Gå til innhold
Hundesonen.no

Aussie vs. Border Collie

Wheaten terrier

Aussie vs. Border Collie  

94 stemmer

1. 1.

• Aussie
      54
    • Border Collie
      40

Recommended Posts

• Svar 82
  • Created
  • Siste svar

Jqag har aldrig läst att svart-vitt skulle vara mer önskvärt på utställning. I rasstandarden står det ju bara att hunden inte får vara övervägande vit.

:D:D Men nå er det ikke alltid sånn at det som står i rasestandarden blir foretrukket på utstilling da... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 year later...

Jeg stemte border collie. De trivelige BC'ene jeg har møtt har vært langt mer tiltalende enn de trivelige aussiene jeg har møtt. Er nok litt tynt grunnlag, og litt tynget av at jeg synes små, slanke hunder er flotte. Dessuten liker jeg ikke mye pels, som aussien har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For bc er lek arbeid, for aussie er arbeid en lek;) Jeg har valgt aussie og vil nok velge det igjen, fra de rette linjene (ikke så volsomt med pels og ikke så enorme blandt annet). Liker at de er litt humoristiske og ikke så superalvorlige som bc;)

Bc kommer i samme farger som aussie stortsett, er bare mer vanlig med sort/hvit i Norge, her i nord er det mye bc med flekker. Jeg synes forøvrig de solide fargene på aussien er penest jeg da;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt Border Collie! Aldri i mitt liv har jeg møt mer pålitlige og gode hunder som bc'ene :) Har møtt Aussier også, trivlige flotte dyr, but my heart belongs to BC :) Kanskje ikke så gode argumenter men! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner rett og slett ikke hva jeg skal velge.

Så på raseleksikon i dag og der var det utrolig mange flotte bilder av bc.

Men det som er dumt med den er at jeg har hørt så mye om at de alltid må ha noe å gjøre, og det er et lite problem.

Ellers så er aussie veldig fin den også. Like fine begge to, men vis jeg skal se for meg meg med en av de to, ser jeg meg mest med en bc. Syns det med at den må ha 90 poeng i gjeting først bare høres spennende ut, men vet ikke hvor vanskelig det er å få det. Følte det bare var to "gjeter stevner". Hehe.

Vil vite hvem som leder og slikt, men kanke stemme når jeg ikke er sikker, hehe.

EDIT: Valgte BC jeg da siden jeg ikke klarer å se for meg meg med en Aussie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri eid eller hatt veldig mye med noen av rasene å gjøre, men ut fra de individene jeg har truffet ville jeg valgt bc tror jeg. Kikket litt på Aussie når jeg skulle ha hund nå, men de virker så utrolig trege - iallefall de jeg har møtt. Med bc'ene går det liksom litt fortere, slik jeg liker det. Men bc kommer allikevel la-ha-haangt ned på most-wanted lista mi..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker borderens intese blikk og at de faktisk kan gjete (jeg ser ikke på "gjeting" som gjeting hvis det er uten eye)

Her er en del farger:

http://www.gis.net/~shepdog/BC_Museum/Perm...oks_Health.html

Man finner få med de typsike blue merle-tegningene som er populære å ha på aussien (med litt brunt og en del hvitt på labber, panne, snute osv), men ellers får man de i alle fargene som man får aussie tror jeg, bare ikke så mange av de i norden :)

Liker best svart og hvit jeg da. Blikker blir ofte mer intenst og de ser så klare og "ryddige" ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Du skal i prinsippet alltid gå/kjøre på rødt inn til Norge.
    • De kjører via Sverige, og har rabies og ormebehandling. Men trenger de å kjøre på rødt ved grenseovergangen til Norge på tilbakereisen?? Finnes det også skjema en kan fylle ut når en reiser med hund mellom EU/EØS land? Finner ingenting på Mattilsynet sine sider.    Takk for hjelp
    • Og så en helt ok dag. Var forberedt på det verste, gitt erfaringer fra stedet vi var på. Fikk fineste adferden tilbudt uten krav. Innfridde samtlige forespørsler. .. lenge. Så skjedde tydligvis noe med ham jeg ikke aner årsaken til, og han begynte stresse og sluttet oppføre seg pent, uten å bli veldig vanskelig heller. La seg pent ned på matten sin for å slappe av i 30 minutter på bussholdeplassen, og begynte ikke flippe før de siste 10, da han ble ufyselig vokal mot to huskyer på andre siden av gaten, nyankomne ventende til holdeplassen og livet og universet og alt. 30 min venting akkurat der, rett oppi en travelt trafikkert vei med mye støy fra tungtransport ble å tøye strikken for mye, altså. Han holdt ut fint i 20 min før han fikk eksistensiell angst av å vente så mye lenger enn han er vant med fra før.  Ikke på sitt mest avslappede, men muttern har gått på skole og lært om former og vinkler og komposisjon og sånn derre der, så vi velger heller det bildet som føles mer behagelig å se på, enn det klønete og keitete som viser hvor flink gutt han kan være, men som ikke lar seg beskjære pent:
    • Ups and DOWNS. Helvetes ***** spoiled brætt drittunge av en byksefaen prepubertal ***** dritt har kommet dit at omgivelsene er mer interessante enn både leker og mat, og han krangler tilbake mot disiplinering. Synes ingenting om å bli avkrevd å holde kontakten og gå ved min side, og enda mindre om å bli straffet med time outs fordi han ikke hører etter. Aggressivt vokal i sure protester mot tyrannen som begrenser hans frie utfoldelse.  Han skal få for at han etter femogtredve *SITT* til slutt setter seg lydig ned og er oppmerksom i noen sekunder uten at det er nødvendig å ty til mer maktbruk, men **** for en håndfull av en forbanna dritt han kan være. Vimser og BYKSER og er MANISK på å gå FORAN meg.  Det hjelper IKKE å mosjonere ham mer. For å få ham sliten må en nemlig gå langt over hva som er anbefalt mtp kroppens utvikling, og det blir også en ond sirkel, hvor han bare krever mer og mer for å føle seg vel.  I dag er første gangen lek ikke har vært mer interessant enn omgivelsene. Godis ville han ha, men han ville ikke oppføre seg pent for å få det, så det ble også en konflikt. Forbanna mareritt av en forbanna kontak-nekt byksebikkje. Vi måtte rekke this and that, så han slapp i for stor grad unna med alt også. Fikk fremdrift på tross av den fullstendig uakseptable adferden.  Mamsen kan trenge valium for å komme seg emosjonelt uberørt gjennom dette, tror jeg. Synd fastlegen antakelig er uenig i at trening av hund er en legit reason for å skrive ut en resept -_- Vel, i morgen har vi ikke noe vi trenger å rekke, så den ***** drittbikkja skal få samme turen som i dag, uten en centimeter fremdrift på FEIL adferd. Han skal få holde KONTAKT og han skal få holde seg på siden av meg, og om den jævelungen BYKSER en gang til etter advarsel, så binder jeg ham i en stolpe og ***** går fra ham - for alltid! ..eller til den lille dritten ***** samler seg og slapper for i ******* av.  Jeg er så lei. Jeg gleder meg så intenst til han er voksen og har mer impulskontroll.  *Aaarrgh* Her legges frem klær og utstyr for en lang dag i drittvær, med kakao og boller og powerbank til mobilen. Den lille rotta skal få lære at å bykse og vimse og ikke høre etter meg når jeg ikke har noe jeg trenger komme tidsnok til - det får dørgende kjedelige konsekvenser for ham.   
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...