Gå til innhold
Hundesonen.no

Finnes det en norsk Cesar Millan?


julnil

Recommended Posts

Hæh? Hvem har sagt at hundene hans er tikkende bomber? Og hvor kommer rase inn? Just whaaat?

Forresten, hundene hans er ikke løse sammen uten at det er noen tilstede. Og til og med Cesar Milan anbefaler å avlive hunder han mener ikke har livskvalitet og gode framtidsutsikter.

Kanskje det ble siktet til Papillon i noen innlegg over her som sa dette: Sikker på at bikkja er så balansert som du prøverå si? Agressive og usikre hunder som blir trent med straff kan bli tikkende bomber, vet du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at bikkja er så balansert som du prøverå si? Agressive og usikre hunder som blir trent med straff kan bli tikkende bomber, vet du. Men selvfølgelig, man bør jo selvsagt jobbe mye med problemet før man evt. avliver. "Er dette noe jeg vil og KAN leve med i 10 år til?" bør man vel egentlig spørre seg..

Hæh? Hvem har sagt at hundene hans er tikkende bomber? Og hvor kommer rase inn? Just whaaat?

Forresten, hundene hans er ikke løse sammen uten at det er noen tilstede. Og til og med Cesar Milan anbefaler å avlive hunder han mener ikke har livskvalitet og gode framtidsutsikter.

Sorry, kan bli. Han tar jo til seg hunder som skal rehabiliteres og har de sammen med flotten sin. Nesten alle disse hundene i flokken hans har vært ubalanserte hunder.

Jeg sa: Vis CM kan gjøre problembikkja til en balsansert hund, hvorfor avlive den? Men vis han mener det ikke er stor han kan gjøre for og forbedre livskavaliteten til bikkja, så er det vell best og avlive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det ble siktet til Papillon i noen innlegg over her som sa dette: Sikker på at bikkja er så balansert som du prøverå si? Agressive og usikre hunder som blir trent med straff kan bli tikkende bomber, vet du.

Sorry, kan bli. Han tar jo til seg hunder som skal rehabiliteres og har de sammen med flotten sin. Nesten alle disse hundene i flokken hans har vært ubalanserte hunder.

Jeg sa: Vis CM kan gjøre problembikkja til en balsansert hund, hvorfor avlive den? Men vis han mener det ikke er stor han kan gjøre for og forbedre livskavaliteten til bikkja, så er det vell best og avlive.

Men det er da fortsatt ingen som har sagt at hundene hans er tikkende bomber?

Det er forskjell på å si at bruk av positiv straff på fryktaggresive hunder kan ha uheldige konskvenser (som er det jeg leser Papillon skriver), og å si at slike hunder er tikkende bomber.

Igjen, Milan anbefaler avlivning for noen hunder han også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Igjen, Milan anbefaler avlivning for noen hunder han også.

I følge Cesar's Way, som jeg straks er ferdig med, har han aldri anbefalt avlivning. Det er mulig han har endret mening ettersom boka er noen år, men jeg vet at drømmen hans er et fristed for hunder som ikke går overens med mennesker (han eksemplifiserer med stengte og inngjerda golfbaner som perfekte områder for dette).

Han tilbydde seg for eksempel å ta inn den ene hunden som drepte Diane Whipple uten hell. Han forteller også historiene om de, til da, eneste to hundene han ikke klarte å rehabilitere. Ingen av disse ble avlivet, men levde ut sine liv samme med eierne sine - som for øvrig var de eneste menneskene de kom overens med.

Uten å forsvare metodene til Millan, kommer det ganske klart frem i boka at han er villig til å dra strikken langt for å forhindre avlivning. Han er også ekstremt kritisk til fysisk straff bare for å straffe, og gjør flere forsøk på å forklare og nyansere sine metoder (ikke det beste ved boken). Men jeg ville anbefalt Millan 100 av 100 ganger hvis alternativet var å la en hund slippe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det noen gode hundetrenere i nord, som bruker samme kunnskap som CM i sin omgang med hund? Noen som vet?

Driver jo med hest, og innenfor det feltet så er det flust med "hestehåndteringskurs". Finnes mange mange gode hestehåndterere, som har mye å lære fra seg, og det er kurs på løpende bånd.

Innenfor hund så er det ikke like mye kursing i "hundehåndtering". Jeg skulle gjerne lært mer om hundespråket og blitt bevisst mitt eget språk og hvilken kommunikasjon jeg gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Gratulerer så mye @Debbie😍 Dette blir bra! 
    • Synes jo det med en ny hund var en god ide, hvertfall med at de kan også være med.  Min har ingen hemninger her heller, så jeg må sette begrensninger- det driter ho hardt i.. Vi driver med nosework, men er ikke det beste miljøet her nede.. Synes også det er rart å ha gammel hund, det er mange begrensninger- men mye herlig også..
    • Ja, og stresser. Det er jo så mye som ikke er klart....
    • Åå så søt 🥰 Teller du ned dagene nå?
    • Det høres ut som en veldig fin ordning  Min senior kan ikke gå så lange turer lengre pga. en dårlig skulder, men samtidig har hun bare ett gir, og det går i hundre hver eneste tur. Så jeg må begrense henne veldig for at den skuldra ikke skal bli enda verre. Hun er jo en liten hund så jeg hadde håpet på å kunnen gå turer med henne i sekk, men det var hun i hvert fall ikke interessert i 🙈 Hun har også blitt fullstendig hemningsløs på sine gamle dager (et snev av demens?), så hvis jeg ikke følger med på henne hele tiden driver hun med de mest utrolige akrobatiske påfunn (som å kaste seg ned trappa), så her er det selvmordsforebygging på daglig basis... Heldigvis har vi Nosework da, som hun elsker. Det er virkelig en fantastisk aktivitet for gamle hunder, og ettersom, det er uoffisielt kan vi konkurrere selv om hun går på medisiner. Til helga skal vi på kurs i Nosework, og i juli er vi påmelding Nord-Norges første Nosework-konkurranse  Så helt dødt er det ikke her, men savner det livet vi hadde før utrolig mye. Dette er første gang jeg har gammel hund, så jeg er nok litt i sjokk over hvor begrensende det faktisk er.  Ellers luftet jeg så smått tanken på å kjøpe ny hund som kan bo hos min mor inntil videre, og hun var ikke helt fremmed for det. Den eneste innvendingen var "men hva gjør vi når jeg skal reise bort?" 😅 Hun og samboeren har hatt hund i "alle år", men nå som pensjonister ønsker de et litt friere liv uten hund. Men en hund som kan bo der, samtidig som jeg har det meste an ansvaret ellers, er kanskje ikke en helt fjern idé? 🤔
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...