Gå til innhold
Hundesonen.no

Alvorlig ørebetennelse


Kaja

Recommended Posts

Tesh har fått alvorlig ørebetennelse på høyre øre, men hull på trommehinnen. Og har en startende betennelse på venstre øre.

Det hele startet med at hun klødde seg i det ene øre, og det hang mer enn vanlig.

Dette uten at jeg kunne se noe i øre, og uvitene og teit som jeg var tenkte jeg at jeg skulle se det ann siden øre luktet normalt og det var ikke noe øresmuss (som jeg kalder det).

Det viste seg å være en dum avgjørelse og en uke etter ble det over natten knallrødt, tørr flass på øreflippen og masse smuss inni og nedover i øre. Hun klødde og klødde og peip og bar seg. Selvsakt skulle dette skje fredag kveld. Jeg ringte da selvsakt dyrlegevakten og fikk beskjed om at hun kan gå med det over helga så lenge jeg lindret det med aloevera spray og konsentrat (som jeg alltid har). Kløen ble borte og rødheten forsvant så da var det greit.

Derfor valgte jeg å stille henne på søndag (hvis noen lurte på det) da hun viste ingen ting annet enn at det var godt å bli tatt på øre.

I dag var det endelig mandag og vi fikk dratt til dyrlegen. Tesh ble dopet ned, og ørene skylt og renset slik at dyrlegen kunne se trommehinnen. Det er nemmelig slik at mange av produktene man kan behandle med er "giftige" og kan derfor gjøre hunden døv om det er hull på trommehinnen. De "mildere" alternativene kan være veldig vonde og svi veldig, noe som ikke er så deilig.

Dyrlegen vil også at Tesh ikke skal bli redd for ørene sine, da hun er en veldig stor hund som er vanskelig å gjøre ting med dersom hun ikke vil. Kan jo ikke dope ned en hund for å rense ører hver gang heller.

Tesh har hull på den ene trommehinnen og masse masse gjærsopp i ørene.

Det ble da bestemt at Tesh skal bruke Canaural på det værste øret i to uker, og MalAcetic på det litt bedre øret like lenge.

Etter en uke skal hun til dyrlegen igjen så får vi se.

Blir det for vanskelig å rense så blir vi nødt å legge inn dren :hmm:

Andre som har erfaringer med ørebetennelse? Og hvordan ble de behandlet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkar Tesh! :hmm:

Sleit med ørebetennelser på cavalieren min i perioder i oppveksten, nå har jo cavalieren endel mer pels enn gden har, men jeg innførte totalt forbud mot å "kose ører" fra tobeinte og totalt forbud mot å klø seg i øra fra henne, og det, kombinert med "funksjonell øreklipp", og akuttbehandling med MalAcetic funket strålende! Men, så at med en gang folk fikk "koseklø" henne bak øra så kom det kjapt tegn på ny infeksjon, så vi holdt det vel bare i sjakk egentlig. Vet ikke om det har noe for seg på Tesh, men forbud mot "ørekos" kan jo være greit, hvertfall så lenge det står på (selvsagt utenom når du renser og medisinerer det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min var utrolig plaget med ørebetennelse, hun klødde og hadde masse guffe støtt og stadig. Hun ble behandlet med Canaural og det ble borte hver gang, men hun fikk det veldig fort igjen, det viste seg også att hun hadde gjærsopp i ørene så hun ble også dopet og skylt ren i begge ørene. Nå er hun helt fin og hun har noen allergier som gjorde att hun fikk sopp og betennelse så fort, men nå har hun hvert bra LENGE og vi har endelig funnet mat som hun fungerer optimalt på. Takk gud for det. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt som gir en endring i mikroklimaet i øret kan føre til en betennelse. Hunder som bader mye og får fukt i ørene vil lettere få ørebetennelse. Trange ørekanaler, eller mye hår i kanalen gir også dårlig ventilasjon og økt risiko for betennelse. Hunder med lange, hengende ører har større risiko for infeksjon på grunn av ørets anatomiske utforming. Allergi ligger ofte bak når en hund stadig får ørebetennelse. Allergien forandrer miljøet inne i øret slik at bakterier og sopp lettere slår seg ned. Dersom man bare behandler infeksjonen kommer vi ikke til roten av problemet, man må også behandle allergien. Ved gjentatte ørebetennelser er det lurt å ta en allergitest på hunden. Hormonelle ubalanser kan også disponere for ørebetennelse. Øremidd er ofte årsak til ørebetennelse hos katt og ilder, ikke ofte hos hund. Fremmedlegemer, som for eksempel plantemateriale kan noen ganger jobbe seg ned i ørekanalen, og irritere og gi ørebetennelse.

Friske ører bør ikke vaskes i unøde. En bør aldri rense ørene med q-tips. Dersom man har en hund som har gjentatte ørebetennelser kan det allikevel være fornuftig med rensing av ørene med jevne mellomrom, for eksempel annen hver uke. Bruk det middelet veterinæren anbefaler, ikke stol på dyrebutikkenes anbefalinger av ørerensemiddel med mindre du er trygg på ekspeditørens kjennskap til hund. Mange midler som selges i dyrebutikker er alt for sterke og kan ved for hyppig bruk forårsake ørebetennelse. En annen ting er å styrker hudens immunforsvar med omega 3 fettsyrer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktigst av alt; er testene fra øret sendt til dyrkning, eller har dere bare fått dråper som forhåpentligvis fungerer? Dyrkning er alfa omega, feil dråper kan gjøre betennelsen verre, enten fordi behandlingen har null effekt og bidrar til at bakterier/sopp får kose seg videre, eller at behandlingen kan lage bedre vilkår for problemet som allerede er der.

Jeg har en rase som gjerne er mer disponert for ørebetennelser (relativt tunge hengeører med en del pels er ingen god kombinasjon), og begge mine har hatt det flere ganger (nei, vi har ikke flaksen på vår side :P). Norma er generelt sensitiv i hud, men i det siste har vi klart å unngå store problemer ved bruk av MalAcetic-ørerens, og hun har aldri hatt veldig alvorlige betennelser.

Orry har hatt relativt "enkle" betennelser av og til, men i vinter gikk vi på en smell gitt... Lang histore kort: kronisk ørebetennelse som endte med zepp-operasjon (fjerning av ytre øregang) på begge ører i april. Foreløpig ser det ut som dette har fungert, men vi skal på kontroll i løpet av uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktigst av alt; er testene fra øret sendt til dyrkning, eller har dere bare fått dråper som forhåpentligvis fungerer? Dyrkning er alfa omega, feil dråper kan gjøre betennelsen verre, enten fordi behandlingen har null effekt og bidrar til at bakterier/sopp får kose seg videre, eller at behandlingen kan lage bedre vilkår for problemet som allerede er der.

Det er helt korrekt, men det er sjeldent en veterinær sender inn svaber på førstegangs ørebetennelse, så her må eier selv huske å nevne det FØR noe som helst annet blir stukket inn i øret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt korrekt, men det er sjeldent en veterinær sender inn svaber på førstegangs ørebetennelse, så her må eier selv huske å nevne det FØR noe som helst annet blir stukket inn i øret.

Nei, ved førstegangs ørebetennelse er det verken vanlig eller egentlig nødvendig med dyrkning, men om førstegangsbehandling ikke fungerer er dyrkning viktig. Dog er jo det relevant ved bakterier, ikke sopp som i dette tilfellet.

Øreproblemer er IKKE moro (snakker av erfaring), god bedring til Tesh! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...