Gå til innhold
Hundesonen.no

Aussie vs. Border Collie


Wheaten terrier

Aussie vs. Border Collie  

94 stemmer

  1. 1.

    • Aussie
      54
    • Border Collie
      40


Recommended Posts

  • Svar 82
  • Created
  • Siste svar

Jqag har aldrig läst att svart-vitt skulle vara mer önskvärt på utställning. I rasstandarden står det ju bara att hunden inte får vara övervägande vit.

:D:D Men nå er det ikke alltid sånn at det som står i rasestandarden blir foretrukket på utstilling da... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Jeg stemte border collie. De trivelige BC'ene jeg har møtt har vært langt mer tiltalende enn de trivelige aussiene jeg har møtt. Er nok litt tynt grunnlag, og litt tynget av at jeg synes små, slanke hunder er flotte. Dessuten liker jeg ikke mye pels, som aussien har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For bc er lek arbeid, for aussie er arbeid en lek;) Jeg har valgt aussie og vil nok velge det igjen, fra de rette linjene (ikke så volsomt med pels og ikke så enorme blandt annet). Liker at de er litt humoristiske og ikke så superalvorlige som bc;)

Bc kommer i samme farger som aussie stortsett, er bare mer vanlig med sort/hvit i Norge, her i nord er det mye bc med flekker. Jeg synes forøvrig de solide fargene på aussien er penest jeg da;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt Border Collie! Aldri i mitt liv har jeg møt mer pålitlige og gode hunder som bc'ene :) Har møtt Aussier også, trivlige flotte dyr, but my heart belongs to BC :) Kanskje ikke så gode argumenter men! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner rett og slett ikke hva jeg skal velge.

Så på raseleksikon i dag og der var det utrolig mange flotte bilder av bc.

Men det som er dumt med den er at jeg har hørt så mye om at de alltid må ha noe å gjøre, og det er et lite problem.

Ellers så er aussie veldig fin den også. Like fine begge to, men vis jeg skal se for meg meg med en av de to, ser jeg meg mest med en bc. Syns det med at den må ha 90 poeng i gjeting først bare høres spennende ut, men vet ikke hvor vanskelig det er å få det. Følte det bare var to "gjeter stevner". Hehe.

Vil vite hvem som leder og slikt, men kanke stemme når jeg ikke er sikker, hehe.

EDIT: Valgte BC jeg da siden jeg ikke klarer å se for meg meg med en Aussie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri eid eller hatt veldig mye med noen av rasene å gjøre, men ut fra de individene jeg har truffet ville jeg valgt bc tror jeg. Kikket litt på Aussie når jeg skulle ha hund nå, men de virker så utrolig trege - iallefall de jeg har møtt. Med bc'ene går det liksom litt fortere, slik jeg liker det. Men bc kommer allikevel la-ha-haangt ned på most-wanted lista mi..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker borderens intese blikk og at de faktisk kan gjete (jeg ser ikke på "gjeting" som gjeting hvis det er uten eye)

Her er en del farger:

http://www.gis.net/~shepdog/BC_Museum/Perm...oks_Health.html

Man finner få med de typsike blue merle-tegningene som er populære å ha på aussien (med litt brunt og en del hvitt på labber, panne, snute osv), men ellers får man de i alle fargene som man får aussie tror jeg, bare ikke så mange av de i norden :)

Liker best svart og hvit jeg da. Blikker blir ofte mer intenst og de ser så klare og "ryddige" ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...