Gå til innhold
Hundesonen.no

[løst) Åpne .NEF i Photoshop CS4


Lola Pagola

Recommended Posts

Jeg orker ikke rote rundt på google rett og slett. Så da spør jeg her istedenfor. Hvordan får jeg åpnet .NEF filer i Photoshop CS4? Har et Nikon D5000 om det er av betydning.

Tenkte at etter 2 år med speilrefleks er det kanskje på tide å begynne å jobbe med råformatet istedet :innocent:

Hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Prøver maskina å åpne .nef-fila i annet program når du prøver å åpne den i PS?

Og så fant jeg denne :whistle:

"I'd like to mention with my Photoshop CS4, I can simply go to File>Open and select an *.NEF file without a problem. I can also right click on the file, go to Open With>Photoshop CS4 and it'll open. I havn't downloaded a plug-in to do this. Maybe a new feature in CS4?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver maskina å åpne .nef-fila i annet program når du prøver å åpne den i PS?

Og så fant jeg denne :whistle:

"I'd like to mention with my Photoshop CS4, I can simply go to File>Open and select an *.NEF file without a problem. I can also right click on the file, go to Open With>Photoshop CS4 and it'll open. I havn't downloaded a plug-in to do this. Maybe a new feature in CS4?"

Nei, PS sier bare at det ikke er "could not open, not the right kind of document blabla".

Skal teste om det går på den måten du limte inn, det hadde jo vært supert. Har bare prøvd å dra bildet rett inn i PS nemlig.

Edit: nope... gikk ikke dessverre :/ så da lurer jeg på hvor jeg finner en slik plug-in?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har camera raw, så vidt jeg ser inne på photoshop, men mulig den ikke er oppdatert eller noe. Er versjon 5.0 som er inne nå, så den er nyere enn den du linket til. Er rart synes jeg, faren min har samme versjon av ps, installert fra samme cd, men han har ikke trengt å legge til noe.

Edit; fant en nyere versjon, 6kommanoe der, så kan hende det er det som er problemet. PS versjonen min er jo eldre enn kameraet, og kameraet til faren min er eldre enn mitt, så det kan jo være at ps rett og slett ikke støtter min versjon av .nef. Får prøve å oppdatere.

edit2... gah! The Camera Raw 6.4.1 plug-in is not compatible with versions of Photoshop earlier than Photoshop CS5.

edit3..nå fant jeg en nyere versjon som funker på ps4, og der mitt kamera er nevnt.

haha og sånn går nu dagan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...