Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundehotell


pippin

Recommended Posts

Har jo lest litt rundt om det å starte et hundehotell.. Og funnet ut litt, men det er mye jeg lurer på egentlig..

Å starte et hundehotell/pensjonat er noe jeg har hatt lyst til siden jeg var lita. Er ikke sikkert jeg skal starte et sånn med det første, eller noensinne, men er det noen som har peiling?

Hva bør man sette seg inn i? Hvilke krav har man ved oppstart osv mtp støtte eller hjelp i oppstartsfasen? Hva bør man tenke på av det økonomiske.. Jeg må innrømme at jeg har dårlig økonomisk sans når det kommer til ting utenom det hverdagslige..

Hvor lenge bør man spare opp penger, så man har nok å rutte med?

Man bør jo ikke starte med så mange hunder av gangen, og jeg har satt meg litt inn i kravene for mattilsynet osv. Noen som tørr gjette på ca. hva det vil koste å starte? Med bygging, planlegging osv? Jeg har ihvertfall ikke peiling..! jøper man et hus/småbruk og så bygger derifra?

Hadde jo vært en fin jobb å ha, selv om det er utrolig mye jobb, så tror jeg det er verdt strevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det hadde vært drømmejobben for mange, å få lov å jobbe med hunder daglig :) Det føles ikke riktig så mye som et slit da, når man gjør noe man elsker å holde på med :- )

Hva med å ta kontakt med fylkesveterinæren i ditt fylke, og høre med dem om de kan hjelpe deg med info ang. krav osv til et slikt sted? Du er sikkert ikke den første som lurer på det. Det er fylkesveterinæren som er "overhode" for veterinærer og tilsyn o.l. i hvert fylke.

Hvor lenge du må spare, avhenger selvsagt helt og holdent av hvor mye du sparer hver måned, da ;) Så det er umulig å svare på. Du må nok belage deg på et lån i banken. Sjekk også ut om det finnes økonomiske tilskudd som ytes kvinnelige bedriftsstartere i ditt område. Hør med din kommune.

Jeg har lest at det finnes, for å hjelpe kvinner i gang, særlig i utkants-Norge. Men jeg er usikker på om det gjelder overalt i landet, eller om det jeg har lest var for å hindre utflytting av bygdene og etablere arbeidsplasser i distriksNorge. Men SJEKK det ut, kan hende du kan få tilskudd og da må låne mindre i banken!

Jeg vil ikke gjette hva det koster å starte, rett og slett fordi det avhenger av hvor du etablerer deg med denne kennelen og hva tomt og bolighus o.l. koster. (for jeg regner med at du vil bo på samme gård som kennelen er?)

I tillegg kommer kostnadene for oppbyggingen av kennelen an på hvor mye som må gjøres av innleid personale, og hva som du får venner og bekjente til å hjelpe deg med (snekring og oppsetting av selve kennelgårdene i metall, støping av gjerdestolper osv - kall inn tjenester fra alle du kjenner med snekker- eller bygningserfaring). Husk at gulvet inne i alle hundegårdene må være støpt av ikke-absorberende materiale som f.eks. betong, for å kunne spyles rene daglig og desinfiseres etter bruk. RENSLIGHET er alfa og omega med en slik bedrift!

Jeg tror dette kan bli så dyrt du bare vil, om så, men også at det kan gjøres mye, mye billigere med frivillig hjelp av venner og familie, og hvis du er heldig og får ting billigere av leverandører. F.eks. om du ber om pakkepris på tjue kennelgårder av en leverandør, kanskje de vil gi deg en bedre pris...? Og kanskje en lokal leverandør kan velges, og du får noen bekjente med lastebil til å hente, så sparer du dyr frakt osv.

Som du skjønner kan du spare mye, dersom du har et godt og stort kontaktnett med folk som er villige til å hjelpe deg gratis med ting, eller iallefall gjøre det billig (svart arbeid...) for deg.

Første skritt på veien for deg, er å finne ut HVOR du kunne tenke deg å etablere deg med noe slikt. Beliggenhet avgjør prisen på tomt og bolig... Sånn er markedet. Men samtidig så kan du ikke velge et sted for langt uti huttaheiti heller, for det må være innenfor brukbar avstand fra folkene med hunder som skal bli kundene dine ;) Nå gjetter jeg, men jeg ville sagt maks en time fra nærmeste større by. Nærmere også om det går, men uten nære naboer innenfor hørevidde av kennelen. Støy må man regne med, og da er det dumt med naboer på andre siden av tomtegrensa. Så noe som er passe langt fra folk, men ikke FOR langt fra kundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...