Gå til innhold
Hundesonen.no

Stakkar hund

Cattn

Recommended Posts

Skrevet

Huff stakkar, godt det endte godt!

Der er et eksempel på hvor viktig det er å lære hundene å være hjemme alene, uforutsette ting kan skje så man må la hunden være alene noen timer..

Skrevet

Skikkelig dumt gjort av eier ja, men så er det mange overdrevne kommentarer under artikkelen, slik som at hun aldri burde ha dyr osv.. Joda det var ekstremt tullete å gjøre noe slikt, jeg hadde aldri turt det! I sin uvutenhet og som siste løsning satte hun hunden utenfor.. Hun kom vel ikke på bedre tanker og var veldig uansvarlig..!

Lurt å lære hunden å være hjemme alene ja..!

Skrevet

Herregud noe så hysterisk... Hunden skulle stått litt skjermet og i skyggen, utover dette der jeg ingen ting galt i å la en hund stå i bånd. Jeg synes det er mye bedre enn å ha hunden lukket innendørs på et rom hele dagen og tror mange hunder trives bedre ute i oppholdsvær der de har litt å se på.

Jeg binder mine hunder utenfor skolen mange ganger i uka (2-8 timer, med en luftetur i lunsjen). De står under tak får vann og har mulighet til å ligge i skyggen (nå som det ikke har vært varmt har de alikevel valgt å ligge i sola). De ligger ikke slik at folk må passere for å komme seg inn, men de er godt synlige og mange kommer bort og koser med hundene i løpet av dagen. Dette ser jeg fordi jeg sitter rett på den andre siden av glassveggen hele dagen. De ser superlykkelige ut når noen kommer, men ligger rett ut og sover når det ikke skjer noe. Ja, så vidt jeg kan se kunne de ikke hatt det bedre!

Skrevet

Ja de kunne ha tilrettelagt det mye bedre for hunden, med liggeplass, skygge, vann og slikt. Gjerne bak bygget og ikke rett på gata der folk går. De kunne også hatt en tøybur de kunne ha satt opp som hunden kunne gå ut og inn av. Hvis folk gjør slik og tilrettelegger, ser jeg ingen problemer med å la hunden ligge ute. Så fremst de er vant til det. Tror mange hunder liker å være ute i frisk luft, kontra i bur hjemme, eller hvis de ikke liker å være alene hjemme. Da kan eieren lufte den i lunchen osv.

Jeg hadde min forrige hund med på skolen, da i bur i bilen. Jeg fikk luftet den i pausene,en god løsning siden min hatet å være hjemme alene.

Denne saken er jo annerledes fordi hunden tilsynelatende er satt rett på gata bundet i et kort bånd, og stod der i mange timer. Det er ikke snilt syns jeg. Forhåpentligvis er dette et engangstilfelle.

Jeg var vitne til en fyr som jobbet på hotell rett ved der jeg bodde, og han bandt hundene sine (2 stk) i en lyktestolpe utenfor inngangen til hotellet, og der stod de hele dagen og ulte og jamret seg. Jeg ringte politiet og sa ifra, men de sa at pga sommerferie hadde de ikke kapasitet til å ta saken. Heldigvis sluttet han å binde dem der etterhvert.

Skrevet

For min del er det ikke så forferdelig å forlate en hund i bånd, men å forlate en hund bundet ute, midt i folksomme Bergen sentrum, en hel arbeidsdag, er for meg noe spesielt. Må da være verdens enkleste sak å stjele hunden?

Skrevet

Jeg skjønner ikke at folk tørr binde hunden sin ute i bånd i det hele tatt. Hunden kan bli stjålet, plaget, skremt, eller den kan komme opp i en situasjon hvor den føler at den må forsvare seg..

Nei, det aller beste er å la hunden være hjemme. Der kan hunden trygt slappe av og ha mulighet til å bevege seg, og den har tilgang vann og skygge.. Har man hund, sørger man for at hunden får opplevelser etter at man har vært på jobb. Hunden behøver ikke bli understimulert fordi at den må være hjemme en arbeidsdag!

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...