Gå til innhold
Hundesonen.no

Aussie vs. Border Collie

Wheaten terrier

Aussie vs. Border Collie  

94 stemmer

1. 1.

• Aussie
      54
    • Border Collie
      40

Recommended Posts

• Svar 82
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

Jqag har aldrig läst att svart-vitt skulle vara mer önskvärt på utställning. I rasstandarden står det ju bara att hunden inte får vara övervägande vit.

jeg har lest det i en rasebok...

Skrevet

Jqag har aldrig läst att svart-vitt skulle vara mer önskvärt på utställning. I rasstandarden står det ju bara att hunden inte får vara övervägande vit.

:D:D Men nå er det ikke alltid sånn at det som står i rasestandarden blir foretrukket på utstilling da... :wink:

Skrevet

Ville nok valgt aussien av de nådagens border colliene. Ellers ville jeg hatt en gammeldags gårds bc. Hvis jeg skulle hatt aussie skulle den vært 100% ranch linjer hvertfall.

• 1 year later...
Skrevet

Valget her er ENKELT: BORDER COLLIE :) (ooo, sjokk :rolleyes: )

Elsker alt ved den rasen! Gjetingen, fokuset, gemyttet (så lenge hunden er fra riktige linjer).. ALT!

I :) BC

Skrevet

Jeg stemte border collie. De trivelige BC'ene jeg har møtt har vært langt mer tiltalende enn de trivelige aussiene jeg har møtt. Er nok litt tynt grunnlag, og litt tynget av at jeg synes små, slanke hunder er flotte. Dessuten liker jeg ikke mye pels, som aussien har.

Skrevet

Valget hadde nok falt på BC.

Mest pga jeg har enda ikke møtt en Aussi med den konsentrasjonen og arbeidslysten jeg liker.

Skrevet

For bc er lek arbeid, for aussie er arbeid en lek;) Jeg har valgt aussie og vil nok velge det igjen, fra de rette linjene (ikke så volsomt med pels og ikke så enorme blandt annet). Liker at de er litt humoristiske og ikke så superalvorlige som bc;)

Bc kommer i samme farger som aussie stortsett, er bare mer vanlig med sort/hvit i Norge, her i nord er det mye bc med flekker. Jeg synes forøvrig de solide fargene på aussien er penest jeg da;)

Skrevet

Jeg ville valgt Border Collie! Aldri i mitt liv har jeg møt mer pålitlige og gode hunder som bc'ene :) Har møtt Aussier også, trivlige flotte dyr, but my heart belongs to BC :) Kanskje ikke så gode argumenter men! :rolleyes:

Skrevet

Aner rett og slett ikke hva jeg skal velge.

Så på raseleksikon i dag og der var det utrolig mange flotte bilder av bc.

Men det som er dumt med den er at jeg har hørt så mye om at de alltid må ha noe å gjøre, og det er et lite problem.

Ellers så er aussie veldig fin den også. Like fine begge to, men vis jeg skal se for meg meg med en av de to, ser jeg meg mest med en bc. Syns det med at den må ha 90 poeng i gjeting først bare høres spennende ut, men vet ikke hvor vanskelig det er å få det. Følte det bare var to "gjeter stevner". Hehe.

Vil vite hvem som leder og slikt, men kanke stemme når jeg ikke er sikker, hehe.

EDIT: Valgte BC jeg da siden jeg ikke klarer å se for meg meg med en Aussie.

Skrevet

Jeg har aldri eid eller hatt veldig mye med noen av rasene å gjøre, men ut fra de individene jeg har truffet ville jeg valgt bc tror jeg. Kikket litt på Aussie når jeg skulle ha hund nå, men de virker så utrolig trege - iallefall de jeg har møtt. Med bc'ene går det liksom litt fortere, slik jeg liker det. Men bc kommer allikevel la-ha-haangt ned på most-wanted lista mi..

Skrevet

Liker borderens intese blikk og at de faktisk kan gjete (jeg ser ikke på "gjeting" som gjeting hvis det er uten eye)

Her er en del farger:

http://www.gis.net/~shepdog/BC_Museum/Perm...oks_Health.html

Man finner få med de typsike blue merle-tegningene som er populære å ha på aussien (med litt brunt og en del hvitt på labber, panne, snute osv), men ellers får man de i alle fargene som man får aussie tror jeg, bare ikke så mange av de i norden :)

Liker best svart og hvit jeg da. Blikker blir ofte mer intenst og de ser så klare og "ryddige" ut :)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det endte med at hunden måtte til dyrlegen for den haltet. Jeg ringte dyrlegen, og ba de være obs.  Det viser seg at den har knekt håndledde i frembenet, og prognosen er usikker. Hvordan det er skjedd er også usikkert. 
    • 🐾 Hva du kan gjøre nå 1. Start helt på nytt i bittesmå steg Gå ut av rommet i 1–5 sekunder, kom tilbake før valpen rekker å pipe. Øk tiden sakte. Målet er at valpen aldri kommer over terskelen sin. 2. Tren “alene, men ikke alene” La valpen være bak en grind, i et annet rom, eller på en seng litt unna mens hun fortsatt er hjemme. Dette bygger trygghet uten at valpen føler seg forlatt. 3. Lag et fast “nå skjer det ingenting”-rituale Rolig stemning, tyggeleke, litt kos → så legger hun fra seg valpen og gjør noe annet i huset. Rutiner skaper trygghet. 🧠 IQ-leker som passer for 15 uker •     Snusematte (super for å roe ned og gi mestring) •     Kong med litt valpevennlig fyll (f.eks. våtfôr eller litt leverpostei tynnet ut) •     Enkle aktivitetsleker der valpen må dytte eller løfte en klaff •     Tyggeleker som varer litt (tygging gir ro) Poenget er ikke at leken skal “holde valpen opptatt alene”, men at den skal gi positive assosiasjoner til ro og selvstendighet. 4: du kan også `gni`deg selv inn med noe valpen din kan ligge på  for da vil han føle og lukte at du er i nærheten av deg enda du er borte. 🐶 Når valpen din piper med angan du går ut Det betyr at du har gått for fort frem. Da må man tilbake til nivået der valpen fortsatt er trygg selv om det bare er 2 sekunder. Det er ikke et nederlag, det er helt vanlig. du kan også lage en plass der som er *hjemmet* til valpen din. sånn at du øver når du går ut skal han slappe av der. men husk dette kan gå en stund, det går ann også at valpen din aldri kan være alene heller. alle hunder er forskjellige og ikke like enkel. 💛 Litt oppmuntring Valper er som små barn: noen sover gjennom natten tidlig, andre bruker litt tid. Det betyr ikke at du gjør noe feil det betyr bare at valpen din trenger litt mer støtte akkurat nå. Hvis du vil prate mer, få flere tips eller bare ha litt støtte underveis, kan du gjerne ta kontakt med meg på Instagram. nordicquietland 🐶
    • Alenetrening tar den tiden det tar, det er umulig å si noe på forhånd om hvor lang tid det tar før akkurat din valp er klar for å være alene hjemme en hel arbeidsdag. Det er individuelt. Og en oppdretter som påstår at en 12 uker gammel valp kan være alene hjemme i mange timer høres virkelig ikke seriøs ut. Det er jo en baby. En ting som i hvert fall er sikkert, er at jo mer erfaring valpen får med å føle at det er ubehagelig å være alene, jo større er sjansen for at du ender oppmed en hund med separasjonsangst.
    • Det ønsker gjerne forslag. Hundebarnehage kan jeg klare å google meg frem til selv.
    • Det høres ut som du virkelig har tenkt gjennom ansvaret, og at du gjør så godt du kan innenfor et skiftarbeidsliv som ikke alltid spiller på lag. Det er helt normalt at dagvakter blir den kinkige biten mange hundeeiere kjenner seg igjen i akkurat det. Og ja… oppdrettere kan si mye. Noen ganger stemmer det, andre ganger sier valpen ganske tydelig: “12 uker? Jeg? Alene? Nei takk, menneske prøv igjen.” Til syvende og sist er det jo du som lærer å lese din valp, og valpen som bestemmer tempoet. Det betyr ikke at du har gjort noe feil, eller at treningen din er dårlig. Det betyr bare at han er en liten fyr med egne meninger og akkurat nå sier han at han ikke er helt klar for lange økter alene. Det viktigste er at du prøver å finne løsninger, og det gjør du jo allerede. Det viser ansvar, ikke det motsatte. Hvis du vil, kan jeg hjelpe deg med forslag til hvordan du kan trene videre på en måte som passer både deg og ham. eller om jeg kan hjelpe deg å finne dyrebarnehage eller noe slikt  
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...