Gå til innhold
Hundesonen.no

Gutt bitt i hodet av hund

Artemis

Recommended Posts

• Svar 71
  • Created
  • Siste svar

En nyhet er en nyhet og noen har som jobb å skrive slikt som selger aviser. Politiet er en helt hverdagslig kilde for journalistene. Her syns jeg både media og evt politiet har gjort en god jobb i å verne alle involverte, slik at de forblir anonyme. Dette er naboer og sannsynigvis venner og det som hendte er forferdelig leit.

At vi her på sonen ønsker at rasen skal oppgis fordi det kanskje ikke er en rottweiler, syns jeg er helt på trynet. Alle forstår at nyheter, små og store, selger aviser. Alle burde også respektere at de som mer eller mindre tilfeldig og iallfall ikke frivillig blir en nyhetssak, vil beholde sin anonymitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Nå fikk jeg med meg hva slags rase det muligens var snakk om jeg, og jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor det skal være så hemmelig. Men klart, den kan fort bli omtalt som kamphund den også.

Uansett så er det utrivelig og veldig greit at den er avlivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En nyhet er en nyhet og noen har som jobb å skrive slikt som selger aviser. Politiet er en helt hverdagslig kilde for journalistene. Her syns jeg både media og evt politiet har gjort en god jobb i å verne alle involverte, slik at de forblir anonyme. Dette er naboer og sannsynigvis venner og det som hendte er forferdelig leit.

At vi her på sonen ønsker at rasen skal oppgis fordi det kanskje ikke er en rottweiler, syns jeg er helt på trynet. Alle forstår at nyheter, små og store, selger aviser. Alle burde også respektere at de som mer eller mindre tilfeldig og iallfall ikke frivillig blir en nyhetssak, vil beholde sin anonymitet.

Men det er likevell trist at det bortimot garantert hadde kommet frem hvilken rase det var dersom det hadde vært en som kunne minne om en "kamphund".

Med all respekt til innvolverte parter, så vises faktisk ikke den samme respekten til de som blir bitt av en "kamphund" - selv om den er et medlem familien til fornærmede.

Media suger... :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det media som ikke har villet skrive rase, eller er det de berørte parter som ikke har opplyst om rase? Det virker som om de fleste av dere har konkludert med at media beskytter partene her med tanke på rasen, men hva om det er de som ikke ønsker så mye styr rundt det? Hadde dere selv løpt til media dersom hunden deres skambiter en unge og må avlives, eller hadde dere egentlig holdt kjeft? At egent vitebegjær og nyskjerrigehet som overgår andres ønske om anonymitet bare går en vei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er likevell trist at det bortimot garantert hadde kommet frem hvilken rase det var dersom det hadde vært en som kunne minne om en "kamphund".

Med all respekt til innvolverte parter, så vises faktisk ikke den samme respekten til de som blir bitt av en "kamphund" - selv om den er et medlem familien til fornærmede.

Media suger... :aww:

Helt enig i det du sier her også, selvfølgelig :)

Men er det media som ikke har villet skrive rase, eller er det de berørte parter som ikke har opplyst om rase? Det virker som om de fleste av dere har konkludert med at media beskytter partene her med tanke på rasen, men hva om det er de som ikke ønsker så mye styr rundt det? Hadde dere selv løpt til media dersom hunden deres skambiter en unge og må avlives, eller hadde dere egentlig holdt kjeft? At egent vitebegjær og nyskjerrigehet som overgår andres ønske om anonymitet bare går en vei?

Jeg forstår ikke helt hva du mener, jeg. Sykehuset der ungen ble lagt inn, er jo forbliktet til å melde dette til politiet. Politiet valgte da anmelding av saken, siden offerets foreldre ikke gjorde det. Media har fått sin informasjon fra politiet. Det er da ikke noen av de involverte i saken som har kontaktet verken politi eller media.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i det du sier her også, selvfølgelig :)

Jeg forstår ikke helt hva du mener, jeg. Sykehuset der ungen ble lagt inn, er jo forbliktet til å melde dette til politiet. Politiet valgte da anmelding av saken, siden offerets foreldre ikke gjorde det. Media har fått sin informasjon fra politiet. Det er da ikke noen av de involverte i saken som har kontaktet verken politi eller media.

På meg virker det som om disse familiene ønsker anonymitet rundt saken, noe det virker som om mange her hverken forstår eller respekterer. Oppgir man eksempel rase, er det jo ekstremt lett å finne eier om det er en hund ikke alle andre har. Kanskje det ligger bak manglen på rase i media også? Ikke bare at de ikke kan skrive "kamphund" i overskriften? Men så er det så mye mer festlig å tenke i de baner da, i stede for at media suger og alt det der? Nå er vel hverken sykehus eller politi lovpålagt til å oppgi en hver informasjon til media. Vi veit jo faktisk ikke grunnen til at rase ikke er nevnt?

Det virker som en sak som har løst seg - og hadde løst seg - uten politiets innblanding uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det gjeldt om din egen hund beit? Si at det hadde endt med at Loke beit ungen din og ble avlivet av den grunnen. Hadde du løpt til VG om det, eller er det noe "alle andre" skal gjøre?

Nei, jeg hadde ikke løpt til VG, men det er heller ikke det som er poenget mitt. Som jeg skreiv, jeg er nysgjerrig på rase rett og slett fordi jeg er nysgjerrig av natur. Rekk opp hånden alle her inne som ikke er nysgjerrig på det liksom. Men det jeg også skreiv var at det er veldig greit at det blir skrivd om i media (ikke rase, men hundebitt) fordi - min erfaring - er at det finnes idioter der ute som trenger å forstå at hunder biter. Hunder er hverken "snille" eller "slemme".... Jeg skjønner heller ikke hvorfor hunder skal "fredes" i så måte, uansett hvordan det barnet hadde skadet seg så hadde det sannsynligvis havnet i media. Det er derfor vi har media, for å formidle nyheter. At et barn blir alvorlig kvestet er en nyhetssak, om de involverte vil fortelle noe rundt det er selvfølgelig opp til de.

Edit: forøvrig opplevde jeg sist for ca 3 uker siden at en mor sa til 3 åringen sin at hun kunne gå bort å hilse på Jonas (jrt) når vi satt ute på cafè og han sov under bordet.Jeg måtte fysisk stoppe ungen. (ikke for det, Jonas er grei nok han, men sover man så sover man..) Merkelig nok hadde jeg aldri det problemet med Sheila og Loke - som er de mest barnevennlige hundene jeg har hatt...Men spesielt med Pan utviklet deg faktisk til å bli et problem. Søt, langhåret og lydig, kan`ke være farlig da må vite!

For mange år siden opplevde jeg å komme ut av en butikk og bli møtt av synet av en 5 åring som sto og knuget seg rundt halsen til Tellus (Groenendael). Bikkja sto bindt bak en container uten for allfarsvei og foreldrene tok bilder...Da ble jeg sint. Så ja, folk trenger en oppvekker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familien til gutten vil ikke ha kontakt med pressen - media har vært på dem som en klegg mens gutten ligger alvorlig kvestet på sykehuset. Media eier ikke skam i livet.

Det er nok ofte sånn det er. :(

På meg virker det som om disse familiene ønsker anonymitet rundt saken, noe det virker som om mange her hverken forstår eller respekterer. Oppgir man eksempel rase, er det jo ekstremt lett å finne eier om det er en hund ikke alle andre har. Kanskje det ligger bak manglen på rase i media også? Ikke bare at de ikke kan skrive "kamphund" i overskriften? Men så er det så mye mer festlig å tenke i de baner da, i stede for at media suger og alt det der? Nå er vel hverken sykehus eller politi lovpålagt til å oppgi en hver informasjon til media. Vi veit jo faktisk ikke grunnen til at rase ikke er nevnt?

Det virker som en sak som har løst seg - og hadde løst seg - uten politiets innblanding uansett.

Men jeg er helt enig jeg, altså. Det er uansett uinteressant hvilken rase som har bitt. Men egentlig hadde ikke jeg dødd på meg om en toller hadde bitt og det kom fram i media. Hadde min toller bitt, ville det blitt mer sånn: "Skummel toller kasta seg fram og brølte mot en trillekoffert som kanskje, med litt god vilje, kunne ha kjørt på henne, eller iallfall nesten. Så pilte hun bort og gjemte seg bak matmora si." :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er aller mest nysgjerrig på hva folk har sensurert bort, jeg. :P

En utrolig trist sak for alle involverte!

Det vet vi jo, for CandyEye rakk jo å quote det før det forsvant :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet vi jo, for CandyEye rakk jo å quote det før det forsvant :innocent:

Det vet ikke jeg... Men siden jeg er så himla god på multiplikasjonstabellen og kan mine hunderaser tror jeg at jeg har resonnert meg frem til det ved hjelp av informasjonen som gjenstår..Kanskje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor det er så "biggi" og hold rasen hemmelig jeg da. Er det sånn at det finnes kun en av denne type hund, og derfor kan de innvolverte partene identifiseres om dette opplyses, eller :icon_confused:

Noen ganger skjønner jeg ikke den overdrevne sensuren som av og til hersker her inne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor det er så "biggi" og hold rasen hemmelig jeg da. Er det sånn at det finnes kun en av denne type hund, og derfor kan de innvolverte partene identifiseres om dette opplyses, eller :icon_confused:

Noen ganger skjønner jeg ikke den overdrevne sensuren som av og til hersker her inne...

Jepp. Vil tro at de som kunne funnet ut hvem det var ved hjelp av raseinfo allerede vet det liksom...

Men samtidig synes jeg det er viktig å respektere de pårørende og ikke legge det ut på et åpent nettforum når de faktisk ikke ønsker at det skal komme frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akita, "kamphundrase"? :icon_confused:

Akita er en av få raser som opprinnelig ble avlet som kamphund. Det er ganske allmenn kunnskap egentlig, jeg gjettet meg til rase basert på BP sin kommentar og Eyecandys komentar om vekt, og jeg kjenner ikke rasen særlig godt. Det står også på hjemmesiden til rasen om du leter litt... Akita er mer kamphund enn en Rottweiler for å si det sånn. Men så var det denne pelsen da, den passer jo ikke inn i fordommene*ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akita er en av få raser som opprinnelig ble avlet som kamphund. Det er ganske allmenn kunnskap egentlig, jeg gjettet meg til rase basert på BP sin kommentar og Eyecandys komentar om vekt, og jeg kjenner ikke rasen særlig godt. Det står også på hjemmesiden til rasen om du leter litt... Akita er mer kamphund enn en Rottweiler for å si det sånn. Men så var det denne pelsen da, den passer jo ikke inn i fordommene*ler*

Ble brukt og blir brukt er to vidt forskjellige ting. I tilleg så ble den ikke ene og alene avlet fremt for å bli "kamphund". Om den har lettere for å skade andre hunder, dyr eller mennesker enn hva andre raser har er en annen ting. Dette er jo en meget krevende rase som er alt for pen og fluffy for sitt eget beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble brukt og blir brukt er to vidt forskjellige ting. I tilleg så ble den ikke ene og alene avlet fremt for å bli "kamphund".

Isåfall er det vel ingen raser som kan kalle "kamphundraser"?

Usj. Jeg skulle ønske om de først dekket slike saker så kom de med mer relevante opplysninger enn rase jeg. Rase er langt ned på viktiglista over nyttig informasjon rundt alvorlige hundebitt. Men om de involverte parter ikke ønsker blest om dette, burde det blitt respektert. Jeg kan bare tenke meg hvor vanskelig dette er for de stakkars foreldrene allerede, for i tillegg ikke bli hørt. Det hele er så tragisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble brukt og blir brukt er to vidt forskjellige ting. I tilleg så ble den ikke ene og alene avlet fremt for å bli "kamphund". Om den har lettere for å skade andre hunder, dyr eller mennesker enn hva andre raser har er en annen ting. Dette er jo en meget krevende rase som er alt for pen og fluffy for sitt eget beste.

Det er vel særdeles få hunder som fortsatt blir brukt som kamphund - bortsett fra pitbull. Det er allikevel en kamphundrase på samme måte som belgeren, schæferen og collien er gjeterhundraser selv om de ikke akkurat kan skryte på seg å ha bli brukt noe særlig til det på lange lange tider. Alle raser hadde også flere formål. Akita Inu var vel vakt, trekk og kamphund.

Jeg har overhodet ikke noe mot rasen (synes den er vakker) og er i mot forbudet av amstaff og andre "farlige" raser. Men skal man først definere kamhundraser så er definitivt Akita en av de sterkeste kandinatene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isåfall er det vel ingen raser som kan kalle "kamphundraser"?

Det stemmer nok - dersom man ikke skal begynne å ta med utdødde raser.

Men selv hvor mye "kamphund" som er i en Akita (eller hvilken som helst annen "pen") hund så vil media ikke vinkle en artikkel til at noen blir bitt av "kamphund". Da skal det i tilfelle sitte en journalist med over middels kunskap om hunder på vakt, men med tanke på hvordan pressen dekker andre hunderelaterte nyheter så tviler jeg på at det finnes hundeinteresserte journalister.

Hadde ungen blitt bitt av f.eks en Rottweiler så kan du ta deg **** på at pressen hadde vært der med krigstypene og et lite flatterende illustrasjonsfoto - for alle vet hvordan Rottisen ser ut, og at den for ikke-hundevante folk kan se litt "farlig" ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel særdeles få hunder som fortsatt blir brukt som kamphund - bortsett fra pitbull.

Hundekamper har vært forbudt i pit bullens hjemland siden 1977 (klassifisert som felony). Hvorfor skulle den bli brukt mer som kamphund enn f.eks tosa inu, hvis hjemland fortsatt tillater hundekamper? Eller bully kutta i Pakistan? Land som Brasil og Sør Afrika har riktignok forbud mot hundekamper, men det er utbredt alikevel. Generelt brukes en stor variasjon av raser, dogo argentino, fila brasileiro, gull kerr, kaukasisk - og asiatiske vokterhunder, ja til og med shar pei. Ja, amerikansk pit bull terrier er populær blandt hundekamp entusiastene, men det er fortsatt et drøss av raser som brukes i organisert hundekamp miljø.

Ikke meningen å krangle med deg, Loke. Noen myter sitter bare hardt. Amerikansk pit bull terrier eller de andre bull og terrier rasene er ikke mer kamphunder enn noen av de tidligere nevnte.

Men selv hvor mye "kamphund" som er i en Akita (eller hvilken som helst annen "pen") hund så vil media ikke vinkle en artikkel til at noen blir bitt av "kamphund". Da skal det i tilfelle sitte en journalist med over middels kunskap om hunder på vakt, men med tanke på hvordan pressen dekker andre hunderelaterte nyheter så tviler jeg på at det finnes hundeinteresserte journalister.

Hadde ungen blitt bitt av f.eks en Rottweiler så kan du ta deg **** på at pressen hadde vært der med krigstypene og et lite flatterende illustrasjonsfoto - for alle vet hvordan Rottisen ser ut, og at den for ikke-hundevante folk kan se litt "farlig" ut.

Det er jeg smertelig klar over. Media er sensasjonalistisk av natur og med tidspresset i dagens nyhetsbilde er det vel nesten umulig å gå særlig i dybden. Urettferdig er det. Men jeg håper at det kan forandre seg. Vi forbrukere kan kreve å få riktig og relevant informasjon slik at vi kan danne oss et realistisk bilde. Men det må en holdningsendring og økt kunnskap til, og sånt sitter hardt.

Men jeg tvinger meg selv til å være positiv og gjøre det vesle jeg kan. Så får det bare være om jeg er naiv og tenker utopisk.

Problemstillingen rundt hundesak og pressedekning er jo kompleks den og.

Uansett, dette blir litt OT. Rase er ikke særlig relevant for denne saken. Det som er mer interessant er å se hvilke andre faktorer som har spilt inn i forkant av hendelsen.

Hundeerfaring, rasekunnskap, individets historie, hvor lenge familien har hatt hunden, hvilken omgang den har hatt med barnet. Osv osv. Det er alltid så mange ting som spiller inn.

Men jeg forstår at media vil ha enkle syndebukker. Det krever lite av dem, og passer inn i jobben deres. Jeg tror ikke de har mulighet til å gjøre en grundig jobb, satt i ramme av de kravene de må innfri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...