Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvorfor hunder spiser gress!


Teserere

Recommended Posts

Aïda spiser fryktelig mye gress, hun gresser rett og slett som en hest :jump: Jeg har lurt på hvorfor mange ganger, hun kaster aldri opp heller. Så jeg søkte litt rundt, og fant bl.a. denne artikkelen på hjemmesiden til Hills:

(Og før dere leser den, etterpå fant jeg en mye bedre artikkel skrevet av en veterinær, link nederst!)

Kortversjonen:

Hunden din stammer fra den mektige ulven, en edel jakter og bekreftet kjøtteter. Du mater ham med kjøtt av best mulig kvalitet, så hvorfor insisterer han på å spise gress?

Selv om ingen vet helt sikkert hvorfor hunder spiser gress er dyreeksperter rimelig sikre på at dette er normal hundeoppførsel og absolutt ingenting å bekymre seg for.

Beiting

Det finnes to typer gresspising for hunder. Den første er beiting hvor hunden din glad og fornøyd mumser gress og ikke merker noen bivirkninger som følge av dette. Noen dyrleger foreslår at hunder spiser gress for å veie opp for manglende næringsstoffer, men selv hunder med velbalansert kosthold vil spise gress. Det er mulig at hunden rett og slett liker smaken, at det smaker som salat for dem. Så selv om du mater hunden din på en bra måte vil han kanskje likevel ha lyst på litt grønnsaker.

Instinktiv oppførsel

Den andre typen gresspising er når en hund spiser gress og deretter kaster det opp. Dette tror man er et bevisst forsøk på å fremkalle oppkast dersom de har svelget noe som får dem til å føle seg uvel. Hunder som spiser for å kaste opp vil vanligvis svelge gresset så raskt som mulig og omtrent ikke engang tygge det. Det er en generell oppfatning at lange utygde gresstrå vil kile i halsen deres så det oppstår en oppkastsrefleks. Hvis hunden din spiser gress, for deretter å kaste opp og etterpå virker helt fin, så har han antakelig fikset opp i hva det enn var som plaget ham. Hvis han derimot fortsetter å brekke seg, men ikke får til å kaste opp, eller han fortsetter å spise gress og fortsetter å kaste opp bør du ta ham til dyrlegen.

Trygt å spise?

Ved all gresspisende oppførsel bør du holde et øye med hva slags gress hunden din spiser. Ikke la ham spise noe som har blitt behandlet med kunstgjødsel. De fleste plenprodukter vil ha påskrevet om de er trygge eller ei for hunder.

Lang-og-morsom-versjonen: (OBS: Engelsk artikkel!) http://www.worldsvet.com/dogseatgrass.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Casper er en skikkelig ku, han elsker gress. Om vinteren kan han stå og grave det frem, og gumle det fornøyd i seg :P Noen ganger gjør han det for å kaste opp, da er han intens i spisingen. Men det er heller sjeldent, stort sett spiser han bare gress fordi han liker det, rett og slett. Han har vært slik hele livet, uavhengig av hvilken mat han spiser, rått som tørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganzie beiter som en hest, hun. Hun knasker i seg gress og løvetann så det griner, og nå som løvetanna er så frisk og fin så er det nesten et hel... å lufte henne, hun glemmer hva hun skal fordi hun bare eter løvetann :rolleyes2: Noen typer gress er tydeligvis bedre enn andre, enkelte typer gress må jeg nesten dra henne unna, for det jo så godt :lol:

Både hun og vår forrige hund har alltid spist gress, jeg har pleid å spøke med at de er litt identitetsforvirret etter å ha vokst opp med kaniner, men jeg tror rett og slett de synes det er godt. De har heller aldri kastet opp etter å ha spist gress. (lemen derimot :x )

Og når man er en matgal sheltie, så sier man ikke nei takk til mat som vokser fritt utenfor døra, altså :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Blondie spiser også gress som en hest. Jeg elsker å gå tur på enger! Jeg liker også å ta bilder der. Så tar jeg med Blondie, og det første hun begynner med er å gumle gress til hun blir grønn! Blir det noen fine bilder da? Nei! Blir det noen tur da? Nei! Så da står jeg der da, med den beitende hunden min på andre siden av lenken :lol: Slik går nu dagan..

... vell, jeg fikk et fint bilde da hun spiste gress da :whistle:

5719441111_6578f7c7b8_z.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondie spiser også gress som en hest. Jeg elsker å gå tur på enger! Jeg liker også å ta bilder der. Så tar jeg med Blondie, og det første hun begynner med er å gumle gress til hun blir grønn! Blir det noen fine bilder da? Nei! Blir det noen tur da? Nei! Så da står jeg der da, med den beitende hunden min på andre siden av lenken :lol: Slik går nu dagan..

... vell, jeg fikk et fint bilde da hun spiste gress da :whistle:

5719441111_6578f7c7b8_z.jpg

Haha, Emma er på akkurat samme viset. Nå har hun lært My det også >_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg skal gjøre en test. Nå har han spist ekstremt mye gress de siste ukene (men ikke kastet opp). Og han har gått på 100% hills. Jeg har vært voldsomt sløv med vom og hundematen :icon_redface: men skal komme inn i god vane igjen, og da skal jeg se om gress-spisingen blir mindre. Litt usikker, for virker som han synes det er innmari godt. Spesielt slike lange strå, som har slike mothaker, de sikter han seg inn på. Så på tur går ham med gress stikkende ut av munnen mens han gomler som en ku :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...