Gå til innhold
Hundesonen.no

Påvist allergi hos hund, 1 år etter, hva nå?


Recommended Posts

Hunden min (border collie på 2,5 årish) fikk for 7-8 mnd'er siden påvist allergi. Forallergi (protein) og inneallergener. Vi ville jo det beste for voff og ble med engang satt på allergifor, og han fikk utviklet vaksine mot støvallergien.

Nå er det kun 1 gang igjen på vaksinen, og vi har gått over til RC hypoalergi for. Foret fungerer han bra på, og han har ikke rennende nese/hatt noe øye/forhundsbetennelse siden vi begynte, noe han slet litt med før.

Han klødde litt før, men ikke mye, fikk ikke sår osv, så i veldig svak grad, nå klør han seg som arters flest,nå og da.

MEN, jeg har jo lest litt om allergi osv, og jeg merker at på treninger, spesielt på sommer, så blir hunden tett i luftveiene, nesten så det piper i pusen når han er litt sliten og peser, eller det er varmt. Han er godt trent, å på vinter/vår/høst kan han løpe 1,5 mil uten problemer å vi hører ingenting, nå blir han slik på 15-20 min.

Han har tillgang på vann, skygge, ikke overopphetet etc.

Er det noen som har vært bort i dette?

Han ble også testet for pollen, som var negativ.

Han hadde halsbetennelse i fjor, å er ikke hoven etc nå. litt dårlig ånde, men ikke spes. mye.

Skal ta en tur til vetrinær gjen når jeg får time, og høre hva de sier, men jeg stusser jo litt. Allergiutredninga, vaksiner osv koster mye, og med det man leser over alt, så blir jeg skeptisk.

Hva skjer med hunden min?

Har noen vært bort i lignende?

Hva gjorde dere?

litt trist å ha en hund som virkelig vil gi 100% men blir stoppet av dette.. håper på gode råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å skremme, men det aller første som slår meg er hjerte og/eller lunger.

Nå kan jo allergier forsåvidt gi en del symptomer på luftveiene da, så det kan jo være det også.

Jeg har ingen gode svar til deg, med andre ord - bare en tanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tenker også dit. Altså, jeg har hatt hjertesyk hund så jeg tenker sikkert fortere hjerte enn de uten erfaring med det. Kanskje for fort, så ta det for det det er. Men dette er klassiske symptomer på hjertesvikt.

Jeg ville tatt en ultralyd av hjertet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

iforbindelse med sjekkene vi har hatt, så har det blitt lyttet til hjerte osv, å alt skal være helt fint der. men om det er hjerte, skal ikke da hunden vise symptomer også på vinters tid?

Det er ikke slurkelyder, og det er i hovedsak på tidlig sommer, avtar utover høsten, ingenting på vinter og stiger igjen på våren. (om det var forståelig)

Vi trente inne i ridehall i vinter, hvor han fungerte veldig bra. tross endel støv osv, jeg passet da på å vaske han godt etter treningene, og merket lite på snørr/nysing pga støv der. pusten er helt fint om vinter/når det ikke er sommer.

Jeg skal notere meg det, å høre med vetrinæret. Er det andre symptomer jeg skal se etter på det evt?

jeg tenkte å måle litt puls på han, for å sjekke om det er noe forsjeller der, siden han fungerer fint stort sett resten av året, men ikke nå.. merkelig greier.

Kan han reagere på noe pollen/støv som er ute kun nå, selv om han testet negativt på dette?

Bør jeg bytte til noe annet for?

(har jo hørt v&h funger bra, brukte dette før vi fikk allergi og,men nå skal han kun ha allergifor eller for med fisk og/eller kalkun. Allergi mot biff/kjøtt,kylling,and,gris,lam)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan han reagere på noe pollen/støv som er ute kun nå, selv om han testet negativt på dette?

Bør jeg bytte til noe annet for?

(har jo hørt v&h funger bra, brukte dette før vi fikk allergi og,men nå skal han kun ha allergifor eller for med fisk og/eller kalkun. Allergi mot biff/kjøtt,kylling,and,gris,lam)

I teorien ja. Allergitestene er ikke 100%

Det er jo mye støv og pollen ute på denne tiden. Det kan føre til luftveisirritasjoner,

selv om det ikke nødvendigvis er allergi.

I følge de som utredet Mopsen min for allergi for noen år siden er heller ikke luftveisirritasjoner så vanlig som allergisymptom på hund som hos menneske. Det betyr dog ikke at det aldri forekommer.

Har egentlig ingen gode råd til deg, men vil sende en :hug:, sånne diffuse symptomer er frustrerende og det er vondt å se at hunden ikke er i form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør jeg bytte til noe annet for?

(har jo hørt v&h funger bra, brukte dette før vi fikk allergi og,men nå skal han kun ha allergifor eller for med fisk og/eller kalkun. Allergi mot biff/kjøtt,kylling,and,gris,lam)

För allergi slår ut i hud/pels, øyne og ører 82% av tilfellene, så regner med at han skulle hatt helt andre symptomer enn luftveisproblem om det var årsaken.

Tispa mi har kronisk bronkitt, hun er verre på varme dager om sommeren og tørre dager på vinteren, ellers er hun syptomfri...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han har påvist forallergi igjennom blodprøver (proteinallergi) i tillegg til støvmiddallergi (inneallergener), testet negativt på pollen. vet ikke hvilken pollen de sjekket, eller om det er forsjellige typer pollenallergitester og ta?

Snakket litt med folk, og de mente jeg kunne utelukke hjerte/lunge problemer, pga at det er kun første halvdel av sommeren. Pollen, eller sommerpollenallergi har jeg også fått foreslått.

Han har litt tørr hud enda (som blir litt kløing. men ikke så mye at det blir sår etc) funker å bade han for dette, å det hjelper også om sommeren iforbindelse med nesen som renner.

Bronkitt så er det vell mer mot hosting også?

Han får jo også vaksiner mot støvallergien, kan det være at disse ikke funker så bra som håpet, og at han generelt bare reagerer som før på støv/pollen? det er jo ingen garanti med vaksinene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han har påvist forallergi igjennom blodprøver (proteinallergi)

Blodprøver og forallergi hører ikke sammen, vil man finne ut om hunden har forallergi må man rett og slett prøve seg frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

såpass. jeg fikk svar fra vet. hvor det var sendt inn å fikk vite hva han reagerte på osv. har ikke papirene her, men han var inne en dag hos dyrlegen å tok en haug med prøver og styr som skulle sendes inn. ble vell en 22 000,- tilsammen, så dette er kun for å gni penger ut av forsikkringa evt da?

Blir litt frustert over hva som står, og hva jeg faktisk har fått av papirer. Blir litt trist om det er sånn at vetrinæren er såpass useriøse at dem tar prøver og sier han har allergi mot ditt og datt, og det ikke stemmer ivartfall.

Kanskje han ikke har forallergi i det hele tatt? men reagerer på noe helt annet..

(vi har prøvd mye for også før vi byttet til allergifor, og han har reagert likt på alt det, ink. vom&og hundemat)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres nesten ut som yngstebarnet mitt :):icon_redface: Uansett hva det er og ikke er, er det viktig å ta hensyn. Stopp aktiviteten før han blir tett og pipete i pusten. Hvis han tåler allergifôret godt, kan han ikke bare stå på det? Er han så og si symptomfri nå, er det noen grunn til videre utredning? Hvordan er han på fjellet, ved sjøen iskogen? Kan det være lurt å legge et par uker av ferien over tregrensa, kanskje, slik at han ikke blir så eksponert for pollen og andre uhumskheter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er kun ved trening han blir slik, og han er ment som konkurransehund, så derfor jeg ønsker å bedre det. han blir ikke pipete i puseten av vanlige turer/hverdagen.

Har et lite håp om at det finnes noe så vi kan fortsette å trene agility, og satse på dette. Men så klart, er det ikke det, så kommer jeg ikke til å fortsette. Jeg trodde ikke hunden skulle reagere slik som nå i trening, pga vaksinene og alle tiltakene vi har gjordt, så derfor jeg oppdaget at han ble slik nå. Tidligere i år har vi kunnet vært på ag banen fint i både 2 og 3 timer uten at det har gjordt han noe. Men sist nå så var det 15-20 min (2 økter) i forsåvidt rolig tempo og han ble slik.

Allergiforet skal ha forsette på uansett, fordi jeg ser det hjelper så mye.

i tillegg så er det vell like mye pollen og støv andre plasser enn fjell,skog, sjø (hva er igjen? her) vi kan ikke isolere oss å være inne heller. Det tror jeg er værre for hunden.

Han viser ikke tegn til at dette plager han kjempemye, men jeg ser jo at det drar energi fra han, selv om han vil mer så må jeg stoppe han.

Som sagt, jeg ønsker å gjøre det som kan gjøres, for å få en hund som funker til å gjøre det han liker best, agilityen. Får jeg ikke til det, så må jeg bare innse at vi ikke kan drive med det på konkurransenivå å holde oss til det på hobbybasis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg håper du har kontaktet oppdretteren din og informert om hundens tilstand. Kanskje h*n vet om det finnes andre med samme tilstand som har funnet noen gode løsninger.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har snakket mye med oppdretter =) å de kunne ikke vært mer hjelpsomme. det er ingen andre i kullet/hunder de kjenner i samme slekt som har noe. Alle er friske.

Det jeg begynner å lure på er jo om hunden egentlig er "syk". greit nok med at han funker bedre på allergifor, men vaksine-greiene begynner jeg å stusse på. Vi er inn i siste fase av vaksineringen her, og nå er han akkurat som før vi begynte med vaksinene.

Det som også slo meg, kan han være forkjølet? evt bare lett motagelig for forkjølelse/halsbetennelse etc som mennesker når vårlufta kan være skarp?

idag igjen så har han vært med ute hele dagen, vært løs og surret rundt på gården, og vært helt fin.

En dag på og en av. Han hadde halsbetennelse også i fjor, fikk antibiotika, og ble fin. Var da også hoven i "mandlene" (det området) og derfor de tenkte på allergi, og allergiutredningen begynte når de trodde han fikk denne betennelsen pga. allergi.

Kan han ha fått "feil"diagnose, og kun er typen som tar i mot forkjølse lett?

Vi skal uansett innom vetrinæren, å høre hva de sier. Håpet er jo at det er bare tull alt sammen, og hunden min egentlig bare liker forkjøelse om våren, og kan få griseører og godbiter med mer variasjon igjen.

Må også si takk for alle svar! jeg tenker rundt meg selv, og er en blanding av frustrert,lei meg og prøver å håpe at han egentlig er helt frisk:P

Han er jo ikke en typisk allergiker, siden han ikke klør masse, ikke hoster han mye heller (gjorde det når han hadde halsbetennelse) ellers en veldig glad å ivrig liten bc gutt som gjerne er med på alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har da vært hos vet. og fått med oss antibiotika for 10 dager. Hunden har halsbetennelse og hovne mandler. Ble tatt blodprøve, men denne viste mindre verdier enn hva man skulle tro, med tanke på hvordan kroppen/mandlene ser ut, så skal ta en blodprøve til om 10 dager. Vet. kunne ikke si om det var kommet pga. allergien, eller pga virus.

Fikk også forklart prøvene som ble tatt i forbindelse med utredning av allergien, å skjønte egentlig ikke stort mer enn før jeg dro. Greia var å fjærne alt som kunne utløse allergi, og det ble sagt at jeg senere kan tilføye ting å se om det går bra. Den ene prøven, som han hadde høyt utslag på i blodprøve, var visst også sendt til andre prøver på skrape/celle prøver. Jeg kan ingenting om sånt, så om noen vet, så tar jeg gjerne imot info!

Hunden er dog mye friskere allerede etter 2 dager på antibiotika, å det er jo bra.

Vi får vell fortsette med dietten på foret, selv om jeg ikke skjønner så mye av det:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, nå har det vært 2 ganger, så kommer det mye tilbake så er det jo et tema som vil bli gjennomført. Men ifølge vet. så vil han også se ann hunden, fordi mandlene i seg selv hovner opp pga. et annet problem i kroppen, ikke mandlene i seg selv. at mandlene er der å reagerer fordi det er andre plasser som ikke stremmer.

Om det er slik, så vil jo ikke problemet bli borte, men usynlig bare?

Jeg har selv fjernet mandlene, og fikk i høst vite at jeg hadde betennelse i mandelrestene, så de kan komme tilbake igjen visst nok.

Operasjon har jo blitt nevnt, men er det en annen årsak til at de hovener opp, så er det vell liten vits i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*fjernet quote*

Litt OT, men allikevel ikke :) Datteren min gikk på astmamedisiner fra hun var rundt året til hun var tre år fordi at legene mente at hun hadde astma (legen mente vi måtte kvitte oss med hunden, for var hun ikke allergisk, så kom hun til å bli det. Men vi testa allergier med pirkeprøve, ingen utslag, og hun hadde mindre allergener i blodet enn hva som er vanlig, så hun var aldri allergisk - og vi kvitta oss ikke med hunden). Hun sleit veldig med halsbetennelser. Når hun var tre år ble hun operert, fjerna mandler og polypper, og etter det har hun ikke hatt hverken astma eller allergi, og har heller ikke hatt halsbetennelse etter det.

Jeg veit at det ikke er helt sammenlignbart, men om det er halsen han har problemer med stadig vekk, så tror jeg kanskje jeg ville prøvd å fjerne mandlene, særlig når det ikke ser ut til at allergiforet virker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forallergi kan som nevnt ikke påvises på blodprøver. Det påvises med elimineringsmetoden. Og *protein* holder ikke å vite, da det er ufattelig mange typer protein. Ang vaksine ... siste runde skriver du, men slike vaksiner skal vel brukes ut hundens levetid ? Man starter med hyppige doser og ender opp med regelmessige doser ? Det var veldig synd legen satte i gang vaksine før dere har rukket å gjøre andre tiltak. Veldig mange hunder tester positivt for støvallergi uten å plages av det, men det virker som mange dyrleger hopper på vaksinen med en gang. Når det atpåtil mistenkes forintoleranse er det lurt og se på det, og hjemmemiljø, først. Veldig vanskelig og vite hva som virker og ikke virker når mange ting settes i gang samtidig ....

Alle hunder blir heller ikke bedre av vaksinen, men noen blir det, noen har ingen effekt, andre blir faktisk dårlige av den, Veldig variert.

Hvis dere ikke er fornøyd med oppfølging fra dyrlege, bytt dyrlege, og prøv og finne noen som har litt ekstra kompetanse innen hundeallergi. Dt er veldig dårlig kunnskap dessverre, blandt mange dyrleger.

Noen hunder blir bedre av å bytte mat ,noen må gå på hydrolisert for , andre fungerer strålende på råfor, det kommer rett ogslett an på hva hunden faktisk reagerer på. Man må også huske at allergi utvikler seg. Det hunden spiser hver dag, det kan den bli intolerant på over tid ...

Lykke til med hunden din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...