Gå til innhold
Hundesonen.no

Finnes det en norsk Cesar Millan?

julnil

Recommended Posts

Sikker på at bikkja er så balansert som du prøverå si? Agressive og usikre hunder som blir trent med straff kan bli tikkende bomber, vet du. Men selvfølgelig, man bør jo selvsagt jobbe mye med problemet før man evt. avliver. "Er dette noe jeg vil og KAN leve med i 10 år til?" bør man vel egentlig spørre seg..

Hæh? Hvem har sagt at hundene hans er tikkende bomber? Og hvor kommer rase inn? Just whaaat?

Forresten, hundene hans er ikke løse sammen uten at det er noen tilstede. Og til og med Cesar Milan anbefaler å avlive hunder han mener ikke har livskvalitet og gode framtidsutsikter.

Sorry, kan bli. Han tar jo til seg hunder som skal rehabiliteres og har de sammen med flotten sin. Nesten alle disse hundene i flokken hans har vært ubalanserte hunder.

Jeg sa: Vis CM kan gjøre problembikkja til en balsansert hund, hvorfor avlive den? Men vis han mener det ikke er stor han kan gjøre for og forbedre livskavaliteten til bikkja, så er det vell best og avlive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det ble siktet til Papillon i noen innlegg over her som sa dette: Sikker på at bikkja er så balansert som du prøverå si? Agressive og usikre hunder som blir trent med straff kan bli tikkende bomber, vet du.

Sorry, kan bli. Han tar jo til seg hunder som skal rehabiliteres og har de sammen med flotten sin. Nesten alle disse hundene i flokken hans har vært ubalanserte hunder.

Jeg sa: Vis CM kan gjøre problembikkja til en balsansert hund, hvorfor avlive den? Men vis han mener det ikke er stor han kan gjøre for og forbedre livskavaliteten til bikkja, så er det vell best og avlive.

Men det er da fortsatt ingen som har sagt at hundene hans er tikkende bomber?

Det er forskjell på å si at bruk av positiv straff på fryktaggresive hunder kan ha uheldige konskvenser (som er det jeg leser Papillon skriver), og å si at slike hunder er tikkende bomber.

Igjen, Milan anbefaler avlivning for noen hunder han også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
Igjen, Milan anbefaler avlivning for noen hunder han også.

I følge Cesar's Way, som jeg straks er ferdig med, har han aldri anbefalt avlivning. Det er mulig han har endret mening ettersom boka er noen år, men jeg vet at drømmen hans er et fristed for hunder som ikke går overens med mennesker (han eksemplifiserer med stengte og inngjerda golfbaner som perfekte områder for dette).

Han tilbydde seg for eksempel å ta inn den ene hunden som drepte Diane Whipple uten hell. Han forteller også historiene om de, til da, eneste to hundene han ikke klarte å rehabilitere. Ingen av disse ble avlivet, men levde ut sine liv samme med eierne sine - som for øvrig var de eneste menneskene de kom overens med.

Uten å forsvare metodene til Millan, kommer det ganske klart frem i boka at han er villig til å dra strikken langt for å forhindre avlivning. Han er også ekstremt kritisk til fysisk straff bare for å straffe, og gjør flere forsøk på å forklare og nyansere sine metoder (ikke det beste ved boken). Men jeg ville anbefalt Millan 100 av 100 ganger hvis alternativet var å la en hund slippe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det noen gode hundetrenere i nord, som bruker samme kunnskap som CM i sin omgang med hund? Noen som vet?

Driver jo med hest, og innenfor det feltet så er det flust med "hestehåndteringskurs". Finnes mange mange gode hestehåndterere, som har mye å lære fra seg, og det er kurs på løpende bånd.

Innenfor hund så er det ikke like mye kursing i "hundehåndtering". Jeg skulle gjerne lært mer om hundespråket og blitt bevisst mitt eget språk og hvilken kommunikasjon jeg gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg skal hente valp om 14 dager, og nå ser det ut som tispen min får løpetid svært snart. Har noen erfaring med å få en ny valp inn i familien samtidig med at den voksne hunden får løpetid? Bør jeg be om å utsette henting av valpen?
    • Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...