletiden..)

Scilosen her fikk sitt første dekken i fjor vinter, da det var kaldere en 20 minus i ukesvis. Han fikk et helt annet liv og dermed gjorde vi det, også. Plutselig var det gøy å være ute igjen og hsn kunne være med på skikkelige turer. Dessuten ble han kvitt forkjølelsen som jeg hadde vært redd for at var kennelhoste ... Jeg ble iallfall kvitt en fordom mot klær på hund, da jeg så hvordan hans livskvalitet ble radikalt forbedret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scilosen her fikk sitt første dekken i fjor vinter, da det var kaldere en 20 minus i ukesvis. Han fikk et helt annet liv og dermed gjorde vi det, også. Plutselig var det gøy å være ute igjen og hsn kunne være med på skikkelige turer. Dessuten ble han kvitt forkjølelsen som jeg hadde vært redd for at var kennelhoste ... Jeg ble iallfall kvitt en fordom mot klær på hund, da jeg så hvordan hans livskvalitet ble radikalt forbedret.

Hey hey, er ikke mot dekken jeg altså (inn med pigger ;) ), har dekken hund selv :P

Jeg syntes bare de dressene ser så klomsete ut for hundene å ha på seg hver gang de er ute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey hey, er ikke mot dekken jeg altså (inn med pigger ;) ), har dekken hund selv :P

Jeg syntes bare de dressene ser så klomsete ut for hundene å ha på seg hver gang de er ute

No pigs (knis). Fikk bare et akutt forklaringsbehov :icon_redface: Bruker bare dekken når det er svinkaldt eller drittvær. Merker igrunnen på hunden når det er på tide å finne det fram :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett fra de første minuttene så gikk han finfint i parkdressen sin (Hurtta Pro eller hva den heter, regndressen). Han var ganske så fornøyd med å tasse med den faktisk, for han ble jo ikke våt overalt! Tipper han hopper inn i dressen sin frivillig når det går mot vinter. I stallen blir det dessverre litt mye variasjon både på temperatur og aktivitet, så et godt dekken av noe slag er et must å ha liggende. Hvordan han takler vinteren vet jeg jo ikke enda, men heller eie et for mye enn et for lite (sa noen shoppinggal?). Jeg er bare så usikker på denne fleecen, for erfaringsmessig er våt fleece iskaldt, men om den er vanntett så er det jo selvsagt noe ganske annet.

Babyoljetipset var godt så lenge det funker når oljen har tørket skikkelig inn også. Dumt om det fungerer som magnet på flis også liksom. Nå kom jeg på en ting jeg skal teste på han neste gang han blir badet! Absorbine har en olje som ligner på babyolje men som jeg synes er litt mindre fettete liksom. Jeg bruker den istedenfor showshine på i halen på hesten og den er helt utrolig (og bedre enn babyolje til det, jeg har prøvd begge deler). Krøllene hans er nemlig litt uregjerlige :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No pigs (knis). Fikk bare et akutt forklaringsbehov :icon_redface: Bruker bare dekken når det er svinkaldt eller drittvær. Merker igrunnen på hunden når det er på tide å finne det fram :D

Chicka har dårlige hofter så jeg har en "unnskyldning" til å kle på hun, ellers så er jeg ikke sååå glad i å ha veldig lav terskel til å kle på, men iskalde vintere så syntes jeg godt de kan få et dekken på seg de friske også :)

Bortsett fra de første minuttene så gikk han finfint i parkdressen sin (Hurtta Pro eller hva den heter, regndressen). Han var ganske så fornøyd med å tasse med den faktisk, for han ble jo ikke våt overalt! Tipper han hopper inn i dressen sin frivillig når det går mot vinter. I stallen blir det dessverre litt mye variasjon både på temperatur og aktivitet, så et godt dekken av noe slag er et must å ha liggende. Hvordan han takler vinteren vet jeg jo ikke enda, men heller eie et for mye enn et for lite (sa noen shoppinggal?). Jeg er bare så usikker på denne fleecen, for erfaringsmessig er våt fleece iskaldt, men om den er vanntett så er det jo selvsagt noe ganske annet.

Babyoljetipset var godt så lenge det funker når oljen har tørket skikkelig inn også. Dumt om det fungerer som magnet på flis også liksom. Nå kom jeg på en ting jeg skal teste på han neste gang han blir badet! Absorbine har en olje som ligner på babyolje men som jeg synes er litt mindre fettete liksom. Jeg bruker den istedenfor showshine på i halen på hesten og den er helt utrolig (og bedre enn babyolje til det, jeg har prøvd begge deler). Krøllene hans er nemlig litt uregjerlige :ahappy:

De fleece dekkene hos Børjes ELSKER jeg, har mange av dem :wub::wub:

Er ikke vanntette da, men de varmer godt og jeg har faktisk blitt overrasket av regn og tung snø på tur, dekkenet holdt bra uten at det trakk inn altfor mye fukt, ikke ble hun kald heller ;)

Også er de billigere enn Hurrta :banana: (har ikke et hurrta dekken, liker ikke alt dilldallet på dem, blir liksom overdesignet, liker ren design :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vurderte jo å ta med meg noen dekken når jeg var på Børjes, men jeg var jo ikke sikker på hvilken hund jeg skulle ha da og heller ikke størrelsen. Tar nok med noe neste gang jeg er nedover. Må si at jeg elsker Hurttaen jeg, bortsett fra logoen klistret over det hele. Det sitter veldig godt og er enkelt å ta på selv om jeg må tre labber nedi. Ellers har jeg jo likt weaterbeeta også, så mulig han får et slikt et også, må bare finne en unnskyldning/bruksområde. Ja og så må jeg jo kanskje ha comfort zone også da... Eh, jah.. Jeg burde kanskje egentlig kjøpt kinesisk nakenhund?

Og der kom jeg på at jeg egentlig burde ha Rambo Newmarket til han så han matcher hesten, og at jeg jo elsker horseware så han burde fått et Rambodekken han også... Men da trenger jeg ikke weatherbeeta i hvertfall! Tror jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har denne vanntette fleecejakken til mine:

img_4754.jpg

Er det den du tenker på, eventuelt den med lange ben foran og bak?

Mine har kun brukt den fleecejakken på kalde dager vinterstid, og jeg er veldig fornøyd med den.

Den er forøvrig også vanntett nok, jeg testet med å helle vann over :lol: Den ble litt våt på utsiden, men ikke på innsiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er en slik overall/dress du sikter til så er min Dober veldig fornøyd med den :wub: Den dekker alt utenom hans edle deler. På bildet er det -34 ute så han er noe ekstra innpakket, og huden hans føltes varm og fin når vi kom inn igjen. Den har god justering for tilpassing av passform, og etter noen dager gikk, sprang og lekte han helt normalt, så han har god bevegelighet i den og den er myk mot huden og vannet preller av den i store dråper :D

Eneste minus er at den er noe vid i beina, så måtte sy borrelås så jeg kan lukke dem tett rundt potesokkene.

Løp å kjøp

(på bildet er den ennå noe lang i ryggen, jeg kjøpte den større så den skulle passe når han ble voksen)

post-9039-0-60427500-1309720470_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er fleecejakken ja. Jeg tror den vil være i veien for Pudder'ns edlere delers stråle. Synes den overallen ser bedre ut sånn sett, og det er jo en fordel å dekke til litt bein også. Men da tror jeg vi får bestille en slik en. Noen av dere som har brukt den under regnoverallen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme dress som "gullulven" til mine løwchen og er kjempefornøyd. De kan hoppe og sprette og løpe som de gjør ellers med den på. Tørre og varme er de også uansett hvordan været er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er fleecejakken ja. Jeg tror den vil være i veien for Pudder'ns edlere delers stråle. Synes den overallen ser bedre ut sånn sett, og det er jo en fordel å dekke til litt bein også. Men da tror jeg vi får bestille en slik en. Noen av dere som har brukt den under regnoverallen?

Jeg har fleecejakke på hannhunden min også - jeg strammer hans mer rundt halsen og magen, og vips så har han plass til "tuten" ;)

Om du går for overallen er det ikke noe poeng å ha regnoverallen utenpå - fleeceoverallen er jo vanntett.

Edit: Dog vet jeg at jakken kan bli for lang for hannhundene på raser med relativt korte rygger, som for eksempel puddel. Sånn sett er nok overallen bedre, da det finnes flere størrelsesvariasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er kanskje ikke vits i å ha regndressen over, for er det kaldt nok til at han skal ha på fleecen så er det jo ikke sølete! Takk for tips. Nå blir det bare en liiiiten jakt på å finne ut om de har andre farger i hans størrelse (353) da jeg ikke er så fan av brun :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er fleecejakken ja. Jeg tror den vil være i veien for Pudder'ns edlere delers stråle. Synes den overallen ser bedre ut sånn sett, og det er jo en fordel å dekke til litt bein også. Men da tror jeg vi får bestille en slik en. Noen av dere som har brukt den under regnoverallen?

GG er gutt han og, og det renner ikke inn for å si den sånn. Den dekker hele magen uten å bakke inn elefanten, også er det justering akkurat der :yes:

Edit: kanskje jeg missforsto og det var den uten ben TS kommenterte.. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Om det er flere som har innspill med erfaringer eller fremgangsmåte er det bare å dele 🙂
    • Noen som har hund med Cushings sykdom? Får alle pelsløse flekker? 
    • Vell valpen, selvfølgelig. Kan du fortelle meg hvilken forskning som dette baseres på? For jeg kan bla opp med ganske så mange som beviser at valper skal sove mye og hvorfor dette er så viktig for en voksende valp. Hvorfor tror du babyer sover så mye? Bare for at foreldrene skal få litt pause? Så fint at du har fått minimale med skader, hjemme her er de på null. Å ha en grind er et viktig verktøy for mange for å beskytte valpen, ikke møblene sine. Veldig uheldig om en overtrøtt og overstimulert valp får i seg noe skummelt.  Ja friske valper har mye energi og det skal de få utløp for ila en dag, men det finnes en balanse. For heftig med turer og for mye aktivitet kan ha betydelige skader på både kropp og sinn for resten av livet. Og om vi skal leke med tanken din om at en valp har masse energi den må få ut og ikke burde stenges inne, tror du ikke en valp bare ville blitt destruktiv og sytete om den ble det? Men nei, de legger seg og sover fordi de er trøtt. Ro må hos mange valper læres og det er ikke alle som er like flink til det, og om man ikke lar de sove nokk går det over i uønsket atferd. Uansett ser ikke dette ut som noe vi blir enige om, så vi kan bare la det ligge  
    • Uenig har du selvsagt all rett til å være men hvem tror du det gagner mest at hvalpen sover mye? Eier eller hund? Jeg har en sterk mistanke om at det er førstnevnte som finner det praktisk at hvalpen skal sove mesteparten av døgnet.. For klart er det både praktisk og enkelt at hvalpen ‘sover’ mesteparten av døgnet ( denne ‘sovingen’ er gjerne et resultat av at hvalpen ikke har noe annet valg, innestengt som den er i bur eller binge).   Jeg har ennå tilgode å oppleve en valp som sover mesteparten av døgnet og jeg har hverken bur, binge eller andre stengsler i bruk. Skadene på innboet er etter overs 40 års hundehold aldeles minimale. Faktisk har kattene stått for mye mer ødeleggelser og de var aldri mer enn tre. (dette var katter som var frittgående). Friske hvalper har masse energi og da bør man som god eier  la de få utfolde energien på en for hvalpen god måte.ikke bruke ulike former for tvangsroing. Det gavner ikke hunden at man ‘elsker den helt ekstremt’ om man ikke omsetter denne ‘elskingen’ i for hvalpen/hunden meningsfylt tilværelse.. 
    • Jeg blir stadig overrasket over at så mange anbefaler hvalpekurs  til ‘alle’ uten å ha peiling på hva man egentlig sender valp/eier avgårde til.. Jeg nekter å tro at flesteparten av de som ivrer så for hvalpekurs, har fullstendig oversikt over alle disse ‘instruktørene’ fra Jæren   til Alta..og hva slags metoder de utsetter valp/eier for. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...