Gå til innhold
Hundesonen.no

HD/AA


Recommended Posts

Hei!

Kan noen her inne fortelle meg spesifikkt hva HD/AA er? Det er noe med kulene i hofter og albue har jeg fått med meg, men ikke hvilke grader og sånt som er dårlig osv.

Noen som kan veilede meg her? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og litt om hva som anbefales i avl (med en større sammenheng i bakhodet, slik som familie osv.):

A+A = Veldig bra!

A+B = Bra

B+B = Ok

B+C = Ofte ikke godkjent for avl på mage raser, spesielt større raser (fra 15 kg og oppover.

C+C eller dårligere = Nei, nei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og litt om hva som anbefales i avl (med en større sammenheng i bakhodet, slik som familie osv.):

A+A = Veldig bra!

A+B = Bra

B+B = Ok

B+C = Ofte ikke godkjent for avl på mage raser, spesielt større raser (fra 15 kg og oppover.

C+C eller dårligere = Nei, nei!

Jeg synes jo det var veldig kategorisk satt opp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og litt om hva som anbefales i avl (med en større sammenheng i bakhodet, slik som familie osv.):

A+A = Veldig bra!

A+B = Bra

B+B = Ok

B+C = Ofte ikke godkjent for avl på mage raser, spesielt større raser (fra 15 kg og oppover.

C+C eller dårligere = Nei, nei!

Du må gjerne komme med en begrunnelse eller kilde på hvorfor du skriver som du skriver, for NKKs egne avlesere av HD-bilder har ikke dokumentasjon ved sist forespørsel som viser at å parre en B med B gir større forekomst av HD enn å parre en A med A, eller en A med B for den saks skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må gjerne komme med en begrunnelse eller kilde på hvorfor du skriver som du skriver, for NKKs egne avlesere av HD-bilder har ikke dokumentasjon ved sist forespørsel som viser at å parre en B med B gir større forekomst av HD enn å parre en A med A, eller en A med B for den saks skyld.

Tenkte det samme jeg og, og B ER fri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Og litt om hva som anbefales i avl (med en større sammenheng i bakhodet, slik som familie osv.):

A+A = Veldig bra!

A+B = Bra

B+B = Ok

B+C = Ofte ikke godkjent for avl på mage raser, spesielt større raser (fra 15 kg og oppover.

C+C eller dårligere = Nei, nei!

Kan du begrunne de betegnelsene du har satt etter "=" her?

F.eks.: Vår eldste tispe er etter en paring hvor begge foreldredyrene har B, noe du sier er "ok". Paring mellom disse to foreldredyrene ga tilsammen 14 valper (fordelt på 2 kull). Av disse 14 er 13 røntget for HD, 11 har HD-A, 1 har HD-B og 1 har HD-D (A på ene siden og D på andre siden). Dvs av 14 valper er 12 HD-fri og en har HD, ville tro at det ikke er noe dårligere enn om man ser på kombinasjoner hvor begge foreldredyrene har A :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er, som dere ser, ikke satt opp som en endelig "sånn-skal-det-være"-liste. Men jeg burde nok presisert at det er min personlige mening som i hovedsak ligger til grunn for det jeg listet opp der.

Det er også i grunnen et forsøk på å gi en noe banal fremstilling av HD som avlsverktøy, der man som regel streber etter å ha så gode hofter som mulig i en kombinasjon av to individer som skal brukes i avl. Korriger meg hvis jeg tar feil, men jeg kan ikke se hvorfor folk skulle juble for en A eller B-hofte hvis det ikke var en vesentlig forskjell på disse og en C.

Jeg har "studert" HD på min egen rase lenge. Og såfremt jeg kan se er forekomsten av HD C, D og E større i kull der begge foreldrene har B enn der begge har A. Det er jo på ingen måte noen forskningsmessige beviser som ligger bak dette, derimot bare min observasjon, og igjen, egne meninger. Jeg forholder meg til det som er gjeldende på egen rase, og det er veldig uvanlig å pare to B'er faktisk. Selv om det er godkjent og vel så det, noe jeg også skriver i innlegget mitt.

Så.. Noe mer dere ikke forstod? Igjen - jeg har ikke belegg for å uttale meg om HD som den komplekse lidelsen den er, spesielt i forhold til nedarving, men forsøkte å gi TS en liten pekepinn på hvordan HD ofte brukes i avlssammenheng.

Edit: At jeg skriver "anbefalelse" i første setning er noe misvisende. Men det er faktisk tilfellet mange oppdrettere av min rase synes å tenke slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er, som dere ser, ikke satt opp som en endelig "sånn-skal-det-være"-liste. Men jeg burde nok presisert at det er min personlige mening som i hovedsak ligger til grunn for det jeg listet opp der.

Ja, det burde du presistert, for det du skrev forstås som en "universell" anbefaling i avlssammenheng.

Det er også i grunnen et forsøk på å gi en noe banal fremstilling av HD som avlsverktøy,

Og det er ikke så lurt å banalisere eller overforenkle HD, når vi vet at det er tvert imot meget komplisert og kompleks. For eksempel kan en ikke bare se på foreldrenes HD-status, en må også se på deres søsken, halvsøsken, foreldre, tanter og onkler, besteforeldre, grandtanter og grandonkler, også videre.

Dernest har vi det faktum at det er både arv og miljø som påvirker HD. Jeg har skrevet om det før i en annen tråd, men det foregår/foregikk et forskningsprosjekt via Veterinærhøyskolen hvor en kartla oppvekstvilkårene for en del hunder av stor størrelse, for å se etter sammenfallende faktorer koblet opp mot HD-diagnose. Eierne av hundene har besvart spørsmål om for eksempel fôrtype, fôrmengde, fôringshyppighet, hundens liggeunderlag (seng, madrass, teppe, parkett, mur, fleece, etc), hva slags gulv hunden har vokst opp på (glatt parkett, hardt steingulv, gulvbelegg, osv), hva slags mosjon og aktivisering den har hatt i oppveksten (med og uten lenke, oppvarming, møljeslipp, lange turer, korte turer, agility, osv), og lista fortsetter.

Parallelt med dette er det også gjort fysiologiske målinger av hundene, for eksempel har en målt veksthurtighet, omkrets på beinknokler og andre målinger og vurderinger av hundens vekst og bygning.

Dette er altså gjort i håp om å finne ut kanskje noe mer om forholdet mellom arv og miljø, eller i hvert fall kanskje kunne si noe om hvilke miljøfaktorer som kan påvirke hunden.

Så da synes jeg det blir veldig feil for trådstarter som ønsker å få vite mer om HD og AA, at en overforenkler det til den "fasiten" du presenterte.

Korriger meg hvis jeg tar feil, men jeg kan ikke se hvorfor folk skulle juble for en A eller B-hofte hvis det ikke var en vesentlig forskjell på disse og en C.

Det er vel ingen som har sagt at det ikke er forskjell på A og C - vi har protestert på det du sier om A + B og B + B.

Jeg har "studert" HD på min egen rase lenge. Og såfremt jeg kan se er forekomsten av HD C, D og E større i kull der begge foreldrene har B enn der begge har A. Det er jo på ingen måte noen forskningsmessige beviser som ligger bak dette, derimot bare min observasjon, og igjen, egne meninger. Jeg forholder meg til det som er gjeldende på egen rase, og det er veldig uvanlig å pare to B'er faktisk. Selv om det er godkjent og vel så det, noe jeg også skriver i innlegget mitt.

Og da kan jeg parere med at jeg ikke har sett samme tendens i min rase, som vel for øvrig er betydelig større enn din på mange måter? Og jeg har fulgt rasen min i noen år, jeg også.

Så.. Noe mer dere ikke forstod? Igjen - jeg har ikke belegg for å uttale meg om HD som den komplekse lidelsen den er, spesielt i forhold til nedarving, men forsøkte å gi TS en liten pekepinn på hvordan HD ofte brukes i avlssammenheng.

Og jeg bidro med en pitteliten nyansering av det du framla :aww:

Edit: At jeg skriver "anbefalelse" i første setning er noe misvisende. Men det er faktisk tilfellet mange oppdrettere av min rase synes å tenke slik.

Mens i andre raser er kombinasjoner godkjent i forhold til klubbens avlsregler selv om en bruker en hund med C eller D, så det er ikke ETT korrekt svar om hva HD er og hvordan en skal tenke rundt HD i forhold til avls.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det burde du presistert, for det du skrev forstås som en "universell" anbefaling i avlssammenheng.

Ser den!

Og det er ikke så lurt å banalisere eller overforenkle HD, når vi vet at det er tvert imot meget komplisert og kompleks. For eksempel kan en ikke bare se på foreldrenes HD-status, en må også se på deres søsken, halvsøsken, foreldre, tanter og onkler, besteforeldre, grandtanter og grandonkler, også videre.

Hvis du ser hva jeg har skrevet før jeg har listet opp noe som helst har jeg skrevet at jeg er inneforstått med at HD ikke bare kan ses som en bokstav, men at andre faktorer også må tas med i vurderingen.

Dernest har vi det faktum at det er både arv og miljø som påvirker HD. Jeg har skrevet om det før i en annen tråd, men det foregår/foregikk et forskningsprosjekt via Veterinærhøyskolen hvor en kartla oppvekstvilkårene for en del hunder av stor størrelse, for å se etter sammenfallende faktorer koblet opp mot HD-diagnose. Eierne av hundene har besvart spørsmål om for eksempel fôrtype, fôrmengde, fôringshyppighet, hundens liggeunderlag (seng, madrass, teppe, parkett, mur, fleece, etc), hva slags gulv hunden har vokst opp på (glatt parkett, hardt steingulv, gulvbelegg, osv), hva slags mosjon og aktivisering den har hatt i oppveksten (med og uten lenke, oppvarming, møljeslipp, lange turer, korte turer, agility, osv), og lista fortsetter.

Parallelt med dette er det også gjort fysiologiske målinger av hundene, for eksempel har en målt veksthurtighet, omkrets på beinknokler og andre målinger og vurderinger av hundens vekst og bygning.

Dette er altså gjort i håp om å finne ut kanskje noe mer om forholdet mellom arv og miljø, eller i hvert fall kanskje kunne si noe om hvilke miljøfaktorer som kan påvirke hunden.

Igjen - det er ikke meg som trengs å forklares kompleksiteten av HD og nedarving, da det er noe jeg interesserer meg veldig mye for og har vært på flere foredrag om etc. (fordi det er mye ulike meninger ute og går blant annet). Her har jeg svart i en tråd der TS virket ganske "blank", og som sagt, prøvd å banalisere, kanskje litt i overkant. Forøvrig er jeg på alle måter mottakelig for ytterligere informasjon vedrørende forskning på HD, da jeg synes det er utrolig interessant å lære mer om.

Så da synes jeg det blir veldig feil for trådstarter som ønsker å få vite mer om HD og AA, at en overforenkler det til den "fasiten" du presenterte.

Det får du lov til å mene. Men jeg er ikke helt enig - er man interessert nok så spør man utover denne forenklingen. Og med det sagt - kan jeg igjen få presisere at jeg ser at det ble i overkant banalt?

Det er vel ingen som har sagt at det ikke er forskjell på A og C - vi har protestert på det du sier om A + B og B + B.

Nope. Og jeg har heller ikke sagt at det nødvendig vis er "feil" å pare en B med en B, de ordene var det andre som dro ut av sammenhengen.

Greia her er på ingen måte at jeg er uenig med deg av prinsipp. Jeg tror nok vi har mange av de samme tankene rundt HD. Men jeg må si jeg reagerer på at du er ekstremt opptatt av å få påpeke hvor innholdsmessig uriktig mitt innlegg er, fremfor å fordype det for å lære trådstarter noe. Ja, jeg tar det litt personlig. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greia her er på ingen måte at jeg er uenig med deg av prinsipp. Jeg tror nok vi har mange av de samme tankene rundt HD. Men jeg må si jeg reagerer på at du er ekstremt opptatt av å få påpeke hvor innholdsmessig uriktig mitt innlegg er, fremfor å fordype det for å lære trådstarter noe. Ja, jeg tar det litt personlig. ;)

Dette er slettes ikke personlig, jeg kjenner deg ikke en gang.

Du kom med en påstand, jeg ba om dokumentasjon, du modererte deg til at det var mer din mening enn et fakta, og jeg kom med en del informasjon som jeg mente kunne utdype og nyansere det du sa. Selv om jeg quotet deg, forventet jeg nemlig at trådstarter og andre interesserte ville kunne lese det jeg skrev.

Når det blir sagt noe i et svar som kan misforstås, burde det vel være ok at andre oppklarer? Det handler ikke om å ønske å vise at du tar feil, men å vise at jeg ikke er enig. Men jeg skal ikke si mer, i fall jeg fornærmer deg, det har ikke noe for seg i en diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det blir sagt noe i et svar som kan misforstås, burde det vel være ok at andre oppklarer? Det handler ikke om å ønske å vise at du tar feil, men å vise at jeg ikke er enig. Men jeg skal ikke si mer, i fall jeg fornærmer deg, det har ikke noe for seg i en diskusjon.

Jeg har ingen ting i mot å diskutere, det er noe av det beste jeg vet. Men hvis hensikten med et innlegg virker mer belærende enn oppklarende lar jeg meg nok fort hisse opp litt, ja. Dermed må jeg vite, som du måtte med mitt innlegg, hva du selv tenker rundt det du skriver. Det har du forklart meg nå, og da forstår jeg at du er ute etter å diskutere på et mer generelt grunnlag enn det jeg først trodde. Da er det jo bare fint! :) Og fornærmet er jeg ikke. ;)

Da overlater jeg tråden til dem som vil skrive nyttig info om HD til Ts. Beklager avsporingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange fine svar, det gleder meg at folk er villige til å lære nykommere her :D

Har jeg forstått det rett er det noe som har med avl og gjøre. Altså ikke parre to hunder med HD:E (et drøyt eksempel her da), for da forsterker man den - og det vil man ikke. Samme gjelder vell AA (heter det AD eller AA?).

Men om jeg kjøper en valp, av tung rase (Grand Danois) og lar den løpe opp og ned trappen som den vil, går lange turer med den og har den konstant på parket, vil ikke dette hjelpe den og få værre HD da enn om jeg gjorde akkurat det motsatte? At det første jeg rampset opp kan være en "hjelp" til å forværre sykdommen hos hunden siden skjelletet ikke er skikkelig/ferdig.

Ellen Elise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...