Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor mye handler dere for i mnd?


tm100021

Recommended Posts

3500 er budsjettet; og det er til alt av mat og dagligvarer - og det går stort sett helt fint. Vi er to voksne, spiser rimelig normalt og variert (men temmelig mye :icon_redface: )

Vi handler som et aldrende ektepar på minstepensjon: sjekker tilbudene til obs!, skriver middagsliste for ei uke om gangen, skriver så handleliste for det vi trenger til middagene + frokost, kvelds, snacks osv, og ting som mangler i div skap. Så drar vi på obs! og handler det som er på tilbud, og så til rema for å handle resten. Etterpå burde vi egentlig stavret oss til parken med stokk og hatt og rullator for å mate duene med gammelt brød :lol:

I tillegg kommer restaurantbesøk, pølse på Statoil og kaffe/øl o.l. på byen, men det pleier ikke akkurat å bli de største summene. Vi spiser veldig lite knekk og sukkertøy, da; jeg fordi jeg ikke tåler det og samboeren min fordi han får dårlig samvittighet :whistle: Men det går med noen poser potetgull og nøtter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er 2 personer og har satt av 6000 til mat i mnd :icon_redface: (en sånn statlig greie sier 500kr per pers per uke, også la vi til et par tusen ekstra :P ) fordelen med å være fler er jo at vi bruker opp løk og salat ol istedenfor å hele tiden ende med for mye.

Vi lider av vi liker å lage fancy mat og bruke mange timer på å lage god middag :icon_redface:

Sånn fra tidligere har vi sprekt ganske godt i forhold til mat, vi pleier å være flinke og dra på obs når de har tilbud på ting og helst en gang i uka eller annahver, så stæsher vi opp med frossen kylling og litt andre ting vi fryser, biff ol. Pleier å være flinke til å dra på kiwi og kjøpe ukens middag på fredagen og er det noe godt kjøpe en del av de :P

Men vi får se nå i juni hva vi bruker på ting, men flinke er vi ikke. Hadde en kamerat som levde på nudler og no suppe og no anna og klarte seg fint men jeg velger heller å ikke kjøpe nye klær hele tiden, sko etc og heller kose oss med mat.

Vi har gjentatt prøvd å lage liste over middager for en uke men vi klarer ikke, vi begge kan sulte forran brødboksen og å bestemme noe er vanskelig :whistle: beste er om vi klarer 2-3 dager! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varierer veeeldig. Nå har vi vært heldige, så foreldrene mine har vært i Sverige og handlet diverse kjøtt til oss. Og det er vi eeevig takknemlig for. Eller så har det gått mye i nudler, suppe osv. Men jeg har vært veldig flink til å sjekke tilbudene rundt om, og vi er ofte veldig glad i Mega sitt 40 % hver uke, eller når ICA har tikronersmarked! ;)

Vi har vel sånn ca. 1000-1500 kroner pr. måned tidligere, men nå jobber jeg endel, og da har vi bittelitt mer, i hvert fall. :) Og vi kjøper nesten aldri noe nye klær, eller noe til oss selv ... og det er litt begrenset hva lånekassen gir en underveis, og hva som blir igjen når husleie og slikt er betalt. Man blir'ke rik av å være student, i hvert fall! Takk og lov for snillsnille foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca 2500,-

Kjøper lite klær, sminke osv, men er veldig glad i god mat ;) Kjøper økologisk og norsk mat så lenge det finnes i produktet jeg skal ha. Jeg lager maten fra bunnen av og jobber hardt for å unngå halv-fabrikat.

Handler ca 1 gang i uken. Er bare meg ;)

Jeg kjøper den maten jeg liker best og gidder ikke gå etter billig-produktene hvis jeg ikke synes de er like gode. Derfor bruker jeg mer penger enn nødvendig på mat, men kan kose meg med premium-juice, roastbiff og spekeskinke hver dag *litt for glad i mat*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

handler kanskje for 1000 kr i uken, prøver å handle kun den ene gangen, men det er ikke alltid like lett. Har igrunn ikke noe budskjett, skulle gjerne hatt det for bruker i grunn alt for mye på mat til å bare være 2 personer !

Spiser lavkarbo :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte å svare i denne tråden, men da jeg skulle svare ble jeg flau over at jeg faktisk ikke aner hvor mye vi bruker.

Jeg og samboeren min er altså to i husholdet. Jeg kan tenke meg at vi bruker ca. 4-5000 på mat og dagligvarer i måneden (til sammen). Jeg er litt fin på det, så det blir mye mat laget fra bunnen av. Og ingredienser koster penger, gitt. Vi bruker ekstremt mye på mat nå kontra det jeg gjorde da jeg bodde alene. Da brukte jeg kanskje 1-2000 i måneden.

Vi handler som regel etter behov. Varierer veldig avhengig av om vi har bil eller ikke. De ukene vi låner bil av svigermor er det mye småhandling. Om vi ikke har bil bruker vi mindre penger, fordi vi ikke gidder å bære så mye. Da prøver vi å handle mer av gangen. Som regel planlegger jeg 2-3 middager på hvert innkjøp.

Er også flinke til å fylle opp fryseren med råvarer som blir til overs, kjøtt på tilbud etc. Og har alltid halvfabrikata mat tilgjengelig slik at vi slipper takeaway om vi skulle ha glemt å handle en dag.

Og vi lever ikke på noen spesiell diett. Men i store perioder prøver jeg å spise kalorifattig mat, og det er mye dyrere enn drittmat :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke budsjett.. :whistle:

Men sjekker tilbake i tid og justerer litt om håret reiser seg...

Matbutikkhandling varierer veldig fra mnd til mnd...

fra 3000 til 6000 på to personer inkl. jobbmat,

hygiene og annet man finner på å kjøpe på coop...

Handler annenhver dag ca...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke budsjett, men tror jeg vet ca. hvor mye vi bruker.

Vi er to voksne og to hunder. Normalt sett handler vi en storhandel i uka, med suppleringskjøp etter behov. Storhandelen er ca. en tusenlapp i snitt, altså 4k i mnd på dagligvarer. Hundemat bestilles på dyrebutikk og kommer utenom. Så blir det mer når vi reiser, mindre når gubben er på jobbreise, såklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe budsjett, men pleier bare handle 1 dag i uken, og da ligger det på rundt 500-600 kroner. Så bruker rundt 2000 kroner på mat og dagligvarer i måneden. Lager det meste av mat fra grunnen av, og er veldig glad i wok med mye grønnsaker. Er i tillegg skikkelig cocacoliker, så det går en del penger på brus :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer litt. Jeg har oppdaget at det å handle litt her og der, straffer seg. Man trekker kortet i histen og pisten og jøje meg så lite det var på kontoen plutselig! Hva har man brukt pengen på? Jo det er mat, veldg mye.

Så jeg har bestemt meg for at en gang i uken er ganske greit(har bare meg selv å tenke på), og da velger jeg bevisst Rema, fordi jeg får mest igjen for pengene. Kjøper Landlordprodukter når det kommer til en del ting (dusjsåpe, håndsåpe, gjennomsiktige plastposer osv) Spiller ingen rolle for meg om håndsåpen på badet eller kjøkkenet er av billigmerke eller et vanlig som koster nesten 25-30 kr mer. Eks. håndsåpe 7kr for 500ml, kontra ca 30kr for 250ml.

Når man tenker sånn gjennom hele handleturen, hver uke, så er det faktisk en del penger spart. Som kan brukes på andre ting eller fete opp sparegrisen med.

Nå er det en uke siden sist jeg handlet, og da brukte jeg 700kr på 4 poser. Eneste jeg skal handle inn før helgen er påflyll av tørkerull, melk, yoghurt og ev. noe godt hvis jeg skal ha det. Ellers har jeg nok til en ukes tid til her.

Handler god helg produkt på Kiwi, og får da litt ferdigmarinert kyllingfillet/svinefillet, laksefillet innimellom. Jeg spiser ikke kjøtt hver dag, så det sparer jeg nok en del kr på.

Har de 15kr tilbud på kyllingkjøttdeig, hamstrer jeg og deler den i to når jeg kommer hjem, før jeg fryser. Da har jeg kjøtt i lang tid frammover.

Jeg handler aldri godis for å "ha i skapet", det blir bare til at jeg går å gomler hele tiden. Så får jeg besøk, må jeg enten vite om det på forhånd, lage noe eller ta en ekstratur til butikken.

Ellers er jeg opptatt av sunne matvarer. Så rent kjøtt som mulig (derav kyllingkjøttdeig bare en gang i blant, og kyllingpølser til grilling og sånn innimellom)eks. roastbeaf/kyllngfillet sov, egg, ren fiskefillet-ikke fylte fiskestæsj, masse frukt og grønnsaker, yoghurt, havregryn osv (det er faktisk på frukt og grønt pengene ruller, for du må kjøpe det oftere enn en gang i uken om det skal holde seg ferskt og godt. Og det blir faktisk penger av det når man kjøper mye).

Jeg er ikke glad i brød, men kjøper inn brød og pålegg for å ha til lunsj på jobben. Det sparer jeg veldig mye på. Alternativet er å gå innom butikken hver morgen for å kjøpe dagens lunsj. Det slanker kontoen altså, trust me :P

Jeg liker å bruke minst mulig penger på mat, men helst så lite ferdigmat som over hode mulig. Så prøver å finne en mellomting. Slår jeg ut håret, så bruker jeg 1000-1500kr i uken på mat. Men det er ingen vanlig sak for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeeeeg tror ikke jeg skal gå så mye inn på hvor mye jeg bruker i måneden. La oss bare si at siden jeg etter jul slutta som student og kom meg ut i arbeidslivet så ble jeg fort vant til å ha ekstra god råd. :icon_redface:

Blir ganske inspirert av dere nå, da. Tror kanskje det er på tide å innføre litt planlegging, og ikke bare stikke innom butikken på vei hjem fra jobb hver dag. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tilhøyrer den delen som ikkje har den minste peiling på kor mykje vi brukar på dette (eller på noko anna, for den saks skuld). Men nettopp av den grunn vil eg nok tippe at vi ligg på rundt det same som dei som brukar mest her i tråden (vi er to personar). Begge jobbar skift / turnus, lange / ukurante dagar og til tider uforutsigbar arbeidstid. Det går nok ein del "unødvendige" kroner på baguettar og "stappe i kjeften i forbifarten"-mat.

MEEEEN, vi har alltid pengar att på konto når neste løning kjem, så då treng vi heldigvis ikkje noko stramt (eller slakt) budsjett :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi prøver å være flinke til å storhandle, og da handler vi for en uke av gangen.Pleier å handle fpr rundt 1000-lappen hver lørdag. og da er det mat, snop, forskjellige husholdningsartikler vi eventuelt trenger.

Vi er 2 voksne og ikke veldig flinke til å spise variert og skikkelig :whistle:

Men vi merker veldig forskjell på de gangene vi handler hver dag og de gangene vi har hvert flinke, pengene renner faktisk fort ut av lomma når vi er på butikken hver dag, er jo alltid noe ekstra som havner i vogna, og ekstra hver dag bir fort penger i forhold til ekstra en gang i uka :lol:

og vi pleier å velge first price produktene eventuelt coop produktene på poser, pasta, såper o.l. basvarer :) men på ordentlig mat velger vi de store merkene... handler oftest på spar eller obs, særlig på obs når det har kommet kundeavis med mye tilbud, sånn som i dag kjøpte 10 go'morgen youghurter og noe annet unødvendig stæsj siden vi ikke skulle handle i dag :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ca 3000-3500 kr i mnd på mat (og inni der går også dopapir og andre slike ting som man kjøper på matvareforetningen). Det varierer litt på etter hvor mye jeg bruker på mat på jobb, som fort blir en stor utgiftspost om man ikke passer seg (det er DYRT med mat natterstid). Jeg prøver på å ha med mat hjemmefra hver dag, men av og til blir det ikke nok mat etter middagen eksempel.

Jeg harryhandler ca hver 6. uke. Da hamstrer jeg bl.a. glutenfrie produkter, siden det er veldig stor prisforskjell mellom Norge og Sverige der. I tillegg til at utvalget er sykt mye bedre i Sverige. Ellers prøver jeg å handle en gang i uka i friukene mine, samt da skal det vare til fredag i arbeidsuka mi, og så handler jeg for helga da.

Har en del matallergier + er vegetarianer, så det blir mye å lage maten fra bunnen av. Bruker omtrent ikke hel og halvfabrikat, untatt slikt som spaghettisaus, tikka masala saus (til lasagne) fordi jeg er elendig til å lage slik saus som smaker godt i tillegg. :P

Men det gjør enklere å storhandle når man ikke må spise akkurat det man har lyst på NÅ har jeg skjønt. Jeg kan planlegge for en uke uten problemer, og spise det som står på planen for dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må også tilstå at jeg faktisk ikke aner hvor mye vi bruker her... :icon_redface:

Da jeg leste denne tråden, måtte jeg imidlertid rope på husbond'n og spørre hva han trodde vi brukte. Han så på meg og flirte; "Det er sannsynligvis sinnsykt mye ifht mange andre" sa han.

Vi er lite flinke til å velge tilbud, og handler det vi har lyst på. Hver uke. Nesten flaut, men jeg kjøper bare tilbudsvarer om det er noe jeg tilfeldigvis har lyst på akkurat da, den dagen. Men jeg kjøper brus på tilbud da, for Pepsi Max drikker jeg enorme mengder av.

Gubben og jeg ble enige om at vi burde finne ut summen vi bruker på dagligvarer, og regne det ut i løpet av en måned. Så det skal vi gjøre. Men sammen gjettet vi nå på at summen sannsynligvis ligger i området 7000-8000 kr i måneden på dagligvarer. Altså alt fra dagligvarebutikken som blir kjøpt i løpet av en måned.

Vi er også klar over at vi handler på den dyreste måten; er innom butikken så godt som hver dag. Vi storhandler aldri for en uke av gangen f.eks. Det hadde vært mye bedre om vi gjorde!

Vi er 3 stk i familien; har et barn og to voksne i husholdningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flinke folk er! Vi begynte først med budskjett nå... Og bruker ca 10.000 på mat i mnd, og det er ALT for mye. Skulle gjerne ha spart litt penger der, mannen har nok et sinnsykt matforbruk. Jeg skal prøve å halvere det, ved å lage brød og sånt selv, og vi skriver nå 14 dagers liste og handler for to uker om gangen på alle fryse og tørrvarer og en gang i uken brød, frukt og melk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg kjøper brus på tilbud da, for Pepsi Max drikker jeg enorme mengder av.

JESS, godt å høyre at vi ikkje er åleine om det :lol: . Her i huset var det kona som kom med den uvana, men eg skal ikkje nekte for at eg har kome etter for fullt, eg òg... :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flinke folk er! Vi begynte først med budskjett nå... Og bruker ca 10.000 på mat i mnd, og det er ALT for mye. Skulle gjerne ha spart litt penger der, mannen har nok et sinnsykt matforbruk. Jeg skal prøve å halvere det, ved å lage brød og sånt selv, og vi skriver nå 14 dagers liste og handler for to uker om gangen på alle fryse og tørrvarer og en gang i uken brød, frukt og melk.

Det er ganske mye ja, for dere er vel bare tre?

Luksusfellen setter jo opp matbudsjett på forskjellige familier, så der er det sikkert noe å kunne hente som hva man bør ligge på i forhold til familier på så og så mange. Forskjeller vil det jo være også, om man har eks noe hensyn å tenke seg til som allergier og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner egentlig ikke, men det er ganske mye. Vi er to stk og har et par "laster" som gjør det relativt dyrt. For kun mat tror jeg ikke er så veldig mye da. kanskje 1000 kr mnd. Men så er det snopet og røyken da.. Til røyk går det ca 2800 :blink: Godteri har vi trappet ned veldig på da, så der går det nok rundt 300 i mnd nå.. Ja vet, det er mye, men det er en stor forbedring. Og så har man alt det andre man trenger utenom da, slikt som dopapir, tørkepapir, vaskemidler osv. der kjøper vi alltid det billigste!

Nå skal jeg slutte å røyke og etterhvert samboer også, og da vil vi straks få nesten 3000 ekstra i mnd. Vi blir jo rike :lol: Ikke har vi mye å leve for heller, så hvordan vi får det til å gå rundt hver mnd skjønner jeg ikke!

Tja, si ca 5000 da :blink: Det skal ned til 2-3000 innen rimelig kort tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske mye ja, for dere er vel bare tre?

Luksusfellen setter jo opp matbudsjett på forskjellige familier, så der er det sikkert noe å kunne hente som hva man bør ligge på i forhold til familier på så og så mange. Forskjeller vil det jo være også, om man har eks noe hensyn å tenke seg til som allergier og slikt.

Jepp bare tre, og den yngste spiser for maks 500 i mnd, men så kommer bleier og sånt itillegg(i den prisen) det som tar "knekken" på budskjettet vårt er all kjøttet, fisken og fugl mannen spiser i mnd (og om dagen...) og grønnsaker. Hadde vært mye billigere å leve på fastfood :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Vi bruker masse penger på mat hver mnd. Aner ikke summen, men minst 8000kr pr mnd. Vi handler det vi har lyst på, ser ikke på pris. Er ikke bevisst på tilbud eller noe annet. Vi kjøper mat og godteri. Brus og røyk kjøpes hovedsaklig i sverige.

Vi vil ha det sånn, fordi det er en stor del av vår livskvalitet. Det er vår hverdagsluksus og jeg nekter å ha dårlig samvittighet for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker det jeg har råd til på mat, stort sett. Så matbudskjettet varierer etter hva jeg har inn. Er veldig flink til å hamstre tørrvarer og frysevarer - men dårlig på å bruke opp ferskvarer før det blir dårlig. Det er minuset med å være alene.

Jeg lever glutenfritt, og glutenfrie produkter er spinndyre i norge. Kjøper stort sett bare knekkebrød og en og annen pakke med glutenfri pasta, og passer på å hamstre mel og rundstyker/hamburgerbrød osv i sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Personlig mener jeg det generelt ikke er innafor å velge valp etter farge, men har man preferanser grunnet noe praktisk (alternativt helserelatert) så tenker jeg det er en bedre grunn enn bare en kosmetisk preferanse. Men ser du på foreldrene/linjene så er det kanskje begrenset hvilke farger som kan komme også. 
    • Jeg har SUV med fem seter. La ned baksetene og har stort bur bak forsetene (svært godt stroppet fast) med utgang på sidene. Liker god å ha bur der med tanke på luftsirkulasjon, i tillegg har jeg da hele bagasjerommet fritt til ting og tang 😊  Kommer til å kjøpe stor varebil når hund nr 2 og 3 kommer i hus om noen år, men elsker å kjøre robust bil med god komfort som i tillegg ikke tar all verdens med plass, og ved å legge ned setene fremfor å kjøpe en SUV med to seter ble valgmulighetene mye større.
    • Nå har jeg hatt min Caddy i noen uker og jeg kan absolutt si at den ikke sluker drivstoff. Har kjørt endel småturer og ett par lengre, virker veldig bra enn så lenge😊
    • Uenig med mye av det Quest skriver over her. Valper SKAL sove mye og om de ikke får nokk søvn går det fort over i destruktiv atferd. Å bruke et inngjerdet område er helt topp for de hundene som trives med det og nødvendig for mange. Å behandle en hund som en baby kan være mye mer negativt enn man tror, og dette kommer fra ei som elsker hundene sine helt ekstremt!  Nå har det jo gått litt tid siden du skreiv innlegget og håper dere har god fremgang, men her er litt tips hvis du fortsatt trenger noen😊 Jeg fikk meg en valp på 8 uker i mai og startet med hjemme aleine treningen to dager etter hun kom hjem, når hun da var komfortabel i leiligheten, med meg og min andre hund. Når jeg måtte tilbake på jobb 4 uker seinere kunne hun være hjemme aleine en hel arbeidsdag uten noe uro eller uhell. Selvfølgelig er alle hunder ulike, men med rett trening og struktur får man det fint til mens de er små. Først må du finne et område valpen kan føle seg trygg i. Min har et stort gitterbur som er stripset fast i en barnegrind, slik at hun selv kan velge hvor hun vil sove og har litt ekstra plass. Her er hun for å både unngå uønsket atferd i leiligheten og for å skjerme den voksne, og vi blir nokk å bruke den en god stund fremover. Inni her har hun en seng, skål med vann og et par trygge tyggeleker. Så må du gjøre området trygt og koselig, jeg gjorde dette ved å gi alt av måltider og tygg inne i området, i tillegg til å flytte valpen inn i grinda når hun var trøtt. Når hun våknet tok jeg henne ut før hun rakk å syte om at hun ville ut på do. Du må starte i det små, ha valpen inne i området i korte perioder når den er trøtt og sakte øk tiden og hvor du er/ikke er. Jeg har et kamera som jeg følger med på henne igjennom. Parallelt bør du ikke la valpen følge etter deg overalt og min sover også i bur om natten. De første gangene jeg forlot huset (med den andre hunden) peip og hoppet hun i ca 10 minutter før hun la seg til å sove i 1 time, litt uro er helt normalt i starten. Her må du bare lese din hund og følge med om den faktisk blir stresset og helt fra seg, eller bare syter fordi den vil være med deg. De skal sove mye i løpet av en dag, så utnytt den tiden på å trene på 😊 
    • Jeg var i akkurat samme sitasjon som dere med ganske så lik bakgrunn og ønsker for et par år siden, bare at jeg var aleine om det. Så fikk høre akkurat det samme😂 Fikk meg valp siste året på masteren og det var det beste valget! Vi fikk begge gode rutiner, valpen måtte trene på å sove i grinda si mens jeg skreiv, så tok vi felles lufte- og treningspauser ved behov. Jeg fikk nylig valp nr. 2 og må si at det var mer avslappende å få valp som student enn når man er i fult arbeid og ikke kan ha valpen med på jobb. Det går helt fint det også med målretta trening, men det er hakket mer stressende og krever mer planlegging. Ikke la det at dere er studenter stoppe dere, høres ut som dere vet hva dere går til og har tenkt godt gjennom dette. Så jeg ville gått for det om den perfekte valpen dukket opp.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...