Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvorfor hunder spiser gress!

Teserere

Recommended Posts

Skrevet

Aïda spiser fryktelig mye gress, hun gresser rett og slett som en hest :jump: Jeg har lurt på hvorfor mange ganger, hun kaster aldri opp heller. Så jeg søkte litt rundt, og fant bl.a. denne artikkelen på hjemmesiden til Hills:

(Og før dere leser den, etterpå fant jeg en mye bedre artikkel skrevet av en veterinær, link nederst!)

Kortversjonen:

Hunden din stammer fra den mektige ulven, en edel jakter og bekreftet kjøtteter. Du mater ham med kjøtt av best mulig kvalitet, så hvorfor insisterer han på å spise gress?

Selv om ingen vet helt sikkert hvorfor hunder spiser gress er dyreeksperter rimelig sikre på at dette er normal hundeoppførsel og absolutt ingenting å bekymre seg for.

Beiting

Det finnes to typer gresspising for hunder. Den første er beiting hvor hunden din glad og fornøyd mumser gress og ikke merker noen bivirkninger som følge av dette. Noen dyrleger foreslår at hunder spiser gress for å veie opp for manglende næringsstoffer, men selv hunder med velbalansert kosthold vil spise gress. Det er mulig at hunden rett og slett liker smaken, at det smaker som salat for dem. Så selv om du mater hunden din på en bra måte vil han kanskje likevel ha lyst på litt grønnsaker.

Instinktiv oppførsel

Den andre typen gresspising er når en hund spiser gress og deretter kaster det opp. Dette tror man er et bevisst forsøk på å fremkalle oppkast dersom de har svelget noe som får dem til å føle seg uvel. Hunder som spiser for å kaste opp vil vanligvis svelge gresset så raskt som mulig og omtrent ikke engang tygge det. Det er en generell oppfatning at lange utygde gresstrå vil kile i halsen deres så det oppstår en oppkastsrefleks. Hvis hunden din spiser gress, for deretter å kaste opp og etterpå virker helt fin, så har han antakelig fikset opp i hva det enn var som plaget ham. Hvis han derimot fortsetter å brekke seg, men ikke får til å kaste opp, eller han fortsetter å spise gress og fortsetter å kaste opp bør du ta ham til dyrlegen.

Trygt å spise?

Ved all gresspisende oppførsel bør du holde et øye med hva slags gress hunden din spiser. Ikke la ham spise noe som har blitt behandlet med kunstgjødsel. De fleste plenprodukter vil ha påskrevet om de er trygge eller ei for hunder.

Lang-og-morsom-versjonen: (OBS: Engelsk artikkel!) http://www.worldsvet.com/dogseatgrass.html

Skrevet

Casper er en skikkelig ku, han elsker gress. Om vinteren kan han stå og grave det frem, og gumle det fornøyd i seg :P Noen ganger gjør han det for å kaste opp, da er han intens i spisingen. Men det er heller sjeldent, stort sett spiser han bare gress fordi han liker det, rett og slett. Han har vært slik hele livet, uavhengig av hvilken mat han spiser, rått som tørt.

Skrevet

Ganzie beiter som en hest, hun. Hun knasker i seg gress og løvetann så det griner, og nå som løvetanna er så frisk og fin så er det nesten et hel... å lufte henne, hun glemmer hva hun skal fordi hun bare eter løvetann :rolleyes2: Noen typer gress er tydeligvis bedre enn andre, enkelte typer gress må jeg nesten dra henne unna, for det jo så godt :lol:

Både hun og vår forrige hund har alltid spist gress, jeg har pleid å spøke med at de er litt identitetsforvirret etter å ha vokst opp med kaniner, men jeg tror rett og slett de synes det er godt. De har heller aldri kastet opp etter å ha spist gress. (lemen derimot :x )

Og når man er en matgal sheltie, så sier man ikke nei takk til mat som vokser fritt utenfor døra, altså :lol:

Skrevet
“Dr. Orzeck, do you think the reason most dogs eat grass is simply because they like the way it tastes?”

*Flire*

Den artikkelen der likte jeg! :lol:

• 2 weeks later...
Skrevet

Blondie spiser også gress som en hest. Jeg elsker å gå tur på enger! Jeg liker også å ta bilder der. Så tar jeg med Blondie, og det første hun begynner med er å gumle gress til hun blir grønn! Blir det noen fine bilder da? Nei! Blir det noen tur da? Nei! Så da står jeg der da, med den beitende hunden min på andre siden av lenken :lol: Slik går nu dagan..

... vell, jeg fikk et fint bilde da hun spiste gress da :whistle:

5719441111_6578f7c7b8_z.jpg

Skrevet

Blondie spiser også gress som en hest. Jeg elsker å gå tur på enger! Jeg liker også å ta bilder der. Så tar jeg med Blondie, og det første hun begynner med er å gumle gress til hun blir grønn! Blir det noen fine bilder da? Nei! Blir det noen tur da? Nei! Så da står jeg der da, med den beitende hunden min på andre siden av lenken :lol: Slik går nu dagan..

... vell, jeg fikk et fint bilde da hun spiste gress da :whistle:

5719441111_6578f7c7b8_z.jpg

Haha, Emma er på akkurat samme viset. Nå har hun lært My det også >_<

Skrevet

Jeg tror jeg skal gjøre en test. Nå har han spist ekstremt mye gress de siste ukene (men ikke kastet opp). Og han har gått på 100% hills. Jeg har vært voldsomt sløv med vom og hundematen :icon_redface: men skal komme inn i god vane igjen, og da skal jeg se om gress-spisingen blir mindre. Litt usikker, for virker som han synes det er innmari godt. Spesielt slike lange strå, som har slike mothaker, de sikter han seg inn på. Så på tur går ham med gress stikkende ut av munnen mens han gomler som en ku :aww:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...