Gå til innhold
Hundesonen.no

Gode og dårlige vaner


JRT-eier

Recommended Posts

Jeg må si jeg ofte tar meg selv i å le av min lille jack russell, hun er nå passert ett år og har virkelig fått en fantastisk personlighet. Etter at jeg fikk min første hund, og kommet meg inn i et lite hundemiljø, må jeg si at de små og store ting disse hundene finner på gjør meg i godt humør.

Lille My har nå lagt seg til vane å gå å legge seg i buret sitt for å sove hver kveld når vi går på badet å pusser tennene, det må jeg si er en god vane.

Men igjen har hun også lagt seg til vane å skulle ut hver gang vi sitter å spiser. Hver gang :P Når hun spiser tørrfor tar hun alltid med seg en munnfull for å spise på teppet isetedet for skålen, noe hun har lært av sin 4 år gamle dachs-tante.

Dette gjør meg litt nysgjerrig på hva slags vaner hunder rundt der ute egentlig har.? Jeg vet veldig godt at det er flere enn meg som har en hund med både gode og dårlige vaner ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, mye rart og morsomme disse tassene våres gjør :ahappy:

Chica pleier også ta med seg en munnfull tørrfor et annet sted for å spise. Særlig hvis det er andre på kjøkkenet, for hun skal ha matro trossalt!

Etter at hun har spist og gått tur, skal hun alltid opp i vinduskarmen og titte på livet..

Når det kommer folk hjem, henter hun stolt bamsen sin eller noen godt hun har fått, gjerne samtidig som hun "prater" og logrer med hele bakkroppen. Et snodig og herlig syn :wub: Hun prater mye når hun blir glad og når hun koser. Når Chica skal kose, viser hun at hun vil opp i senga eller sofaen ved å skrape med labben på senga/sofaen, akkurat som en katt.. :lol:

Men disse tassene våres gjør mye som kan være frustrerende til tider også.. Chica er supernysgjerrig og skal ha med seg alt som skjer. Derfor kan turene til tider bli ganske trege, når hun skal bruke en "evighet" på å lukte på gresset, titte og hilse på alle som går forbi, får med seg alle lyder osv.. Er som regel bare hyggelig, men ikke så veldig når man er sliten eller har dårlig tid:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si jeg ofte tar meg selv i å le av min lille jack russell, hun er nå passert ett år og har virkelig fått en fantastisk personlighet. Etter at jeg fikk min første hund, og kommet meg inn i et lite hundemiljø, må jeg si at de små og store ting disse hundene finner på gjør meg i godt humør.

Lille My har nå lagt seg til vane å gå å legge seg i buret sitt for å sove hver kveld når vi går på badet å pusser tennene, det må jeg si er en god vane.

Men igjen har hun også lagt seg til vane å skulle ut hver gang vi sitter å spiser. Hver gang :P Når hun spiser tørrfor tar hun alltid med seg en munnfull for å spise på teppet isetedet for skålen, noe hun har lært av sin 4 år gamle dachs-tante.

Dette gjør meg litt nysgjerrig på hva slags vaner hunder rundt der ute egentlig har.? Jeg vet veldig godt at det er flere enn meg som har en hund med både gode og dårlige vaner ;)

Hmmmm, vi får begynne med det negative og avslutte med det som er bedre.. :D Hun kjeder seg lett og starter da dralek med båndet. Hun er RAM på å stjele kattemat, men har forstått at hun ikke kan spise det ved skåla. Så hun tar mat i munnen og lusker avgårde og spiser det et annet sted. Ser jo ikke rart ut i det hele tatt :D Ellers, tja.. Noen ganger kan hun være vanskelig å få i ro, men det er ikke verre enn å legge henne i sofaen og kose litt, så roer hun seg.

Det vi er godt fornøyd med av vaner er feks at hun går fint i bånd, samme hvem som har henne. Om man går med kort bånd trasker hun finfint ved siden av, mens båndet henger slapt. Mange blir imponerte over at hyperskrullebølla klarer sånt :D Og hun tar ikke mat vi mister, står heller og venter på "vær så god", samme med mat, etc. Går aldri først inn noe sted men setter seg pent og venter på lov.

Og tuuusen andre rare vaner jeg ikke kommer på i farta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chica pleier også ta med seg en munnfull tørrfor et annet sted for å spise. Særlig hvis det er andre på kjøkkenet, for hun skal ha matro trossalt!

Etter at hun har spist og gått tur, skal hun alltid opp i vinduskarmen og titte på livet..

Når det kommer folk hjem, henter hun stolt bamsen sin eller noen godt hun har fått, gjerne samtidig som hun "prater" og logrer med hele bakkroppen. Et snodig og herlig syn :wub: Hun prater mye når hun blir glad og når hun koser. Når Chica skal kose, viser hun at hun vil opp i senga eller sofaen ved å skrape med labben på senga/sofaen, akkurat som en katt.. :lol:

Aron gjør nesten det samme! Han tar en munnfull tørrfôr, gar et halvt steg til siden, å spiser det fra gulvet der :lol: Uansett om han er alene eller med Aiko.

Han står også å titter ut vinduskarmen store deler av tiden han er inne, og boffer litt på alle kjente som går forbi (som vil si alle som går forbi!)

Aron er veldig flink til å prate, og vi kan ha laaange samtaler jeg og han. Han leker også katt når han vil oppi sofaen/senga og ikke orker å hoppe opp selv, eller vil ha oppmerksomhet :lol:

Aiko setter seg ved beina mine å grumler når han vil ha kos, og om jeg snur meg litt så flytter han seg etter og grumler litt mer mens han stirrer intenst på meg.

Han er alltid først oppi senga, og legger seg MIDT oppi så jeg ikke får plass. Jeg dytter han litt unna, og han går ned og tusler en runde rundt, til jeg har lagt meg ned, så kommer han og skal ligge i armkroken :wub: Det er rutine hver kveld det!

En dårlig uvane begge har, er på tur. Om de stopper for å lukte på noe, og jeg går forbi, så skal de alltid, uten unntak, gå forbi på hver sin side, og som regel finner de noe spennende på motsatt side enn de går forbi på, så jeg har vært borti et par fall på asfalten siden de surrer meg inn! Prøver å være ganske streng på at det ikke er lov, men det tar 3 sek fra de begynner å gå til jeg ligger der, så tror de planlegger det! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor får man alltid hjernteppe når man skal skrive ned sånne ting? :getlost:

Jeg gir alltid frokosten etter vi kommer inn fra morgenturen. Men hun går alltid til døren og vil ut igjen etter hun har spist :rolleyes2: Sier jeg nei,så gir hun seg fort,så det er ikke det at hun må ut. Tror det henger igjen fra da hun var valp og vi alltid gikk ut etter måltider,så det er nok bare noe hun gjør automatisk.

Hun har også for vane å ligge på sofaryggen å sutre i evigheter og fortelle min samboer at han ligger faktisk på hennes plass c070.gifa096.gif

(Vi omøblerte for en del måneder siden,og hun lå ofte i den enden som min samboer nå bruker. Hun nekter å gi seg :aww: )

Hun drar når hun holdes i kort bånd. Hun er flink resten av turen hvis vi trener på det,men jeg må liksom minne henne på det flere ganger og på hver eneste tur :rolleyes2:

Når vi skal ut å gå tur,så MÅÅÅ hun oppi sandkassen for å ha en raptus før vi går videre :wub: Utrolig moro å se på.

Hvis hun har dysjet eller vært ute i regnet så hopper hun oppi senga si (eller sofaen :getlost: ),rulter og tørker seg imens hun banner og steiker som en sjømann over hvor våt hun er :lol:

Hvis vi går på do,så kan hun finne på å stå utenfor å pipe for hun vil inn. Hvis vi da åpner døren,så går hun en liten runde på badet for å se hva som skjer,også vil hun ut igjen.

Hun må hilse på absolutt alle. Spesielt her i nabolaget. Noe jeg synes kan være utrolig slitsomt. Men er blitt veldig flink til å gå fint forbi folk vi treffer på tur som ikke viser interesse for henne :thumbs:

Jeg får skrive et nytt innlegg når jeg kommer på mer,klarer ikke tenke når jeg er trøtt b010.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lilla har en uvane som er så utroooliiiig irriterende, hun MÅ bare bjeffe/boffe for hvert trappetrinn hun løper nedover når vi skal lufte :P Hjelper ikke om jeg bærer henne heller, boffer for hvert trappetrinn da også. :P

*trøtt nå, ta resten imorgen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lilla har en uvane som er så utroooliiiig irriterende, hun MÅ bare bjeffe/boffe for hvert trappetrinn hun løper nedover når vi skal lufte :P Hjelper ikke om jeg bærer henne heller, boffer for hvert trappetrinn da også. :P

*trøtt nå, ta resten imorgen*

Hehehe, jeg kan se det for meg... Kan skjønne det er irriterende i lengden, men så søtt da :D

Når jeg å My er å går tur har jeg laget regel om at hun skal gå pent med kort bånd, og litt mer fritt med rullebånd. Når hun går med rullebånd står hun i grøfta helt til rullebåndet er nesten strekt heeelt ut, da legger hu om i første gir og spinner avgårde fordi meg helt til båndet er stramt i andre enden... Veldig moro å se på, men også litt slitsomt :P hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luna har en litt sør greie etter at hun har fått middag (av en eller annen grunn så er det ikke så farlig etter frokost :icon_confused: ). Etter at alt er spist opp, så må hun klappes på magen... Følger vi ikke med, så står hun tålmodig og venter til vi oppdager henne og gir henne sin daglige dose. Og så raper hun gjerne litt, akkurat som en baby :wub:

Hun er veldig sosial, og skal være der vi er, også når vi skal på do. Tror hun har innsett at da kommer vi ingen vei, og da er det kosestund. Og masserer vi bakparten da, ja da løfter hun rett og slett bakbeina i lufta. Ikke veldig enkelt å massere og holde rumpa samtidig :whistle:

Ellers har hun tusenvis av andre trekk, både gode og ikke fullt så gode. Hun bruker blikket aktivt bl. a. Hun har forstått at ved å bøye hode litt nedover og se opp på meg (gjør ikke dette med gubben. Har vel skjønt at jeg er mykest og lettest ¨sjarmere :icon_redface: )så får hun hvit kant i øyet, reine dådyrøyne, og dette blikket bruker hun aktivt når hun vil oppnå noe. Det funker ikke HVER gang, men kanskje litt for ofte... :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Embla er en veldig kosehund, og om uforstående er dumme nok til å etter å ha fått advarsler, huker ned for å kose med henne, ja da begynner det: først kommer det en labb i fanget, så en til (guuuu så søtt ikke sant?) Så skifter vekte til framlabbene og vips så har en enten en rottweiler i fanget eller mister balansen og ligger på bakken. Det fantastiske er at alle får beskjed om at det kommer til å skje, men ingne tror meg :icon_confused:

Ellers har hun det jeg kaller en herlig vane med at om morgenen når jeg står opp går jeg og fikser frokost til henne, og prinsessen ligger og later som hun sover, tar matfiksing for lang tid står hun plutselig i gangen, ser på meg og banner i skjegget om ubrukelige tjenere som bruker altfor lang tid på frokost :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...