Gå til innhold
Hundesonen.no

Aussie vs. Border Collie


Wheaten terrier

Aussie vs. Border Collie  

94 stemmer

  1. 1.

    • Aussie
      54
    • Border Collie
      40


Recommended Posts

Valget hadde nok falt på BC.

Mest pga jeg har enda ikke møtt en Aussi med den konsentrasjonen og arbeidslysten jeg liker.

Veldig enig der!

Jeg har møtt veldig få aussie som ikke faller innenfor et av disse utasgnene: vanskelig for å roe seg uten om arbeid eller vanskelig for å gire seg skikkelig opp under arbeid (subjektivt). Jeg skulle veldig gjerne hatt en hund jeg kunne stille ut, men hverdagen, treninga og konkurransene er mye viktigere. Kunne ikke hatt en bedre snuppe enn den jeg har nå. :):rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 82
  • Created
  • Siste svar

Om jeg i dag, med kniven på strupen måtte velge mellom de to - hadde det blitt border. Jeg vet om mange aussier med god mentalitet, og mange aussier med gode arbeidsegenskaper - dessverre sjeldent i samme hund.

Valget sto på de to rasene i sommer, med jaktgolden som en tredje rase :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå BC selv, så valget hadde ikke vært så vanskelig. Hadde blitt en BC.

Liker borderens intese blikk og at de faktisk kan gjete (jeg ser ikke på "gjeting" som gjeting hvis det er uten eye)

Så det er kun BC og kelpie som kan gjete da i hele verden? Trass i at mange land har egne raser som er avlet fram tilpasset deres forhold og budskapstype?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet jeg har svart i denne tråden før, men det er jo et halvt århundre siden så..:)

I dag ville jeg valgt BC (har jeg valgt BC). Jeg ønsker å drive med gjeting, jeg kjenner etterhvert linjene veldig godt og vet endel om hva jeg kan forvente i en hund fra visse linjer. Jeg elsker intensiteten, arbeidslysten, og at de er så førerorienterte. Jeg elsker at jeg kan gjøre omtrent hva jeg vil (utenom jakt kanskje), bare JEG trener riktig. Neste hund blir nok ikke BC, men det er fordi jeg har hatt tre nå, og ønsker å lære meg en ny rase å kjenne=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh vanskelig!

Jeg ELSKER de amerikanske BC'ene med myyye pels, tykke benstammer og store hoder :) Vakker!

Men mht på hvor mye styr det hadde vært å få seg en slik hund siden den måtte blitt importert fra statene så hadde nok valget fallt på Aussie. Liker begge rasene godt, men er ikke så "fan" av de scandinaviske Bc'ene..Syns de er for spinkle og korthårede...

Men nå ser jeg KUN på utseendet da, skulle jeg noen gang hatt en av rasene så hadde jeg sittet meg ned og tenkt igjennom grundig og spurt meg frem. Men slik jeg ser det nå liker jeg gemyttet på aussie mye bedre ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er kun BC og kelpie som kan gjete da i hele verden? Trass i at mange land har egne raser som er avlet fram tilpasset deres forhold og budskapstype?

Var en spøk da :) Bare mobber litt :)

Jeampi: Hvis man er ute etter "tunge" bordere (mye pels, kraftig beinstamme og stort hode) kan det da ikke være borderen du liker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en spøk da :) Bare mobber litt :)

Jeampi: Hvis man er ute etter "tunge" bordere (mye pels, kraftig beinstamme og stort hode) kan det da ikke være borderen du liker?

*flir* Tenkte akkurat på det samme. Er det str, pelsen og kraften du liker i de amerikanske showlinjene er det jo bare å lete etter sort/hvitt aussie *dukker*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en spøk da :) Bare mobber litt :)

Jeampi: Hvis man er ute etter "tunge" bordere (mye pels, kraftig beinstamme og stort hode) kan det da ikke være borderen du liker?

Da er det vel litt mer showborder kanskje? Eller tar jeg helt feil nå? Det vil jeg IKKE ha inn i landet <_<

Så en på hamar, fra sverige. Det er noe av det styggeste jeg har sett (ja, til border å være).

Høres nesten mer ut som Jeampi vil ha en aussie?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

problemet med BC er at den har fått på seg et fælt rykte om at de bare er strev og arbeid fordi de krever så mye.

Du ser jo så mange slike hunder til omplassering..

Personlig liker jeg begge rasene like godt..

Og som nevnt tidligere - jeg klarer ikke å bestemme meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh vanskelig!

Jeg ELSKER de amerikanske BC'ene med myyye pels, tykke benstammer og store hoder :) Vakker!

Men mht på hvor mye styr det hadde vært å få seg en slik hund siden den måtte blitt importert fra statene så hadde nok valget fallt på Aussie. Liker begge rasene godt, men er ikke så "fan" av de scandinaviske Bc'ene..Syns de er for spinkle og korthårede...

De berner sennen liknende BCene der borte, er jo ikke akkurat BC da... Hvorfor ikke en sort/hvit aussie da liksom?

Var en spøk da :) Bare mobber litt :)

He he. Så da slipper vil å lage en krangledebatt om hva gjeting er og ikke er. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

problemet med BC er at den har fått på seg et fælt rykte om at de bare er strev og arbeid fordi de krever så mye.

Du ser jo så mange slike hunder til omplassering..

Personlig liker jeg begge rasene like godt..

Og som nevnt tidligere - jeg klarer ikke å bestemme meg.

Problemet ? De ER veldig krevende, og bør ikke havne hos folk som ikke vil jobbe aktivt med hunden (og helst gjete med den, i mine øyne). Jeg vil si problemet med BC'en er at de har et rykte på seg for å være født lydige og veldig lett-trente.. Alle vil jo ha en lydig og pen hund. Og i kombinasjon med at oppdrettere selger totalt ukritisk havner det mange hos omplasseringssentere rundt omkring..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

problemet med BC er at den har fått på seg et fælt rykte om at de bare er strev og arbeid fordi de krever så mye.

Du ser jo så mange slike hunder til omplassering..

Vil vel egentlig ikke kalle det er problem. Da er det jo ikke rasen som er problemet, men de idiotiske eierne som skaffer seg en for krevende hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte nok sagt aussie, av en grunn: jeg er utstillings menneske :) Hvis det ikke hade vært for utstillingen, så hadde jeg ikke vært sikker. Men hverken aussie eller bc er raser jeg planlegger å ha i fremtiden (men en vet jo aldri hva tiden bringer)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De berner sennen liknende BCene der borte, er jo ikke akkurat BC da... Hvorfor ikke en sort/hvit aussie da liksom?

Aussie skal (heldigvis) heller ikke se ut som hverken de enorme showbcene over dammen, eller som de enorme showaussiene over der.. Må si at mange av de pinglebcene som en ser rundt her i dag ikke er så fine (de som ligner på settere i krypeformat), de gamle gårdshundene som var hjemme var mye penere. Bittelitt kraftigere enn mange av dagens.

Nå har jo jeg en lett, liten, kvikk aussie og liker de bedre enn mange av de tunge store og "stødige". 1,5år og 19kg, mange tror at han er en blanding av bc og etteller annet siden han er så liten;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aussie skal (heldigvis) heller ikke se ut som hverken de enorme showbcene over dammen, eller som de enorme showaussiene over der.. Må si at mange av de pinglebcene som en ser rundt her i dag ikke er så fine (de som ligner på settere i krypeformat), de gamle gårdshundene som var hjemme var mye penere. Bittelitt kraftigere enn mange av dagens.

Nå har jo jeg en lett, liten, kvikk aussie og liker de bedre enn mange av de tunge store og "stødige". 1,5år og 19kg, mange tror at han er en blanding av bc og etteller annet siden han er så liten;)

Tar man en titt på litt forskjellige linjer, og hva som ligger bakover i generasjonene, så var ikke alt like stort og kraftig. Det er stor forskjell på linjene av utseende, også mhp på arbeidsegnenhet. Ikke alltid de store kraftige egner seg like godt til lettbeint villsau.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stemmer Aussie!

Faktisk så er jeg 85% sikker på at det blir min neste hund - eneste som skulle få meg til å velge noe annet var omjeg finner DEN collien da.

Liker Aussien fordi den ikke er så ulik collien, men den er litt mer "hund" enn collien hvis man kan si det. Hadde jeg ikke allerede hatt 3 hunder så hadde det blitt en Aussie i sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydeligvis er ikke Border Collie så populært som en skulle tro :Laugh:

Heldigvis kan man vel kanskje si? Er jo, i likhet med mange andre raser, ikke en hund som passer alle..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...