Gå til innhold
Hundesonen.no

Border collie


Sanne

Recommended Posts

Jeg og samboer har det siste året diskutert rundt hvilken rase som skal bli den neste (snakker minst ett år frem i tid). Og som overskriften sier, vi har falt for border collie, men så ser man alle advarslene folk får mot "slike" raser. Vel jeg kan jo egentlig bare skrive ned vår hverdag med hundene vi har nå, hva vi kan tilby, interesser og drømmer o.l. Kom gjerne med anbefalinger hvis dere mener andre raser kan passe bedre!

Først hverdagen vår:

Hundene får minimum 1 times tur til dagen. Det vanlige er 1 time morgen (rolig rusletur da jeg sliter veldig med ledd og er fryktelig stiv om morgenen), 2 timer ettermiddag, halvtime kveld og småturer for å få tisse ellers. Ellers er vi generelt veldig mye ute og bare er i ro, da har vi selvfølgelig med hundene, så det er dager der de er ute hele dagen og bare får tusle rundt oss eller bare slappe av. Selvfølgelig har vi noen "rolig"dager, men vi er veldig turmennesker, så vi folka blir fort rastløs. Hundene er avslappet uansett hvor mye tur de får :lol: Så aktivisering er ikke et problem i det hele tatt, der har vi ikke noe problem med å tilpasse oss hunden.

Hjernetrim blir det også endel av. Blant annet passeringstrening, innkalling og generell kommandotrening(dere skjønner tegninga?) osv. Målet vårt med Shensi har vel hele veien vært spor eller lydighet. Eller begge deler ofc. Hun har vist seg å være en drømmehund på veldig mange områder. Hun er førerorientert, lærevillig og har masse pågangsmot og energi. Men hun er litt liten.

Det vi vil ha i en fremtidig hund:

-førerorientert og lærevillig

-en hund som vil jobbe

-litt størrelse, men ikke kjempestor. 30 kg er absolutt maks. Tror jeg.. :lol:

Ting vi helst vil unngå:

-Ikke altfor mye bjeffing. Altså, jeg vet man ikke kan gardere seg mot det, men helst ikke en rase som er "gneldrete". Vi har allerede ei og det er egentlig nok :lol:

-Ikke for mye pelsstell. Altså ikke hunder som må klippes ofte osv. Børsting og stussing er ikke noe stress.

Drømmer:

-Spor, lydighet (evt konkurranse også) og slike ting.

Vi har en aktiv hverdag og hele dagen går stort sett med til hundene. Vi reiser så og si ingenting fordi vi ikke har interesse av å dra fra dyrene. Mye har forandret seg veldig etter vi har hatt Shensi det siste året nå, nye drømmer har dukket opp og hverdagen er lagt opp på en helt annen måte, derfor har raseønske endret seg også!

Tja, vet ikke hva mer jeg kan skrive i grunn, men vil gjerne ha litt input. Har på ingen måte falt bastant på at vi skal ha border collie, men det er en stor drøm! Ouch, ble langt dette! På forhånd takk til alle som orker lese det hele!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sanne, gled deg, Border Collier er et behagelig bekjentskap og en enkel rase syns jeg. Det passer garantert flott inn i deres liv :)

Aww, godt å høre fra deg! Jeg hadde håpet på svar fra deg og vurderte i utgangspunktet å sende deg en PM se :ahappy:

Vi føler virkelig selv at det er en rase som kan passe oss perfekt :ahappy:

I skrivende stund har jeg verdens herligste border collie i armkroken faktisk :wub: Fine vofsen til bestevenninna! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Aww, godt å høre fra deg! Jeg hadde håpet på svar fra deg og vurderte i utgangspunktet å sende deg en PM se :ahappy:

Vi føler virkelig selv at det er en rase som kan passe oss perfekt :ahappy:

I skrivende stund har jeg verdens herligste border collie i armkroken faktisk :wub: Fine vofsen til bestevenninna! :ahappy:

Send meg en Pm når det blir aktuelt for dere med hund, så kan jeg gjerne hjelpe dere med å finne et passende individ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...