Gå til innhold
Hundesonen.no

Klør på hele kroppen


Recommended Posts

Den siste uka har Amira klødd veldig mye på hele kroppen. Hun piper/klynker til og klør med både tennene og bakbeina/klørne - altså klør hun over alt! Viker som hun er irritert og lei siden hun lager disse "klagelydene" mens hun klør seg. Hun klør mest i området rundt nakke, hals, bryst og mage, men blir veldig fornøyd når jeg klør henne på ryggen også...

Jeg kan ikke finne noe unormalt med huden. Den er ikke rød, hun flasser ikke og jeg finner heller ingen stikk. Hun hadde noen flått forrige uke, men jeg kan ikke finne noen merker der hun klør seg. Hun får et nytt fôr, men jeg har som sagt ikke oppdager flass eller andre tegn på fôrallergi.

Noen som har noen teori om hva kløen kan komme av? Hvis hun ikke slutter innen en uke må jeg undersøke det, siden VM nærmer seg med stormskritt...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hun badet i et ferskvann eller no da? Og kanskje fått med seg noe derifra, selv om du ikke ser det da..

Ellers er jeg usikker på om hunder kan reagere på fôr uten å flasse osv? Isåfall kan det hende det er fôret hun reagerer på..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har badet i noen ferskvann som har en del alger og "drit", så den tanken har slått meg. Men Kiter har også badet der og klør ikke...! Skal holde henne unna ferskvann en stund å se om det går over. Hvor langt tid ville dere gitt det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Det enkleste er at dem kan klø av parasitter i vannet, hvis dem røyter mye, foret. Så for å stilne kløa tror jeg at jeg ville vasket pelsen godt og skylt enda bedre for å se om det kan hjelpe san i første omgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amiga klødde en del etter hun badet mye og ikke ble ordentlig tørr. Så jeg vasket henne grundig og blåste/fønet henne helt helt tørr og da ga kløen seg. Sett samme på Foxi også flere ganger hvor hun har vært mye fuktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm.... Hun har fått expot, så det ville drept evt lopper og lus. Får vaske henne skikkelig med shampoo og la henne tørke (føner er uaktuelt - da tisser hun på seg av frykt!). Er jo et enkelt og greit tiltak (bortsett fra at hele expot-kuren da var penger rett ut av vinduet). Hun tørker fort, da hun omtrent ikke har underull, bare veldig glatt og blank pels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Det kommer ann på hva det er som forårsaker kløingen om du trenger noe ekstra. Altså det enkleste blir å starte med en god vask med det du har i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er trolig allergisk, så han har klødd mye uten synlig flass/rødhet. Eneste vi har kunnet se er at han blir rød i ørene. Har du sjekket der?

Vi har også god erfaring med grundig vask - fønt tørr. Vi vasker med antiseptisk shampoo. Den har faktisk gjort underverker! :) Lover å kurere alt! (det vil jeg nå ikke påstå den gjør men..)

Medi - septic heter vår. 100,- i dyretbutikk, litt dyrere hos vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..bortsett fra at hele expot-kuren da var penger rett ut av vinduet..

Neida, det er ok å bade hunden en gang selv om ExSpot er gitt. Det står imidlertid i bruksanv. at man ikke skal overdrive det med badingen (husker ikke ordrett hva det sto, men bading med måte var greit). Hos vet'en min sa de at så lenge hunden ikke ble badet de første par dagene etter at middelet var dryppet på, så var det greit med et enkelt bad nå og da i løpet av sommeren. Det at du gir hunden din et shampoobad nå skulle dermed ikke ødelegge kuren for deg heller da, så lenge det er gått noen dager siden du ga middelet. Det er jo absorbert gjennom huden.

Siden du har gitt ExSpot faller mitt forslag til kløe-årsak litt bort egentlig. Pelsmidd er en vanlig årsak til kløe, og kan i tillegg gi flassing. Valpen min hadde pelsmidd da vi fikk henne, og klødde seg støtt. En børste gjennom pelsen gjorde den helt hvit av flass pga midden! Nå er det imidlertid kurert, pga vi har gitt ExSpot. Det dreper pelsmidd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm.... Hun har fått expot, så det ville drept evt lopper og lus. Får vaske henne skikkelig med shampoo og la henne tørke (føner er uaktuelt - da tisser hun på seg av frykt!). Er jo et enkelt og greit tiltak (bortsett fra at hele expot-kuren da var penger rett ut av vinduet). Hun tørker fort, da hun omtrent ikke har underull, bare veldig glatt og blank pels.

Mulig noen har foreslått det, men enkelte hunder klør veldig av expot- kuren, noen bare første dagene, men enkelte enda lenger... Forøveog høres en vask ut som en god idé, så har du utelukket alt sånt som bare kan ligge i pelsen å irritere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kløen har holdt på 5-6 dager og jeg ga expot på søndag kveld. Altså kommer det ikke av selve expoten, men det kan hende at den ikke har fått 100% virkning ennå (tar jo 3 dager). Jeg venter et par dager med å bade henne med allergi-shampoo, jeg. Tusen takk for forslag! (er åpen for flere...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gry klør og klør og klør og klør.... Sår på magen og oppunder "armene". Gnager seg på flankene og beina og klør enda mer.

Og dette kommer etter hun har badet ikke "urent vann"..... Noe hun desverre gjør nesten hver dag oppi her vi bor nå i sommervarmen... Og hun klør fort i 2 uker etter et bad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Amira klør veldig mye "nedentil" og lukter kanskje litt ekkelt... Kan dette ha noen sammenheng? Kan det være urinveisinfeksjon f.eks? Hun må ikke ut å tisse noe oftere enn før, men klør mye...

Kan hun ha problemer med analkjertlene? Det kan både klø og lukte.

(Sånne ake-seg-på-rumpa-bortover gulvteppet-hunder, som folk syns er ustyrtelig morsomme, har ofte et problem baki der)

Lykke til med å finne ut av det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Neida, det er ok å bade hunden en gang selv om ExSpot er gitt. Det står imidlertid i bruksanv. at man ikke skal overdrive det med badingen (husker ikke ordrett hva det sto, men bading med måte var greit). Hos vet'en min sa de at så lenge hunden ikke ble badet de første par dagene etter at middelet var dryppet på, så var det greit med et enkelt bad nå og da i løpet av sommeren. Det at du gir hunden din et shampoobad nå skulle dermed ikke ødelegge kuren for deg heller da, så lenge det er gått noen dager siden du ga middelet. Det er jo absorbert gjennom huden.

Siden du har gitt ExSpot faller mitt forslag til kløe-årsak litt bort egentlig. Pelsmidd er en vanlig årsak til kløe, og kan i tillegg gi flassing. Valpen min hadde pelsmidd da vi fikk henne, og klødde seg støtt. En børste gjennom pelsen gjorde den helt hvit av flass pga midden! Nå er det imidlertid kurert, pga vi har gitt ExSpot. Det dreper pelsmidd.

Expot er vel ikke det mest effektive mot pelsmidd - det er stronghold. Og man behøver ikke se flass for å ha pelsmidd.

Amira klør veldig mye "nedentil" og lukter kanskje litt ekkelt... Kan dette ha noen sammenheng? Kan det være urinveisinfeksjon f.eks? Hun må ikke ut å tisse noe oftere enn før, men klør mye...

Jeg heller til fôret jeg - du sier du har byttet for, jeg vil tro det har en sammenheng. I og med at hun klør overalt og at det ikke er noe system. Det kan også være pelsmidd, reaksjon på expot, eller flåttbitt - vanskelig å si. Men først av alt ville jeg gitt henne en grundig vask med enten medisinsk sjampo eller medisinsk grønnsåpe. Og sett om det hjalp, om det ikke hjelper ville jeg byttet for og om det ikke hjelper ville jeg sjekket for pelsmidd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundene behøver ikke flasse eller bli røde i utgangpunktet, ved forintoleranse. Kløe over hele kroppen er absolutt et symptom, gjerne kommer andre ting senere, men vår hund har aldri flasset ved *anfall* . Hun har hatt blank fin pels hele tiden, men huden har blitt mørkere evt rød når det får satt seg ordentlig infeksjon. Ville tatt en prat med dyrlegen var jeg dere. Da kan evt parasitter etc utelukkes også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...