Gå til innhold
Hundesonen.no

Drektig hund?


lenaogsamboogshane

Recommended Posts

I dag fant jeg mine hunder på badet, i det de parret seg. Jeg snudde meg et sekkund og de var borte. jeg trur de fikk gjennomfør hele "ritualet" for de hang sammen osv.

Jeg vet ingen ting om hva jeg må gjøre nå, hva jeg skal se etter, eller hva jeg skal forberede meg på hvis hunden skulle vise seg å være drektig. Hvordan gjennomføre en fødsel med hun?

HJEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEELP!! :|:bye: :bye: :bye: :bye: :bye: :bye: :bye: :bye: :bye::| :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Mhm. Evt. angrepille. Ikke sett uønskede valper til verden.

De tablettene er det visst veldig mange år siden var i bruk, nå gir de visst kun abortsprøyter.

Og ei slik sprøyte ville jeg ha gitt om det var min(e) hund(er) som hadde tyvparet seg, selv om valpene hadde blitt raserene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok veldig få her inne som vil foreslå noe annet enn å la tispen din slippe dette med valper..

Hvis du likevel velger å la svangerskapet gå sin gang, så har du nå ganske god tid å finne litteratur om valpefødsel - les noen bøker om emnet, slike så er du litt bedre forberedt, i alle fall.

Forhåpentligvis har hun da en eier i nærheten som kan hjelpe til ved komplikasjoner.

Spørsmål FØR man vurderer å la henne få valper: Hennes alder, moden nok til å takle påkjenningen? Hennes og hans helse og gemytt? Besteforeldrenes helse/arvelige sykdommer? (Høres kanskje uinteressant ut, men kan være kjempeviktig for dine valpers fremtid - og siden du er oppdretter er du faktisk også ansvarlig for å erstatte endel helseproblemer på valpene du selger)

Din mulighet til å ta hånd om mor/valper, fri fra jobb, etc? Om din økonomi å takle evt. komplikasjoner (keisersnitt på feil tid på døgnet og i feil by kan fort koste 10-15 tusen, liksom)..

Og så kommer selvsagt salget av dem. Joda, det kan se ut som om det kan være lettvint å selge mini-blandinger. I visse tilfeller er det kanskje det også - men man VET aldri. Har du tid/mulighet å sitte igjen med to/tre stykker OG likevel gi alle hundene det de trenger?

Og til sist en liten "pekefinger" - å stave hunderasenes navn er alltid lurt... Det staves: shih tzu og papillon. Det ser ikke særlig seriøst ut å ikke skrive det riktig, uansett.

Lykke til!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

.... seriøst folkens???

Hørt om troll?

Når du ikke engang kan lese rasenavna riktig og har tre poster før man kommer med ett innlegg som dette så er det vel liten tvil eller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av oss jobber med kundebehandling, og er miljøskadd av årevis i hundemiljøet - og da lar seg ikke sjokkere over spørsmål av den karakteren...

Men tja, jo, du har forhåpentligvis rett, BP.

Synd, for det kunne blitt en interessant diskusjon om rasenavnet... Jeg stemer for Pip-shit (etter feilstavingene)... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok veldig få her inne som vil foreslå noe annet enn å la tispen din slippe dette med valper..

Hvis du likevel velger å la svangerskapet gå sin gang, så har du nå ganske god tid å finne litteratur om valpefødsel - les noen bøker om emnet, slike så er du litt bedre forberedt, i alle fall.

Forhåpentligvis har hun da en eier i nærheten som kan hjelpe til ved komplikasjoner.

Spørsmål FØR man vurderer å la henne få valper: Hennes alder, moden nok til å takle påkjenningen? Hennes og hans helse og gemytt? Besteforeldrenes helse/arvelige sykdommer? (Høres kanskje uinteressant ut, men kan være kjempeviktig for dine valpers fremtid - og siden du er oppdretter er du faktisk også ansvarlig for å erstatte endel helseproblemer på valpene du selger)

Din mulighet til å ta hånd om mor/valper, fri fra jobb, etc? Om din økonomi å takle evt. komplikasjoner (keisersnitt på feil tid på døgnet og i feil by kan fort koste 10-15 tusen, liksom)..

Og så kommer selvsagt salget av dem. Joda, det kan se ut som om det kan være lettvint å selge mini-blandinger. I visse tilfeller er det kanskje det også - men man VET aldri. Har du tid/mulighet å sitte igjen med to/tre stykker OG likevel gi alle hundene det de trenger?

Og til sist en liten "pekefinger" - å stave hunderasenes navn er alltid lurt... Det staves: shih tzu og papillon. Det ser ikke særlig seriøst ut å ikke skrive det riktig, uansett.

Lykke til!

Susanne

jeg var en del stresset da jeg skrev dette, og selvfølgelig vet jeg hvordan rasen til hunden min skrives, jeg er ikke født bak en låve vegg. så pekefingeren kan du ta bort med engang.

vet man ikke hvordan rase hunden sin er så er man jo dum.

men men...

takk for svar :D

takk for alle seriøse og useriøse svar, tenkte det kanskje var folk her som var hyggelige og kom med relevante svar og ikke begynte som det de på barneskolen gjør. men der tok jeg vist feil. og hvis dere har så lite i livene deres at dere sitter og disser pga en skrive feil, så anbefaler jeg på det høyeste å skaffe dere et litt mer spennende liv. men det kan jo hende det var en gjeng med 14 åringer som svarte da, det vet man aldri.

men men ha en god helg da folkens :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du tar til deg rådet om abortsprøyte. I verste fall kan du risikere livet til hunden din, og det er vel ikke en uplanlagt parring verdt?

selvfølgelig er det ikke det, hundene betyr alt for meg. Og å risikkere livet til noen av dem hadde jeg aldri gjort. vi er to som eier disse hundene, og da dette skjedde fikk vi begge full panikk og jo mer informasjon vi kunne få jo bedre var det for vi begge er oppvokst med hund, men ingen av oss har så veldig mye erfaring da det kommer til dette. men det blir nok abort på den lille jenta vår. men uansett takk for svar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...